IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : 1e wereldoorlog Vorige pagina | Volgende pagina
Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 09-05-2004 23:24 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 9 mei 2004 23:23 schreef Matthijz Filth het volgende:
is het verboden om de eerste wereld oorlog te ontkennen net als de holocaust


Zowel WW1 als WW2 en de holocaust zijn verzonnen door George Lucas.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Matthijz Filth
Boze Meneer
Usericon van Matthijz Filth
Posted 09-05-2004 23:25 by Matthijz Filth Wijzig reactieProfiel van Matthijz FilthQuote dit bericht

quote:
Op 9 mei 2004 23:24 schreef Chelman het volgende:
Zowel WW1 als WW2 en de holocaust zijn verzonnen door George Lucas.


welke holocaust



Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 09-05-2004 23:28 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Paths of Glory (Kubrick, 1957) schijnt er erg goede WO I film te zijn.. Een van de weinige Kubrick films die ik nog nooit gezien heb dus over de inhoud kan ik verder geen mededelingen doen..


Matthijz Filth
Boze Meneer
Usericon van Matthijz Filth
Posted 09-05-2004 23:32 by Matthijz Filth Wijzig reactieProfiel van Matthijz FilthQuote dit bericht

heb hem ook niet gezien maar kubrick heeft naar mijn mening en wat ik bekeken heb alleen maar heerschende films uitgebracht



Fristie
B.T.Y.
Usericon van Fristie
Posted 10-05-2004 20:17 by Fristie Wijzig reactieProfiel van FristieQuote dit bericht

Ik vind de WWI ook interessanter dan WWII.


Manifest
Jus ad bellum, inshallah!
Usericon van Manifest
Posted 10-05-2004 20:18 by Manifest Wijzig reactieProfiel van ManifestQuote dit bericht

Waarom?


F*ck hippies


Fristie
B.T.Y.
Usericon van Fristie
Posted 10-05-2004 20:20 by Fristie Wijzig reactieProfiel van FristieQuote dit bericht

Ik denk omdat ik daarvan (misschien wat raar) meer van weet.


Waar onderzoekjes voor school al niet goed voor zijn.


arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 10-05-2004 20:48 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

quote:
Op 9 mei 2004 18:56 schreef helmet het volgende:
Eh... er zijn dus serieus mensen die Im Westen nichts Neues niet kennen?
Ik lees dat boek nu.
Edit,
Als ik het goed heb dan heeft de schrijver van dat boek in hetzelfde bateljon gevochten als Hitler. Alleen in tegenstelling tot zijn kolonel werd hij later tegen oorlog.

[Dit bericht is gewijzigd door arrebar op 10-05-2004 20:53]


"Een vrouw als jou, heb ik nooit gekend. Sterker nog, ik zou niet weten wie je bent" Herman Finkers


stoomfiets
HELEMAAL WAUS
Usericon van stoomfiets
Posted 10-05-2004 21:21 by stoomfiets Wijzig reactieProfiel van stoomfietsQuote dit bericht

The thin red line is ook een erg goede film over de 1e wereldoorlog.

(Titel kan ik fout hebben, lang geleden dat ik 'm gezien had.)


I am the 1%.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 10-05-2004 21:26 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2004 21:21 schreef stoomfiets het volgende:
The thin red line is ook een erg goede film over de 1e wereldoorlog.

(Titel kan ik fout hebben, lang geleden dat ik 'm gezien had.)


Je titel is goed maar je hebt iets anders fout....

'The thin red line' gaat namelijk over Guadalcanal...WO2 dus.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 10-05-2004 21:27]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 10-05-2004 21:28 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

persoonlijk vind ik dat wo1 en wo2 niet los van elkaar te zien zijn. Maar dat zou wel een heel lange film worden....


stoomfiets
HELEMAAL WAUS
Usericon van stoomfiets
Posted 10-05-2004 21:29 by stoomfiets Wijzig reactieProfiel van stoomfietsQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2004 21:26 schreef Chelman het volgende:
Je titel is goed maar je hebt iets anders fout....

'The thin red line' gaat namelijk over Guadalcanal...WO2 dus.


Sorry,
dan was het een andere film. Of de tanks uit die film waren STERK veroudert.



I am the 1%.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 10-05-2004 21:29 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 10 mei 2004 21:28 schreef ghoulliette het volgende:
persoonlijk vind ik dat wo1 en wo2 niet los van elkaar te zien zijn. Maar dat zou wel een heel lange film worden....

dan kan je vanaf de oerknal tot en met nu niet los van elkaar zien


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 10-05-2004 21:29 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2004 21:28 schreef ghoulliette het volgende:
persoonlijk vind ik dat wo1 en wo2 niet los van elkaar te zien zijn. Maar dat zou wel een heel lange film worden....




De stringente voorwaarden waaronder de Duitsers moesten capituleren na WO1 zijn hoogstens EEN van de vele factoren die aan WO2 bijgedragen hebben.

Ja, er zijn raakvlakken maar je kan ze prima los van elkaar bestuderen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Fristie
B.T.Y.
Usericon van Fristie
Posted 10-05-2004 21:30 by Fristie Wijzig reactieProfiel van FristieQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2004 21:28 schreef ghoulliette het volgende:
persoonlijk vind ik dat wo1 en wo2 niet los van elkaar te zien zijn. Maar dat zou wel een heel lange film worden....



Daar heb je ook wel een punt. Maar ik denk dat het hele verleden mee speelt, en ja, daar hoort voor de WOII ook WOI bij.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 10-05-2004 21:30 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

je kunt ze wel los van elkaar bestuderen, maar ik betwijfel toch of het tot een (2e) wereldoorlog had gekomen als de eerste er niet was geweest.


Moordlustige Hamster
Usericon van Moordlustige Hamster
Posted 10-05-2004 21:31 by Moordlustige Hamster Wijzig reactieProfiel van Moordlustige HamsterQuote dit bericht

Ik weet maar weinig over de eerste wereldoorlog af, misschien maar eens wat meer over lezen of zo. Lijkt me namelijk ook interessant. Al vind ik (tot nu) de Tweede toch wat interessanter (al een interesse van toen ik nog veel kleiner was )


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 10-05-2004 21:32 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2004 21:29 schreef ElitE het volgende:
dan kan je vanaf de oerknal tot en met nu niet los van elkaar zien

heb jij nu nog geen zelfmoord gepleegd?*zucht*

als je het dan toch niet van plan bent, zoek op google:
dolkstootlegende
verdrag van versailles
en ga alles wat daarover te vinden is lezen.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 10-05-2004 21:34 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2004 21:31 schreef Moordlustige Hamster het volgende:
Ik weet maar weinig over de eerste wereldoorlog af, misschien maar eens wat meer over lezen of zo. Lijkt me namelijk ook interessant. Al vind ik (tot nu) de Tweede toch wat interessanter (al een interesse van toen ik nog veel kleiner was )

klinkt misschien stom maar ik vind wo1 meer tot de verbeelding spreken, daarnaast kwam het hele oude europa erdoor ten val.


Moordlustige Hamster
Usericon van Moordlustige Hamster
Posted 10-05-2004 21:34 by Moordlustige Hamster Wijzig reactieProfiel van Moordlustige HamsterQuote dit bericht

de Dolkstootlegende.. is dat niet dat de Duitse leiding zich had overgegeven terwijl de Duitse soldaten doorvochten (en misschien nog hadden kunnen overwinnen)?
Of zit ik nu fout


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 10-05-2004 21:34 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 10 mei 2004 21:32 schreef ghoulliette het volgende:
heb jij nu nog geen zelfmoord gepleegd?*zucht*

als je het dan toch niet van plan bent, zoek op google:
dolkstootlegende
verdrag van versailles
en ga alles wat daarover te vinden is lezen.

oh nee dat weet ik ook niet he

WOI en WOII hebben een grote link, en KAN je niet helemaal los van elkaar zien, maar zo kan je alles aan elkaar linken.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 10-05-2004 21:35 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

@ghoul:

Dat weet ik nog niet zo zeker. De moeilijke economische situatie dat mede door Versailles veroorzaakt was, was maar een van de factoren die bepaalde lieden aan de macht holpen. Nogmaals, ja het had een invloed maar die invloed moet niet overschat worden denk ik.


quote:

In Weimar Republic, this treaty was, especially because of the War Guilt Clause, regarded as "Schanddiktat" (meaning the Allies should be ashamed to force the German people into this), resulting in an increasing distrust between Germany and the West Allies, France's obvious resentments causing aggressions, which were, as the progressively politicalized war reparations issue, used by extreme rightists, later by the NSDAP, for their own purposes. Due to the general disapproval in public, Weimar Republic governments, leftist or rightist, from 1920 on ever tried to achieve revision, some way or the other.

As Germany was forbidden to join the League of Nations, and as the USA refused to join themselves, it was never estimated capable of encouraging and saving peace.

The territorial regulations resulted in many Germans living outside German borders, causing minority problems particularly in Czechoslovakia (Böhmen, Mähren, Sudetenland) and Poland (Upper Silesia).

Weimar Republic being isolated internationally just as Russia, they formed the Treaty of Rapallo on April 16, 1922, containing regulations about post-war payments, economical and military regulations, thus further complicating Germany's role in the West.

The war reparations, finally settled after the London Ultimatum of Mai 5, 1921, being 132 billions Reichsmark, 2 billions a year, plus 25 percent of all exports, burdened Weimar Republic's economy for a long time, causing 1923's Ruhrkampf, and weakening European economy as well.

Thus, German politics after the Treaty of Versailles oscillated between revisionism and fulfillment, causing national crises (e.g., fulfillment politician Matthias Erzberger was assassinated by a rightist in 1921) as well as international tensions, and, finally, after 1929's worldwide economic crisis, giving in to Hitler in 1933.


Dat laatste stukje in bold heeft IMHO meer bijgedragen.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 10-05-2004 21:36]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 10-05-2004 21:40 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2004 21:34 schreef Moordlustige Hamster het volgende:
de Dolkstootlegende.. is dat niet dat de Duitse leiding zich had overgegeven terwijl de Duitse soldaten doorvochten (en misschien nog hadden kunnen overwinnen)?
Of zit ik nu fout

Het komt er in ieder geval op neer dat onder het volk de gedachte leefde dat Duitsland nog had kunnen winnen en dat er (zoals jij zegt) er te snel opgegeven is. Er is ook totaal niet gevochten op Duitse bodem dus erg vreemd is het niet dat het Duitse volk zichzelf niet als verliezer zag. (waren ze ook niet, tenminste niet zoals dat door Frankrijk gebracht werd).


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 10-05-2004 21:45 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2004 21:35 schreef Chelman het volgende:
@ghoul:

Dat weet ik nog niet zo zeker. De moeilijke economische situatie dat mede door Versailles veroorzaakt was, was maar een van de factoren die bepaalde lieden aan de macht holpen. Nogmaals, ja het had een invloed maar die invloed moet niet overschat worden denk ik.




Dat laatste stukje in bold heeft IMHO meer bijgedragen.

in 1923 was er ook al hyperinflatie binnen Duitsland trouwens (dankzij de herstelbetalingen). Natuurlijk was de grote beurs crash zeker van groot belang maar daarnaast had Duitsland een slecht werkende (nieuwe) democratie. en een regering die voortkomt uit een nederlaag is er een met weinig legitimiteit en daarweernaast kwam Hitler aan de macht door overschatting aan de zijde van de conservatieven die hem als speelbal wilden gebruiken. Hij heeft trouwens nooit een democratische meerderheid gehad (wat vaak wel gezegd wordt). En zo zijn er waarschijnlijk nog zo'n 100 dingen te noemen, maar ik ga slapen haha, welterusten iedereen.

oja 1 ding: had Hitler doodgegaan voor wo2 dan had hij waarschijnlijk te boek gegaan als een van 's werelds beste wereldleiders... iets om over na te denken misschien.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 10-05-2004 21:48 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2004 21:45 schreef ghoulliette het volgende:
oja 1 ding: had Hitler doodgegaan voor wo2 dan had hij waarschijnlijk te boek gegaan als een van 's werelds beste wereldleiders... iets om over na te denken misschien.


Maar dat komt odat hij een van 's werelds grootse leiders WAS!



Disclaimer voor de analfebeten onder ons: dat wil niet zeggen dat ik zijn ideeen steun etc...


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen