IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : The day after tomorrow (klimaatveranderingen) Volgende pagina
Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 28-05-2004 21:04 by Mutilator (Moderator) Profiel van Mutilatorhttp://wp.livereviewer.com/

Gisteren ging de klimaatrampenfilm The day after tomorrow in premiere; nogal een overdrijving allemaal, maar de boodschap is sterk genoeg dat de actualiteit (Netwerk) erover bericht.
Zit er een kern van waarheid in het concept?

Hier het verhaal vanuit een milieuorganisatie:

"Samenvatting van de film:

Paniek in Manhattan: een wereldwijde storm, veroorzaakt door klimaatverandering, zorgt voor een enorme stormvloed, en bevriest het hele noordelijk halfrond. Hagelstenen zo groot als sinaasappels zaaien dood en verderf in de straten van Tokyo. Hawaii wordt getroffen door een orkaan en in de straten van New Dehli valt sneeuw. In de film 'The Day After Tomorrow' duwt een verandering in het klimaat de wereld over de rand naar een verwoestende ijstijd.

Kan dit echt gebeuren? 'Ja, en nee.' Op dit moment is het klimaat op aarde aan het veranderen. En hoewel de kans klein is dat de wereld binnenkort inderdaad door een ijstijd geteisterd wordt, nemen extreme weersomstandigheden over de gehele aardbol wel toe. Vooral ook de snelheid waarmee sommige gevolgen van klimaatverandering zich voltrekken in de film is niet realistisch. Het kan echter wel gebeuren.

'The Day is Today….. ' en klimaatverandering is al begonnen:

In Europa was het laatste decennium de warmste in de afgelopen 500 jaar Bosbranden, droogte en overstromingen hebben complete gemeenschappen verwoest.
Bijna record-temperaturen zijn gemeten in Canada, de Verenigde Staten, China, Rusland en Alaska.
Meer dan 1500 mensen kwamen om in India toen de temperatuur boven de 50 graden kwam.
Extreem weer, (zie ook: de special effects) eist haar tol op alle continenten.

Het poolijs smelt, de ijskap van beide polen breekt af en het zeewater stijgt. De bevolking van de kustgebieden, zowel mens als dier (zie ook: de cast) staan voor een onzekere toekomst.

Nederland is als één van de eerste Westerse landen aan de beurt. Nederland ligt sinds haar ontstaan al onder de zeespiegel. Die zeespiegel stijgt echter. De afgelopen eeuw tussen de 15 en 20 centimeter en deze eeuw zal volgens de beste schattingen een zeespiegelstijging van 60 centimeter laten zien.
Nederland komt dus steeds lager te liggen en krijgt tegelijkertijd te maken met sterkere stormen en meer water wat de rivieren naar zee moeten afvoeren. Nu al spendeert Nederland miljarden aan het buiten houden van het water. Verschillende wetenschappers stellen dat de kustbescherming niet berekend is op de gevolgen van klimaatverandering en dat Nederland niet zo veilig is voor het water als we denken of zouden willen.

Dit real life klimaatdrama bezorgt je meer rillingen dan welke film ook.

Weer een ijstijd in Europa?
Eén van de belangrijkste sub-plots in de film 'The Day After Tomorrow' is het plotseling stoppen van de warme golfstroom in de Noord Atlantische oceaan.
In plaats van een geleidelijke verandering waarbij aanpassing mogelijk is, kan klimaatverandering er voor zorgen dat er plotseling zo’n catastrofale verandering optreedt.

Smeltende gletsjers en toenemende regenval zorgen nu al voor verfrissing van de Noord-Atlantische oceaan. De warme golfstroom – vitaal voor het milde klimaat van Europa en Noord-Amerika, zou kunnen stoppen. West-Europa zou dan te maken krijgen met een mini-ijstijd.

Ook het Pentagon heeft de gevolgen van de een dergelijke abrupte klimaatverandering onderzocht. , Klimaatoorlogen zouden uitbreken als regeringen op zoek gaan naar drinkwater, voedsel en energiebronnen voor hun bevolking die in eigen land door klimaatverandering niet meer voor handen zijn, stelt het Pentagon in die studie.

In het angstaanjagende scenario van de film is klimaatverandering de ultieme ramp die een einde maakt aan alle rampen.
Maar ‘The Day is Today’ en we kunnen nog steeds ons eigen einde bepalen.

We weten dat het verbranden van olie, kolen en gas de belangrijkste reden zijn voor het broeikaseffect.

Vandaag kunnen we kiezen voor schone energie
Vandaag kunnen we gevaarlijke klimaatverandering tegengaan.
The Day After Tomorrow' zou wel eens te laat kunnen zijn."

Voor de geinteresseerden hier nog een link naar groene energie:
http://www.greenprices.nl/nl/index.asp


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-05-2004 21:06 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

misschien pas hij beter in dit topic
http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=1266001
maar wel weer een goed onderwerp

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 28-05-2004 21:06]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Manifest
Jus ad bellum, inshallah!
Usericon van Manifest
Posted 28-05-2004 21:36 by Manifest Profiel van Manifest

Dat topic ging niet over klimaatveranderingen en de gevolgen daarvan voor onder andere de mens.


F*ck hippies


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-05-2004 21:45 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
We weten dat het verbranden van olie, kolen en gas de belangrijkste reden zijn voor het broeikaseffect.



fout, broeikaseffect is juist goed en is veroorzaakt door vulkanen. Een stijging van het broeikas effect zou wel eens slechte gevolgen voor onze aardkloot kunnen hebben en het si dan maar de vraag of verbranden van fossiele brandstoffen zo'n groot effect heeft op het broeikaseffect.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


lykle_wolfheart
Usericon van lykle_wolfheart
Posted 28-05-2004 22:10 by lykle_wolfheart Profiel van lykle_wolfhearthttp://www.gothtronic.com

quote:
Op 28 mei 2004 21:45 schreef ElitE het volgende:
fout, broeikaseffect is juist goed en is veroorzaakt door vulkanen.


Dit is nieuw voor mij, heb je daar ook nog iets van uitleg of bewijs voor?


no text supplied


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-05-2004 22:20 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

als CO2 in de oceaan terecht komt bind het zich met Calcium en onstaat er kalksteen dit zakt af naar de bodem en langzaam aan verdwijnt dit weer in een trog waardoor het via de vulkaan er weer uit komt.


quote:
2. GEOLOGISCHE KRINGLOOP

Een gedeelte van de in organismen gebonden koolstof wordt duurzaam opgeslagen in de aardkorst, vnl. in de vorm van steenkool en bruinkool, daarnaast ook als aardolie en andere kaustobiolieten. Aldus werd deze koolstof min of meer duurzaam aan de koolstofkringloop onttrokken. Ook werden en worden grote hoeveelheden koolstof aan de biologische kringloop onttrokken doordat in de loop der tijden kalkskeletten van in zee levende organismen werden vastgelegd in de vorm van carbonaat(gesteenten). Door anorganische processen zijn uit kooldioxide uit de atmosfeer eveneens carbonaten gevormd.

Anderzijds wordt door vulkanische activiteiten nieuw kooldioxide aan de atmosfeer toegevoegd.



Pff de jeugd van tegenwoordig leert ook niets he

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 28-05-2004 22:21]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 28-05-2004 22:50 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

De aarde heeft altijd een bepaalde mate van broeikasteffect, om de planeet op de juiste temperatuur te houden. Maar de mens zorgt voor een onbalans in de atmosfeer waardoor het broeikaseffect niet de juiste temperatuur oplevert, waardoor de gemiddelde temperatuurstijging groter is dan de temperatuurstijging die gepaard gaat met een tijd van hogere temperaturen (waar we sowieso al op weg waren).

De mens versterkt die opwarming dus waardoor de balans weg kan raken. Nadeel van een te hoge temperatuur is dat de processen die voor meer broeikasgassen sneller gaan verlopen waardoor de temperatuur nog sneller stijgt .. etc etc etc ...



attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 28-05-2004 23:04 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

Waarschijnljk leuke film, maar de relatie van die film met een realitisch potentieel broeikaseffect is het zelfde als de film independence day staat tot maanmissies. niks dus.
om die film nou als propaganda te beschouwen of te gebruiken is gek naar mijn mening.


lykle_wolfheart
Usericon van lykle_wolfheart
Posted 28-05-2004 23:18 by lykle_wolfheart Profiel van lykle_wolfhearthttp://www.gothtronic.com

quote:
Op 28 mei 2004 23:04 schreef attila_de_hun het volgende:
om die film nou als propaganda te beschouwen of te gebruiken is gek naar mijn mening.


zo'n film kan wel een goede trigger zijn om mensen eens te laten nadenken over de mogelijke risico's van ons huidige gedrag... in die zin vind ik het zeker niet slecht.


no text supplied


Manifest
Jus ad bellum, inshallah!
Usericon van Manifest
Posted 29-05-2004 0:08 by Manifest Profiel van Manifest



F*ck hippies


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 29-05-2004 0:26 by Iskariot Profiel van Iskariot

quote:
Op 28 mei 2004 22:20 schreef ElitE het volgende:
als CO2 in de oceaan terecht komt bind het zich met Calcium en onstaat er kalksteen dit zakt af naar de bodem en langzaam aan verdwijnt dit weer in een trog waardoor het via de vulkaan er weer uit komt.




Pff de jeugd van tegenwoordig leert ook niets he
We pleuren nu echt wel veel meer in de atmosfeer als dat er vastgelegd wordt. Dat vastleggen is op een geologische tijdschaal (lees 10-100 duizenden jaren). Als je dus nu opeens een hoop de lucht in blaast is dat niet 1-2-3 vastgelegd.

[Dit bericht is gewijzigd door Iskariot op 29-05-2004 0:27]


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 29-05-2004 0:33 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 29 mei 2004 0:26 schreef Iskariot het volgende:
We pleuren nu echt wel veel meer in de atmosfeer als dat er vastgelegd wordt. Dat vastleggen is op een geologische tijdschaal (lees 10-100 duizenden jaren). Als je dus nu opeens een hoop de lucht in blaast is dat niet 1-2-3 vastgelegd.

zeg ik ook niet, maar het aandeel wat de mens heeft is niet zo groot als men verwacht of zelfs totaal te verwijten aan de mens.

Groeiende planten kunnen CO2 wel snel vast leggen maar er worden bossen gekapt maar komt niet veel voor in de plaats vandaar ook en stijging van CO2.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 29-05-2004 0:36 by Iskariot Profiel van Iskariot

quote:
Op 29 mei 2004 0:33 schreef ElitE het volgende:
zeg ik ook niet, maar het aandeel wat de mens heeft is niet zo groot als men verwacht of zelfs totaal te verwijten aan de mens.


Dat weten naar mijn weten helemaal niet, hoe groot dat aandeel van de mens is. Het is dan ook een beetje makkelijk om dan te zeggen, dat het klein is.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 29-05-2004 0:38 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 29 mei 2004 0:36 schreef Iskariot het volgende:
Dat weten naar mijn weten helemaal niet, hoe groot dat aandeel van de mens is. Het is dan ook een beetje makkelijk om dan te zeggen, dat het klein is.

het is ook erg moeilijk uit te zoeken, maar k ben toch wel voor alternatieve brandstoffen omdat de zandbakmongolen dan geen macht meer hebben en niet zo stinkt, enz.



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Tyrant Lizard King
them bones
Usericon van Tyrant Lizard King
Posted 29-05-2004 1:47 by Tyrant Lizard King Profiel van Tyrant Lizard King

quote:
Op 28 mei 2004 21:04 schreef Mutilator het volgende:


Weer een ijstijd in Europa?
Eén van de belangrijkste sub-plots in de film 'The Day After Tomorrow' is het plotseling stoppen van de warme golfstroom in de Noord Atlantische oceaan.
In plaats van een geleidelijke verandering waarbij aanpassing mogelijk is, kan klimaatverandering er voor zorgen dat er plotseling zo’n catastrofale verandering optreedt.



Het stoppen van de warme golfstroom in de noord atlanische oceaan hangt vooral af van wat er gebeurd met de ijskap van Groenland. Stel dat de vatnajokull, een vulkaan op Groenland, explodeert op een manier zoals de Pinatubo of Mount St. Helens hebben gedaan. Dan krijg je een enorme hoeveelheid koud, zoet water in 1 keer in de Noord Atlantische oceaan. Als dat gebeurd stopt de "Great Conveyorbelt", een stroming die alle oceanen omvat, deze transporteert warmte en koude wereldwijd. Tel daarbij het broeikaseffect op. De gevolgen zullen dan niet tot het noordelijke halfrond beperkt blijven, maar echt wereldwijd plaatsvinden. Daarbij vergeleken stelt El Nino echt niets voor. En we weten allemaal wat El Nino veroorzaakt


piepkrakpiepkrakpiepkrakpiepkrakpiepkrakpiepkrak........


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 29-05-2004 20:14 by TNightmare (Speciaal lid) Profiel van TNightmare

quote:
Op 28 mei 2004 21:04 schreef Mutilator het volgende:
Ook het Pentagon heeft de gevolgen van de een dergelijke abrupte klimaatverandering onderzocht. , Klimaatoorlogen zouden uitbreken als regeringen op zoek gaan naar drinkwater, voedsel en energiebronnen voor hun bevolking die in eigen land door klimaatverandering niet meer voor handen zijn, stelt het Pentagon in die studie.



Hey, heb je hier een rapport-titel of zelfs URL bij misschien?

De post van lizardking laat mooi zien dat het klimaat wel zomaar opeens vrij drastisch kan gaan veranderen. Een vulkaanuitbarsting hou je niet tegen en voorspel je op de lange termijn ook niet. Waar heeft lizardking die info vandaan? (Hopelijk niet toevallig van Discovery ). Ik vind dit een boeiend onderwerp.

Als de zeespiegel deze eeuw 60 cm gaat stijgen zal Nederland idd ook de handen vol hebben om zo min mogelijk land terug te geven aan de zee.


judge paul
geen judge meer
Usericon van judge paul
Posted 29-05-2004 21:02 by judge paul Profiel van judge paulhttp://www.judgementday.nl

Of juist alle gevangenissen aan de zee bouwen.

(sorry, ik kon het niet laten )


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 29-05-2004 21:03 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 29 mei 2004 21:02 schreef judge paul het volgende:
Of juist alle gevangenissen aan de zee bouwen.

(sorry, ik kon het niet laten )


Op de Noordpool .... Laat maar smelten dat kreng!


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 29-05-2004 21:07 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 29 mei 2004 21:03 schreef Jenje het volgende:
Op de Noordpool .... Laat maar smelten dat kreng!


't lachen zal je wel vergaan als "dat kreng" daadwerkelijk zou smelten.
(en waar moeten al dei zielieg ijsberen naar toe?)


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 29-05-2004 21:10 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 29 mei 2004 21:07 schreef attila_de_hun het volgende:
't lachen zal je wel vergaan als "dat kreng" daadwerkelijk zou smelten.
(en waar moeten al dei zielieg ijsberen naar toe?)
Dat kreng gaat ooit nog wel een keer smelten ...

Die ijsberen die gaan dan dood, net als de pinguins ...

Maar wees blij, we krijgen er meer kamelen en dromedarissen voor terug!

Het is een combinatie van nature's way en eigen schuld, dikke bult ...


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 29-05-2004 21:15 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 29 mei 2004 21:10 schreef Jenje het volgende:
Dat kreng gaat ooit nog wel een keer smelten ...

Die ijsberen die gaan dan dood, net als de pinguins ...

Maar wees blij, we krijgen er meer kamelen en dromedarissen voor terug!

Het is een combinatie van nature's way en eigen schuld, dikke bult ...


pinguins komen voor ten zuiden van de evenaar en met name op de zuidpool. (maar die mag ook vast smelten? )

het klimaat verandert door de eeuwen heen. alleen nu versneld, onder invloed van de mens. ik geloof in dit laatse en vele anderen niet. en de discussie daarover is reeds 1.000.000 maal uitgevoered waarbij de ene partij de andere toch niet kan overtuigen. dus ik doe daar niet meer aan mee.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 29-05-2004 21:18 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Als noord smelt, smelt zuid ook.

De gegevens die ik ken, komen van het Nederlandse KNMI, en aangezien die toch nog wel redelijk onpartjdig zijn, neem ik aan dat die het dichtst bij de waarheid liggen ...



judge paul
geen judge meer
Usericon van judge paul
Posted 29-05-2004 21:20 by judge paul Profiel van judge paulhttp://www.judgementday.nl

sorry, zei je iets ?

De aarde gaat naar de klote, en dat is idd de schuld van de mens. Laten we massaal zelfmoord plegen !

Weet je wat ? Ik ga een cult oprichten !


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 29-05-2004 21:21 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 29 mei 2004 21:18 schreef Jenje het volgende:
Als noord smelt, smelt zuid ook.





Is dat zo? (ik ben een meteorologische leek, dus beschouw de volgende als vragen). de hoek v/d aarde t.o.v. de zon is toch ook bepalend? en wat is de invloed van de golfstromen op de aanwezigheid van de ijskappen?

en is ken de visie van KNMI eigenlijk niet. wat is hun mening? accpeteren zij een klimaatsverandering? en zoja, komt dit door de mens?


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 29-05-2004 21:23 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 29 mei 2004 21:20 schreef judge paul het volgende:
sorry, zei je iets ?

De aarde gaat naar de klote, en dat is idd de schuld van de mens. Laten we massaal zelfmoord plegen !

Weet je wat ? Ik ga een cult oprichten !


das goed, ga jij maar eerst. ik volg je wel "meester".


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 29-05-2004 21:23 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 29 mei 2004 21:20 schreef judge paul het volgende:
sorry, zei je iets ?

De aarde gaat naar de klote, en dat is idd de schuld van de mens. Laten we massaal zelfmoord plegen !

Weet je wat ? Ik ga een cult oprichten !
MOet je 2,50 entree vragen wordt je mooi rijk



Maar ja, de aarde vergaat dus aan geld heb je ook niets ... alhoewel, je kunt er een stukje maan en misschien een raketje van kopen


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen