IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Sekte's Vorige pagina | Volgende pagina
Wicked Mystic
Cold Turkey
Usericon van Wicked Mystic
Posted 28-09-2004 21:05 by Wicked Mystic Wijzig reactieProfiel van Wicked MysticQuote dit berichthttp://www.metallive.nl

quote:
Op 28 september 2004 20:53 schreef MindlessMayo het volgende:
Okee, je komt op mij over als een student psychologie waarbij de docent vanmiddag een stukje "de zwakke mens en hun sektes" heeft voorgedragen. Vandaar mijn vraag (voor je mij gaat analyseren).




nou ik denk dat ik nog veel te leren heb als het om psychologie gaat. Ik had ms destijds een andere beroepskeuze moeten maken

Enneh ben maar niet bang hoor, kep geen psychologisch profiel van je opgestel, zou op basis van wat ik van je weet ook niet makkelijk zijn

--edit--
typo

[Dit bericht is gewijzigd door Wicked Mystic op 28-09-2004 21:09]



MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 28-09-2004 21:16 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 28 september 2004 21:05 schreef Wicked Mystic het volgende:
nou ik denk dat ik nog veel te leren heb als het om psychologie gaat. Ik had ms destijds een andere beroepskeuze moeten maken

Enneh ben maar niet bang hoor, kep geen psychologisch profiel van je opgestel, zou op basis van wat ik van je weet ook niet makkelijk zijn

--edit--
typo


Haha dus ik zat wel in de goede richting te denken..


Wicked Mystic
Cold Turkey
Usericon van Wicked Mystic
Posted 28-09-2004 21:28 by Wicked Mystic Wijzig reactieProfiel van Wicked MysticQuote dit berichthttp://www.metallive.nl

quote:
Op 28 september 2004 21:16 schreef MindlessMayo het volgende:
Haha dus ik zat wel in de goede richting te denken..


dat zou je wel kunnen zeggen ja maar of ik ooit een studie in die richting zal gaan doen dat weet ik niet. Voorlopig wil ik te veel, eerst wat orde op zaken en dan zien we wel



MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 28-09-2004 21:29 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 28 september 2004 21:28 schreef Wicked Mystic het volgende:
dat zou je wel kunnen zeggen ja maar of ik ooit een studie in die richting zal gaan doen dat weet ik niet. Voorlopig wil ik te veel, eerst wat orde op zaken en dan zien we wel


Ik ken het, op mn 19e wilde ik ook echt van alles tegelijk. Onder andere zo'n 5 verschillende studies, op mezelf gaan wonen, auto kopen etc.. Best wel niet haalbaar hehe


Wicked Mystic
Cold Turkey
Usericon van Wicked Mystic
Posted 28-09-2004 21:33 by Wicked Mystic Wijzig reactieProfiel van Wicked MysticQuote dit berichthttp://www.metallive.nl

quote:
Op 28 september 2004 21:29 schreef MindlessMayo het volgende:
Ik ken het, op mn 19e wilde ik ook echt van alles tegelijk. Onder andere zo'n 5 verschillende studies, op mezelf gaan wonen, auto kopen etc.. Best wel niet haalbaar hehe


De gebruikelijke hooibaal op je vork, hij komt herkenbaar over



enlil
Sub titel
Usericon van enlil
Posted 29-09-2004 15:34 by enlil Wijzig reactieProfiel van enlilQuote dit bericht

Ik ken ook iemand die in een sekte is verdwenen, contact (verplicht) verbroken met familie en kennissen, Alle bezittingen ritueel moeten verbranden, en binnen korte tijd binnen de sekte getrouwd en kinderen (volgens mij moet dit als een soort van binding binnen de groepering) Deze sekte was een extreme vorm van christendom.

Het was inderdaad een onzeker persoon, in de knoei met zijn leven, depressief e.d. Sektewerving gaat via dit kenmerk, deze mensen vallen op, worden aangesproken door een sektelid, uitgenodigd, en horen opeens bij een groepering die hun zogenaamd WEL snapt, en kan helpen met het opbouwen van een nieuw leven. blabla dus, voor je het weet zit je er diep in, alle bindingen met oud leven weg, sterke bindingen (vrouw, kinderen) in de groepering en je zit diep in de shit.


Signature


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 29-09-2004 22:51 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

Eigenlijk is elke afzonderlijke religieuze groepering een sekte: christenen, moslims, joden, allemaal groepen mensen die stomweg denken dat zij, en alleen zij, 'gelijk hebben'. En helaas zijn de nadenkende mensen die die clubjes aanhangen sterk in de minderheid ...


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 29-09-2004 23:05 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 29 september 2004 22:51 schreef Hexegot het volgende:
Eigenlijk is elke afzonderlijke religieuze groepering een sekte: christenen, moslims, joden, allemaal groepen mensen die stomweg denken dat zij, en alleen zij, 'gelijk hebben'. En helaas zijn de nadenkende mensen die die clubjes aanhangen sterk in de minderheid ...


Lees dit topic eens door, dude. D'r zijn duidelijke verschillen tussen sekte en godsdienst. (ook overeenkomsten, natuurlijk)


Dear dirty delightful old drunken old days


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 01-10-2004 19:47 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

Ondanks hun wijdverspreidheid (is dat een goed Nederlands woord?) zie ik het christendom en de islam eigenlijk als algemeen geaccepteerde sektes.


CoenV
Usericon van CoenV
Posted 02-10-2004 0:17 by CoenV Wijzig reactieProfiel van CoenVQuote dit bericht

quote:
Op 28 september 2004 15:43 schreef CoenV het volgende:
Wat kenmerken van sekte's zoals ik dat bij godsdienst geleerd heb;
- Verabsoluteren een bepaalde bijbelse deelwaarheid
- Hebben een bepaalde leider
- Hebben geen historische achtergrond


Lezen, Hexagoth, etterbak.


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 02-10-2004 2:44 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 2 oktober 2004 0:17 schreef CoenV het volgende:
Lezen, Hexagoth, etterbak.

Ergens vind ik hem gelijk hebben, ze zijn wel als sekte begonnen...en de fanatiekers zitten eigenlijk nog steeds in een sekte. Ik ontmoette onlangs een kerel die voor priester studeerde...was die even tegen een kennis van me (student theologie) bezig over zijn preek voorbereiden, zijn parochie enzo...akelig gewoon, en dat meen ik.


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 02-10-2004 16:33 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

quote:
Op 28 september 2004 15:43 schreef CoenV het volgende:
Wat kenmerken van sekte's zoals ik dat bij godsdienst geleerd heb;
- Verabsoluteren een bepaalde bijbelse deelwaarheid
- Hebben een bepaalde leider
- Hebben geen historische achtergrond

Je zegt zelf al 'zoals ik dat bij godsdienstgeleerd heb'. Het vak godsdienst neigt, ondanks lesmethoden die een stuk breder georiënteerd zijn dan vroeger, nog altijd nadrukkelijk richting het christendom (mede dankzij het soort mensen dat het vak meestal doceert), en uit eigen ervaring weet ik dat je veel dingen die je daar 'leert' met een korreltje zout moet nemen. Zo ook deze. Allereerst hééft het christendom een bepaalde leider (de paus), ook al kan die doordat zijn 'sekte' zo wijdverspreid is niet alle uithoeken en 'afvalligen' meer controleren, en bovendien is het kenmerk 'verabsoluteren een bepaalde bijbelse deelwaarheid' wel érg nadrukkelijk geënt op de visie van iemand uit de christelijke hoek - er zijn immers genoeg sektes die geen 'bepaalde bijbelse deelwaarheid verabsoluteren' en/of hun leer juist op (iets uit) een andere religie baseren.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 02-10-2004 16:36 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 2 oktober 2004 16:33 schreef Hexegot het volgende:
Allereerst hééft het christendom een bepaalde leider (de paus),


Je onwetendheid spreek boekdelen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 02-10-2004 16:42 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

Lees verder.


CoenV
Usericon van CoenV
Posted 02-10-2004 19:00 by CoenV Wijzig reactieProfiel van CoenVQuote dit bericht

quote:
Op 2 oktober 2004 16:33 schreef Hexegot het volgende:
Je zegt zelf al 'zoals ik dat bij godsdienstgeleerd heb'. Het vak godsdienst neigt, ondanks lesmethoden die een stuk breder georiënteerd zijn dan vroeger, nog altijd nadrukkelijk richting het christendom (mede dankzij het soort mensen dat het vak meestal doceert), en uit eigen ervaring weet ik dat je veel dingen die je daar 'leert' met een korreltje zout moet nemen. Zo ook deze. Allereerst hééft het christendom een bepaalde leider (de paus), ook al kan die doordat zijn 'sekte' zo wijdverspreid is niet alle uithoeken en 'afvalligen' meer controleren, en bovendien is het kenmerk 'verabsoluteren een bepaalde bijbelse deelwaarheid' wel érg nadrukkelijk geënt op de visie van iemand uit de christelijke hoek - er zijn immers genoeg sektes die geen 'bepaalde bijbelse deelwaarheid verabsoluteren' en/of hun leer juist op (iets uit) een andere religie baseren.


Je praat zoveel en je zegt zo weinig.
En nee, ik beargumenteer niks.
Verloren zaak.


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 02-10-2004 19:01 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

quote:
Op 2 oktober 2004 16:33 schreef Hexegot het volgende:
Allereerst hééft het christendom een bepaalde leider (de paus),



nee joh, da's nog altijd ome God


Bruce Banner


Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 02-10-2004 19:14 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

quote:
Op 2 oktober 2004 19:00 schreef CoenV het volgende:
Je praat zoveel en je zegt zo weinig.
En nee, ik beargumenteer niks.
Verloren zaak.

Ik begin langzamerhand te geloven dat CoenV + ego = niet mee te praten


enlil
Sub titel
Usericon van enlil
Posted 02-10-2004 19:23 by enlil Wijzig reactieProfiel van enlilQuote dit bericht

Kenmerk van een sekte is:
1. Totale overgave aan en toewijding aan de sekte, dus dat betekend meestal banden met familie, vrienden en je verleden verbreken
2. Extremiteit in denkwijze, mensen die anders denken dan wat de sekte predikt zijn automatisch slecht, moeten worden overgehaald om in de sekte te komen of anders worden ze naar de hel verbannen.
3. hersenspoelen
4. sekte is een hechte geloofsgemeenschap, wonen vaak in groepen of hebben een eigen gebouw waar leden wonen.

Christendom is dus geen sekte, christenen hebben naast hun religie een eigen leven, eigen huis, vrienden, familie etc. Het verkondigen van het geloof aan 'ongelovigen' en hersenspoelen komt alleen nog voor bij extreme christenen. Denk aan christelijke gemeenschappen in kleine dorpjes.

Groeperingen zoals Jehova's getuigen zijn in feite al een sekte: er is sprake van het breken met het verleden, familie/vrienden, langs de deuren gaan om anderen het geloof te verkondingen. Hersenspoelen komt ook voor binnen deze groepering, en men leeft vaak in een gemeenschap. Al zijn de hedendaagse Jehova's niet meer zo extreem geloof ik.


Signature


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 02-10-2004 20:40 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

FNV lijkt wel op een sekte.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


holtor
burn for me baby!
Usericon van holtor
Posted 02-10-2004 20:46 by holtor Wijzig reactieProfiel van holtorQuote dit bericht

punten 2 en 3 gaan zeker op ja


Wicked Mystic
Cold Turkey
Usericon van Wicked Mystic
Posted 02-10-2004 22:39 by Wicked Mystic Wijzig reactieProfiel van Wicked MysticQuote dit berichthttp://www.metallive.nl

quote:
Op 1 oktober 2004 19:47 schreef Hexegot het volgende:
Ondanks hun wijdverspreidheid (is dat een goed Nederlands woord?) zie ik het christendom en de islam eigenlijk als algemeen geaccepteerde sektes.


tjsa, waar ligt de gens? en tis natuurlijk ook in hoeverre mensen zich mee laten slepen door...


quote:
Op 2 oktober 2004 16:33 schreef Hexegot het volgende:
Je zegt zelf al 'zoals ik dat bij godsdienstgeleerd heb'. Het vak godsdienst neigt, ondanks lesmethoden die een stuk breder georiënteerd zijn dan vroeger, nog altijd nadrukkelijk richting het christendom (mede dankzij het soort mensen dat het vak meestal doceert)


Ms ook omdat je op een christelijke school zat


quote:
Op 2 oktober 2004 16:33 schreef Hexegot het volgende:Zo ook deze. Allereerst hééft het christendom een bepaalde leider (de paus), ook al kan die doordat zijn 'sekte' zo wijdverspreid is niet alle uithoeken en 'afvalligen' meer controleren, en bovendien is het kenmerk 'verabsoluteren een bepaalde bijbelse deelwaarheid' wel érg nadrukkelijk geënt op de visie van iemand uit de christelijke hoek - er zijn immers genoeg sektes die geen 'bepaalde bijbelse deelwaarheid verabsoluteren' en/of hun leer juist op (iets uit) een andere religie baseren.


Er zijn zat klote streken uitgehaald "uit naam van de kerk", de rest is er heilig van overtuigd dat ze er goed aan doen. En dat recht hebben ze.... Zolang ze er maar niemand anders kwaad mee doen




Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 02-10-2004 23:40 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

Leuk, een heel oud topic van me, weet er inmiddels wat meer over..

Sektes werven leden doordat onzekere mensen overgehaald worden door sekteleden om een keer langs te komen. Zoals al eerder vermeld wordt er begrip getoond voor de onzekere persoon en eigenlijk is iedereen het wel eens met de nieuweling: De wereld is klote. Sektes willen vaak iets aan de wereld doen. Ze hebben bizarre geloven en/of bizarre doelen (massazelfmoord etc.). Ze werken dus uiteindelijk naar een soort vlucht uit de ellende toe. Dit kan heel erg obsessief worden voor sekteleden, vooral doordat ze geïsoleerd zitten en geen contact hebben met mensen buiten de sekte. Eenmaal in de sekte kom je er moeilijk meer uit. Onzekere mensen hechten zich al snel aan de mensen die begrip tonen. En buiten de sekte hebben ze vaak nauwelijks positieve sociale contacten. Tevens is er vaak een erg sterke, charismatische leider die de leden ook daadwerkelijk overhaald om mee te werken aan de doelen. De sekteleden gaan dus echt in de doelen geloven en zullen ze helpen te realiseren.


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 02-10-2004 23:48 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Je wete er meer ovr en dan hang je een verhaaltje vol vooroordelen op ... whie ein scheisse

Er zijn ook sketes die veel opener zijn hoor ...


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 02-10-2004 23:50 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 2 oktober 2004 16:33 schreef Hexegot het volgende:
Allereerst hééft het christendom een bepaalde leider (de paus)

Gast, de paus is de belangrijkste figuur binnen de Rooms-Katholieke kerk. Er is helemaal geen leider van 'het christendom'. Er bestaat niet eens 'het christendom'. De hervormden hebben niets met de paus te maken, net zo min als de staatkundig gereformeerden, de Zevende Dags-adventisten, de mormonen en de quakers (of waren dat ook mormonen?). En dan begin ik nog niet eens over de Anglicaanse kerk of over de grieks-orthodoxe.

Ik vind 'het christendom' zoals het vandaag de dag door veel mensen beleden wordt, weinig tot niets met sektes te maken hebben. Er bestaan meer dan een miljard mensen die zich christen noemen; vrijwel 99% van die mensen zijn normale mensen met een normaal leven -- geen absolute verering van een leider, geen machtsstructuur en hiërarchie die je dagelijkse doen en laten beperkt, geen totale vervreemding van de wereld om je heen, niets van dat alles -- gewoon, normale mensen die een godsbeeld nodig hebben om bv. lastige vragen over zingeving te beantwoorden. Het sektarische denken is slechts bij weinigen aanwezigen (die weinigen vallen vaak wel op).


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 02-10-2004 23:52 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Dat is ook wat ik bedoelde heerschap M.

Alleen had ik geen zin om het uit te tikken.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen