IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 23 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Auteur:
Topic : Wie leest hier nog meer fantasy? [fantasy/science fiction] Vorige pagina | Volgende pagina
ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 17-08-2006 11:44 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 10:35 schreef attila_de_hun het volgende:
en..boe bevalt Martin??? Ik ben in ieder geval dik tevreden over jou aanbeveling!! Het was er wel een beetje lastig teinkomen (wat een groot aantal karakters zeg; lang leve de personen-en begrippenlijst aan het begin en het einde van het boek) maar het is makkelijk geschreven en gewoon goed. Nog geen Martin maar wel veel beter als alle Feist's, Jordan's etc etc

Hehe, dat was ook z'n eerste fantasy boek geloof ik, dus hij mag nog even Met die karakters is inderdaad nogal wennen en denk maar niet dat dat bij het tweede boek minder is, want het grootste deel van de cast is nieuw.

Als je het eerste deel leuk vindt zul je de rest van de serie ook zeker kunnen waarderen! Het wordt alleen maar beter en interessanter!

Martin was ook zeker een goede tip! Goed geschreven, mooi uitgewerkt wat je van welke karakters over hun echte gedachtes te weten komt, zodat veel dingen mysterieus blijven. Ik vond het alleen bij tijd en wijle iets te voorspelbaar (ondanks dat mysterieuze), vooral het grote verraad ergens in het eind van het boek (als je weet wat ik bedoel). De stap naar het volgende boek "A Clash of Kings" heeft hij erg duidelijk en logisch neergezet, leuk hoe alle grote spelers in de clash langzaam in hun positie gemanoeuvreerd zijn.

Tweede deel is ook aangeschaft, ben benieuwd!
quote:
Op 17 augustus 2006 10:20 schreef Chelman het volgende:
19 April 2007
Tof! Gebookmarked.

Ik heb trouwens Olympos, het vervolg op Illium ondertussen ook maar aangeschaft. Wat me aantrok aan Illium was dat er een interessant toekomstbeeld werd neergezet. Niet zo overtuigend als in bvb. Hyperion, maar nog steeds interessant genoeg om er meer van te willen weten. Vooral omdat er vanuit de originele mensheid eigenlijk 3 nieuwe beschavingen zijn voortgekomen en de interactie tussen die beschavingen eigenlijk geheel verdwenen is. Daarnaast wil de lezen natuurlijk weten hoe dat allemaal gebeurd is. Bij één van de beschavingen is veel kennis van het verleden verdwenen, en de zoektocht naar die kennis doet de lezer ook meer te weten komen over het verleden. De andere twee beschavingen hebben het er helemaal/bijna niet over, omdat het voor hen simpelweg niet relevant is. De zoektocht van de onwetenden legt ook weer dingen bloot van de andere twee en zo vallen de stukjes langzaam op hun plaats.

Wat ik minder kon waarderen is dat je het hele boek eigenlijk 2 losstaande verhalen aan het lezen bent, en een groot deel van het boek eigenlijk zelfs 3. Niet alleen is er (lange tijd) geen interactie tussen de verhaallijnen, de dingen die je te weten komt in de ene verhaallijn hebben vaak ook geen toegevoegde waarde voor de andere verhaallijn. Het vertelt bvb. wel wat over de voorgeschiedenis, maar zonder dat een vernieuwd inzicht geeft in de andere verhaallijn.

Ondanks dat en dankzij het eerder gestelde wil ik zowel weten hoe het verder gaat als hoe het verleden in elkaar steekt. Dus ik moest deel 2 wel hebben


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 17-08-2006 12:02 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 11:44 schreef ZelThoR het volgende:
Als je het eerste deel leuk vindt zul je de rest van de serie ook zeker kunnen waarderen! Het wordt alleen maar beter en interessanter!

Martin was ook zeker een goede tip! Tof!

Ga ik zeker aanschaffen. bedankt en cool dat Martin je is bevallen!!! Er gaan nog verrassende (en verassende) dingen gebeuren in de komende boeken.

quote:

Gebookmarked.


+1 (ik hoop alleen dat het weer geen ellenlange serie wordt maar de beschrijving zijn zeer veelbelovend)


quote:
Vooral omdat er vanuit de originele mensheid eigenlijk 3 nieuwe beschavingen zijn voortgekomen..


Als je dat goed vindt moet je eens wat van Jack Vance proberen. het is SF maar die man weet schitterende nieuwe en bizarre menselijke culturen te verzinnen. Misschien minder diepgaand als bij een Dan Simmons maar zeker zeer interessant. Vooral zijn landschap/cultuur beschrijvingen zijn schitterend (ook leuk is dat zijn boeken wordenopgefleurd met "wetenschappelijk voet noten,meet daarin wat achtergrond info. deze info is niet essentieel is voor het verhaal maar wel leuk is om te lezen).

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 17-08-2006 12:03]


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 17-08-2006 12:03 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Jack Vance gebookmarked, bedankt


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 17-08-2006 12:03 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 11:44 schreef ZelThoR het volgende:
Ik vond het alleen bij tijd en wijle iets te voorspelbaar (ondanks dat mysterieuze), vooral het grote verraad ergens in het eind van het boek (als je weet wat ik bedoel).


Voorspelbaar? Wacht maar tot het volgende deel. De onverwachte manouvres en de ranzige intriges zullen je om de oren vliegen!


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 17-08-2006 12:03 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 12:03 schreef Mark het volgende:
Voorspelbaar? Wacht maar tot het volgende deel. De onverwachte manouvres en de ranzige intriges zullen je om de oren vliegen!
Ik had het dan ook niet over het volgende deel


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 17-08-2006 12:05 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 12:02 schreef attila_de_hun het volgende:
Als je dat goed vindt moet je eens wat van Jack Vance proberen. het is SF maar die man weet schitterende nieuwe en bizarre menselijke culturen te verzinnen. Misschien minder diepgaand als bij een Dan Simmons maar zeker zeer interessant.


Niven's Ringworld is ook gaaf in dat opzicht.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 17-08-2006 12:24 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 12:03 schreef ZelThoR het volgende:
Jack Vance gebookmarked, bedankt

graag gedaan. Jack vance is wel wat simpeler wat betreft de verhaallijn als de gemiddelde hedendaagse 150-delige fantasy-serie(met prequal, pre-prequal, pre-pre-prequal etc) .

ik beveel de volgenden titels aan:

Tschai
Duivelsprinsen
Durdane
De ogen van de overwereld
Cugel gewroken (is min of meer een opvolging van "de ogen van..."


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 17-08-2006 12:24 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 12:05 schreef Mark het volgende:
Niven's Ringworld is ook gaaf in dat opzicht.
ken ik niet!!!


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 17-08-2006 12:27 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Wil ik nog wel even Vance's beste (fantasy, niet SF) werk aan toevoegen dan: de Lyonesse Trilogy. Als je het over intriges en gekonkel aan het hof hebt, dan is Lyonesse toch wel een van de grote pronkstukken van het genre.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 17-08-2006 12:28 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 12:24 schreef attila_de_hun het volgende:
ken ik niet!!!


Lezen dan!


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 17-08-2006 12:38 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 12:27 schreef Mark het volgende:
Wil ik nog wel even Vance's beste (fantasy, niet SF) werk aan toevoegen dan: de Lyonesse Trilogy. Als je het over intriges en gekonkel aan het hof hebt, dan is Lyonesse toch wel een van de grote pronkstukken van het genre.

ja dat is ook ene goede serie. maar ik vind hetniet typisch Vance op een of andere manier. Maar dat doet er eigenlijk niet toe want het is een erg goede serie meer een sprookje eigenlijk (nimrod rules) maar dan wat harder en met meer diepgang.
Maar toch, als je de verhalen van Cugel ook als fantasy beschouwd, die zijn nog net iets beter vind ik.

(Damn als ze toch een durdane of Tschai zouden verfilmen met een fatsoenlijk budget. )


Vixen
Usericon van Vixen
Posted 16-09-2006 11:02 by Vixen Wijzig reactieProfiel van VixenQuote dit bericht

Ik lees vrij veel fantasy. Mijn favoriete schrijfster is Laurrel K. Hamilton, bekend van de boeken 'een kus van het duister' en 'een streling van het schemer. Daarnast vind ik Feist ook erg goed .


Rouwend in de Mist
Usericon van Rouwend in de Mist
Posted 03-10-2006 12:52 by Rouwend in de Mist Wijzig reactieProfiel van Rouwend in de MistQuote dit berichthttp://www.myspace.com/branislavplesa

De Sword of truth serie en de Wheel of time serie zijn genifuckingaal, de Dungeons en dragons boeken (en vooral Dragonlance serie) vind ik ook erg vet, en het standaardboek die elke fantasy liefhebber gelezen heeft natuurlijk ook (nee, de film gezien hebben telt niet, het boek is duizend keer zo goed). Roleplayed er hier nog iemand tussen twee haakjes?

edit: Had hem net afgesloten, las het terug en ik vergeet het meesterwerk van de eeuw (okee, het is een overstatement, maar ik vind de serie echt te goed voor woorden) Discworld rockt!!!!!!

[Dit bericht is gewijzigd door Rouwend in de Mist op 03-10-2006 12:54]



Lulfiep
Usericon van Lulfiep
Posted 03-10-2006 12:56 by Lulfiep Wijzig reactieProfiel van LulfiepQuote dit bericht

Ik wilde binnekort ook aan de fantasy, ik ben nu nog niet verder dan 'de hobbit'en 'Lord of the Rings' (beiden 2 keer) en 1 Magic-boek. Zouden ze dat in de bieb hebben?


Over gebrek aan smaak valt niet te twisten.


Rouwend in de Mist
Usericon van Rouwend in de Mist
Posted 03-10-2006 13:53 by Rouwend in de Mist Wijzig reactieProfiel van Rouwend in de MistQuote dit berichthttp://www.myspace.com/branislavplesa

Alles van Lord of the rings is in de bieb te vinden (inclusief de zooi die zijn zoon aan de hand van manuscripten later nog heeft gepoogd te schrijven, maar dat kan je links laten liggen, want zijn zoon snapt het gewoon niet en probeert geld te verdienen over zijn vaders rug, terwijl hij het talent zelf simpelweg niet heeft), Magic, zou ik niet weten.



moon1976
Stultorum infinitus numerus est
Usericon van moon1976
Posted 05-10-2006 9:38 by moon1976 Wijzig reactieProfiel van moon1976Quote dit berichthttp://www.myspace.com/anemoontje

Fantasy blijft het beste genre om te lezen,
zowel voor volwassenen als kinderen, voor mij.
En sprookjes, maar da's eigenlijk ook fantasy.


Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief! Ik ben niet lief!


Rouwend in de Mist
Usericon van Rouwend in de Mist
Posted 26-10-2006 16:01 by Rouwend in de Mist Wijzig reactieProfiel van Rouwend in de MistQuote dit berichthttp://www.myspace.com/branislavplesa

Trouwens, ik kan Rhapsody ook aanraden.... Geweldig boek!



lygophile
de rogue
Usericon van lygophile
Posted 06-11-2006 13:12 by lygophile Wijzig reactieProfiel van lygophileQuote dit bericht

man ik zou graag wat meer willen lezen. maar dat lukt me echt niet.
fantasy is erg cool. de mysthiek, en als t goeie fantasy is, die hele wereld in zijn verruimde vorm, is erg apealing. maar in mijn ervaring zijn science fiction schrijvers gewoon van net wat beter niveau.
LotR is behoorlijk overrated. (veel te zwart-wit waarbij te veel karakters dezelfde eigenschappen delen etc.)
Duin is brilliant.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 06-11-2006 13:18 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 11:44 schreef ZelThoR het volgende:
Ik heb trouwens Olympos, het vervolg op Illium ondertussen ook maar aangeschaft. Wat me aantrok aan


Is die er al in paperback? Of heb je de HC gekocht?


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 06-11-2006 14:29 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Ik lees wel eens op loonstroken een bedrag van 2500 euro. Dat valt ook onder fantasy.

Nee, de enige die ik ooit [met enorm veel] plezier las was Pinkeltje. Ok, kiddie stuff, maar wel fantasy. Toch?


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 06-11-2006 14:33 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht



Iemand heeft zijn pillen weer eens vergeten zo te zien.

OT hoeren!


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 06-11-2006 14:35 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

STFU gnoom, ik noem toch Pinkeltje.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 06-11-2006 14:58 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 6 november 2006 14:33 schreef Argus het volgende:




Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 06-11-2006 15:31 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 6 november 2006 13:18 schreef Argus het volgende:
Is die er al in paperback? Of heb je de HC gekocht?

Ik heb hem in paperback gekocht.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 06-11-2006 15:32 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 6 november 2006 13:12 schreef lygophile het volgende:
Duin is brilliant.



Engels lezen is goed voor je.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dit topic is 23 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen