IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : software patenten, hoe kijken jullie er tegen aan? Volgende pagina
grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 29-09-2004 0:35 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

Zijn er voordelen en/of nadelen aan software patenten?

Mijn mening hierover is dat er geen enkel voordeel te halen valt en zelfs de ontwikkeling van goede software tegenhoud.
Omdat wanneer er een patent is aangevraagd wordt voor een stuk software/code (ik weet niet of het zo ver gaat) er niet niet meer op aangesproken kan worden als derden een soort gelijke software wil ontwikkelingen. Plus wordt het makkelijk om lawsuits te houden als het ergens in strijd is. Wat al zovaak gebeurt.

[Dit bericht is gewijzigd door grindcore op 29-09-2004 0:38]


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 29-09-2004 0:37 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Volgens mij is hier al een topic over geweest, ooit in een ver ver verleden.


grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 29-09-2004 0:38 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

quote:
Op 29 september 2004 0:37 schreef Snaack het volgende:
Volgens mij is hier al een topic over geweest, ooit in een ver ver verleden.
hmm, waar kan dan de topic vinden?
want de search geeft het niet aan namelijk...


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 29-09-2004 0:38 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Nou, grindcore, daar heb je weer ferm over nagedacht. Misschien moeten we inderdaad programmeurs e.d. maar laten leven op staatssubsidie, of nee, beter nog: laten we collecteren zodat die arme software-ontwikkelaars in de winter ook nog iets te eten hebben.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 29-09-2004 0:40 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 29 september 2004 0:38 schreef M. het volgende:
Nou, grindcore, daar heb je weer ferm over nagedacht. Misschien moeten we inderdaad programmeurs e.d. maar laten leven op staatssubsidie, of nee, beter nog: laten we collecteren zodat die arme software-ontwikkelaars in de winter ook nog iets te eten hebben.
Dat is een kortzichtige visie, Maarten. Onderzoeken wijzen juist uit dat software-patenten de ontwikkeling en dus de werkgelegenheid schaden. In 't belang van de programmeurs is 't dus juist om dergelijke patenten af te schaffen.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 29-09-2004 0:40 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 29 september 2004 0:38 schreef grindcore het volgende:
hmm, waar kan dan de topic vinden?
want de search geeft het niet aan namelijk...


Ik ben aan het zoeken maar ik weet niet meer hoe het ellendige topic heet..

quote:
Op 29 september 2004 0:38 schreef M. het volgende:
Misschien moeten we inderdaad programmeurs e.d. maar laten leven op staatssubsidie, of nee, beter nog: laten we collecteren zodat die arme software-ontwikkelaars in de winter ook nog iets te eten hebben.


Inderdaad


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 29-09-2004 0:42 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 29 september 2004 0:40 schreef helmet het volgende:
Dat is een kortzichtige visie, Maarten. Onderzoeken wijzen juist uit dat software-patenten de ontwikkeling en dus de werkgelegenheid schaden. In 't belang van de programmeurs is 't dus juist om dergelijke patenten af te schaffen.

Als dat kortzichtig is, ben ik graag bereid mijn blik te verbreden. Over welke onderzoeken heb je het, en wat is precies de argumentatie van de conclusie die je geeft?


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 29-09-2004 0:43 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 29 september 2004 0:37 schreef Snaack het volgende:
Volgens mij is hier al een topic over geweest, ooit in een ver ver verleden.


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 29-09-2004 0:43 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 29 september 2004 0:42 schreef M. het volgende:
Als dat kortzichtig is, ben ik graag bereid mijn blik te verbreden. Over welke onderzoeken heb je het, en wat is precies de argumentatie van de conclusie die je geeft?
"There are particular threats to the European ICT industry such as the current discussion on the patent on software. The mild regime of IP protection in the past has led to a very innovative and competitive software industry with low entry barriers. A software patent, which serves to protect inventions of a non-technical nature, could kill the high innovation rate."

Rethinking European ICT agenda

[Dit bericht is gewijzigd door helmet op 29-09-2004 0:44]


I'm not being rude. You're just insignificant.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 29-09-2004 0:49 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 29 september 2004 0:43 schreef helmet het volgende:
"There are particular threats to the European ICT industry such as the current discussion on the patent on software. The mild regime of IP protection in the past has led to a very innovative and competitive software industry with low entry barriers. A software patent, which serves to protect inventions of a non-technical nature, could kill the high innovation rate."

Rethinking European ICT agenda

Sorry Twan, maar dat vind ik geen argument. Je stuurt me een artikel van tientallen pagina's, en in één alinea van dat hele artikel heeft men het over patenten, en dat is precies de alinea die je gequote hebt. Geen literatuurverwijzing of niets.

Hier wordt Ome M. natuurlijk niets wijzer van .


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 29-09-2004 0:51 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Ik zal morgen wel wat andere artikelen bij elkaar sprokkelen voor ome Dwaal Nu is 't bedtijd!


I'm not being rude. You're just insignificant.


Wicked Mystic
Cold Turkey
Usericon van Wicked Mystic
Posted 29-09-2004 6:59 by Wicked Mystic Wijzig reactieProfiel van Wicked MysticQuote dit berichthttp://www.metallive.nl

Het is (in nederland iig wel) helaas nog té gemakkelijk om een softwarepatent te krijgen jammer genoeg zijn het meestal niet de mensen met een goed idee die met de eer strijken en er geld aan kunnen verdienen, maar eerder de bedrijven die er een hoop geld in kunnen steken.

Ik denk zelf dat het niet opschiet om ergens een patent op aan te vragen. Het aanvragen kan je op een té algemene manier doen (lees die van Jan Sloot maar eend door) en het maken van iets wat voldoende afwijkt om niet onder jouw patent te vallen is vaak ook niet echt moeilijk.



grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 29-09-2004 13:53 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

Is de gehele zaak ook niet tegen de gehele GPL principe? Want juist uit die wereld is er heel veel tegenstand..


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 30-09-2004 23:18 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 29 september 2004 0:51 schreef helmet het volgende:
Ik zal morgen wel wat andere artikelen bij elkaar sprokkelen voor ome Dwaal Nu is 't bedtijd!

Ja, ja.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 30-09-2004 23:57 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

Volgens mij las ik vandaag dat het Europees Parlement het van de agenda heeft geschopt vanwege teveel onenigheid, maar ik zal het eens nazoeken.


Hatsjikidee!


Fire
Usericon van Fire
Posted 01-10-2004 0:26 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl




Paul
GOD
Usericon van Paul
Posted 01-10-2004 9:25 by Paul (Administrator) Wijzig reactieProfiel van PaulQuote dit berichthttp://https://www.brainoverload.nl/

Helemaal tegen die software patenten ben ik ook niet. Je moet toch op 1 of andere manier je ideeen kunnen beschermen. Het moet alleen niet zo zijn dat alleen grote bedrijven dit nog kunnen door bijvoorbeeld de grote kosten die er bij komen kijken. Ook moet er dan goed gekeken worden dat niet op eens al algemeen aanvaarde technieken, of handelingen (bijv the one-click-buy van amazon) geclaimd gaan worden.


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 01-10-2004 9:27 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

software patenten zijn fout en met name grote bedrijven gaan misbruik maken van dergelijke regelingen. Bijvoorbeeld het pattenteren van gebruikelijke routines e.d.

Dom idee en niet aan beginnen, de producten zelf zijn beschermd en dat moet zo blijven


"This one is older than shit, heavier than time!"


H-K
Jawel!
Usericon van H-K
Posted 01-10-2004 9:40 by H-K Wijzig reactieProfiel van H-KQuote dit berichthttp://haa-kaa.hyves.net/

Tja, aan de ene kant vind ik dat als je iets uitvindt, je het ook moet kunnen patenteren.
Er zou eigenlijk een soort van orgaan moeten controleren in hoeverre een patent redelijk is. Ik vrees echter dat het te subjectief wordt en totaal onhaalbaar.


Life doesn't get much better than this!


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 01-10-2004 9:56 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 1 oktober 2004 9:40 schreef H-K het volgende:
Tja, aan de ene kant vind ik dat als je iets uitvindt, je het ook moet kunnen patenteren.
Er zou eigenlijk een soort van orgaan moeten controleren in hoeverre een patent redelijk is. Ik vrees echter dat het te subjectief wordt en totaal onhaalbaar.


Het gaat sowiezo ten koste van open source software als er gepatenteerd gaat worden


"This one is older than shit, heavier than time!"


Fire
Usericon van Fire
Posted 01-10-2004 13:36 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

quote:
Op 1 oktober 2004 9:25 schreef Paul het volgende:
Helemaal tegen die software patenten ben ik ook niet. Je moet toch op 1 of andere manier je ideeen kunnen beschermen. Het moet alleen niet zo zijn dat alleen grote bedrijven dit nog kunnen door bijvoorbeeld de grote kosten die er bij komen kijken. Ook moet er dan goed gekeken worden dat niet op eens al algemeen aanvaarde technieken, of handelingen (bijv the one-click-buy van amazon) geclaimd gaan worden.
Tja straks komt er nog een patent op fora, of op een reageer met 1 klik link...



Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 01-10-2004 13:39 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

quote:
Op 1 oktober 2004 9:27 schreef 0Tolerence het volgende:
software patenten zijn fout en met name grote bedrijven gaan misbruik maken van dergelijke regelingen. Bijvoorbeeld het pattenteren van gebruikelijke routines e.d.

Dom idee en niet aan beginnen, de producten zelf zijn beschermd en dat moet zo blijven

Toch een raar idee dat iemand een patent heeft op kleine magnetische gebiedjes op MIJN harde schijf



DarknessThere
Usericon van DarknessThere
Posted 01-10-2004 14:52 by DarknessThere Wijzig reactieProfiel van DarknessThereQuote dit bericht

quote:
Op 1 oktober 2004 9:25 schreef Paul het volgende:
Helemaal tegen die software patenten ben ik ook niet. Je moet toch op 1 of andere manier je ideeen kunnen beschermen. Het moet alleen niet zo zijn dat alleen grote bedrijven dit nog kunnen door bijvoorbeeld de grote kosten die er bij komen kijken. Ook moet er dan goed gekeken worden dat niet op eens al algemeen aanvaarde technieken, of handelingen (bijv the one-click-buy van amazon) geclaimd gaan worden.


Ik ga wel akkoord hiermee, maar het is natuurlijk moeilijk te achterhalen wat nu precies algemeen aanvaarde technieken zijn...

Degene die nu duidelijk zijn (dubbelklikken om een bestand te openen bijvoorbeeld), zijn duidelijk omdat ze al jaren bestaan en omdat iedereen dit handig vond en begon te gebruiken. Als er nu morgen iets wordt uitgevonden dat niet als standaard wordt aanzien, en als dit gepatenteerd wordt, dan kan dit iets in principe nooit standaard geaccepteerd worden (zonder grote kosten die er aan verbonden zijn), ook al is het ook zo handig. Dit is op zich dan weer spijtig.

Er kan inderdaad ook wel zwaar misbruik van gemaakt worden. Microsoft is nu het ene na het andere software patent aan het aanvragen en aan het krijgen... Niet dat ze van plan zijn ze ooit te gebruiken, maar stel maar eens dat iemand anders dit ook doet, en dan beslist om ze ook te gebruiken, dan kan iedereen zich blauwbetalen voor een simpele actie die met een programma kan...

Hoeveel te meer ik er over nadenk, hoeveel te meer ik begin te denken van "niet aan beginnen, gaat veel te veel problemen geven". Uiteindelijk is het volledige eindproduct (zoals bijvoorbeeld Windows bij Microsoft) wel met copyright beschermd. Het is dan in principe niet meer nodig om nog patenten te hebben op (en ik zeg maar wat), dubbelklikken om programma's uit te voeren, een registry gebruiken om systeemvariabelen in op te slaan, enzovoorts... of toch?


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 04-10-2004 10:33 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 30 september 2004 23:18 schreef M. het volgende:
Ja, ja.
Software Patents: An industry at risk


I'm not being rude. You're just insignificant.


BasBoot
Ultima Ratio Regum
Usericon van BasBoot
Posted 04-10-2004 10:37 by BasBoot Wijzig reactieProfiel van BasBootQuote dit bericht

quote:
Op 4 oktober 2004 10:33 schreef helmet het volgende:
Software Patents: An industry at risk


Praat jij altijd door artikelen van tientallen pagina's te quoten?

"helmet, lust je een bakkie koffie?
helmet: http://www.stelling.nl/kleintje/297/artikelen/koffie.htm"


A narrow view sees better.


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 04-10-2004 10:45 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 4 oktober 2004 10:37 schreef BasBoot het volgende:
Praat jij altijd door artikelen van tientallen pagina's te quoten?
Sorry, ik hou er niet zo van om telkens opnieuw met dezelfde onzinargumenten aan te komen; ik discussieer liever met mensen die wel ingelezen zijn in het onderwerp. En ga nu maar weer ergens anders spelen...

[Dit bericht is gewijzigd door helmet op 04-10-2004 10:46]


I'm not being rude. You're just insignificant.


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen