IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Auteur:
Topic : 12 jaar oud en naar de universiteit . Is dat goed? Vorige pagina
altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 09-05-2004 20:12 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 8 mei 2004 16:24 schreef anonymous het volgende:
Ja, want een kind van 12 kan dat soort beslissingen wel voor zichzelf nemen...


Idd.

Een IQ van 140+ wil weer niet gelijk zeggen dat je alwetend bent en dat je de gevolgen van al je beslissingen kan overzien. Sommige dingen hebben gewoon te maken met een stukje levenservaring...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat haar persoonlijke motivatie is om de 2 genoemde studies te gaan volgen en wat ze ermee wil gaan doen. En hoe ze zichzelf over een jaar of 10 ziet.
Ik bedoel, als je bepaalde jaargenoten van mij vraagt waarom ze een technische studie (en informatica in het bijzonder) zijn gaan doen, krijg je als antwoord "tja, je moet toch wat..." en dat vind ik niet bepaald de juiste insteek. Ik ben zelf informatica gaan studeren, omdat programmeren een hobby van me was. Ik ken ook mensen die nog nooit geprogrammeerd hadden voordat ze aan hun studie informatica begonnen, maar ook dat vind ik niet de juiste insteek.
Mijns inziens moet je een bepaalde affiniteit hebben met de studie die je kiest, en kun je dat op je 12e al inschatten? Ik ben bang dat haar antwoord niet veel van het "tja, je moet toch wat" zal afwijken...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Pil
Horned is the Hunter
Usericon van Pil
Posted 10-05-2004 12:38 by Pil Wijzig reactieProfiel van PilQuote dit berichthttp://elfwood.lysator.liu.se/loth/p/i/pilon/pilon.html

"je moet toch wat" is inderdaad een wat jammere motivatie, maar ik kan me wel voorstellen dat, als je het echt niet weet, je ook niet gelijk wilt gaan werken, en even een jaartje niks doen om je besluit te nemen is ook niet voor iedereen weggelegd (en dan is het ook maar de vraag of dat jaartje helpt). Je kan niet altijd van tevoren voorzien of iets je zal bevallen of niet, een middelbare schoolvriend van mij wilde altijd tandheelkunde gaan doen, totdat hij een keer op een introductiedag daarvan kwam, hij werd bijna claustrofobisch van het idee je hele leven in andermans mond te moeten werken en toen koos hij voor bedrijfskunde.

Als je voor je gaat studeren al een affiniteit hebt voor datgene wat je gaat studeren werkt dat denk ik zeer motiverend, en dat is natuurlijk alleen maar mooi. Ik denk in haar geval dat wiskunde zeker een weloverwogen keus is, het zou niet de eerste keer zijn dat zo'n intelligent iemand een echte ummerkraker zou worden denk ik. Van informatica kan ik me voorstellen dat het een beetje 'iets erbij' wordt, maar zelfs dan, ook al heb je misschien niet de motivatie van je meest enthousiaste medestudent, je kan er natuurlijk wel wat van opsteken, en volgens mij is dat nooit verkeerd. Dat het haar eigen keus is maakt het voor mij alleen maar beter te accepteren, je kan wel zeggen dat ze nog niet volwassen is en dergelijken (en vervolgens weigeren het erover te hebben wat volwassenheid nou inhoudt, lekker dan), maar ik denk dat ze best volwassen is in haar beslissingen.

Daar moet ik wel aan toevoegen dat ze inderdaad ongetwijfeld een stuk minder levenservaring heeft dan de gemiddelde student, maar ja, levenservaring is naar mijn mening eerder gebonden aan je leven dan aan welke opleiding je volgt (al zal de aard van de ervaring wel verschillen daarin, maar persoonlijk denk ik dat ze wat dat betreft beter af is op de uiniversiteit waar ze denk ik meer aansluiting kan vinden).


For in each delve and greenwood far wiser creatures play. And in their veins and sinews live the Gods of yesterday.


arachnaphobia
Usericon van arachnaphobia
Posted 10-05-2004 12:41 by arachnaphobia Wijzig reactieProfiel van arachnaphobiaQuote dit bericht

Het maakt toch niet uit welke studie ze gaat doen? Ze is nog jong zat en kan dus nog wel 5 keer wisselen Lijkt me wel cool om zo slim te zijn!


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 10-05-2004 12:44 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

quote:
Op 8 mei 2004 14:53 schreef Vinay het volgende:
je kan je ook de vraag stellen of het uberhaupt goed is om jongeren na hun 18de door te laten studeren , omdat ze op hun zestiende vaak al een eigen appartement willen . ( geen studentenkamer )


Jij hebt het hier over kinderen van multi-miljonairs neem ik aan? Op 16de een eigen appartement willen, maar geen studentenkamer, flikker toch gauw een eind op man.

Ik hoop dat ik deze post verkeerd lees ofzo, anders krijgt het een domste-ZM-post nominatie van mij.


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 10-05-2004 13:09 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 10 mei 2004 12:44 schreef Claw het volgende:
Jij hebt het hier over kinderen van multi-miljonairs neem ik aan? Op 16de een eigen appartement willen, maar geen studentenkamer, flikker toch gauw een eind op man.

Ik hoop dat ik deze post verkeerd lees ofzo, anders krijgt het een domste-ZM-post nominatie van mij.

dat lees je verkeerd idd .
Ik bedoelde dat ze eerder financieel onafhankenlijk/zelfstandig dienen te worden dan nu het geval is , wat voordelen voor hen heeft wat betreft leefomstandigheden en (relevante) werkervaring, door onderwijs en werk te integreren ( ik bedoelde geen dure appartementen , maar meer privacy etc,kan ook in een goede studentenkamer )

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 10-05-2004 13:15]



SQT
Usericon van SQT
Posted 10-05-2004 13:49 by SQT Wijzig reactieProfiel van SQTQuote dit berichthttp://basswinkels.blogspot.se/

quote:
Op 10 mei 2004 12:41 schreef arachnaphobia het volgende:
Het maakt toch niet uit welke studie ze gaat doen? Ze is nog jong zat en kan dus nog wel 5 keer wisselen Lijkt me wel cool om zo slim te zijn!

Dat is vreselijk. Ik ben blij dat ik niet superintelligent ben. Je mag dan wel veel begrijpen, maar je mist een leven, aangezien je als kind niet gezellig samen met je buurtgenootjes kunt spelen en zo de wereld kunt ontdekken. Als puber ben je al bent afgestudeerd, ga je dan nog uit? Het lijkt me niet, aangezien je weinig omgang met je leeftijdsgenoten hebt en andere afgestudeerden je snel te jong vinden. Nee, dat lijkt me niks


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 10-05-2004 14:21 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

er zijn ook opleidingen waarbij je na je studie een aantal jaren verder moet leren ,bv als je chirurg wil worden , lijkt me handig als je dan eerder met de opleiding begint .


[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 10-05-2004 14:22]



karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 10-05-2004 14:24 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

voor de operatie maak je kennis met je chirurg van 14, nee dan ga je relaxed de operatiekamer in

quote:
Op 10 mei 2004 13:49 schreef SQT het volgende:
Dat is vreselijk. Ik ben blij dat ik niet superintelligent ben. Je mag dan wel veel begrijpen, maar je mist een leven, aangezien je als kind niet gezellig samen met je buurtgenootjes kunt spelen en zo de wereld kunt ontdekken. Als puber ben je al bent afgestudeerd, ga je dan nog uit? Het lijkt me niet, aangezien je weinig omgang met je leeftijdsgenoten hebt en andere afgestudeerden je snel te jong vinden. Nee, dat lijkt me niks


misschien wil hij/zij dat wel niet. ik kom niet verder dan 125 maar irriteer me ook dood aan veel dommere mensen, kan me best voorstellen dat hij/zij dat ook heeft. waarom moet je sociaal zijn als je je leven ook anders goed en leuk kan maken zonder irritaties? eenzaamheid is best te overbruggen, dat kind is slim genoeg om dat te begrijpen (inlevingsvermnogen is een tweede, daar weet ik niks van of dat bij 12-jarigen voldoende, laat staan bovenmaats, ontwikkeld is).


Je moeder.


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 10-05-2004 14:32 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 10 mei 2004 14:24 schreef karnivoor het volgende:


misschien wil hij/zij dat wel niet.

idd niet iedereen heeft indezelfde mate behoefte aan sociale contacten , sommige mensen hebben juist meer behoefte aan privacy en een paar mensen waarmee ze goed overweg kunnen ( ongeacht leeftijd ) .

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 10-05-2004 14:32]



Vinay
Usericon van Vinay
Posted 10-05-2004 14:33 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 10 mei 2004 14:24 schreef karnivoor het volgende:
voor de operatie maak je kennis met je chirurg van 14, nee dan ga je relaxed de operatiekamer in





als iemand op zijn twaalfde begint zal hij/zij op zijn vroegst 24 zijn ,denk ik ( er zijn ook wachttijden voor opleidingen )

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 10-05-2004 14:33]



karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 10-05-2004 14:34 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 10 mei 2004 14:33 schreef Vinay het volgende:
als iemand op zijn twaalfde begint zal hij/zij op zijn vroegst 24 zijn ,denk ik ( er zijn ook wachttijden voor opleidingen )


ik was ook zo serieus


Je moeder.


SQT
Usericon van SQT
Posted 10-05-2004 14:35 by SQT Wijzig reactieProfiel van SQTQuote dit berichthttp://basswinkels.blogspot.se/

quote:
Op 10 mei 2004 14:24 schreef karnivoor het volgende:
misschien wil hij/zij dat wel niet. ik kom niet verder dan 125 maar irriteer me ook dood aan veel dommere mensen, kan me best voorstellen dat hij/zij dat ook heeft. waarom moet je sociaal zijn als je je leven ook anders goed en leuk kan maken zonder irritaties? eenzaamheid is best te overbruggen, dat kind is slim genoeg om dat te begrijpen (inlevingsvermnogen is een tweede, daar weet ik niks van of dat bij 12-jarigen voldoende, laat staan bovenmaats, ontwikkeld is).

Ik, en velen met mij, heb behoefte aan contacten met anderen. Zeker als kind is dit erg belangrijk, als je dan al buitengesloten wordt lijkt het me dat je je later ook teruggetrokkener gaat gedragen. Dat eenzaamheid te overbruggen is weet ik, maar (voor mij) nooit op een volledig bevredigende manier. Ik heb mijn sociale contacten hard nodig en ik denk een twaalf jaar oud kind ook, maar dat ligt ook aan haar karaktereigenschappen.


Pil
Horned is the Hunter
Usericon van Pil
Posted 10-05-2004 14:39 by Pil Wijzig reactieProfiel van PilQuote dit berichthttp://elfwood.lysator.liu.se/loth/p/i/pilon/pilon.html

quote:
Op 10 mei 2004 13:09 schreef Vinay het volgende:
dat lees je verkeerd idd .
Ik bedoelde dat ze eerder financieel onafhankenlijk/zelfstandig dienen te worden dan nu het geval is , wat voordelen voor hen heeft wat betreft leefomstandigheden en (relevante) werkervaring, door onderwijs en werk te integreren ( ik bedoelde geen dure appartementen , maar meer privacy etc,kan ook in een goede studentenkamer )


Ik snap zelf ook niet echt wat je bedoelt. Je moet mensen niet na hun 18e door laten studeren? De meeste mensen beginnen dan pas met studeren. En dat werken en studeren tegelijkertijd klinkt heel leuk hoor, maar denk maar niet dat je die studie dan even snel afrond. Als je van de middelbare school afkomt zal je doorgaans niet veel baantjes kunnen krijgen die het nivieau bijbaantje ontstijgen, dus om er nou een queeste van te maken om iedereen die deels te laten doen om de studie er bij te verdienen lijkt me ook niet alles. Bovendien hebben veel studenten al een bijbaantje bovenop de voltijdstudie. Werkervaring is natuurlijk hartstikke leuk en handig, maar met je studie krijg je daar ook wel mee te maken als je op stage gaat ofzo. En als je dan een baan zoekt in je vakgebied dan zal het een eventuele werkgever niet heel veel uitmaken of je een krantenwijk hebt gelopen of niet. Wat mij betreft mogen studenten nog best een beetje financieel afhankelijk zijn, tsja, studeren kost nou eenmaal geld én tijd, je kan het dus ook niet je hele leven fulltime volhouden (enkele uitzonderingen daargelaten), dat je situatie van financiele afhankelijkheid wat langer duurt is een investering in opleiding, en die investering wordt gedaan door derden (ouders, overheid e.d.), en vaak ook deels door de betrokkenen zelf.

[Dit bericht is gewijzigd door Pil op 10-05-2004 14:41]


For in each delve and greenwood far wiser creatures play. And in their veins and sinews live the Gods of yesterday.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 10-05-2004 14:46 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 10 mei 2004 14:35 schreef SQT het volgende:
Ik, en velen met mij, heb behoefte aan contacten met anderen. Zeker als kind is dit erg belangrijk, als je dan al buitengesloten wordt lijkt het me dat je je later ook teruggetrokkener gaat gedragen. Dat eenzaamheid te overbruggen is weet ik, maar (voor mij) nooit op een volledig bevredigende manier. Ik heb mijn sociale contacten hard nodig en ik denk een twaalf jaar oud kind ook, maar dat ligt ook aan haar karaktereigenschappen.


maar dat het als 'normaal' wordt gezien, maakt het nog niet 'normaal', bedoel ik.

zonder vrienden kun je ook een best eind komen. voel me nu ook een stuk fijner nu ik 90% van mn vrienden niet meer zie


Je moeder.


SQT
Usericon van SQT
Posted 10-05-2004 14:47 by SQT Wijzig reactieProfiel van SQTQuote dit berichthttp://basswinkels.blogspot.se/

quote:
Op 10 mei 2004 14:46 schreef karnivoor het volgende:
maar dat het als 'normaal' wordt gezien, maakt het nog niet 'normaal', bedoel ik.

zonder vrienden kun je ook een best eind komen. voel me nu ook een stuk fijner nu ik 90% van mn vrienden niet meer zie

Natuurlijk, dat kan, maar wist je dat als twaalfjarige al?


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 10-05-2004 14:52 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 10 mei 2004 14:39 schreef Pil het volgende:
Ik snap zelf ook niet echt wat je bedoelt. Je moet mensen niet na hun 18e door laten studeren? De meeste mensen beginnen dan pas met studeren. En dat werken en studeren tegelijkertijd klinkt heel leuk hoor, maar denk maar niet dat je die studie dan even snel afrond.

Werkervaring is natuurlijk hartstikke leuk en handig, maar met je studie krijg je daar ook wel mee te maken als je op stage gaat ofzo. En als je dan een baan zoekt in je vakgebied dan zal het een eventuele werkgever niet heel veel uitmaken of je een krantenwijk hebt gelopen of niet.

volgens mij worden er bij bepaalde studies al praktische werkzaamheden in een eerder stadium dan voorheen bij de opleiding aangeleerd/geintegreerd .
deze ontwikkeling is dus aan de gang .

ik bedoelde relevante werkervaring .

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 10-05-2004 14:53]



Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen