IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Auteur:
Topic : Pedagogische tik, het mag weer... Volgende pagina
goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 20-08-2004 13:55 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

De pedagogische tik
PIP 5, februari 2002
Billenkoek!
Bewerkt en becommentarieerd door Tom Kroon en Paul Roosenstein
Over sommige thema’s zijn er te weinig tegengestelde meningen. Het slaan van kinderen in de opvoeding is ook zo’n onderwerp. Het mag niet, dus we hebben het er verder ook niet meer over. Maar niemand zal de gezinnen de kost willen geven waar bij tijd en wijle een tik wordt uitgedeeld. Het afgelopen jaar is in Amerika de discussie weer op gang gekomen. Niet dat het meppen wordt gestimuleerd, maar op basis van langdurig onderzoek naar de effecten van slaan in de opvoeding. Wat blijkt: kinderen blijken daar zelf niet zo’n last van te ondervinden als een pedagogisch tikje in de opvoeding om de hoek komt kijken. Opeens komt een nieuwe langdurige discussie weer ter tafel!
Niet lang geleden pleitte van Harten, woordvoerder van de Advies- en Meldpunten Kindermishandeling voor het opnemen van een zinnetje in het Burgerlijk Wetboek dat tegen kinderen geen geweld mag worden toegepast. Er zullen weinig opvoeders zijn (vaders, moeders, pedagogische hulpverleners) die het met de strekking van Van Hartens voorstel niet grondig eens zijn. Of echter zo’n bepaling in ons wetboek daadwerkelijk moet worden opgenomen is een zaak waar men, naar blijkt, behoorlijk van mening over kan verschillen. Want, wat versta je onder geweld. ‘Een klap op de bil’, een ‘weloverwogen gegeven pak rammel’, ‘een in drift gegeven afrossing’ ‘een pedagogisch tikje’ ‘een kneepje in de arm’? De term ‘geweld’ blijkt in dit verband een term te zijn die naar een veelvoud van verschillende handelingen verwijst en dus uiteenlopende oordelen oproept.
Dr. Diana Baumrind[1] probeert een genuanceerde bijdrage te leveren aan de discussie die in de Verenigde Staten rond lichamelijk geweld tegenover kinderen wordt gevoerd en deed onderzoek naar de schadelijke gevolgen van het slaan van kinderen voor hun welzijn op latere leeftijd. Rekening houdend met de talrijke factoren die naast slaan ook van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van kinderen, probeert zij de langere termijneffecten van verschillende vormen van slaan te bepalen. Onder slaan verstaat ze het slaan van kinderen op de billen, de armen of de benen met een vlakke hand, zonder lichamelijk letsel toe te brengen en met de intentie het gedrag van het kind te corrigeren.
Wijze van onderzoek
Om een duidelijk beeld te krijgen van het effect van slaan op de langere termijn stelde Baumrind een aantal eisen aan de onderzochte groep ouders. Zij maakt onderscheid tussen ouders die hard en vaak slaan, en ouders die niet, zelden of soms slaan. Ouders die hun kind afwezen of andere negatieve opvoedingsmethoden hanteerden, werden niet toegelaten tot haar onderzoek. Daarnaast maakt zij onderscheid tussen de gevolgen van lichamelijk straffen en andere disciplinerende technieken, zoals bijvoorbeeld verbale terechtwijzingen. Haar gegevens verzamelde zij door ouders en kinderen in hun eigen omgeving te observeren en door interviews met kinderen, ouders en docenten. Daarnaast maakte zij gebruik van gestandaardiseerde, op het onderzoek afgestemde psychologische tests. Ten slotte hield Baumrind rekening met de mate waarin ouders konden voorzien in het welzijn van hun kinderen. Om de mogelijk nadelige effecten van armoede uit te schakelen werd het onderzoek uitgevoerd in gezinnen van een gemiddelde, of iets meer dan gemiddelde economische status en ouders die een hoge graad van scholing genoten.

Sla nooit in het openbaar
Voor het onderzoek werd een nieuw instrument ontwikkeld dat bestond uit 71 items waarmee de wijze van disciplineren van de ouders kon worden weergegeven. Drie periodes werden bij kinderen onderscheiden: een voorschoolse periode (periode 1), een periode waarin de kinderen acht of negen jaar waren (periode 2) en een derde periode waarin de kinderen een jaar of 14, 15 waren. Ook werden verschillende groepen van ouders samengesteld op grond van de frequentie en intensiteit van het slaan, gebruik van hulpmiddelen bij het slaan en of zij het kind op een andere wijze lichamelijk disciplineerden, bijvoorbeeld door het door elkaar te schudden. Ook de wijze waarop verbaal werd gestraft werd gemeten.
Van elk gezin werd vastgesteld of planmatig en ondersteunend, flexibel en consequent werd opgevoed en er werden onderscheid gemaakt tussen zes opvoedingsstrategieën: autoritatief, democratisch, goed genoeg, directief, toegevend en afwijzend/ontkennend. Ook werd vastgesteld of het kind van jongs af aan al afwijkend gedrag vertoonde.
Geslagen kinderen doen het later niet slechter
Als je geen onderscheid maakt tussen de ouders die heftig slaan en weinig invoelend op hun kind reageren en ouders die dat wel doen, dan bevestigt dit onderzoek uitkomsten van andere onderzoeken: slaan heeft kwalijke gevolgen. Kinderen van deze groep ouders zijn zonder uitzondering minder competent en onevenwichtiger dan andere kinderen.
Ook bleek dat kinderen die in de derde periode iets meer dan gemiddeld, maar niet heftig, werden geslagen, op latere leeftijd enigszins minder competent en aangepast waren dan kinderen die weinig of helemaal niet werden geslagen.
Aan de andere kant bleek dat van jongs af aan bestaand, moeilijk en onaangepast gedrag, afwijkend gedrag op latere leeftijd nagenoeg geheel verklaart. En dat kinderen die in de voorschoolse leeftijdsfase nooit werden geslagen, op latere leeftijd minder goed aangepast waren dan kinderen die af en toe wel werden geslagen.
Uit eerder onderzoek was gebleken dat kinderen die opgroeien bij ouders met een autoritatieve of democratische opvoedingsstijl competent en goed aangepast gedrag vertonen. Deze ouders bleken gemiddeld, of meer dan gemiddeld te slaan in periode 1, de voorschoolse periode. In periode 2 en 3 sloegen met name autoritatieve ouders minder dan gemiddeld. De onderzoekster concludeert daaruit dat het mogelijk kan zijn dat de strenge manier van opvoeden in de voorschoolse periode ertoe leidt dat kinderen sociaal wenselijk en aangepast gedrag vertonen tijdens de adolescentie.
Wanneer er niet meer dan gebruikelijk werd geslagen, vond Baumrind in deze groep geen verband tussen slaan en nadelige effecten op de langere termijn in de mate van competentie en aangepassingsvermogen van het kind. Sterker nog, ook in gezinnen waar iets meer dan gemiddeld werd geslagen, vond zij geen verband tussen het slaan en onaangepast gedrag van het kind op latere leeftijd. Wanneer het kind op latere leeftijd toch ongewenst gedrag vertoonde of verminderd competent was, dan hield dit verband met afwijkend en negatief gedrag dat het kind al van jongs af aan vertoonde, met de autoritaire opvoedingsstijl van de ouders, of met afwijzing door de ouders.
Duidelijk werd ook dat níét slaan, niet leidde tot een hogere graad van competentie of aanpassing bij kinderen. Wel bleek dat niet slaan een lage geldingsdrang in de puberteit tot gevolg had. De slotconclusie van Baumrind is dan ook dat zij geen bewijs vond voor negatieve effecten van slaan als corrigerende techniek die alleen daaraan waren toe te schrijven.
De cultuur van het slaan
Toch raadt Baumrind slaan waarbij meer dan gematigde pijn ontstaat af, evenals impulsief slaan. In de voorschoolse leeftijd (twee tot zes jaar) is slaan het minst schadelijk en misschien zelf bevorderlijk. Slaan moet echter wel samengaan met toelichting en uitleg. Ouders moeten ook nooit in het openbaar slaan, luidt een ander advies en slaan moet gemotiveerd zijn vanuit het belang van het kind en niet vanuit het belang van de ouders. Verder mag pas na een waarschuwing geslagen worden en moet het bedoeld zijn als grensaanduiding of onderbreking. En tot slot mag de intensiteit van het slaan niet toenemen.

Sla pas na een waarschuwing en laat het bedoeld zijn als grensaanduiding of onderbreking.
Effecten van slaan hangen volgens Baumrind samen met de etniciteit, de leeftijd van kinderen en de ideologie van de ouders. Ook de betekenis die kinderen zelf aan slaan toeschrijven is van invloed. Deze betekenis hangt samen met de normen en waarden van de gemeenschap waar het gezin toe behoort en de mate waarin het kind de ouders ziet als liefhebbend en responsief. De effecten van slaan zijn dus cultuurgebonden. Wat in de ene cultuur als vernederend wordt gevonden, wordt elders door het kind zelf gevoeld als een verdiende tuchtiging.
Veruit de meeste volwassenen en adolescenten in de Amerikaanse cultuur zien slaan als een reguliere vorm van straf. En het grootste deel van de jong volwassenen vind slaan een geëigende corrigerende techniek om later bij hun eigen kinderen te gebruiken. Zolang er geen bewijs is dat slaan schade berokkent, is er volgens Baumrind geen enkele reden om het van overheidswege te verbieden.
Beroepspedagogen zouden zich moeten afvragen wat de gevolgen zijn van het afraden van een opvoedingstechniek die bij velen ingeburgerd is. Zij vervreemden daarmee ouders eerder van zichzelf, dan dat zij hen betere opvoeders maken. Met adviezen die ingaan tegen ouderlijke voorkeuren, voorkeuren die in de meeste gevallen zijn gebaseerd op eigen ervaringen en culturele normen, kunnen ouders zich niet vereenzelvigen.
Dit betekent overigens niet dat Baumrind een voorstander is van slaan, noch dat zij deze techniek wil aanbevelen. Bij verlegen en angstige kinderen is het niet aan te raden en is het in de meeste gevallen ook overbodig.
De onderzoekster raadt wetenschappers aan om de grenzen van zijn/haar wetenschap niet te overschrijden. Aanbevelingen voor de politiek die wetenschappers doen, dienen te berusten op een onderzoek dat beantwoordt aan methodologisch strenge eisen. De studie van Baumrind toont aan dat er geen enkele reden is om de pedagogische tik als risicofactor aan te merken. [Dat staat overigens los van de mening die iemand kan hebben en die luidt dat slaan op louter ethische gronden af te raden is. Om dezelfde reden waarom bij wieden voorbijgangers er de pas inzetten: je krijgt er zulke smerige handen van en een medemens over de kruipend grond zien gaan is een onesthetisch gezicht.]

[1] Diana Baumrind is verbonden aan het Institute of Human Development van de Universiteit van California in Berkeley. In het artikel ‘Does casually relevant research support a blanket injunction against disciplinary spanking by parents?’ worden de resultaten van het onderzoek en de wijze van onderzoeken uiteengezet. Het volledige artikel van Diana Baumrind is te vinden op internet: http://ihd.berkeley.edu/BaumrindPaper.pdf. Veel informatie over slaan (spanking) kan ook worden gevonden op http://www.nospank.org/baumrind.htm.



Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 20-08-2004 13:58 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Goh.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 20-08-2004 14:00 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

Helemaal mee eens.


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 20-08-2004 14:03 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

Ik vond het best geinig om te zien dat het wetenschappelijk aantoonbaar is dat het zelfs goed kan zijn voor de persoon. Ik vind hoe de ouders van tegenwoordig hun kind opvoeden zo walgelijk. Alles mag en alles kan.


Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 20-08-2004 14:05 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

Inderdaad, kinderen hebben een leidraad nodig.


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 20-08-2004 14:07 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

Ja zeker, je hoeft natuurlijk niet je kind verrot te slaan. Maar er moeten grenzen zijn. En die grenzen moet je trekken met woorden. Maar sommige kinderen zijn zo verwend dan is een tik wel op zijn plaats.


Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 20-08-2004 14:08 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 20 augustus 2004 14:07 schreef goblinjester het volgende:
Ja zeker, je hoeft natuurlijk niet je kind verrot te slaan. Maar er moeten grenzen zijn. En die grenzen moet je trekken met woorden. Maar sommige kinderen zijn zo verwend dan is een tik wel op zijn plaats.


Het is de kunst om ze niet zoveel te verwennen dat een tik nodig is, maar sommige kinderen verdienen wel een paar behoorlijke tikken.


goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 20-08-2004 14:14 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

Ken je dat gevoel, dat je op een camping bent of in een supermarkt en dat je een stel ouders hun eigen kinderen aan het verzieken zijn door geen grenzen te stellen. Ik zou het ze dan zo graag willen uitleggen. Waarom lezen ouders geen vakliteratuur over kinderen. Als je wil leren gitaar spelen koop je toch ook een info boekje, les of kijk je op internet. Kinderen opvoeden is niet makkelijk en kan je zeker niet alleen. De ouders hadden het vroeger gemakkelijker doordat de kinderen met het hele dorp werden opgevoed. Helaas gebeurd dat niet meer.


Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


Manifest
Jus ad bellum, inshallah!
Usericon van Manifest
Posted 20-08-2004 14:19 by Manifest Wijzig reactieProfiel van ManifestQuote dit bericht

Gelukkig niet


F*ck hippies


goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 20-08-2004 14:20 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

Leg uit?


Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 20-08-2004 14:21 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 20 augustus 2004 14:20 schreef goblinjester het volgende:
Leg uit?
Sociale controle van een gemeenschap houdt individuele ontplooiing tegen.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 20-08-2004 14:23 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

Das wel heel strak tussen de lijntjes. Gemeenschappelijke contrele kan ook juist ervoor zorgen dat iemand zich ontwikkeld tot een individu.


Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


Manifest
Jus ad bellum, inshallah!
Usericon van Manifest
Posted 20-08-2004 14:26 by Manifest Wijzig reactieProfiel van ManifestQuote dit bericht

quote:
Op 20 augustus 2004 14:23 schreef goblinjester het volgende:
Das wel heel strak tussen de lijntjes. Gemeenschappelijke contrele kan ook juist ervoor zorgen dat iemand zich ontwikkeld tot een individu.
Rot toch op man, als je een goede ouder bent kan je kind goed opvoeden. Als ouders hun kind niet goed opvoeden moeten ze hetzelf maar weten, dat is hun eigen verantwoordelijkheid en daar heb ik niks mee te maken.

Het is echt niet leuk om in en door een dorp te worden opgevoed, we leven niet meer in de middeleeuwen.


F*ck hippies


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 20-08-2004 14:27 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 20 augustus 2004 14:23 schreef goblinjester het volgende:
Das wel heel strak tussen de lijntjes. Gemeenschappelijke contrele kan ook juist ervoor zorgen dat iemand zich ontwikkeld tot een individu.



Voor mij geen sociale controle dan hoor, ik wil dat mijn toekomstige kinderen zich ontwikkelen tot een massa. Go borg!

"You are all individuals!"
"Yes, we are all individuals!"
"I'm not."



She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 20-08-2004 14:31 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

quote:
Op 20 augustus 2004 14:26 schreef Manifest het volgende:
Rot toch op man, als je een goede ouder bent kan je kind goed opvoeden. Als ouders hun kind niet goed opvoeden moeten ze hetzelf maar weten, dat is hun eigen verantwoordelijkheid en daar heb ik niks mee te maken.

Het is echt niet leuk om in en door een dorp te worden opgevoed, we leven niet meer in de middeleeuwen.


Enige controle zou wel goed zijn. Ik zeg niet dat alles in de gaten gehouden moet worden. Stel John in dorpie Langestein rookt. Dan zou ik het kansloos vinden als Ari de melkboer daarmee naar de ouders van John gaan. Maar ik vind dat de gemeenschap wel John erop mag aanspreken als die bijvoorbeeld 4 is en ergens planten uit de grond trekt. John heeft er dan namelijk geen benul van of dit wel of niet mag. Zolang niemand in zijn omgeving op dat moment, oftewel de volwassen mensen die hij ziet als opvoeders, er niks van zeggen ziet hij dat als normaal. Wat is er mis mee om er dan wat van te zeggen?


Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 20-08-2004 14:31 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 20 augustus 2004 14:23 schreef goblinjester het volgende:
Das wel heel strak tussen de lijntjes. Gemeenschappelijke contrele kan ook juist ervoor zorgen dat iemand zich ontwikkeld tot een individu.
Nee, want als ze zich al een individu ontwikkelen zijn ze een buitenbeentje, worden ze niet geaccepteerd door de gemeenschap en worden ze dus ook niet meer opgevoed door de gemeenschap.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Manifest
Jus ad bellum, inshallah!
Usericon van Manifest
Posted 20-08-2004 14:32 by Manifest Wijzig reactieProfiel van ManifestQuote dit bericht

quote:
Op 20 augustus 2004 14:31 schreef goblinjester het volgende:
Enige controle zou wel goed zijn. Ik zeg niet dat alles in de gaten gehouden moet worden. Stel John in dorpie Langestein rookt. Dan zou ik het kansloos vinden als Ari de melkboer daarmee naar de ouders van John gaan. Maar ik vind dat de gemeenschap wel John erop mag aanspreken als die bijvoorbeeld 4 is en ergens planten uit de grond trekt. John heeft er dan namelijk geen benul van of dit wel of niet mag. Zolang niemand in zijn omgeving op dat moment, oftewel de volwassen mensen die hij ziet als opvoeders, er niks van zeggen ziet hij dat als normaal. Wat is er mis mee om er dan wat van te zeggen?
Daar is niks mee, maar dat doen mensen nu nog volgensmij?!!


F*ck hippies


goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 20-08-2004 14:33 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

Hier in Houten wordt dat niet meer getolereerd door ouders. Mijn moeder is nog lekker ouderwets en die spreekt kinderen op van alles aan. Maar heeft al vaker gehoord van ouders dat zij zich niet moet bemoeien met hun kinderen. Dat vind ik zo'n onzin.


Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 20-08-2004 14:34 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

quote:
Op 20 augustus 2004 14:31 schreef Misanthrope het volgende:
Nee, want als ze zich al een individu ontwikkelen zijn ze een buitenbeentje, worden ze niet geaccepteerd door de gemeenschap en worden ze dus ook niet meer opgevoed door de gemeenschap.


Is er dan niet wat mis met die gemeenschap? Een goeie gemeenschap is toch tolerant tegenover alle soorten mensen?


Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


Manifest
Jus ad bellum, inshallah!
Usericon van Manifest
Posted 20-08-2004 14:34 by Manifest Wijzig reactieProfiel van ManifestQuote dit bericht

Pfft, waar sommige mensen zich druk om maken. Kom is uit de deur man.


F*ck hippies


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 20-08-2004 14:39 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

Ik heb vroeger ook klappen gehad, niks mis mee. Zolang het geen mishandeling wordt.
Die kutkinderen van tegenwoordig zeggen alles tegen je


"This one is older than shit, heavier than time!"


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 20-08-2004 14:40 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 20 augustus 2004 14:34 schreef goblinjester het volgende:
Is er dan niet wat mis met die gemeenschap? Een goeie gemeenschap is toch tolerant tegenover alle soorten mensen?
'Een goeie gemeenschap'... bestaat die, of kan die bestaan?


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Chantalie
Prrrrrrrrrrrrr
Usericon van Chantalie
Posted 20-08-2004 14:53 by Chantalie Wijzig reactieProfiel van ChantalieQuote dit bericht

Wat een lap tekst trouwens.........

Ik heb vroeger ook wel eens een tik gehad, ik krijg niet het idee dat ik daar wat aan over heb gehouden.
Toch heb ik het op de een of andere manier dat ik klein was als machtsmisbruik gezien. Nu zie ik dat wel anders hoor, (ik heb m'n ouders volgens mij wel tot wanhoop gedreven) maar toen vond ik het vooral heel erg onrechtvaardig.


So you can make me come that doesn't make you Jesus (Tori Amos)


goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 20-08-2004 14:56 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

Ik heb weleens een tik gehad. De meeste tikken zie ik niet als erg. Want zoals in het artikel staat. Een tik moet goed zijn voor het kind en het moet niet zijn voor het genot van de ouder. Ik heb 1 keer een tik gehad doordat mijn vader zijn eigen kwaadheid niet kon inhouden. Die tik was verkeerd en slecht. Maar ik neem het hem niet kwalijk.

Ps. ik heb het idee dat er een goeie gemeenschap kan bestaan. Maar om het te bereiken is natuurlijk wel moeilijk. En er zal heel veel tijd overheen gaan. Maar je kan het best klein beginnen. Zoals in schoolgroepen.


Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 20-08-2004 14:58 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Mijn ouders hebben geleerd mij geen tik te geven, want dan kregen ze er 1 terug. Ondanks dat ben ik in het openbare leven heel beschaafd.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 20-08-2004 14:59 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

Owkee, ik zou dus nooit mijn ouders slaan. Ook al zouden ze me het ziekenhuis in slaan.


Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen