IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : De toegevoegde waarde van songteksten Volgende pagina
Snaack
Usericon van Snaack
Posted 24-05-2004 12:50 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Zo.. Ik heb net in het "metal beü" topic zitten huilen dat ik een hekel heb aan stomme songteksten.

Als ik een nummer van bijv. Cannibal Corpse hoor waarvan ik denk "DAMNED WAT EEN AGRESSIE!!!" en vervolgens lees ik een leeghoofdige songtekst over het neuken van vrouwen met een mes is dat een voor mij een enorme domper.

Om over stupide non-gorish teksten nog maar niet te spreken. Deicide bijv. vind ik de helden van de 'blasfeme' teksten op spelen-in-de-zandbak niveau.

"Open the door, Jehova you whore"

Voor mij persoonlijk kan een band zichzelf volstrekt belachelijk maken met zulke teksten. Niet bruut maar een lachtertje. In plaats van de situatie waarin de muziek die de tekst versterkt verzwakt de tekst de muziek.

Aan de andere kant kan een fantastische tekst de beleving van een nummer enorm versterken. "Father you're not a father" van Immolation bijvoorbeeld,

I hailed Mary, over and over again
You've failed Mary
You've raped Mary.. Over and over again


*kippevel*

Waar het mij omgaat: een songtekst moet oprecht zijn, "echt" zijn. Muziek is ten slotte het uitdrukken van emotie.

Als ik me niets voor kan stellen bij die emotie (bij bijv. die gorish teksten) dan is dat een teleurstelling. Nu is voorstellingsvermogen natuurlijk hardstikke relatief maar ik neem aan dat er niet veel mensen zijn die als ze "Fucked with a knive" horen denken "JAaaaaaaaa dood aan die hoeren, ik ga een mes pakken en vrouwen mutileren!! raaaaaaaaargh!!"

Als je die emoties wel hebt is het niet onverstandig je op te laten nemen in een psychiatrische inrichting maar dat terzijde.

Hoe kijken jullie tegen songteksten aan?


SiQDiZ
bier zuipen & kut roepen
Usericon van SiQDiZ
Posted 24-05-2004 12:53 by SiQDiZ Wijzig reactieProfiel van SiQDiZQuote dit bericht

ik geloof dat je , met name bij deathmetal bands, de texten niet altijd even serieus moet nemen kerel

CC is gewoon lomp hakken, net zoals 90% van alle andere deathmetal bands , texten zijn vrij irrelevant, zolang het maar shockeerd.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-05-2004 12:53 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

songteksten zijn voor mij in principe niet belangrijk. het merendeel van de teksten stelt in ieder geval geen fluit voor (wel eens een goede slayertkest gelezen) en daarom negeer ik ze maar.
ik haat het alleen als de teksten te drammerig worden (en dit in combinatiemet de uitstraling van de band) zoals R.A.T.M.
dus: teksten zijn ondergeschikt aan muziek maar mochten ze echt wat te bieden hebben is het natuurlijk mooi meegenoemen.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 24-05-2004 12:54 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 12:53 schreef SiQDiZ het volgende:
ik geloof dat je , met name bij deathmetal bands, de texten niet altijd even serieus moet nemen kerel


Waarom niet?

quote:
CC is gewoon lomp hakken, net zoals 90% van alle andere deathmetal bands , texten zijn vrij irrelevant, zolang het maar shockeerd.


Definiëer shockeren dan? Of luistert je oma soms naar deathmetal?

Ik vind zo'n tekst van Immolation veel bruter dan een puberaal tekstje over het opensnijden van vrouwen, bijvoorbeeld.

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 24-05-2004 12:55]


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-05-2004 12:55 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 12:53 schreef SiQDiZ het volgende:
zolang het maar shockeerd.


maar dat shockeerd allang niet meer omdat het nep is(en dit algemeen bekend is). en als een band echt wil shockeren waaromzingen dan niet dat ze fan van Dutroux zijn ofzo?


SiQDiZ
bier zuipen & kut roepen
Usericon van SiQDiZ
Posted 24-05-2004 13:01 by SiQDiZ Wijzig reactieProfiel van SiQDiZQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 12:54 schreef Snaack het volgende:
Waarom niet?



Definiëer shockeren dan? Of luistert je oma soms naar deathmetal?

Ik vind zo'n tekst van Immolation veel bruter dan een puberaal tekstje over het opensnijden van vrouwen, bijvoorbeeld.


we zijn gewoon met zn allen zo afgestompt dat het niet shockerend meer is.

Dat jij texten ala immolation geweldig vind, leuk voor je , ik hou zelf meer van lompe horror.

Daarnaast hecht ik niet veel waarde aan de texten, althans niet in het deathmetal genre. Zolang het maar lomp klinkt vind ik het best

[Dit bericht is gewijzigd door SiQDiZ op 24-05-2004 13:04]


Pil
Horned is the Hunter
Usericon van Pil
Posted 24-05-2004 13:03 by Pil Wijzig reactieProfiel van PilQuote dit berichthttp://elfwood.lysator.liu.se/loth/p/i/pilon/pilon.html

Goede teksten vind ik erg mooi meegenomen, maar zijn voor mij geen vereiste. Ik kan een nummer zonder boeiende teksten ook leuk vinden, maar als ik de teksten echt goed of aangrijpend vind dan geniet ik zeker meer van het nummer als geheel (tenminste, nadat ik mij wat meer in de teksten verdiept heb). Een tekst die emoties op weet te roepen heeft daarbij natuurlijk een groot voordeel (ook al is deze wellicht tekstueel gezien niet zo verfijnd als een ander). En die emotie hoeft echt niet per se melacncholisch ofzo te zijn. De tekst van Sputter Supper (Pungent Stench) voind ik bijvoorbeeld vrij grappig (en ik kan me voorstellen dat dat voor meer teksten uit het gore gedoe voor sommige mensen geldt).

Ik heb de afgelopen dagen vrij veel geluisterd naar Sabbat's History Of A Time To Come en ik moet zeggen dat ook daar de teksten een groot deel van de beleving van het nummer voor hun rekening nemen.


For in each delve and greenwood far wiser creatures play. And in their veins and sinews live the Gods of yesterday.


SQT
Usericon van SQT
Posted 24-05-2004 13:05 by SQT Wijzig reactieProfiel van SQTQuote dit berichthttp://basswinkels.blogspot.se/

quote:
Op 24 mei 2004 12:50 schreef Snaack het volgende:
(...)

Dit is ook de reden waarom ik steeds minder graag naar black- en deathmetal en death/grind luister, ik vind opengereten vagina's namelijk ook iewat aan de puberale kant. Zulke teksten doen wat mij betreft dan ook zeker afbraak aan de muziek. Natuurlijk hoeft niet alles over iets nuttigs te gaan, maar gore- en 'satanaanbiddings'teksten zijn naar mening mening erg verzwakkend.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 24-05-2004 13:09 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:01 schreef SiQDiZ het volgende:
we zijn gewoon met zn allen zo afgestompt dat het niet shockerend meer is.


Inderdaad, dus dan is het proberen te shockeren op die manier toch overbodig geworden?

Maar ik snap het wel, het is makkelijk om zo'n dork-tekst te schrijven. Om een ECHTE songtekst te kunnen schrijven is helaas wat meer intellectuele bagage vereist.

Zwakke teksten = onkunde. Je moet toch ook jaren oefenen voordat je fatsoenlijk riffjes kan schrijven op je gitaartje, waarom zou dat met songteksten anders zijn? Om goede teksten te kunnen schrijven is ook talent, aanleg en toewijding nodig.

Maar ja, over het algemeen "paarlen voor de zwijnen" ja. Mijn god, wat begin ik heel die metalscene toch intens te haten.. De desintresse.. Pffrrt...

quote:
Dat jij texten ala immolation geweldig vind, leuk voor je , ik hou zelf meer van lompe horror.

Daarnaast hecht ik niet veel waarde aan de texten, althans niet in het deathmetal genre. Zolang het maar lomp klinkt vind ik het best


Gefeliciteerd, je maakt bij deze officiëel deel uit van het stereotype 'metalhead'.

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 24-05-2004 13:10]


SiQDiZ
bier zuipen & kut roepen
Usericon van SiQDiZ
Posted 24-05-2004 13:17 by SiQDiZ Wijzig reactieProfiel van SiQDiZQuote dit bericht

ach, ieder zn ding SnaacK , je wist van te voren al watvoor reacties je hier op zou krijgen.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 24-05-2004 13:22 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 24 mei 2004 13:17 schreef SiQDiZ het volgende:
ach, ieder zn ding SnaacK , je wist van te voren al watvoor reacties je hier op zou krijgen.


Nee, waarom probeer je er zo makkelijk onderuit te komen, denk eens na, probeer eens te onderbouwen waarom jij vindt dat Snaack ongelijk heeft dat hij je beschuldigt van weinig diepgang. "Over smaak valt niet te twisten" wordt alleen gebruikt door zwakkelingen.

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 24-05-2004 13:28]



0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 13:25 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

Teksten zijn gewoon grappig en meer niet. Ik lach me rot om de teksten van deicide en zo slecht vind ik zo nog niet. Je moet ze alleen wel met de juiste bedoelingen bekijken, serieus opvatten moet je het sowiezo niet!


"This one is older than shit, heavier than time!"


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 13:25 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:09 schreef Snaack het volgende:
Inderdaad, dus dan is het proberen te shockeren op die manier toch overbodig geworden?

Maar ik snap het wel, het is makkelijk om zo'n dork-tekst te schrijven. Om een ECHTE songtekst te kunnen schrijven is helaas wat meer intellectuele bagage vereist.

Zwakke teksten = onkunde. Je moet toch ook jaren oefenen voordat je fatsoenlijk riffjes kan schrijven op je gitaartje, waarom zou dat met songteksten anders zijn? Om goede teksten te kunnen schrijven is ook talent, aanleg en toewijding nodig.

Maar ja, over het algemeen "paarlen voor de zwijnen" ja. Mijn god, wat begin ik heel die metalscene toch intens te haten.. De desintresse.. Pffrrt...

(...)



Ik ben het 100% met je eens. (Kan dat??? )

Ik luister vaak maar niet naar de songteksten, omdat ze meestal toch zo stompzinnig zijn als de ziekte. Dan pak je het boekje erbij en ben je elke keer weer teleurgesteld...

Ik vind het echt een pre als een cd goede songteksten heeft. Op lange termijn zijn dat ook de cd's die ik blijf luisteren. Want zoals je zelf al aanstipt, je wilt gewoon kwaliteit op alle gebieden, niet alleen muzikaal maar ook tekstueel.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 13:25 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Teksten vormen voor mij een plus als ze goed zijn en een mijn als ze echt heel vreselijk zijn. Als het zoiets is van jaja dat hebben we wel meer gehoord, dan veranderd het niet echt veel aan mijn mening over de muziek.

Bij elke stroming komt vaak een standaard soort tekst. Death en Deathgrind daar is het hele gore gedeelte bijgekomen omdat het volgens mij te gay is om over andere dingen te zingen (BRUL BRUL mooie madeliefjes is ook niet echt wat)
Black vind ik te ver gezocht kwa teksten, dat hele fantasygedoe .. tja ...

bands waarbij ik de teksten erg goed vind zijn crowbar & acid bath. Lekker recht voor den raap, maar ook weer niet te voor de hand liggend.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 24-05-2004 13:26 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:17 schreef SiQDiZ het volgende:
ach, ieder zn ding SnaacK , je wist van te voren al watvoor reacties je hier op zou krijgen.


Nee, dat wist ik niet, vandaar dat ik dit topic geopend heb.

Als jij dat wel van tevoren pretendeert te weten zit je hier verkeerd aangezien ZwareMetalen.com altijd nog een DISCUSSIE-foum is (ookal lijkt dat soms niet zo )

Ik ben dan ook benieuwd naar de onderbouwde mening van anderen.


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 24-05-2004 13:28 by windkracht10 Wijzig reactieProfiel van windkracht10Quote dit bericht

Ik ben het er mee eens om doorsnee death-metal teksten niet serieus te nemen. Zonder tekstboekje versta je er in de eerste plaats toch geen bal van. Het is het hakken dat telt.


mvg wk10


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-05-2004 13:29 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

het is natuurlijk wel zo dat "goed" weer persoonsafhankelijk is. iemand kan die tekst van Deicide briljant vinden (tsja) en dan valt er verder weinig over te discusiëren verder (en het is te makkelijk om het af te doen als: die persoon is dom).


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 13:29 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Jep ...

Als je wilt hakken en wat meer teksten wilt hebben zul je toch de politieke/maatschappelijke kant op moeten met een aantal grind/crust bands ...



Oh en muziek luisteren vanwege de 'schokkende' teksten is ultiem meeloopgedrag.


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 13:32 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

En sinds wanneer ging het bij deathmetal nu echt om de teksten. Voor mij is het iig nooit echt een punt geweest, 9 van de 10 keer ken ik de teksten ook niet.


"This one is older than shit, heavier than time!"


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 24-05-2004 13:33 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

Songteksten vind ik wel belangrijk ja, zoals bij Cruachan maken ze een groot deel uit van de muziek, Keltische mythologie, Ierse geschiedenis, verhalen van Tolkiens Lord of the Rings komen er allemaal in voor. De teksten van Emperor zijn ook heel mooi. Wanner ik een cd koop ga ik eerst en vooral de teksten doornemen, vind ik leuk, dan kan je meezingen en weet je waarover ze zingen.

Een paar voorbeelden van Cruachan:
Micheal Collins over de Ierse Patrioot Micheal Collins vertelt heel zijn levensverhaal.

Bloody Sunday over de gelijknamige bloedige zondag (30januari 1972) toen Britse soldaten met scherp op de vredevolle betoging schoten (ik heb de film gezien en werd er stil van) waardoor er 13 doden vielen.

Pagan over één van de langstlopende leugens in de geschiedenis van de mens, het Christendom, wordt ook zo beschreven op het eind van het boekje.

en ga zo maar door, ieder nummer (buiten de traditionals en de drinkingsongs) heeft een diepere betekenis en dat wordt ook altijd uitgelegd op het eind van het boekje

Verder vind ik de teksten van bv. Emperor erg mooi geschreven, vooral die van In The Nightside Eclipse

Muziek zonder tekst (inhoudelijke tekst) vind ik bijlange niet zo leuk als muziek met een goede tekst.


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


suzanne
Goddess
Usericon van suzanne
Posted 24-05-2004 13:33 by suzanne (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van suzanneQuote dit bericht

Ik vind een goede tekst heel belangrijk. Zo wie zo versterken de muziek en de tekst elkaar. Ik ben het met Snaack eens, als je geen goede tekst kunt schrijven of vinden, laat het dan helemaal zitten...


I've been sleeping a thousand years it seems...got to open my eyes to everything...


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 24-05-2004 13:35 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:32 schreef 0Tolerence het volgende:
En sinds wanneer ging het bij deathmetal nu echt om de teksten. Voor mij is het iig nooit echt een punt geweest, 9 van de 10 keer ken ik de teksten ook niet.


AAAAAAAAARGH

BOERRRRRRRRRRRR!!!!!!!!


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 24-05-2004 13:35 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:35 schreef Snaack het volgende:
AAAAAAAAARGH

BOERRRRRRRRRRRR!!!!!!!!


Nou euhh, kan het wat minder


"This one is older than shit, heavier than time!"


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 13:35 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:35 schreef Snaack het volgende:
AAAAAAAAARGH

BOERRRRRRRRRRRR!!!!!!!!
argh ik ben zo fucking intelligent want ik lees tekstjes.



altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 13:37 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:28 schreef windkracht10 het volgende:
Ik ben het er mee eens om doorsnee death-metal teksten niet serieus te nemen. Zonder tekstboekje versta je er in de eerste plaats toch geen bal van. Het is het hakken dat telt.


Het heeft er blijkbaar ook mee te maken om welke reden je naar bepaalde muziek luistert.
Ik luister zelf niet naar death metal puur voor het hakken op zich... Ik hou zelf niet van bands die alleen maar pure takkeherrie produceren. Ik ben altijd op zoek naar iets dat zo'n band onderscheidt van de rest (en goede songteksten kan zo'n onderscheidende factor zijn).


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 24-05-2004 13:39 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 13:35 schreef Jenje het volgende:
argh ik ben zo fucking intelligent want ik lees tekstjes.






Ik zit niet te wachten op oneliners alá "teksten zijn gay, als het maar beukt, metollllll" Iets meer onderbouwing is gewenst.

Waarom interesseren teksten je dan niet, OTolerance?


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen