IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Dilemma, naar welke school? Volgende pagina
bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 21-11-2001 2:58 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Ik ga binnenkort verhuizen, dus moeten mijn kids naar een andere school.
Nou kan ik kiezen tussen 2 scholen, een Openbare en een Katholieke, welke voor de rest zo goed als vergelijkbaar zijn (laatste heeft toch iets de voorkeur, allemaal wat gemoedelijker daar).
Nou zijn ze op die katholieke school niet echt overdreven met geloof bezig.
Nou moet ik zelf 0,0 van al dat christelijke gezeik hebben, maar ik heb ook zo iets aan de ene kant van "wat kan het nou voor kwaad, ze krijgen er verder toch niks van, als ze maar goed les krijgen ".

wat is jullie mening?



Bazzio Attacks!!!


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 21-11-2001 3:09 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Gehersenspoeld worden zullen ze toch niet, maar ze maar ze krijgen waarschijnlijk gewoon wat bijbelse verhaaltjes te horen..

Dat is handig voor ze om later al die jezusgrappen te kunnen snappen.

Vervelend kan het worden als ze gaan verlangen dat de kinderen gaan bidden enzo.

Verder is dat gemoedelijke belangrijk; hoeveel waarde hecht je daaraan voor je kinderen?

Ik zou dat laatste voor mij als doorslaggevende factor laten tellen.


[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 21-11-2001 3:12]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


afzien
Usericon van afzien
Posted 21-11-2001 3:23 by afzien Wijzig reactieProfiel van afzienQuote dit bericht

Het enige katholieke dat ik op mijn (katholieke) school gemerkt heb is 1 uur godsdienst in de week wat ook nergens over ging... en toen op voortgezet onderwijs werd het uurtje godsdienst gewoon een soort van discussieuurtje elke week waarbij de toets bestond uit het geven van je mening over iets.. m.a.w. maakt geen ruk uit of je het nu hebt of niet. En mjah, je moet maar zo denken.. beter 1 uurtje in de week gezeik over jezus dan over mohammed.
Wat wel altijd opviel aan de vergelijking tussen de scholen is dat er op de niet-katholieke scholen veel meer schorem/uitschot zat, en dat het CITO toets % enzo op de katholieke scholen toch wel wat hoger lag... maargoed misschien is dat alleen hier ofzo...


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 21-11-2001 3:32 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 21 november 2001 3:23 schreef afzien het volgende:
Het enige katholieke dat ik op mijn (katholieke) school gemerkt heb is 1 uur godsdienst in de week wat ook nergens over ging... en toen op voortgezet onderwijs werd het uurtje godsdienst gewoon een soort van discussieuurtje elke week waarbij de toets bestond uit het geven van je mening over iets.. m.a.w. maakt geen ruk uit of je het nu hebt of niet. En mjah, je moet maar zo denken.. beter 1 uurtje in de week gezeik over jezus dan over mohammed.
Wat wel altijd opviel aan de vergelijking tussen de scholen is dat er op de niet-katholieke scholen veel meer schorem/uitschot zat, en dat het CITO toets % enzo op de katholieke scholen toch wel wat hoger lag... maargoed misschien is dat alleen hier ofzo...


Hiero preciezo; en dat laatste denk ik ook.



The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 21-11-2001 8:30 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Hmmz en evolutietheorie zul je vast niet leren op een katholieke school...



afzien
Usericon van afzien
Posted 21-11-2001 8:34 by afzien Wijzig reactieProfiel van afzienQuote dit bericht

Ik heb zooi over Darwin gehad op mijn school ja... het is een Katholieke school, geen scientologyschool... maargoed je moet natuurlijk geen STRENG katholieke school pakken maar das duidelijk lijkt me.. de gemiddelde katholieke school waar ik vandaan komt is echter geen klein Staphorst dus dat zal allemaal wel meevallen... maarja dat moet je van plaats tot plaats bekijken natuurlijk, ik ken niet elke school in NL...

Hmm en trouwens, om maar ff off-topic the gaan... Elessar: är du Svenskt eller vad? Det ser ut som du är men din Nederländska låter bra.. kanske gillar du åka till Sverige..? och förlåt, min Svenska är fortfarande lite dåligt men jag tror att du förstår vad jag säger...

[Dit bericht is gewijzigd door afzien op 21-11-2001 8:39]


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 21-11-2001 8:46 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Toen mijn ouders een jaar of 12 geleden verhuisden moest ik ook naar een nieuwe basisschool.. mijn ouders zijn niet christelijk of gelovig, maar hebben uiteindelijk toch voor een christelijke school gekozen. De reden hiervoor was dat dit hun gewoon de beste school leek, en de school in de buurt van huis zat.. Overigens deed die school nauwelijks iets aan geloof.. maandag psalmen zingen, maaaar je werd niet verplicht je bek open te doen, en onze vader geloof ik (ooook niet verplicht) , af en toe een verhaal ofzo.. maar ik zag het meestal meer als 'fantasy' verhalen dan als iets wat ik ook echt moest geloven.. verder was denk ik uit mijn klas ongeveer de helft niet christelijk, en er werd ook niet verwacht dat iedereen zich christelijk voordeed ofzo..

Maar ik weet niet hoe het met die scholen bij jou zit, dus echt helpen kan ik je verder ook niet


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 21-11-2001 9:17 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

[OT]
quote:
Hmm en trouwens, om maar ff off-topic the gaan... Elessar: är du Svenskt eller vad? Det ser ut som du är men din Nederländska låter bra.. kanske gillar du åka till Sverige..? och förlåt, min Svenska är fortfarande lite dåligt men jag tror att du förstår vad jag säger...


Jag är inte Svensk! Jag har lärt mig Svenska och bott i Sverige några månader (det är faktiskt nio år sen) så min Svenska är inte så bra heller
(Om du vill snacka vidare om det, kanske du ska börja ett topic i "Onzin"...)



FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 21-11-2001 9:21 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

welja laten we er een zweeds (of whatever) forum van maken *grin*
Maar lijkt me qua school ook niet echt uitmaken (trouwens streng Katholieken heb ik nog nooit meegemaakt is dat net zo erg als streng gereformeerd ?)


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 21-11-2001 13:20 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ik zou gewoon eens op allebei de scholen gaan kijken, praat met ouiders van kinderen die daar zitten. Dat hele christelijke dat gaat niet meer zo op tegenwoordig op scholen.
(Bijv. mijn zus is lerares op een christelijke basischool, maar er zxitten ook moslims op die school en ze krijgen ook les over andere religies buiten christendom om.)


Fire
Usericon van Fire
Posted 21-11-2001 13:24 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

Katholieke scholen, hebben vaak alleen contact met een kerk, waarbij de kinderen dan leuke tekeingen van God mogen maken etc. Verder heb je wel een uurtje Godsdienst ofzo, maar volgens kan het weinig kwaad.

Maar je moet gewoon uitgaan van de beste sfeer op de scholen en of ze goede resultaten afleveren.



Pandaemonaeon
Pipo is back in town
Usericon van Pandaemonaeon
Posted 21-11-2001 13:25 by Pandaemonaeon Wijzig reactieProfiel van PandaemonaeonQuote dit bericht

ik zal ze echt niet op de christenlijke school zetten, daar worden ze volgepropt met leugens over die smeerlap jezus en worden ze later BRITANY SPEARS fans

ik ben in eind groep 8(4 jaar terug) van een katolieke school getrapt omdat ik de satan bijbel by me had en ik vertelde de verhalen aan kleine kinderen

[Dit bericht is gewijzigd door Pandaemonaeon op 21-11-2001 13:28]


Godverdommen..


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 21-11-2001 13:57 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

Op een katholiek school krijgen je kinderen denk ik zowiezo een beetje te maken met geloof. En aangezien dit grote onzin is zou ik voor de Openbare School kiezen.


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


afzien
Usericon van afzien
Posted 21-11-2001 14:01 by afzien Wijzig reactieProfiel van afzienQuote dit bericht

Satan bijbel? wat mag dat dan wel niet precies voorstellen? Een beetje godsdienst-educatie kan altijd nog geen kwaad... Je kan dan tenminste fatsoenlijk de keuze maken waar je voor kiest dan de hele tijd bekrompen "satan 666 jesus sucks 666 hell devil" te gaan lopen blaten zonder dat je eigenlijk weet waar je het over hebt...
En als je de bijbel niet leest kan je mijns inziens er geen oordeel over geven ook.


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 21-11-2001 14:09 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

quote:
Op 21 november 2001 13:25 schreef Pandaemonaeon het volgende:

ik ben in eind groep 8(4 jaar terug) van een katolieke school getrapt omdat ik de satan bijbel by me had en ik vertelde de verhalen aan kleine kinderen


Ja gek dat je dan van school getrapt wordt...

Maar om op je vraag terug te komen: ik sluit m bij de rest aan; een katholieke school kan geen kwaad, zolang je een betje gematigd onderwijs hebt (geen fanatiekelingen). En verder kun je als ouders toch zelf besluiten hoeveel je religie laat meespelen: ik heb ook op een katholieke school gezeten (elke dag biddn) maar ik heb die kerk geloof ik 5 keer van binnen gezien (1 keer met H. Communie, 1 keer met Vormsel en 3 keer met Kerstmis), over een period van zo'n 10 jaar. Jij beslist of je kinderen veel of weinig religi meekrijgen in hun opvoeding.


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


linknl
MONEY talks BULLSHIT walks
Usericon van linknl
Posted 21-11-2001 14:58 by linknl Wijzig reactieProfiel van linknlQuote dit bericht

ik heb beide soorten van instellingen aangedaan.
dat uurtje goddienst ga je ook niet dood aan en het geeft je in iedergeval wat inzicht in de gedachte van de andere soort, ik geloof namelijk niet en draaide altijd sjekkies van de school bijbel. lol


suzanne
Goddess
Usericon van suzanne
Posted 21-11-2001 16:43 by suzanne (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van suzanneQuote dit bericht

quote:
Op 21 november 2001 13:20 schreef Jenje het volgende:
Ik zou gewoon eens op allebei de scholen gaan kijken, praat met ouiders van kinderen die daar zitten. Dat hele christelijke dat gaat niet meer zo op tegenwoordig op scholen.
(Bijv. mijn zus is lerares op een christelijke basischool, maar er zxitten ook moslims op die school en ze krijgen ook les over andere religies buiten christendom om.)
Dit lijkt mij ook...ik denk dat de sfeer en het gevoel dat je bij de school hebt het belangrijkste is. Wat het godsdienstonderwijs betreft: het hangt van de hoeveelheid af, maar een uurtje in de week of zo onderwijs over allerlei verschillende godsdiensten lijkt mij geen kwaad kunnen en is misschien zelfs goed voor het begrip van de kinderen voor andere mensen. Waarmee ik niet bedoel dat ze 'gehersenspoeld' moeten worden, maar een klein beetje een idee van wat anderen geloven...


I've been sleeping a thousand years it seems...got to open my eyes to everything...


Paul
GOD
Usericon van Paul
Posted 21-11-2001 16:46 by Paul (Administrator) Wijzig reactieProfiel van PaulQuote dit berichthttp://https://www.brainoverload.nl/

Kijk ook een beetje naar welke school de kinderen bij jou in de buurt heen gaan. Het is wel zo leuk voor je zoon of dochter om bij zijn vriendjes in de klas of op school te zitten.

Verder heb ik zelf op een redelijk christelijke school gezeten en vond de bijbel verhalen altijd geweldig. Zitten gave tussen hoor. Ik zou alleen wel opletten dat het geen school is waarbij het kind op zijn sodemieter krijgt als hij zijn ogen niet dicht heeft tijdens het bidden of zoiets dergelijks. (Pfff ... als ik daar aan terug denk )


G.
Usericon van G.
Posted 21-11-2001 17:28 by G. Wijzig reactieProfiel van G.Quote dit bericht

Mijn ouders zijn absoluut niet gelovig maar toch heb ik ook op een christelijke school gezeten. En ik kan je vertellen het is heel fijn om de verhalen uit de bijbel te kennen! Ik weet nu wel waar een groot deel van de maatschappij op gebasseerd is. Volgens mijn mening kan je nooit te veel weten van de godsdiensten van de wereld!!! Het vergroot je begrip voor de verschillende culturen in de wereld!!!!!


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 21-11-2001 17:37 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Hmm, ik heb zelf alleen maar op openbare scholen gezeten. Maar Katholiek schijnt niet zo erg te zijn hoor. Aleen moet je met kerst naar de kerk of zo. Nou ja, gewoon niet meegaan komen ze wel overheen.



Creepieboy
"Vrienden" betekenen NIETS!!!!!
Usericon van Creepieboy
Posted 21-11-2001 18:45 by Creepieboy Wijzig reactieProfiel van CreepieboyQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/creepieboy

quote:
Op 21 november 2001 13:25 schreef Pandaemonaeon het volgende:
ik zal ze echt niet op de christenlijke school zetten, daar worden ze volgepropt met leugens over die smeerlap jezus en worden ze later BRITANY SPEARS fans

ik ben in eind groep 8(4 jaar terug) van een katolieke school getrapt omdat ik de satan bijbel by me had en ik vertelde de verhalen aan kleine kinderen

Vreemd indd, dat je van de school wordt getrapt...
en volgens mij begrijp je nog geen 10% van wat er in die Satanistische Bijbel staat.. en je lult maar wat om "stoer" over te komen op de rest....


Maar, gewoon een katholieke school kiezen, we zijn de tijd van de strenge zuilen allang voorbij, en er zal niet veel gedaan worden aan het geloof ofzo, misschien inderdaad 1 uur per week godsdienst of iets dergelijks.
Ik heb vroeger op een openbare school gezeten, nou het schorum en tuig loopt daar de pan uit! Niet normaal, en toen ik het vergelijk met een katholieke school, zag je op de katholieke school bijna geen tuig of schorum...


MOES MOES MOES MOES MOES MOES!!!!!


Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 21-11-2001 18:46 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

Kheb vroeger op een katholieke basisschool gezeten, er was ook geen andere keuze in mijn dorp en tegenwoordig zit ik op een christelijke school. Er is absoluut niets mis mee, je hebt vaak een goede leeromgeving en je wordt echt niet overspoeld met gd.


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


Vampire_girl
rabiës
Usericon van Vampire_girl
Posted 21-11-2001 18:55 by Vampire_girl Wijzig reactieProfiel van Vampire_girlQuote dit berichthttp://www.sfu420.com/

Ik heb op een katholieke en christelijke school gezeten. Dat vond ik echt een heel verschil. Op de katholieke heb ik bijna nix aan godsdienst gedaan, op de christelijke daarentegen kregen we elke maandag een weekinleiding (preek van ongeveer 30 minuten), en vrijdags de weekafsluiting (ook 30 minuten). En de tussenliggende dagen begonnen ook met een gebed uit de bijbel. Ik wist er altijd wel onderuit te komen, op maandag kwam mijn trein altijd een half uur te laat aan op het station en op vrijdag moest ik altijd de trein halen (gelukkig trapte de directie hier altijd in).

Een paar posts terug las ik iets over dat er bijna geen schorem en tuig op een katholieke school zitten. Nou bij mij was dat heel anders, er zaten genoeg van dat soort mensen op. Gelukkig kan ik het altijd goed vinden met schorem en tuig, dus had ik er geen problemen mee.


the only pleasure is pain


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 22-11-2001 1:10 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

de leer van een godienst kan geen kwaad, zolang het objectief wordt behandeld. En of dat op een Katholieke school daadwerkelijk zo is moet je zelf beroordelen.

Onthoud wel dat de gehele bijbel gebaseerd is op leugens.



Creepieboy
"Vrienden" betekenen NIETS!!!!!
Usericon van Creepieboy
Posted 22-11-2001 14:33 by Creepieboy Wijzig reactieProfiel van CreepieboyQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/creepieboy

ik zat op een openbare school, en we kregen ook 1 uur godsdienst per week, maar dat ging meer over hoe je tegenover de mensen in je omgeving staat...en het was meer Maatschappijleer en handvaardigheid dan echt dingen over god en co.


MOES MOES MOES MOES MOES MOES!!!!!


Freduk
Usericon van Freduk
Posted 07-04-2004 20:36 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Ik zou voor een katholieke school uit de ervaring die ik daarmee heb: het dorp waar ik opgegroeid ben had je katho en openbaar, degene die naar het openbaar gingen kwamen veelal op het LBO terecht of de MAVO, en degenen van het openbaar die naar de HAVO gingen hadden duidelijk een achterstand met ons, niet een uitzondering was dit maar vergelijkbaar met alle dorpjes in zeeuws-vlaanderen.
Het nadeel van een katholieke school is dat je 1x per week een mummelende pastoor op bezoek krijgt, die een uurtje verhaaltjes uit de bijbel gaat vertellen. Iedereen vond dat vrij boring, maar niet erger dan geschiedenis ofzo.
Van indoctrinatie was echter geen sprake, daarvoor moet je echt naar een gereformeerde school gaan dunkt mij.


Follow the freezing moon...


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen