IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : De toegevoegde waarde van songteksten Vorige pagina | Volgende pagina
Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 24-05-2004 15:17 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 12:22 schreef Snaack in de "metal beu" topic het volgende:
Uiteraard, en ik heb dan ook in alle genres een bloedhekel aan ondoordachte/ onoprechte teksten.

Binnen metal specifiek haat ik van die teksten omdat ze de muziek "bruter" zouden moeten maken maar in plaats daarvan alleen maar op mijn lachspieren werken en tot gefronsde wenkbrauwen leiden. Lekker "bruut" zeg O_o

Tja, ik wordt van dat soort teksten ook vaak een beetje moe. Haten doe ik ze niet. Kennelijk hoort het er nu eenmaal bij. Vaak neem ik ze maar voor lief, met een beetje mazzel kan ik ze niet verstaan.

Het stomme vind ik wel dat het niet altijd helemaal duidelijk is of iets nu "oprecht" is geschreven of puur omdat bij een bepaald genre bepaalde teksten horen. Onze zanger schrijft ook wel dingen die op het eerste gezicht niet echt hoogdravend lijken te zijn. Hij heeft die dingen echter wel uit zeer oprechte frustratie aan het papier toevertrouwd. Blijkbaar kan hij daar "zijn ei" in kwijt, dan doe ik niet moeilijk.


Touché, pussycat!


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 24-05-2004 15:18 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 24 mei 2004 15:00 schreef Chelman het volgende:
Ik vind zelf dat een briljante tekst in combinatie met bagger muziek nog steeds bagger is. Enige uitzondering hierop wordt gevormd door Bob Dylan Een bagger tekst met goede muziek kan daarentegen het geheel 'verlagen'. Zelf hecht ik wel waarde aan zowel inhoud als de muzikale kwaliteiten. Daarbij moet ik zeggen dat ik voor de inhoud het toch vaak buiten de metal moet zoeken.

Ten eerste, bij Bob Dylan vind ik beide goed, hoor hem graag zingen

Ten tweede, idd, je moet het vaak voor een goeie tekst zoeken buiten de metal. Vele grindteksten zijn imo op niets lijkend en gewoon bedoeld als "grap", luister maar naar bv. Boiling Remains (daar begrijp je de tekst aleens volledig niet)
quote:

Helaas is het lastig vast te stellen wat nou 'inhoud' is. De teksten van Slayer, Metallica of vroege Death noem ik niet bepaald hoogstaand...maar...ik heb ze in mijn tienerperiode meegemaakt en daardoor zijn ze voor mij 'speciaal' omwille van hun nostalgie. Ook het behandelen van serieuze onderwerpen is geen garantie voor goede teksten. Eerder genoemde Cruachan heeft dan bijvoorbeeld wel serieuze teksten maar ze zijn weer wel heel knullig en zwak vanuit een taalkundig perspectief. Omgekeerd zijn er een aantaal 'draakjes en elfjes' bandjes die ondanks de belachelijke inhoud an sich wel presteren om hele mooie teksten te schrijven d.m.v. interessant taal- woordgebruik. Het blijft lastig.


Als je het mij vraagt groeien de teksten met het groeien van de band, die elfjes en draakjes waar jij het over hebt zijn eerder gewoon sprookjes op het ritme van metal. Cruachan springt er taalkundig niet zo sterk mee om, maar ze zeggen gewoon meteen waar het op staat zonder er veel doeken om te winden. De teksten van Sigh heb ik nog nooit doorgenomen.
quote:

Waar ik me persoonlijk wel aan erger zijn de door Snaack aangehaalde figuren die zich heel bruut een tegendraads beschouwen en naar goregrind e.d. luisteren om vervolgens trots te zeggen: 'Kijk mij eens stoer brute muziek luisteren dat niet voor de domme massa weggelegd is.' terwijl ze eigenlijk zelf naar muziek op niveau van Britney Spears met distortion zitten te luisteren......

Ben ik het volledig mee eens.

Soms kun je ook naar gewoon een domme tekst (ala Belgian Asociality, nostalgie ) luisteren om te lachen, of omdat het gewoonweg grappig bedoeld is. Neem maar groepen als Belgian Asociality, de Lama's, Gorki, de Heideroosjes (al hebben die ook over het algemeen serieuze teksten waar ze de maatschappelijke problemen aan de kaak stellen), dan is het gewoon verstand op 0 en blik op oneindig , de muziek is dan ook wel grappig ineen gestoken.


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 24-05-2004 15:18 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht


@jenje

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 24-05-2004 15:19]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 24-05-2004 15:24 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 15:18 schreef beli mawr het volgende:
Ten eerste, bij Bob Dylan vind ik beide goed, hoor hem graag zingen

Nou ja, zingen, zingen...? Zingen wil het niet noemen, maar leuk vind ik het wel.


Touché, pussycat!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 15:26 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 15:18 schreef Chelman het volgende:

@jenje
Lame ass mutha fucka

Khanate heeft gave teksten
Net als aardig veel sludge trouwens ...


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 24-05-2004 15:27 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

ik heb nog niemand hier gehoord die zegt dat hij brute gore-teksten helemaal te gek vind.
hoe komt het dan dat er toch zoveel bands dit soort teksten schrijven en dat er zoveel mensen met t-shirts met shockerend bedoelde afbeeldingen en teksten rondlopen?


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 24-05-2004 15:31 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 15:27 schreef El Chulo het volgende:
ik heb nog niemand hier gehoord die zegt dat hij brute gore-teksten helemaal te gek vind.
hoe komt het dan dat er toch zoveel bands dit soort teksten schrijven



Omdat het makkelijk is om veel invectieven en 'vieze' thema's aan elkaar te knopen.
quote:

en dat er zoveel mensen met t-shirts met shockerend bedoelde afbeeldingen en teksten rondlopen?


Omdat hun ouders het niet gaaf vinden en zij tegen hun vriendjes of op ZM (in de 'ouders' topic)kunnen gaan klagen dat hun ouders hun niet begrijpen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 15:32 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Juist, hoe goorder hoe schokkender men denkt te zijn ...


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-05-2004 15:33 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 15:27 schreef El Chulo het volgende:
...met shockerend bedoelde...


je geeft het antword zelf al. Alhoewel waarschijnlijk een deel van de mensen de muziek vooral waardeert, en graag met een shirt van hun lievelingsband rondlopen, ongeacht wat er verder opstaat. als de bandnaam er maar op staat.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 24-05-2004 15:35]


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-05-2004 15:34 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 15:31 schreef Chelman het volgende:
invectieven


in-vec-tieven?????
uit wel 16e-eeuws woordenboek komt dat woor nu weer?


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 15:35 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 15:34 schreef attila_de_hun het volgende:
in-vec-tieven?????
uit wel 16e-eeuws woordenboek komt dat woor nu weer?
Pruisisch


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 24-05-2004 15:37 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht



KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 24-05-2004 15:39 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

VVD-er


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-05-2004 15:49 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 15:39 schreef Jenje het volgende:
VVD-er


Pas maar op, voordat Chelman een invectief jegens jou persoon uit. Alhoewel, Chelman zal de kreet VVD-er waarschijnlijk eerder als eretitel ervaren.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 24-05-2004 15:51 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Eretitel? Allerminst. Ik stem VVD uit noodzaak aangezien zij de minst linkse partij van NL zijn.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-05-2004 15:59 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 15:51 schreef Chelman het volgende:
Eretitel? Allerminst. Ik stem VVD uit noodzaak aangezien zij de minst linkse partij van NL zijn.


Er zijn toch rechtsere partijen? En het aantal stemmen dat ze krijgen zou toch geen argument mogen zijn? Anders zijn we te allen tijden verdoemd tot grauwe middelmoot.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 24-05-2004 16:02 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 15:51 schreef Chelman het volgende:
Eretitel? Allerminst. Ik stem VVD uit noodzaak aangezien zij de minst linkse partij van NL zijn.



Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 24-05-2004 16:02 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 15:59 schreef attila_de_hun het volgende:
Er zijn toch rechtsere partijen? En het aantal stemmen dat ze krijgen zou toch geen argument mogen zijn? Anders zijn we te allen tijden verdoemd tot grauwe middelmoot.


Ja...maar ik ben geen aanhanger van rechts in de zin van NVU en dat soort gasten. Ik bedoel dus eigenlijk liberaal....


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 24-05-2004 16:12 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

ik vermoed ook dat veel mensen het cool vinden om te shockeren, maar ik vraag me af waarom niemand hier dat aangeeft.


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 24-05-2004 16:14 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 16:12 schreef El Chulo het volgende:
ik vermoed ook dat veel mensen het cool vinden om te shockeren, maar ik vraag me af waarom niemand hier dat aangeeft.


Zou jij dat aangeven...om gelijk afgezeken te worden?


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 24-05-2004 16:15 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

El Chulo, ik heb daar al iets over gemekkerd:




quote:
Op 24 mei 2004 13:01 schreef SiQDiZ het volgende:
we zijn gewoon met zn allen zo afgestompt dat het niet shockerend meer is.


Inderdaad, dus dan is het proberen te shockeren op die manier toch overbodig geworden?

Maar ik snap het wel, het is makkelijk om zo'n dork-tekst te schrijven. Om een ECHTE songtekst te kunnen schrijven is helaas wat meer intellectuele bagage vereist.

Zwakke teksten = onkunde. Je moet toch ook jaren oefenen voordat je fatsoenlijk riffjes kan schrijven op je gitaartje, waarom zou dat met songteksten anders zijn? Om goede teksten te kunnen schrijven is ook talent, aanleg en toewijding nodig.


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 24-05-2004 16:18 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

ja, maar we luisteren met zijn allen wel naar die onzin en kopen de merchandise etc. en schrijven wellicht zelf zulke teksten. dus kennelijk heeft niemand er echt veel problemen mee?


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 24-05-2004 19:27 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 16:18 schreef El Chulo het volgende:
ja, maar we luisteren met zijn allen wel naar die onzin en kopen de merchandise etc. en schrijven wellicht zelf zulke teksten. dus kennelijk heeft niemand er echt veel problemen mee?


Nu maak je wel veel aannames in 1 keer zeg

Er wel of geen problemen mee hebben is geen issue, ik mag hopelijk wel generaliseren te stellen dat we geen moraalridders zijn.

Het gaat mij er in dit topic om wat voor effect teksten op jouw PERSOONLIJKE muzikale beleving hebben.

Ik heb ook tig death/ grind CD's in de kast staan met .. euhm.. een minder 'hoogstaande' tekstuele inhoud, maar zulke CD's vallen bij mij in de categorie 'prettige achtergrondruis op een avondje lomp zuipen met vrienden' ofzo..

Echter, muziek waarbij inhoud en uitvoering een synergie vormen met de luisteraar, indien die zich in het werk verdiept, dat is een klasse apart; echt zeldzame kwaliteit! Dan heb ik het niet meer over het doorsnee hakketak-beuk-ros deathmetal plaatje, nee, dan heb ik het over een klassieker.

Een echt goed album luister ik niet, dat onderga ik. Een echte goede band zet geen oppervlakkige glimlach op mijn gezicht, maar eventueel een traan, veroorzaakt een van adrenaline bonkend hart, zet me aan het denken, raakt me diep in mijn ziel...

Het spreekt voor zich dat ik zulke muziek in mijn ééntje luister, het liefst met mijn ogen dicht met een koptelefoon op. Het lijkt me evident dat het doorsnee plaatje die voldoening mij niet geeft.

Maar goed, ik ben dan ook een zeer kritische luisteraar


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 24-05-2004 19:35 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 19:27 schreef Snaack het volgende:

Maar goed, ik ben dan ook een zeer kritische luisteraar


idd. maar je kunt toch ook de "interactie" tussen muziek enerzijds en een goed leesboek gebruiken? die kunnen elkaar ook versterken. echt waar! dus dan zijn teksten van de cd op zich niet belangrijk. gebruik gewoon "teksten" van een ander.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 24-05-2004 19:36 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2004 19:27 schreef Snaack het volgende:
Nu maak je wel veel aannames in 1 keer zeg

Er wel of geen problemen mee hebben is geen issue, ik mag hopelijk wel generaliseren te stellen dat we geen moraalridders zijn.

Het gaat mij er in dit topic om wat voor effect teksten op jouw PERSOONLIJKE muzikale beleving hebben.

Ik heb ook tig death/ grind CD's in de kast staan met .. euhm.. een minder 'hoogstaande' tekstuele inhoud, maar zulke CD's vallen bij mij in de categorie 'prettige achtergrondruis op een avondje lomp zuipen met vrienden' ofzo..

Echter, muziek waarbij inhoud en uitvoering een synergie vormen met de luisteraar, indien die zich in het werk verdiept, dat is een klasse apart; echt zeldzame kwaliteit! Dan heb ik het niet meer over het doorsnee hakketak-beuk-ros deathmetal plaatje, nee, dan heb ik het over een klassieker.

Een echt goed album luister ik niet, dat onderga ik. Een echte goede band zet geen oppervlakkige glimlach op mijn gezicht, maar eventueel een traan, veroorzaakt een van adrenaline bonkend hart, zet me aan het denken, raakt me diep in mijn ziel...

Het spreekt voor zich dat ik zulke muziek in mijn ééntje luister, het liefst met mijn ogen dicht met een koptelefoon op. Het lijkt me evident dat het doorsnee plaatje die voldoening mij niet geeft.

Maar goed, ik ben dan ook een zeer kritische luisteraar


Doe eens niet zo eng...


Want ik herken mezelf voor de volle 100% in deze post...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen