IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Marx, zijn leven en werken Vorige pagina | Volgende pagina
Phlegyas
J'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans
Usericon van Phlegyas
Posted 13-01-2004 21:12 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:07 schreef Jebes het volgende:
Daar wordt geproduceerd naar behoefte....


DAt is gek genoeg iets dat communistische staten zelden deden,er was immers geen sprake van vraag en aanbod. De staat produceerde wat de regering verstandig leek.


Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-01-2004 21:14 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

de regering kan toch nooit uitzoeken wie wat nodig heeft


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-01-2004 21:18 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:14 schreef ElitE het volgende:
de regering kan toch nooit uitzoeken wie wat nodig heeft

en de mensen zelf wel?


Phlegyas
J'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans
Usericon van Phlegyas
Posted 13-01-2004 21:18 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:11 schreef ghoulliette het volgende:
niet? is zou toch zweren dat zij gebasseerd waren op oneerlijke concurrentie


Gilden waren oorspronkelijk van belang voor het op peil houden van bepaalde kwaliteits eisen, zodat niet zomaar iedere idoot zich timmerman ging noemen. Gilden leverden tevens voor de leden een soort van pensioen en ziektekostenverzekering. Het moment dat de plattelandsnijverheid georganiseerde vormen ging aannemen, hadden de gildes niet veel meer in de melk te brokkelen. De vrije markt op het platteland heeft ze weggecocureerd.


Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-01-2004 21:20 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:18 schreef Phlegyas het volgende:
Gilden waren oorspronkelijk van belang voor het op peil houden van bepaalde kwaliteits eisen, zodat niet zomaar iedere idoot zich timmerman ging noemen. Gilden leverden tevens voor de leden een soort van pensioen en ziektekostenverzekering. Het moment dat de plattelandsnijverheid georganiseerde vormen ging aannemen, hadden de gildes niet veel meer in de melk te brokkelen. De vrije markt op het platteland heeft ze weggecocureerd.

Gildes waren handelsblokken die zichzelf beschermden door de concurrentie uit te schakelen en prijzen kunstmatig hoog hielden. Ookal was er vraag naar concurrentie (volgens het vrije markt principe).
maar ik vroeg het trouwens aan Elite


Phlegyas
J'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans
Usericon van Phlegyas
Posted 13-01-2004 21:23 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:14 schreef ElitE het volgende:
de regering kan toch nooit uitzoeken wie wat nodig heeft


nee dat kunnen ze niet .


Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-01-2004 21:23 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 13 januari 2004 21:18 schreef ghoulliette het volgende:
en de mensen zelf wel?

ook niet goed, maar beter als de regering.
eigen problemen kan je het beste zelf oplossen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-01-2004 21:24 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:23 schreef Phlegyas het volgende:
nee dat kunnen ze niet .

eigenlijk is het vrij simpel, namelijk 2000 caloriën per persoon

zijn maar weinig mensen die dat weten, en zich daaraan kunnen houden. We hebben niet voor niets zoveel ongezonde mensen. Eigenlijk weet de overheid het stukken beter, maar ja


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-01-2004 21:28 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 13 januari 2004 21:20 schreef ghoulliette het volgende:
Gildes waren handelsblokken die zichzelf beschermden door de concurrentie uit te schakelen en prijzen kunstmatig hoog hielden. Ookal was er vraag naar concurrentie (volgens het vrije markt principe).
maar ik vroeg het trouwens aan Elite

het ging idd niet goed met gildes, maar als de bevolking te ontevreden was dan gingen ze wel plunderen.
Kapitalisme is gebaseert op concurrentie en bij gildes was er geen concurrentie.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-01-2004 21:31 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:28 schreef ElitE het volgende:
het ging idd niet goed met gildes, maar als de bevolking te ontevreden was dan gingen ze wel plunderen.
Kapitalisme is gebaseert op concurrentie en bij gildes was er geen concurrentie.

Eigenlijk noem je nu en van de kernpunten van het communisme


Phlegyas
J'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans
Usericon van Phlegyas
Posted 13-01-2004 21:32 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:20 schreef ghoulliette het volgende:
Gildes waren handelsblokken die zichzelf beschermden door de concurrentie uit te schakelen en prijzen kunstmatig hoog hielden. Ookal was er vraag naar concurrentie (volgens het vrije markt principe).
maar ik vroeg het trouwens aan Elite


Er is altijd vraag naar concurentie. Wat je zegt over het gilde idee klopt in veel gevallen wel, de basis van het gilde systeem is echter wat ik net schetste. Niet alle gilden waren trouwens handelsgilden. Maar goed je had het niet tegen mij


Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)


Phlegyas
J'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans
Usericon van Phlegyas
Posted 13-01-2004 21:34 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:31 schreef ghoulliette het volgende:
Eigenlijk noem je nu en van de kernpunten van het communisme


Er was bij gilden wel degelijk concurentie, er waren immers meerdere gilden. (Dit geld natuurlijk meer voor handels dan voor ambachtsgilden)


Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 13-01-2004 21:39 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

quote:
Op 12 januari 2004 18:21 schreef ghoulliette het volgende:

hoor ik daar een Ghoulliette had gelijk....
Nee, je hoort dat ik zeg dat jij iets zegt dat boven de waarheid van mijn geschiedenisleraar uitgaat. Ik blijf erbij dat hij een uitvreter was die GEEN boeken schreef om de kost mee te verdienen. Een hobby is geen baan.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-01-2004 21:41 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 13 januari 2004 21:31 schreef ghoulliette het volgende:
Eigenlijk noem je nu en van de kernpunten van het communisme

een gilde verschilt niet zoveel van een sovjet


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-01-2004 21:41 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:39 schreef Greycloak het volgende:
Nee, je hoort dat ik zeg dat jij iets zegt dat boven de waarheid van mijn geschiedenisleraar uitgaat. Ik blijf erbij dat hij een uitvreter was die GEEN boeken schreef om de kost mee te verdienen. Een hobby is geen baan.

nu verdraai je alles, het ging om de vraag of Marx een schrijver was. En ik zei vanwel, en jij van niet.
En ik heb gelijk en jij niet


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-01-2004 21:42 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:41 schreef ElitE het volgende:
een gilde verschilt niet zoveel van een sovjet

jij hebt blijkbaar het manifest niet gelzen, want je snapt niet waarop ik reageer, namelijk op het "verzet".

nog een leuke uit het niet kapitalistische verleden, namelijk de standenmaatschappij uit de middeleeuwen. Daar werd de economie ook niet bepaald door vraag en aanbod. De horigen hadden te produceren naar de wens van de Leenheer.


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 13-01-2004 21:45 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:41 schreef ghoulliette het volgende:
nu verdraai je alles, het ging om de vraag of Marx een schrijver was. En ik zei vanwel, en jij van niet.
En ik heb gelijk en jij niet
Tuurlijk, mijn ma is ook een schrijfster. Moet je die boodschappenlijstjes eens zien die ze soms maakt!

Geeft niet joh, als het je blij maakt geef ik jou wat mijn is, ok?


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-01-2004 21:47 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:45 schreef Greycloak het volgende:
Tuurlijk, mijn ma is ook een schrijfster. Moet je die boodschappenlijstjes eens zien die ze soms maakt!

Geeft niet joh, als het je blij maakt geef ik jou wat mijn is, ok?
moeilijk he een meisje gelijk geven als ze dat heeft. Geeft niet hoor


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-01-2004 21:52 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 13 januari 2004 21:42 schreef ghoulliette het volgende:
jij hebt blijkbaar het manifest niet gelzen, want je snapt niet waarop ik reageer, namelijk op het "verzet".

ik heb het ook niet gelezen, maar ik weet wel van het oproepen tot verzet.
het is trouwens een manier om een communistisch syteem aan de macht te brengen en niet het belangrijkste punt, want het kan ook op een niet revolutionaire manier.
Gildes ontstaan wel bij het kapitalisme maar het werkt tegen het kapitalisme in.

quote:
nog een leuke uit het niet kapitalistische verleden, namelijk de standenmaatschappij uit de middeleeuwen. Daar werd de economie ook niet bepaald door vraag en aanbod. De horigen hadden te produceren naar de wens van de Leenheer.

ok je hebt gelijk dat er veel meer andere economische stelsels zijn geweest, maar de stelsels die jij noemt zijn geen prettig werkende economische stelsels


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-01-2004 21:53 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:52 schreef ElitE het volgende:
ik heb het ook niet gelezen, maar ik weet wel van het oproepen tot verzet.
het is trouwens een manier om een communistisch syteem aan de macht te brengen en niet het belangrijkste punt, want het kan ook op een niet revolutionaire manier.


Nee niet volgens Marx. En aangezien het hier over Marx gaat. Er moet een revolutie komen volgens Marx, dat is de enige manier.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 13-01-2004 22:10 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 13 januari 2004 21:53 schreef ghoulliette het volgende:
Nee niet volgens Marx. En aangezien het hier over Marx gaat. Er moet een revolutie komen volgens Marx, dat is de enige manier.


volgens Marx wel ja.
overigens heeft Marx zijn werken niet genoeg uitgewerkt waardoor Lenin een manier moest vinden om het in praktijk te brengen. dus CCCP is niet helemaal Marxistisch ingericht(ook niet helemaal volgens Lenin)


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-01-2004 22:14 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 22:10 schreef ElitE het volgende:
volgens Marx wel ja.
overigens heeft Marx zijn werken niet genoeg uitgewerkt waardoor Lenin een manier moest vinden om het in praktijk te brengen. dus CCCP is niet helemaal Marxistisch ingericht(ook niet helemaal volgens Lenin)

daarom heeft het ook een andere naam.


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 13-01-2004 22:15 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 21:47 schreef ghoulliette het volgende:
moeilijk he een meisje gelijk geven als ze dat heeft. Geeft niet hoor
Ik gééf het je toch? Hij was een man die zijn kost verdiende met het schrijven van fictie, pulp, grotesk absurde verhalen om je kinderen mee bang te maken en fantasy. Daarmee verdiende hij zijn brood, het was zijn leven. Hij was waarlijk de Herman Brusselmans van zijn tijd.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 13-01-2004 22:16 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 22:15 schreef Greycloak het volgende:
Ik gééf het je toch? Hij was een man die zijn kost verdiende met het schrijven van fictie, pulp, grotesk absurde verhalen om je kinderen mee bang te maken en fantasy. Daarmee verdiende hij zijn brood, het was zijn leven. Hij was waarlijk de Herman Brusselmans van zijn tijd.

ik zei helemaal niet dat hij zijn geld er mee verdiende lieverd


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 13-01-2004 22:25 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

quote:
Op 13 januari 2004 22:16 schreef ghoulliette het volgende:
ik zei helemaal niet dat hij zijn geld er mee verdiende lieverd
Ik wel schat, ik maak het nog even allemaal een stukje erger.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen