IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Auteur:
Topic : Gitaristen Vorige pagina | Volgende pagina
Snaack
Usericon van Snaack
Posted 06-03-2006 15:29 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 6 maart 2006 15:08 schreef ratje het volgende:
Luister bv eens naar de solo van Kurt tijdens t nummer "The man who sold the world" (Bowie), van hun unplugged cd. Die paar noten die hij speelt geven me zo'n grote hoeveelheid kippevel!!! en dan zit ie er nog ff naast ook!!


Ha, dikke +1!!

Dat hij er ff naast zit geeft het nog wat meer charme zelfs, vind ik.


Daops
Usericon van Daops
Posted 06-03-2006 15:46 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

Ben het ook met Snaack eens.

Er zijn zeker wel bekende gitaarhelden na Vai en Satch gekomen. De gitaristen van Korn, Muse, The Mars Volta schieten me zo gauw te binnen.. En dan heb ik het alleen nog over het rock-gedeelte. Qua populariteit en vernieuwing doen ze niet onder.

Het hangt er ook maar vanaf hoe je een gitaarheld omschrijft. Het shredden en veelal op een supertechniek leunen is slechts een omschrijving.

Wat Kurt Cobain op zn gitaar deed stelde puur gitaartechnisch niet veel voor nee. Maar ik vind het altijd wel lachen, als iemand lekker onbevangen met 3 akkoorden klakkeloos hits maakt. Terwijl een hele batterij gitaristen (en ja.. ook ik een tijdje) zich jarenlang suf heeft lopen oefenen op supersnelle sweeps, arpeggios etc. zonder succes. In die zin is het voor mij meer kunst als je met ogenschijnlijk simpele akkoorden de wereld verovert..


[Dit bericht is gewijzigd door Daops op 06-03-2006 15:46]


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


Rapshnel
Usericon van Rapshnel
Posted 06-03-2006 21:44 by Rapshnel Wijzig reactieProfiel van RapshnelQuote dit bericht

Ik denk dat het meer zegt over het publiek dan over de gitarist als deze laatste in elk nummer met drie akkoorden weg kan komen... maar ik ben dan ook een conservatieve zeikerd.


ShredderSepp
Usericon van ShredderSepp
Posted 07-03-2006 14:31 by ShredderSepp Wijzig reactieProfiel van ShredderSeppQuote dit bericht

Rapshnel, helemaal met je eens. Hoe minder akkoorden, snelle loopjes etc. hoe toegankelijker het is voor het grote publiek. Logisch dus dat shredders als Vai en Satriani nooit zo groot zullen worden als een Bryan Adams ofzo. Met drie akkoorden en maar lekker rammen blijf je gemakkelijk binnen het bevattingsvermogen van Jan met de korte achternaam he.

Ik snap de aversie tegen technische gitaristen nooit goed. Wat is er mis met het echt leren beheersen van je instrument. Wat is er mis met alle noten mooi en goedklinkend te kunnen spelen en er weinig naast te zitten? En waarom wordt virtuositeit in de klassieke muziek wel gewaardeerd, sterker nog, haast geëist en rust er in de lichte muziek haast een taboe op? Dat slaat natuurlijk nergens op.

Kortom: waarom wordt vakmanschap niet wat hoger aangeslagen? Dat Cobain altijd zo de hemel werd ingeprezen, begrijp ik wel. Dat was omdat hij muziek maakte die een groot publiek aansprak. Wat meer waardering voor echte vakmensen die ingenieuze, mooie akkoordenschema's verzinnen en mooie melodieën mengen met goede techniek (vooral Vai -luister eens naar Warm Regards op Fire Garden- maar ook Satch) zou niet verkeerd zijn.

Sepp


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 07-03-2006 14:33 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

Die Cobain moeten ze meteen afschieten


Murdering Monk
For a nihilist nothing is at least something...
Usericon van Murdering Monk
Posted 07-03-2006 14:35 by Murdering Monk Wijzig reactieProfiel van Murdering MonkQuote dit berichthttp://www.myspace.com/murdering_monk

quote:
Op 7 maart 2006 14:31 schreef ShredderSepp het volgende:
Rapshnel, helemaal met je eens. Hoe minder akkoorden, snelle loopjes etc. hoe toegankelijker het is voor het grote publiek. Logisch dus dat shredders als Vai en Satriani nooit zo groot zullen worden als een Bryan Adams ofzo. Met drie akkoorden en maar lekker rammen blijf je gemakkelijk binnen het bevattingsvermogen van Jan met de korte achternaam he.

Ik snap de aversie tegen technische gitaristen nooit goed. Wat is er mis met het echt leren beheersen van je instrument. Wat is er mis met alle noten mooi en goedklinkend te kunnen spelen en er weinig naast te zitten? En waarom wordt virtuositeit in de klassieke muziek wel gewaardeerd, sterker nog, haast geëist en rust er in de lichte muziek haast een taboe op? Dat slaat natuurlijk nergens op.

Kortom: waarom wordt vakmanschap niet wat hoger aangeslagen? Dat Cobain altijd zo de hemel werd ingeprezen, begrijp ik wel. Dat was omdat hij muziek maakte die een groot publiek aansprak. Wat meer waardering voor echte vakmensen die ingenieuze, mooie akkoordenschema's verzinnen en mooie melodieën mengen met goede techniek (vooral Vai -luister eens naar Warm Regards op Fire Garden- maar ook Satch) zou niet verkeerd zijn.

Sepp

Hmm, ik krijg bij dit soort kreten altijd het idee dat de gitaristen die misschien niet technisch op hetzelfde niveau als jou zitten (gebruik jou ff als voorbeeld, is geen aanval..) maar wel goede songs maken met hun bands in jou ogen geen ruk voorstellen.

Ik bedoel: je hamert heel erg op het beheersen van technieken, ben ik ook met je eens hoor, je zult wel technieken moeten kennen om een goede song te maken, maar het hoeft nietb altijd zo technuisch te zijn, je kunt het ook best mixen is mijn mening. een pakkende goeie song met een goeie solo erin, dar si toch nks mis mee?



True as steel, fake as hell!! www.context-band.nl www.myspace.com/contextband


ShredderSepp
Usericon van ShredderSepp
Posted 07-03-2006 14:49 by ShredderSepp Wijzig reactieProfiel van ShredderSeppQuote dit bericht

Ik voel me ook niet aangevallen want zo goed ben ik helemaal niet.
Ik heb er ook helemaal geen problemen mee dat technisch minder begaafde mensen het ver schoppen.

Als die mooie muziek maken is dat prima. Neem Pink Floyd, stelt technisch gezien over het algemeen weinig voor (alhoewel de frasering van David Gilmour vaak wel érg goed is), maar hebben toch geweldige muziek gemaakt, vind ik.

Het gaat me er vooral om dat technisch begaafde muzikanten haast afgezeken worden OMDAT ze veel kunnen op hun instrument en dat vind ik onterecht. Ik begrijp dat ook niet.


Murdering Monk
For a nihilist nothing is at least something...
Usericon van Murdering Monk
Posted 07-03-2006 14:52 by Murdering Monk Wijzig reactieProfiel van Murdering MonkQuote dit berichthttp://www.myspace.com/murdering_monk

Ben iki met je eens, ik denk dat die mensen haast afgezeken worden uit pure jaloezie


True as steel, fake as hell!! www.context-band.nl www.myspace.com/contextband


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 07-03-2006 15:04 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 7 maart 2006 14:52 schreef Murdering Monk het volgende:
Ben iki met je eens, ik denk dat die mensen haast afgezeken worden uit pure jaloezie


Of natuurlijk gewoon omdat het voor geen meter klinkt.
Net als dat je niet ieder simplistisch nummer mooi vindt klinken vind je ook niet ieder technisch nummer mooi. En daar komt nog eens bij dat veel technische muziek moeilijk te bevatten is waardoor er minder mensen zullen zijn die het mooi vinden.



Murdering Monk
For a nihilist nothing is at least something...
Usericon van Murdering Monk
Posted 07-03-2006 15:07 by Murdering Monk Wijzig reactieProfiel van Murdering MonkQuote dit berichthttp://www.myspace.com/murdering_monk

quote:
Op 7 maart 2006 15:04 schreef Kramy het volgende:
Of natuurlijk gewoon omdat het voor geen meter klinkt.
Net als dat je niet ieder simplistisch nummer mooi vindt klinken vind je ook niet ieder technisch nummer mooi. En daar komt nog eens bij dat veel technische muziek moeilijk te bevatten is waardoor er minder mensen zullen zijn die het mooi vinden.

Dat het niet klinkt heb ik nog niet zovaak meegemaakt, dat het "anders" is dan wat ik zou kiezen wel.
Maar er zijn ook zat gitaristen die alleen maar kunnen zeiekn als er een andere gitarist bezig is in plaats van gewoon te genieten van de muziek


True as steel, fake as hell!! www.context-band.nl www.myspace.com/contextband


Daops
Usericon van Daops
Posted 07-03-2006 15:07 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 14:52 schreef Murdering Monk het volgende:
Ben iki met je eens, ik denk dat die mensen haast afgezeken worden uit pure jaloezie
Ik denk dat sommige shredders ook uit jaloezie succesvolle medemuzikanten afzeiken..


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


ratje
X-tinXion
Usericon van ratje
Posted 07-03-2006 15:11 by ratje Wijzig reactieProfiel van ratjeQuote dit berichthttp://www.conradhultermans.com

quote:
Op 7 maart 2006 14:33 schreef FRNK het volgende:
Die Cobain moeten ze meteen afschieten


Frnkie,

Hij is al jaren dood hoor!!

hahhaha



FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 07-03-2006 15:52 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

quote:
Op 7 maart 2006 15:11 schreef ratje het volgende:
Frnkie,

Hij is al jaren dood hoor!!

hahhaha
joh...


Daops
Usericon van Daops
Posted 07-03-2006 15:53 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 14:49 schreef ShredderSepp het volgende:

Het gaat me er vooral om dat technisch begaafde muzikanten haast afgezeken worden OMDAT ze veel kunnen op hun instrument en dat vind ik onterecht. Ik begrijp dat ook niet.
Dit zul je mij zeker niet horen doen. Ben zelf bijv. zo'n beetje de grootste Vai-fan die er is. En heb in het algemeen muzikaal vakmanschap hoog in het vaandel staan.

Wat me alleen opvalt is dat jouw opmerkingen als "Met drie akkoorden en maar lekker rammen blijf je gemakkelijk binnen het bevattingsvermogen van Jan met de korte achternaam he." en "wat meer waardering voor echte vakmensen.. " een bepaalde arrogantie uitstralen. Zoiets als 'de massa mag wel denken dat die simpele nummers goed zijn, maar ik weet wel beter'. Op dit punt ben ik het zwaar oneens met je.
Geen persoonlijke aanval op jou, maar dit is toch een trekje wat je veel ziet bij niet-succesvolle muzikanten. Het vooral bezig zijn met afkraken van wel succesvolle collega's, en het juist ontbreken van zelfkritiek.

Goeie muziek kun je op vele manieren maken..

[Dit bericht is gewijzigd door Daops op 07-03-2006 15:54]


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 07-03-2006 15:54 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 7 maart 2006 14:31 schreef ShredderSepp het volgende:
Rapshnel, helemaal met je eens. Hoe minder akkoorden, snelle loopjes etc. hoe toegankelijker het is voor het grote publiek. Logisch dus dat shredders als Vai en Satriani nooit zo groot zullen worden als een Bryan Adams ofzo. Met drie akkoorden en maar lekker rammen blijf je gemakkelijk binnen het bevattingsvermogen van Jan met de korte achternaam he.

Ik snap de aversie tegen technische gitaristen nooit goed. Wat is er mis met het echt leren beheersen van je instrument. Wat is er mis met alle noten mooi en goedklinkend te kunnen spelen en er weinig naast te zitten? En waarom wordt virtuositeit in de klassieke muziek wel gewaardeerd, sterker nog, haast geëist en rust er in de lichte muziek haast een taboe op? Dat slaat natuurlijk nergens op.

Kortom: waarom wordt vakmanschap niet wat hoger aangeslagen? Dat Cobain altijd zo de hemel werd ingeprezen, begrijp ik wel. Dat was omdat hij muziek maakte die een groot publiek aansprak. Wat meer waardering voor echte vakmensen die ingenieuze, mooie akkoordenschema's verzinnen en mooie melodieën mengen met goede techniek (vooral Vai -luister eens naar Warm Regards op Fire Garden- maar ook Satch) zou niet verkeerd zijn.

Sepp


ik denk dat de meeste mensen iets volgbaars willen horen ipv veel gepriegel, dat is iig mijn reden dat ik best wel een hekel aan dat gepiel heb...


Je moeder.


acid
Usericon van acid
Posted 07-03-2006 16:16 by acid Wijzig reactieProfiel van acidQuote dit bericht

quote:
Op 7 maart 2006 14:31 schreef ShredderSepp het volgende:
Rapshnel, helemaal met je eens. Hoe minder akkoorden, snelle loopjes etc. hoe toegankelijker het is voor het grote publiek. Logisch dus dat shredders als Vai en Satriani nooit zo groot zullen worden als een Bryan Adams ofzo. Met drie akkoorden en maar lekker rammen blijf je gemakkelijk binnen het bevattingsvermogen van Jan met de korte achternaam he.

Ik snap de aversie tegen technische gitaristen nooit goed. Wat is er mis met het echt leren beheersen van je instrument. Wat is er mis met alle noten mooi en goedklinkend te kunnen spelen en er weinig naast te zitten? En waarom wordt virtuositeit in de klassieke muziek wel gewaardeerd, sterker nog, haast geëist en rust er in de lichte muziek haast een taboe op? Dat slaat natuurlijk nergens op.

Kortom: waarom wordt vakmanschap niet wat hoger aangeslagen? Dat Cobain altijd zo de hemel werd ingeprezen, begrijp ik wel. Dat was omdat hij muziek maakte die een groot publiek aansprak. Wat meer waardering voor echte vakmensen die ingenieuze, mooie akkoordenschema's verzinnen en mooie melodieën mengen met goede techniek (vooral Vai -luister eens naar Warm Regards op Fire Garden- maar ook Satch) zou niet verkeerd zijn.

Sepp


Kan me nauwelijk vinden in dit, behoorlijk arrogante, gelul.

Jij beweert bijna dat muziek enkel uit gitaarwerk bestaat, da's natuurlijk niet waar. Muziek is een plaatje bestaande uit meerdere instrumenten tenzij het natuurlijk énkel uit gitaarwerk bestaat. Daarnaast vind ik het juist kunde van gitaristen om overbodig gepiel weg te laten; stel je voor dat AC/DC allerlei technische hoogstandjes op een album zou opnemen, dan komt die hele muziek toch niet meer over zoals het bedoelt is?

Een goeie gitarist kan in mijn ogen nummers schrijven door te weten wat 'ie moet spelen om zo'n nummer goed te maken; of dat 2 akkoorden zijn of 24 toonladders door elkaar, dat maakt dan toch niet uit? Ik vind Vai & Satriani persoonlijk niets aan; tuurlijk kunnen ze spelen, maar ik vind het teveel gepingel en heb echt een enorme hekel aan dat klinische geluid. Tonny Iommi vind ik persoonlijk een van de beste gitaristen; technisch lang niet zo sterk als Vai etc. maar hij weet wel hoe 'ie goede nummers moet schrijven en de juiste riffs/solo's op het juiste moment moet plaatsen.



"Jullie stemmen Pechtold!!"


ShredderSepp
Usericon van ShredderSepp
Posted 07-03-2006 16:28 by ShredderSepp Wijzig reactieProfiel van ShredderSeppQuote dit bericht

quote:

Jij beweert bijna dat muziek enkel uit gitaarwerk bestaat, da's natuurlijk niet waar. Muziek is een plaatje bestaande uit meerdere instrumenten tenzij het natuurlijk énkel uit gitaarwerk bestaat. Daarnaast vind ik het juist kunde van gitaristen om overbodig gepiel weg te laten; stel je voor dat AC/DC allerlei technische hoogstandjes op een album zou opnemen, dan komt die hele muziek toch niet meer over zoals het bedoelt is?


Vervelend dat je dat arrogant vindt, want zo bedoel ik het helemaal niet. Maar goed. Ik beweer absoluut niet dat muziek enkel uit gitaarwerk bestaat. Ik ben het ook echt wel met je eens dat goede nummers schrijven ook vakmanschap is en dat noten weglaten vaak beter is dan een nummer ermee volproppen, dat neemt nog niet weg dat ik niet begrijp waarom technisch vaardige gitaristen (want over gitaristen gaat dit topic) of voor mijn part, toetsenisten, drummers etc. vaak afgezeken worden. Ik heb gewoon veel respect voor mensen die ontzettend goed zijn op hun instrument, welke dan ook. Daar hebben ze zonder meer heel hard en jarenlang voor moeten oefenen.
Sepp


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 07-03-2006 16:54 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

Idd ja

hmm ook weer leuk onderwerp van discussie : gitaristen / muzikanten. ghegh.

[Dit bericht is gewijzigd door FRNK op 07-03-2006 16:54]


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 01-05-2006 18:11 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

Deze hier ook maar es posten, Guthrie Govan. Fusion/smaakvol geshred/heerlijke feel.. die dude rules..

http://www.tonemerchants.com/Guthrie_Govan_Clips.htm


Wansmaak
Usericon van Wansmaak
Posted 17-03-2007 21:23 by Wansmaak Wijzig reactieProfiel van WansmaakQuote dit berichthttp://www,judgementday.nl

Wat nou shredden.

Kijk hier maar eens naar, vooral ook om 5:40.

Ik hoor dit 1000 X liever dan al dat gepiel.


http://www.youtube.com/watch?v=tHw9b4BBV9Y


Maar goed, het heeft allemaal met smaak te maken.

[Dit bericht is gewijzigd door Wansmaak op 17-03-2007 21:26]


“Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel’


Cees
Usericon van Cees
Posted 17-03-2007 21:44 by Cees Wijzig reactieProfiel van CeesQuote dit bericht

Goede gitarist moet goed kunnen improviseren, en vette riffs kunnen verzinnen.

Om eerlijk te zijn luister ik liever naar gafe riffs, dan naar een solo van 1 minuut. Ik bedoel ik vind echt geen reet aan Yngwie Malmsteen, hij is wel goed. Maar als ik nummers van hem hoort, de heletijd die loopjes. Word je niet goed van.


The trend is dead.


broer konijn
hoe zol toch met um goan?
Usericon van broer konijn
Posted 17-03-2007 21:46 by broer konijn Wijzig reactieProfiel van broer konijnQuote dit bericht

quote:
Op 17 maart 2007 21:23 schreef Wansmaak het volgende:
Wat nou shredden.

Kijk hier maar eens naar, vooral ook om 5:40.

Ik hoor dit 1000 X liever dan al dat gepiel.


http://www.youtube.com/watch?v=tHw9b4BBV9Y


Maar goed, het heeft allemaal met smaak te maken.




Herman van de bakker


broer konijn
hoe zol toch met um goan?
Usericon van broer konijn
Posted 17-03-2007 21:56 by broer konijn Wijzig reactieProfiel van broer konijnQuote dit bericht

Ik vind gitaristen gaaf waarvan het lijkt alsof ze er geen moeite voor hoeven te doen. Alsof het eten of ademen is... Dan kan 1 noot genoeg zijn als het maar met zelfvertrouwen en ziel is gespeeld. Ik denk dan toch snel aan Clapton maar bijv. ook aan Marc Ford. sologitarist van the Black crowes ooit.
Steve Vai is geweldig als muzikant. Zelfs ook al vind je de muziek nix (wat ik dus vind) moet je onderkennen dat het vakmanschap groot is. Da's simpel. Heeft mijn inziens niet veel met smaak te maken.


Herman van de bakker


ratje
X-tinXion
Usericon van ratje
Posted 26-03-2007 10:14 by ratje Wijzig reactieProfiel van ratjeQuote dit berichthttp://www.conradhultermans.com

Gister ff bij Joop Wolters geweest!!

Ik werd behoorlijk geraakt cq. geinspireerd door zn hele denken en doen als muzikant.
Ik heb nog geen gitarist gehoord, die zo divers is als hij, ook zn improvistatie vermogen is waanzinnigggggg!!

En, gelukkig blijft ie lekker relaxed en nuchter "Chapeauuuuu"

Joop Wolters for president!!



blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 26-03-2007 10:29 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

quote:
Op 26 maart 2007 10:14 schreef ratje het volgende:
Gister ff bij Joop Wolters geweest!!

Ik werd behoorlijk geraakt cq. geinspireerd door zn hele denken en doen als muzikant.
Ik heb nog geen gitarist gehoord, die zo divers is als hij, ook zn improvistatie vermogen is waanzinnigggggg!!

En, gelukkig blijft ie lekker relaxed en nuchter "Chapeauuuuu"

Joop Wolters for president!!



Hehehe, ik heb zijn nieuwe cd ook al een stuk mogen horen, geniaal ja!



Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen