IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : The day after tomorrow (klimaatveranderingen) Vorige pagina | Volgende pagina
ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 29-01-2010 20:24 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

In de NWT staat weer een mooi stukje. De zonneactiviteit is bijzonder laag zeker voor een aankomend maximum(2012) en veel van de voorspelde opwarming is niets van terecht gekomen. Het zou zelfs kunnen dat we nu zelfs weer een tijdje in een koude periode komen.(kleine ijstijd kwam ook door een verminderde zonneactiviteit)


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 02-02-2010 13:41 by Greycloak (Speciaal lid) Profiel van Greycloak

quote:
Klimaathoax nog grootschaliger

De fraude met klimaatcijfers ging verder dan tot nu toe is gedacht. Professor Phil Jones van de Universiteit van East-Anglia blijkt problemen met gegevens over het klimaat te hebben verdonkeremaand.

Dat stelt The Guardian na onderzoek van de uitgelekte e-mails die vlak voor de klimaattop in Kopenhagen opdoken. De Britse krant ontdekte onder meer dat Jones meetgegevens uit China heeft weggelaten omdat die de theorie van opwarming van de aarde niet ondersteunden. De Britse professor sprak zelfs het vermoeden uit dat zijn Chinese collega het onderzoek had "verneukt".

WOB

The Guardian heeft verder ontdekt dat de Universiteit van East-Anglia structureel WOB-verzoeken naast zich neer heeft gelegd. De universiteit heeft slechts tien keer gehoor gegeven aan een verzoek tot openbaarmaking van informatie, terwijl er in totaal 105 verzoeken zijn binnengekomen. De universiteit en professor Jones dienden het VN-orgaan IPCC van advies over klimaatveranderingen.

Phil Jones die inmiddels ontslag heeft genomen, wilde niet reageren op de berichtgeving in The Guardian.

(SN)

Thieu, kom er maar in!


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 02-02-2010 13:50 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

Bomen groeien sneller dankzij broeikasgas
Uitgegeven: 2 februari 2010 13:35
Laatst gewijzigd: 2 februari 2010 13:37

NEW YORK - Bomen in het oosten van de Verenigde Staten groeien sneller dankzij de toenemende concentratie van koolstofdioxide, oftewel CO2, in de atmosfeer.

© NU.nl/Johan de CocqDat blijkt uit een onderzoek dat dinsdag is gepubliceerd in het Amerikaanse wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

De groeiende uitstoot van broeikasgas is een van de belangrijkste oorzaken van de opwarming van de aarde. Uit het onderzoek blijkt dat de bomen twee tot vier keer zo snel groeien dan normaal door de hogere koolstofdioxidegehaltes.



Bomen en planten hebben het gas nodig om energie aan te maken in een proces dat fotosynthese heet. Daarbij wordt koolstofdioxide vastgelegd in de planten zelf. Als een plant sterft, komt de opgeslagen CO2 weer vrij.


Concentratie

De bomen uit het onderzoek staan in een omgeving waarin de concentratie van het broeikasgas in de atmosfeer in 22 jaar met 12 procent is toegenomen.

Uit eerder onderzoek is gebleken dat het kappen van tropisch regenwouden voor 20 procent bijdraagt aan de totale jaarlijkse uitstoot van CO2.

Het massaal aanleggen van bossen om het broeikasgas vast te leggen, wordt gezien als een mogelijke manier om de opwarming van de aarde tegen te gaan.

© ANP


Slaat een boom CO2 nou slechts op of verwerkt een boom tijdens zijn leven ook CO2?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 02-02-2010 13:56 by Nimbus Profiel van Nimbus

Bij fotosynthese zet een boom CO2 + licht(energie) om in O2 en Glucose(C6H12O6). Het is dus anders dan opslaan van CO2, maar dan in andere vorm. Maar als de boom afgebroken wordt, dan komt er weer CO2 en H2O vrij.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 02-02-2010 13:58 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Voor zover ik weet zetten planten en bomen co2 om in o2 ..

Edit: Ja dat ja ..

[Dit bericht is gewijzigd door Jenje op 02-02-2010 13:58]


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 02-02-2010 14:01 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 2 februari 2010 13:50 schreef kwelgeest het volgende:
Slaat een boom CO2 nou slechts op of verwerkt een boom tijdens zijn leven ook CO2?

beiden
gedurende zijn leven neemt een boom, en iedere plant met bladgroen zowel CO2 op wordt er CO2 afgestaan.
kort door de bocht: wanneer er licht is wordt er opgenomen (en wordt er onder andere glucose gevormd), wanneer het donker is wordt deze glucose weer afgebroken waardoor er weer CO2 vrijkomt. een deel wordt ook vastgelegd in bouwstoffen wat dan is vastgelegd. (dit is ff megakort door de bocht)


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 02-02-2010 14:01 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

Scheikunde, natuurlunde en biologie zijn niet mijn ding. Na Havo 3 niet meer gezien. Is het zo dat een boom, zoals in het stuk hierboven gesuggereerd wordt, dat een boom alle opgeslagen/verwerkte CO2 weer uitstoot waardoor er een saldo nul ontstaat of verwerkt een boom ook CO2 (tot zuurstof?) en soot die nieuwe stof uit waardoor het eindsaldo negatief dus positief wordt?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 02-02-2010 14:03 by Mark Profiel van Mark

Alleen is per saldo de fotosynthese een efficienter proces, voor zover ik weet, dus per saldo verbruikt een boom meer CO2 dan hij aanmaakt. LIgt er natuurlijk ook een beetje aan waar dat ding staat en zo, neem ik aan. Ben nooit zo'n plantjesman geweest


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 02-02-2010 14:06 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 2 februari 2010 14:01 schreef kwelgeest het volgende:
Scheikunde, natuurlunde en biologie zijn niet mijn ding. Na Havo 3 niet meer gezien. Is het zo dat een boom, zoals in het stuk hierboven gesuggereerd wordt, dat een boom alle opgeslagen/verwerkte CO2 weer uitstoot waardoor er een saldo nul ontstaat of verwerkt een boom ook CO2 (tot zuurstof?) en soot die nieuwe stof uit waardoor het eindsaldo negatief dus positief wordt?


Fotosynthese zet CO2 en water om in zuurstof en glucose, gebruikmakend van lichtenergie (overdag dus, simpel gezegd). Tegelijktijd komt er weer CO2 vrij doordat de gegenereerde energie (de glucose) intern weer verbrand wordt om energie te leveren aan allerhande processen zoals groei en voortplanting. Per saldo is het proces van CO2 naar O2 echter sterker dan omgekeerdm, en dus zal een boom tijdens zijn leven netto gezien meer CO2 opnemen dan uitstoten.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 02-02-2010 14:07 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 2 februari 2010 14:01 schreef kwelgeest het volgende:
Scheikunde, natuurlunde en biologie zijn niet mijn ding. Na Havo 3 niet meer gezien. Is het zo dat een boom, zoals in het stuk hierboven gesuggereerd wordt, dat een boom alle opgeslagen/verwerkte CO2 weer uitstoot waardoor er een saldo nul ontstaat of verwerkt een boom ook CO2 (tot zuurstof?) en soot die nieuwe stof uit waardoor het eindsaldo negatief dus positief wordt?


als je op lange termijn kijkt komt alles weer vrij. want ieder opgebouwd deeltje van een plant/boom wordt weer door microprganismen verteerd en daarbij komt alles wat ooit is opgenomen weer vrij.
Voorzover ik weet is de enige manier waarbij echt CO2 wordt vastgelegd veenvorming (en wellicht als het afgevoerd wordt naar diepere lagen in de oceanen). Bij veenvorming wordt opgebouwd organisch materiaal niet vastgelegd in de bodem en als het maar nat genoeg blijft stapelt zich dat jaar na jaar op. het wordt gewoon niet afgebroken (zie ook veenlijken) terwijl bomen op drogere bodem op termijn wel weer helemaal worden afgebroken.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 02-02-2010 14:08]


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 02-02-2010 14:17 by Jelle Profiel van Jelle

quote:
Op 2 februari 2010 13:56 schreef Nimbus het volgende:
Bij fotosynthese zet een boom CO2 + licht(energie) om in O2 en Glucose(C6H12O6). Het is dus anders dan opslaan van CO2, maar dan in andere vorm. Maar als de boom afgebroken wordt, dan komt er weer CO2 en H2O vrij.

Die glucose en veel organische verbindingen zetten niet echt zoden aan de dijk qua C-opslag, die stoffen hebben nml. een te hoge turnover-rate. Voor elk glucose molecuul wat er wordt aangemaakt wordt er elders wel weer een afgebroken... het saldo is bijna 0.

Hout is veel interessanter als C-opslag want dat bestaat grotendeels uit cellulose.

Hierbij geldt wel dat hout vooral een goede C-opslag is in het geval van productiebos (waar dus gekapt wordt). In volgroeid natuurbos is al een max volume aanwezig en voor elk beetje hout dat er bij groeit rot er elders iets weg (natuurlijk evenwicht cq. climax), hetzelfde als met glucose dus. Alleen als je hout weghaalt door te kappen kan er 'netto' hout bijgroeien.

Natuurbos danwel tropisch regenwoud fungeren in dit opzicht dus niet als 'longen van de aarde', productiebos wel.

Hoe langer dit hout vervolgens in gebruik blijft hoe efficiënter de C-opslag. Ook deze C komt wel weer terug in de atmosfeer maar wel met een paar honderd jaar vertraging.


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 02-02-2010 14:29 by Nimbus Profiel van Nimbus

Oja dat is ook zo, van glucose naar zetmeel/cellulose ook ivm osmotische waarde.

Voor bomen moeten we inderdaad bij jou zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door Nimbus op 02-02-2010 14:30]


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 02-02-2010 16:44 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 2 februari 2010 14:17 schreef Jelle het volgende:
Die glucose en veel organische verbindingen zetten niet echt zoden aan de dijk qua C-opslag, die stoffen hebben nml. een te hoge turnover-rate. Voor elk glucose molecuul wat er wordt aangemaakt wordt er elders wel weer een afgebroken... het saldo is bijna 0.

Hout is veel interessanter als C-opslag want dat bestaat grotendeels uit cellulose.

Hierbij geldt wel dat hout vooral een goede C-opslag is in het geval van productiebos (waar dus gekapt wordt). In volgroeid natuurbos is al een max volume aanwezig en voor elk beetje hout dat er bij groeit rot er elders iets weg (natuurlijk evenwicht cq. climax), hetzelfde als met glucose dus. Alleen als je hout weghaalt door te kappen kan er 'netto' hout bijgroeien.

Natuurbos danwel tropisch regenwoud fungeren in dit opzicht dus niet als 'longen van de aarde', productiebos wel.

Hoe langer dit hout vervolgens in gebruik blijft hoe efficiënter de C-opslag. Ook deze C komt wel weer terug in de atmosfeer maar wel met een paar honderd jaar vertraging.


Natuurlijk wel rekeninghouden met humusvorming, in een goed productiebos is dat in evenwicht of komt er bij. Maar bij te intensieve kap of te intensieve teelt krijg je weer een verlies.
Bosbouw is volgens mij niet zo belangrijk in humus verlies, maar intensieve landbouw wel heel sterk, en stoot veel methaan en lachgas(190 keer sterker broeikasgas als CO2) uit.

K hoor trouwens niets over de eventuele koude periode die voor de deur staat. De zon zou nu langzaam naar het zonnemaximum aan het klimmen moeten zijn. Maar het is opvallend stil rustig. Eerdere periodes met weinig zonnevlekken staan ook bekend als koude perioden.

Eigenlijk wordt het steeds duidelijker dat het niet zo duidelijk is. We weten er gewoon niet genoeg van, maar ik geloof toch eerder dat de fluctuaties in zonneactiviteit veel meer invloed hebben dan antropogene CO2.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 02-02-2010 18:38 by Nimbus Profiel van Nimbus

Van http://www.knmi.nl/

quote:
01-02-10 Januari koudste in dertien jaar
Voor het eerst sinds 1997 ligt de maandgemiddelde temperatuur in De Bilt onder het vriespunt. Het gemiddelde komt in De Bilt uit op -0,5 graden tegen 2,8 graden normaal. Het noordoosten van het land was het een stuk kouder dan het zuidwesten. In Eelde was de gemiddelde temperatuur -2,0 graden, in Vlissingen 1,0 graden.




ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 02-02-2010 19:21 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Als je dat in een globale klimaatcontext zet is dat meestal maar op gevoel spelen. een 12e van een jaar op 0,008% van de aarde
Maargoed de trend op het noordelijk halfrond is wel iets groter.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 02-02-2010 20:45 by Jelle Profiel van Jelle

quote:
Op 2 februari 2010 14:01 schreef kwelgeest het volgende:
Scheikunde, natuurlunde en biologie zijn niet mijn ding. Na Havo 3 niet meer gezien. Is het zo dat een boom, zoals in het stuk hierboven gesuggereerd wordt, dat een boom alle opgeslagen/verwerkte CO2 weer uitstoot waardoor er een saldo nul ontstaat of verwerkt een boom ook CO2 (tot zuurstof?) en soot die nieuwe stof uit waardoor het eindsaldo negatief dus positief wordt?
Om een lang verhaal nog even kort te maken: Er wordt geen raar stofje uitgestoten maar er wordt hout aangemaakt, wat een "CO2-sink" is. Dat is feitelijk het hele eiereten.

Zoals Elite al aangaf is bodem cq. humus ook erg belangrijk. Dit effect kan de toegenomen houtproductie compleet opheffen. Ik denk ook dat dit het geval is bij stijgende temperatuur aangezien verrottingsprocessen ook versnellen.

Hier is de laatste jaren enorm veel onderzoek gedaan. Het onderzoek wat je aanhaalt is dan ook oud nieuws tot-en-met maar wel mediasexy natuurlijk.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 02-02-2010 20:51 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

het is zelfs manier geweest om tot de hockeystick grafiek te komen hehe.

Edit: Wordt het hout dan niet van wat lichtere/zachtere kwaliteit?

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 02-02-2010 20:52]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 02-02-2010 20:55 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 2 februari 2010 20:45 schreef Jelle het volgende:
maar er wordt hout aangemaakt, wat een "CO2-sink" is.


Alleen tijdelijk (weliswaar op een lange termijn).

Ik denk dat alleen een goed functionerend veensysteem (dus zonder drainage) een echte sink is voor CO2.

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 02-02-2010 21:02 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

HOAX


signature


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 02-02-2010 21:04 by Jelle Profiel van Jelle

quote:
Op 2 februari 2010 20:51 schreef ElitE het volgende:
het is zelfs manier geweest om tot de hockeystick grafiek te komen hehe.

Edit: Wordt het hout dan niet van wat lichtere/zachtere kwaliteit?

Hehe, nou je het zegt.

De meeste houtsoorten worden idd lichter, zachter, slapper en minder stijf naarmate ze sneller groeien, maar voor houtsoorten met een ringporige structuur zoals bijv. eik, es, iep en hickory geldt (meestal) juist het omgekeerde.


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 02-02-2010 21:45 by Jelle Profiel van Jelle

quote:
Op 2 februari 2010 20:55 schreef attila_de_hun het volgende:
Alleen tijdelijk (weliswaar op een lange termijn).

Ik denk dat alleen een goed functionerend veensysteem (dus zonder drainage) een echte sink is voor CO2.

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben

Dat een C-sink tijdelijk is betekent niet dat deze er niet toe doet. Het gaat a. om de totale omvang en b. wat er per saldo in en uit gaat. Vergelijk het maar met een bankrekening.

Overigens is hout niet alleen zelf als CO2-sink interessant, bijkomend voordeel is dat er voor houtbewerking extreem weinig uitgestoten hoeft te worden in vergelijking met andere materialen. Dit is propaganda.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 03-02-2010 13:52 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 2 februari 2010 21:45 schreef Jelle het volgende:
Dat een C-sink tijdelijk is betekent niet dat deze er niet toe doet. Het gaat a. om de totale omvang en b. wat er per saldo in en uit gaat. Vergelijk het maar met een bankrekening.

Overigens is hout niet alleen zelf als CO2-sink interessant, bijkomend voordeel is dat er voor houtbewerking extreem weinig uitgestoten hoeft te worden in vergelijking met andere materialen. Dit is propaganda.


Ik zal nooit zeggen dat hout er niet toe doet hoor. Op relatief korte termijn wordt er natuurlijk veel CO2 vastgelegd wanneer er veel jonge boompjes worden aangeplant (wat dan natuurljk niet moet worden gecounterd door een zodanige kap dat er netto gezien niks wordt vastgelegd) zonder dat er dan weer aan de andere kant bos wordt gekapt.
Maar ikzelf blijf, ter aanvulling nog steeds pleiten voor de aanleg van venen om CO2 vast te leggen. In bankrekeningentaal: er wordt gestort op het saldo maar er gaat nagenoeg niks af. Tweede voordeel is dat de hydrologie dan op die plekken weer hersteld. Mijn persoonlijke mening is dat lokaal gezien op sommige plaatsen de aantasting van de hydrolgie (te sterke draininage) meer problemen zal gaan opleveren als CO2 ooit zal doen. maar goed dit is, alweer, kort door de bocht, en natuurlijk mijn mening die ik nu niet kan hard maken met harde metingen

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 03-02-2010 13:53]


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 03-02-2010 14:14 by Jelle Profiel van Jelle

Veen is leuk maar het groeit nogal gruwelijk langzaam en heeft nogal wat ruimte nodig, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk vrees ik.


marduklegions
-45
Usericon van marduklegions
Posted 03-02-2010 15:28 by marduklegions Profiel van marduklegionshttp://Skål!

Ik kijk vrij regelmatig op deze blog

http://climatechangepsychology.blogspot.com/

altijd leuk om met je Uni account alle papers volledig te kunnen lezen
Overigens ben ik erg benieuwd hoe de laatst opgelaaide discussie over de invloed van H2o zal verlopen.
Aangezien dit het meest aanwezige (en een van de belangrijkste) broeikasgassen is, en ook nog eens in het afgelopen decennium flink is afgenomen, lijkt het als negatieve feedback te werken (als contra op oa Co2)


'Vo


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 03-02-2010 16:49 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 3 februari 2010 14:14 schreef Jelle het volgende:
Veen is leuk maar het groeit nogal gruwelijk langzaam en heeft nogal wat ruimte nodig, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk vrees ik.


Nee dat zet zoden aan de bodem.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen