IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : voor de chemici ... Volgende pagina
Wolveken
Usericon van Wolveken
Posted 07-01-2004 12:17 by Wolveken Wijzig reactieProfiel van WolvekenQuote dit bericht

Ik ben op zoek naar een snel uitkristalliserende stof. De kristallen zouden moeten gevormd worden in een tijdspanne van pakweg 30 seconden of zo.

Zou voor een experiment zijn in gewichtloze toestand, vandaar de korte tijd.

Had al gedacht aan gesmolten suiker snel af te koelen. Zou dat zichtbare (microscoop) kristallen vormen? Of iets als aspirine of zo?

Iemand een idee?


'Sex can be very stressful for men. You judge us on technique, sensitivity, stamina...we're just happy if you're naked...half naked...one breast'


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 07-01-2004 12:19 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Eh, even een simpele gedachte.. hoe hoger het smeltpunt, hoe warmer de stof is als het gesmolten is en dus hoe meer/sneller warmte er warmte afgestaan wordt aan de omgeving?


I'm not being rude. You're just insignificant.


7th Fallen Angel
Oh RLY?
Usericon van 7th Fallen Angel
Posted 07-01-2004 12:19 by 7th Fallen Angel Wijzig reactieProfiel van 7th Fallen AngelQuote dit bericht

Nope, daar moet je mij niet mee lastig vallen
Succes!



Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 07-01-2004 12:21 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 7 januari 2004 12:17 schreef Wolveken het volgende:
Ik ben op zoek naar een snel uitkristalliserende stof. De kristallen zouden moeten gevormd worden in een tijdspanne van pakweg 30 seconden of zo.

Zou voor een experiment zijn in gewichtloze toestand, vandaar de korte tijd.

Had al gedacht aan gesmolten suiker snel af te koelen. Zou dat zichtbare (microscoop) kristallen vormen? Of iets als aspirine of zo?

Iemand een idee?

Vraag het eens op de bovenste verdieping van het D-gebouw, daar helpen ze je zeker en vast graag


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Wolveken
Usericon van Wolveken
Posted 07-01-2004 12:22 by Wolveken Wijzig reactieProfiel van WolvekenQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2004 12:19 schreef helmet het volgende:
Eh, even een simpele gedachte.. hoe hoger het smeltpunt, hoe warmer de stof is als het gesmolten is en dus hoe meer/sneller warmte er warmte afgestaan wordt aan de omgeving?


Yep, maar niet alles kristalliseert of toch?


'Sex can be very stressful for men. You judge us on technique, sensitivity, stamina...we're just happy if you're naked...half naked...one breast'


Wolveken
Usericon van Wolveken
Posted 07-01-2004 12:23 by Wolveken Wijzig reactieProfiel van WolvekenQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2004 12:21 schreef beli mawr het volgende:
Vraag het eens op de bovenste verdieping van het D-gebouw, daar helpen ze je zeker en vast graag


Uhm, wel, de samenwerking loopt hier niet altijd even vlot ... hehe


'Sex can be very stressful for men. You judge us on technique, sensitivity, stamina...we're just happy if you're naked...half naked...one breast'


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 07-01-2004 12:23 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 7 januari 2004 12:22 schreef Wolveken het volgende:
Yep, maar niet alles kristalliseert of toch?
Eh, alles neemt weer vaste vorm aan onder het smeltpunt. Of er kristalvorming plaatsvindt is een ander verhaal natuurlijk.. maar dat is vast ergens op te zoeken.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 07-01-2004 12:26 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 7 januari 2004 12:23 schreef Wolveken het volgende:
Uhm, wel, de samenwerking loopt hier niet altijd even vlot ... hehe

Kijk eens vriendelijk naar Schreel en zeg haar dan met pruiloogjes dat je met een probleem zit dat zij kan oplossen, dan helpt ze je zeker

hint: zeker niet aan Langenbick vragen, want het zou een tegengesteld effect kunnen hebben of desastreuze gevolgen voor het Agebouw

[Dit bericht is gewijzigd door Beli Mawr op 07-01-2004 12:26]


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 07-01-2004 12:42 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

Snel uitkristalliserend... Je bedoelt een stof in warme oplossing die je af laat koelen, zodat je die stof in vaste toestand terugvindt, omdat de oplosbaarheid met de temperatuur afneemt.

Als je echt mooie kristallen wil hebben, dat duurt een tijd (als in, minstens 30 minuten ipv 30 seconden).

Ik laat mijn producten iig altijd een nacht lang uitkristalliseren.

Maar een hele snelle afkoeling in een ijs/cryo-bad oid kan natuurlijk ook, alleen heb je dan geen echt hoog rendement en zien je kristallen er minder fraai uit. Afwegen wat belangrijk is.


Wolveken
Usericon van Wolveken
Posted 07-01-2004 12:51 by Wolveken Wijzig reactieProfiel van WolvekenQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2004 12:42 schreef TNightmare het volgende:
Snel uitkristalliserend... Je bedoelt een stof in warme oplossing die je af laat koelen, zodat je die stof in vaste toestand terugvindt, omdat de oplosbaarheid met de temperatuur afneemt.

Als je echt mooie kristallen wil hebben, dat duurt een tijd (als in, minstens 30 minuten ipv 30 seconden).

Ik laat mijn producten iig altijd een nacht lang uitkristalliseren.

Maar een hele snelle afkoeling in een ijs/cryo-bad oid kan natuurlijk ook, alleen heb je dan geen echt hoog rendement en zien je kristallen er minder fraai uit. Afwegen wat belangrijk is.


Het gaat om een proef in gewichtloze toestand tijdens paraboolvluchten. Die gewichtloze toestand duurt 1-2 minuten per parabool. De kristallen zouden dus in theorie mooier moeten kunnen groeien omdat ze niet meer onderhevig zijn aan de zwaartekracht en daardoor anders min of meer misvormd worden.
Maar zoals je idd zegt, snel uitkristalliseren zorgt ook voor lelijke kristallen, het zal dus een trade-off worden.

Ikzelf ben echter een electronicus en kan niet zo direct op een voorbeeldstof komen die toepasselijk zou kunnen zijn.

Iemand een hint?


'Sex can be very stressful for men. You judge us on technique, sensitivity, stamina...we're just happy if you're naked...half naked...one breast'


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 07-01-2004 12:59 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Ik weet dat we op middelbare school een of andere proef met een paars aandoende element deden (Phosphorus of Potassium ik weet het nu niet meer). Dat had ook iets met kristallisatie te maken.

Ik weet niet meer wat voor verbinding en reactie daar aan vooraf ging.


Maybe this helps?


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


juggalo
chainsaw boogie
Usericon van juggalo
Posted 07-01-2004 12:59 by juggalo Wijzig reactieProfiel van juggaloQuote dit bericht

Honing misschien?


MOTHERFUCKER! you want my COUCH?. you motherFUCKER. I need your motherfucking Brain!. You can't have my COUCH!. What the FUCK you thinking?.


Wolveken
Usericon van Wolveken
Posted 07-01-2004 13:04 by Wolveken Wijzig reactieProfiel van WolvekenQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2004 12:59 schreef juggalo het volgende:
Honing misschien?


Mmm, ja, dat zou nog iets kunnen zijn. Eens bekijken.


'Sex can be very stressful for men. You judge us on technique, sensitivity, stamina...we're just happy if you're naked...half naked...one breast'


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 07-01-2004 13:24 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2004 12:51 schreef Wolveken het volgende:
Het gaat om een proef in gewichtloze toestand tijdens paraboolvluchten. Die gewichtloze toestand duurt 1-2 minuten per parabool. De kristallen zouden dus in theorie mooier moeten kunnen groeien omdat ze niet meer onderhevig zijn aan de zwaartekracht en daardoor anders min of meer misvormd worden.
Maar zoals je idd zegt, snel uitkristalliseren zorgt ook voor lelijke kristallen, het zal dus een trade-off worden.

Ikzelf ben echter een electronicus en kan niet zo direct op een voorbeeldstof komen die toepasselijk zou kunnen zijn.

Iemand een hint?



Hmm... Ja, de theorie zegt dat je dan een stof moet hebben waarvan de oplosbaarheid een heel sterke temperatuursafhankelijkheid heeft... Suiker in water zou zelfs een redelijke keus zijn denk ik.

[Dit bericht is gewijzigd door TNightmare op 07-01-2004 13:47]


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 07-01-2004 13:40 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 7 januari 2004 13:24 schreef TNightmare het volgende:
Suiker in water zou zelfs een redelijke keus zijn denk ik.

Zat ik me ook net te bedenken.


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


JuronymouS
Usericon van JuronymouS
Posted 07-01-2004 13:57 by JuronymouS Wijzig reactieProfiel van JuronymouSQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2004 13:24 schreef TNightmare het volgende:
Hmm... Ja, de theorie zegt dat je dan een stof moet hebben waarvan de oplosbaarheid een heel sterke temperatuursafhankelijkheid heeft... Suiker in water zou zelfs een redelijke keus zijn denk ik.


Neem kokend water, gooi daar al roerend suiker in tot het niet meer oplost en laat daarna de oplossing afkoelen, dat zou volgens mij wel een kleine kristallisatie moeten geven. Zal echter ook een groot deel in oplossing blijven.


Op je knie en pijp voor genade!


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 07-01-2004 14:07 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

Heb een keer bij een practicum mineralen AgCl toegevoegd bij NaOH-oplossing. Je kan dan de kristallen zien groeien, moet je wel onder een microscoop kijken, denk dat ze na een minuut een milimeter of 2 groot waren.


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 07-01-2004 14:13 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2004 14:07 schreef Iskariot het volgende:
Heb een keer bij een practicum mineralen AgCl toegevoegd bij NaOH-oplossing. Je kan dan de kristallen zien groeien, moet je wel onder een microscoop kijken, denk dat ze na een minuut een milimeter of 2 groot waren.


Slaat AgOH zelf neer, of is het gewoon een beetje minder goed oplosbaar dan NaCl?


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 07-01-2004 14:17 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2004 14:13 schreef TNightmare het volgende:
Slaat AgOH zelf neer, of is het gewoon een beetje minder goed oplosbaar dan NaCl?

NaCl slaat volgens mij neer, omdat AgCl en NaOH allebei veel beter oplosbaar zijn dacht ik (je moet dus wel verzadigde oplossingen nemen), maar dit is al weer ruim 2 jaar geleden.


Het is PbCl2 in plaats van AgCl.

Je kan ook de volgende reactie proberen:

Zn + 2 AgNO3 -> Zn(NO3)2 + 2 Ag (zinkplaatje in een zilvernitraat oplossing doen dus)
Je krijgt dan alleen geen mooie kristallen om dat die reactie echt heel snel gaat (een paar seconden) en er vormen zich dendrieten.

[Dit bericht is gewijzigd door Iskariot op 07-01-2004 14:33]


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 07-01-2004 14:19 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2004 14:17 schreef Iskariot het volgende:
NaCl slaat volgens mij neer, omdat AgCl en NaOH allebei veel beter oplosbaar zijn dacht ik (je moet dus wel verzadigde oplossingen nemen), maar dit is al weer ruim 2 jaar geleden.


Ik heb het idee dat Natriumzouten altijd beter oplossen dan zouten van andere metalen, als ik me de Binas-tabel probeer te herinneren...


Wolveken
Usericon van Wolveken
Posted 07-01-2004 14:20 by Wolveken Wijzig reactieProfiel van WolvekenQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2004 14:07 schreef Iskariot het volgende:
Heb een keer bij een practicum mineralen AgCl toegevoegd bij NaOH-oplossing. Je kan dan de kristallen zien groeien, moet je wel onder een microscoop kijken, denk dat ze na een minuut een milimeter of 2 groot waren.


Is genoteerd. Thx

Nog mogelijkheden?


'Sex can be very stressful for men. You judge us on technique, sensitivity, stamina...we're just happy if you're naked...half naked...one breast'


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 20-01-2004 3:02 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

als je nou iets met een hoog smeltpunt neemt dan koelt het natuurlijk sneller af in vergelijking met een stof met een laag smeltpunt(iets wat 50 graden moet koelen doet langer over 50 graden als iets dat 100 graden moet afkoelen)

of denk ik nu verkeerd


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


JuronymouS
Usericon van JuronymouS
Posted 20-01-2004 8:21 by JuronymouS Wijzig reactieProfiel van JuronymouSQuote dit bericht

quote:
Op 20 januari 2004 3:02 schreef ElitE het volgende:
of denk ik nu verkeerd




Kristallisatie heeft te maken met de oplosbaarheid van een stof en niet met het smeltpunt!
Die optie met dat zilverzout is wel leuk, maar dat is een neerslagtitratie en volgens mij geen kristallisatie.


Op je knie en pijp voor genade!


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 20-01-2004 8:32 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Hmz, je zou een superkritische kristallisatie moeten proberen. Je lost dan meer van de stof op, dan volgens de oplosbaarheid zou kunnen. Je doet dit door de oplossing te verwarmen tijdens het oplossen, en dan langzaam te laten afkoelen (de oplosbaarheid verbetert voor de meeste stoffen als de temperatuur hoger is). Omdat het oplosmiddel heel zuiver is kan de opgeloste stof niet neerslaan, het heeft een trigger nodig: als je er dan een lok-kristalletje bijgooit kristalliseert het in 1 keer uit. Het zou moeten kunnen met gewoon keukenzout en (demi)water, dus je kan makkelijk experimenteren.

[Dit bericht is gewijzigd door elessar op 20-01-2004 8:34]



Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 20-01-2004 9:48 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 20 januari 2004 8:21 schreef JuronymouS het volgende:


Kristallisatie heeft te maken met de oplosbaarheid van een stof en niet met het smeltpunt!
Die optie met dat zilverzout is wel leuk, maar dat is een neerslagtitratie en volgens mij geen kristallisatie.
Nou met de loodchloride zie je aparte kristallen ontstaan.


JuronymouS
Usericon van JuronymouS
Posted 20-01-2004 12:34 by JuronymouS Wijzig reactieProfiel van JuronymouSQuote dit bericht

quote:
Op 20 januari 2004 9:48 schreef Iskariot het volgende:
Nou met de loodchloride zie je aparte kristallen ontstaan.


Oh zou best kunnen. Is al weer even geleden dat ik me met analytische chemie heb bezig gehouden.


Op je knie en pijp voor genade!


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen