IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Auteur:
Topic : Cubase Vorige pagina | Volgende pagina
Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 08-12-2021 22:52 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

@Spectre: ik zag dat ik op de gitaarbus al een cur op 2.7 had. Ik hoorde m dus ook die lekkere fluittoon Maar heb op de masterbus nog een extra cut op dezelfde frequentie toegepast. Ik zal dezer dagen bas toevoegen en dan hier posten. Ook heb ik nog meer dynamische EQ op t laag toegepast om de palm mutes en de unisono gedeelten in bedwang te houden. Die truc dat al op de gitaarbus maar nu ook wederom op de masterbus. Hoop dat er oomph overblijft. Ik ga ook A/B-en en de hoofdtelefoon gebruiken. Resultaat uiterlijk dit weekend hier. Dank!


When your people matter, menstrual health matters


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 09-12-2021 0:21 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

quote:
Op 8 december 2021 22:33 schreef spectre het volgende:
Ok, nu ga ik mijn 3 DAW's nulltesten met elkaar, bedankt he lul!



Hahaha, sorry hoor. Bedenk ook maar dit : als het goed klinkt voor je gevoel, dan is het goed.


lampje


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 09-12-2021 6:44 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/



(Maar wel waar)

(Denk ik)

Zeg wat zijn de meest gebruikte trucs om al dat laag van metal gitaren bas, drums etc transparant te houden, en niet tot één zompige brei te gelaten?



When your people matter, menstrual health matters


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-12-2021 8:54 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2021 0:21 schreef Lampje het volgende:
Hahaha, sorry hoor. Bedenk ook maar dit : als het goed klinkt voor je gevoel, dan is het goed.


Ik test het dan ook alleen maar omdat ik denk dat jullie ongelijk hebben hoor


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-12-2021 8:56 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2021 6:44 schreef Fusion het volgende:


(Maar wel waar)

(Denk ik)

Zeg wat zijn de meest gebruikte trucs om al dat laag van metal gitaren bas, drums etc transparant te houden, en niet tot één zompige brei te gelaten?




je oren gebruiken


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 09-12-2021 9:20 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Snap ik, maar als je oren je vertellen dat er in sommige passages te veel instrumenten in hetzelfde lage gebied lopen te bleren, wat dan?

* multiband compressie

* multiband dynamische EQ

* automation van volume

* side chain compressie (ik laat bijv in mijn nummer de gitaren een beetje weg side chainen door het orgel, ipv volume automation)

Nog meer? Hoe doen jullie dat?



When your people matter, menstrual health matters


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 09-12-2021 9:23 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Eq.

Haal het eraf.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 09-12-2021 13:12 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Midside EQ, haal het laag eraf bij de sides, verder op het middensignaal secuur dippen en lowcut gebruiken. Dat laatste doe je ook bij afzonderlijke instrumenten. Compressie/ limiting kan voor palmmutes goed werken, maar ik zou eerst toch de probleemfrequenties er uit halen.

Dynamische EQ : als je nog niet heel veel ervaring hebt met EQ en compressie, dan weet ik niet of je er wel goed aan doet om dit soort tools veel te gebruiken.

Als laatste : probeer eens om bepaalde frequenties te reserveren voor specifieke instrumenten.

Spectre : Nulltests voor interne summing ?!?!? Ik vraag me af wat je ervan wijzer denkt te worden. Ik denk namelijk niet dat een Nulltest je daar iets over gaat vertellen.

Overigens vind ik mixing zeker wel een vak, ik vind het heel moeilijk om een mix te maken die overal goed blijft staan, én die ook nog eens klinkt zoals je voor ogen (oren) hebt. Vooral met opnamen van akoustische instrumenten (een versterkercab zie ik in dit geval ook als een akoustisch instrument, je legt het immers vast met een microfoon).

[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 09-12-2021 13:15]


lampje


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 09-12-2021 13:30 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

He thanks! Compressie wel ervaring mee inclusief side chainen en multiband, EQ op zich wel maar mijn oren en/of mijn luisterruimte zijn/is niet top material zeg maar. Dat side mid gebeuren klinkt interessant overigens.

Verder moet ik wel zeggen dat de tools voor mulitband compressie en multiband dynamic EQ die ik begin te gebruiken in deze mix, als leertracect, het wel behoorlijk ondersteunen qua visualisatie. Real-time signaal curve uitgezet over frequentiebanden, daaroverheen de threshold geplot per band de crossover ertussen etc en dan real-time de gain reduction ook uitgezet. Dat helpt wel enorm uiteraard


When your people matter, menstrual health matters


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-12-2021 13:38 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2021 9:20 schreef Fusion het volgende:
Snap ik, maar als je oren je vertellen dat er in sommige passages te veel instrumenten in hetzelfde lage gebied lopen te bleren, wat dan?

Hoe doen jullie dat?




Niet te veel instrumenten in hetzelfde frequentiegebied laten spelen.



Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-12-2021 13:44 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2021 13:12 schreef Lampje het volgende:
Spectre : Nulltests voor interne summing ?!?!? Ik vraag me af wat je ervan wijzer denkt te worden. Ik denk namelijk niet dat een Nulltest je daar iets over gaat vertellen.




Als ik nou een setje stems sum in 3 DAWS, dan verwacht ik dat als de stereomix van 2 naast elkaar zet in een DAW ik heeleemaal niks hoor als ik de polariteit van ééntje flip.

Jij zegt dat ik in ieder geval 'iets' zou moeten horen, dus ik ben benieuwd.

NB: Als er een volumeverschil is tussen de stereomixen (waar ik óók niet vanuit ga) dan zal ik dat moeten corrigeren.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 09-12-2021 14:07 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht



Cool! Ik weet niet of dat de verschillen echt zal blootleggen, maar ik vind het wel een heel goed idee! Ik ben wel heel erg benieuwd naar je bevindingen. Kan je misschien ook de summingtool van Waves mee nemen ? Ik weet niet of deze zich makkelijk laten demo-en....
Heb je ook de mogelijkheid om dithering uit, of juist aan te schakelen ?

De VCC van Slate denk ik dan ook aan, maar ik ben ervan overtuigd dat er gewoon één of andere truuk in zit waardoor het beter lijkt te klinken


lampje


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-12-2021 14:48 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Jawel, dat gaat dan wel verschillen blootleggen, als ze er zijn.



Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


spectre
Usericon van spectre
Posted 09-12-2021 14:56 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2021 14:07 schreef Lampje het volgende:
Kan je misschien ook de summingtool van Waves mee nemen ?

De VCC van Slate denk ik dan ook aan, maar ik ben ervan overtuigd dat er gewoon één of andere truuk in zit waardoor het beter lijkt te klinken



Ja ok, dat is iets heel anders. Die plugins voegen natuurlijk iets toe. Wat dat dan precies is is bij elke anders en kun je om die reden ook niet tegen elkaar nulltesten


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 09-12-2021 17:41 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

@Spectre en Lampje, durf t bijna niet te vragen, maar mag ik nog 1x jullie mening?

Flink gesleuteld, gemixt met zowel monitoren als hoofdtelefoon, op heel klein stukje (de jazz break) nu overal fretloze bas erbij. Is dit een goede balans en sound??

https://www.soundclick.com/music/songInfo.cfm?songID=14354447


When your people matter, menstrual health matters


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 09-12-2021 18:01 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Ehh, nou, ik kan enkel mijn smaak reflecteren, en ik weet niet of je daar wel wat aan hebt.

Maar als ik één ding moet noemen : De gitaren staan te ver naar buiten. Als je de panning iets aanpast naar binnen toe, dan mengt het wat beter met de drums, waardoor het iets natuurlijker klinkt.
Heb je stereo tracks opgenomen van die gitaren ? Je kan in Cubase ook dual combined panners gebruiken bij stereotracks Dan heb je een aparte panner voor het linker signaal, en eentje voor de rechter. Dan kan je bijvoorbeeld voor de linkertrack L op L-100 zetten, en R op pak ém beet -L75. Voor de rechter stereotrack doe je dan hetzelfde, maar dan in spiegelbeeld. Dan heb je iets breder geluid, en kan je dus bepalen of deze iets naar het center toe opgevuld wordt. (ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg). Doordat het nu zo ver naar buiten staat, valt het des te meer op dat de drums en bas erg synthetisch klinken. Maar, nogmaals, het heeft met smaak te maken.

Als 2e opmerking toch ook wel iets dat me bij een track van je van 6 maanden terug ook al opviel : Je hebt erg veel snerp in je gitaargeluid. Misschien is dat geluid afstelling, maar, het lijkt alsof je de plectrum erg haaks op de snaren zet. Misschien vind je dat gaaf, en dan moet je dat gewoon blijven doen, maar voor mij persoonlijk is dat toch wel echt een doorn in mijn oor......

Verder, prima muziek, miks mis mee! De balans qua mix is volgens mij ook goed.

Ik wil er toch ook wel even ter nadruk zeggen : ik ben niet goed in mixages. Ik weet best veel over apparatuur enzo, mijn oren zijn ook prima, maar ik ben verschrikkelijk in keuzes maken om een mix goed te kunnen maken.

[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 09-12-2021 21:13]


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 09-12-2021 18:02 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Ohja, ik luister het nu op mijn internetlaptop met een koptelefoon van 20 euro, echt goed kan ik dus niet beoordelen.


lampje


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-12-2021 9:20 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Dank Lampje! Ik weet niet of t aan mijn picking hand ligt, ik denk het niet. Ik gebruik Line6 en die staat bekend om wat hoog digitaal gefluit. Ik zal beide zaken eens goed bestuderen cq beluisteren. Ook zal ik de bas wat realistischer gaan programmeren (evt niet fretloos want die kost heel veel moeite om niet al te fake te laten klinken). Dank voor je oren!


When your people matter, menstrual health matters


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 10-12-2021 17:22 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Ik weet niet of het aan de line 6 ligt. Ik dacht trouwens dat je bij die andere opname een Fractal oid gebruikt had. Ik gebruik ook al lang een PodHD500x, en daar heb ik er geen last van. (ik heb nu ook een Kemper erbij, maar voor slag blijf ik toch de Pod gaver vinden)

Wat ik echter wel eens heb, is dat zo'n zelfde frequentie sneller naar voren komt met D'Addario snaren, het is hetzelfde geluid als je korte accoorden dempt en daartussen accorden schuift. Die snaren mogelijk icm EMG81 en een Engl emulator. Het is dus echt hetzelfde qua klank als het schrapen met de plectrum over de snaren. Wat je vaak hebt als je de plectrum bijna haaks op de snaren zet bij het aanslaan.


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 10-12-2021 17:24 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Maarre, nog steeds hoor - het is maar een mening/smaak, ga eerst na wat jij zelf vindt, en houd dát als leidraad aan.


lampje


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-12-2021 17:26 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Thanks voor de input! Ik al eens kritisch naar een DI opnamen kijken en luisteren. Ik gebruik overigens idd al mijn hele leven D'Addario haha


When your people matter, menstrual health matters


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 10-12-2021 20:35 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

Ik ook, ben ook niet van plan daar van af te stappen.


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 12-12-2021 13:42 by Lampje Wijzig reactieProfiel van LampjeQuote dit bericht

quote:
Op 8 december 2021 20:15 schreef Lampje het volgende:

Spectre, JB, Fusion : dank jullie voor het meedenken en voor de suggesties. Ik denk dat ik mijn verhaal wat beter toe had moeten lichten. Er is geen mankement in mijn setup, het spul klinkt gewoon zoals hedendaagse digitale apparatuur klinkt. De stereomixdown opgenomen klinkt ook niet slecht, ik mis gewoon informatie in het signaal die eerder te omschrijven is als 'gevoel' dan een duidelijk omschrijfbaar probleem. Het is al jaren zo, en ik heb dat altijd maar gewoon zo geaccepteerd, immers, met mastering gebeurt er meer met de stereotrack dan de kleine verandering qua sound tijdens de mixdown.
Ik zal dit verder gaan onderzoeken, en als daar een aparte conclusie uit komt, dan laat ik dat wel weten



quote:
Op 6 december 2021 15:35 schreef Lampje het volgende:

Het kan wel een cubase of WAV audio eigen iets zijn, maar dat kan ik ook niet met zekerheid zeggen.

Ik zal eerst eens kijken wat er gebeurt als ik in LCR mode opneem. Of andere stereo formats.



Nou, bij deze de conclusie..... En niet wat ik verwacht had, moet ik met enige schaamte zeggen...

Het zat tóch wel in mijn apparatuur. Tot aan een paar maanden terug had ik een SSL 5000. Deze had meerdere uitgangen op de mainbus. Een aantal voor monitoring, en andere voor de program output (da's voor de stereo masterrecorder). Ik heb onlangs een SSL Six aangeschaft omdat de oude 5000 toch regelmatig onderhoud vereiste.
Dus, nu ik dan eindelijk maar eens verschillende formats audiofiles wilde proberen voor masterrecording (de uitgang van de mixer naar de DAW dus), ontdek ik dus dat er helemaal geen probleem is met de setup...... Geluid is gewoon hetzelfde! (ja, natuurlijk, er zal verschil te meten zijn, maar het is iig geen direct hoorbaar verschil!)

Het lijkt er dus op dat de recording master output van mijn oude console niet helemaal lekker meer was!

Niets mis met Cubase dus, ook niet met bekabeling, converters, etcetera.


quote:
Op 7 december 2021 9:24 schreef jbassist het volgende:
Gewoon oud tafeltje scoren met mongolide lompe trafo's op alle kanalen en vca's, of wellicht de meest chique/2021 oplossing, iets als een Tubetech SSA 2B summing amp? (wel easier in recall als je naast je daw routing die op set en forget zet)



TT, Da's ook leuk spul ja. Maar ik heb nu dus een SSL Six. Heel erg fijn dingetje, het geld dubbel en dwars waard. Ik wou dat ik dat eerder had gedaan. Of anders gezegd; Ik wou dat ik eerder in de gaten had dat deze precies kan wat ik wilde hebben, en ook juist gelimiteerd tot datgene, zodat niet meer verleid wordt tot verdere uitbreiding! : in summingmode : 4 stereo lijnkanalen voor de stems, en 2 monokanalen.
Het enige minpuntje dat ik kan noemen is dat de masterinsert fixed pre-masterbuscompressor is, ik had dat liever andersom gezien, of beter, zowel pre als post inserts. Verder niets dan lof. De klank is typisch SSL, S/Nratio is verbazend, en, tegen verwachting in, zijn de beperkte eq's en compressors veel beter dan verwacht. De masterbuscompressor bijvoorbeeld werkt dermate goed dat ik mijn normale SSl buscompressor kan gebruiken voor wat anders (zit nu in de drumbus).

Ik ben echter nog wel een tijdje bezig geweest alles aan te sluiten zoals ik wilde. Alles is nu via een patchpanel half-normalled direct aangesloten op de juiste poorten, met de juiste apparatuur ertussen. Dus ik hoef bij normale omstandigheden eigenlijk niets te patchen, zelfs de hardware dedicated channelstrips en inserts/fx en dynamics zitten al meteen in het pad.

Ik heb vanuit de DAW dus meerdere analoge stereo stems :
-stereo drumbus > SSL5k strip 1 met EQ en SSL buscompressor op de insert van die strip > SSL Six ST Ext 1.
-Stereo guitarbus > SSL 5k Strip 2 met EQ en met een Night 3d EQ clone in MidSide mode op de insert> SSL Six Ext 2.
-Stereo bus vocals > SSL Six ST2
-Stereobus FX/keys/whatever > SSL Six ST1
-Bassguitar bus (mono) naar SSl Six mono in 1. (ik kan eventueel wel stereo gebruiken door ook te routen naar mono in 2. Of door patching

Alles loopt dus via TT patchpanels. In de inserts van de 2 monochannels zitten ook nog 500 series Total Audio Control channelstrips met Artistic COmpressors (ERG goed deze!!!), en in de masterbus inserts zit momenteel een Midside One van Total Audio Control met Aphex EX500's in de MS sidechain, maar het kan goed zijn dat ik daar tzt toch wat anders neerzet, of juist uitbreid met 500 format spul tot aan een soort van SSL Fusion setup. Ofzo. Of niet. Het is niet nodig, ik zou dat eerder doen vanuit mijn electronica experimenteer interesse.





quote:
Op 7 december 2021 10:25 schreef jbassist het volgende:
Ben die Klark EQPKT's aan het checken, en een stereo setje daarvan doet al hele andere dingen als de vst versie er van helaas moet ik bekennen


Ikzelf ben wel tot de conclusie gekomen dat verreweg de meeste plugins die analoge hardware emuleren, niet hetzelfde klinken als de originelen. Ik heb nog geen enkele SSL buscompressor pluging gehoord die het haalt bij een analoge, zelfs die plugin van SSL zelf niet. (Let wel, ik heb het niet over de clone varianten met andere signaalversterkers, ik heb het over eentje met de originele SSL signaalversterkers.)
Pultecs, ach.... Er zijn zo veel varianten van de analoge versie. Ik vind die plugin van UAD beter klinken dan de meeste analoge varianten. Nou ben ik ook niet zo enthousiast over de buizenvariant van de Pultec, ik vind de Discrete variant véél toffer klinken. Mogelijk wat over de top kleuring, maar ja.... ik ben van mening dat enkel kleuring een goede reden is om buiten het digitale domein te gaan. Analoge summing zie ik dus ook als kleuring.

Desalniettemin, er is juist een weelde aan plugins die nieuwe wegen bewandelen, die met analoog nog niet bestond. En wat analoog misschien wel helemaal niet mogelijk is. Ik denk even aan de L2, multibandcompressors, Fabfilter en afgeleiden, IR spul, Tevens zijn er kleurende EQ's die weliswaar wat analoog aandoen, maar helemaal niet gebaseerd zijn op bestaande analoge apparaten. Ik denk even aan de meeste Nomad Factory plugins.

Ik ben dus helemaal niet zo'n analoge gear fan als dat sommigen misschien denken. Sowieso is best heel veel gear gewoon niet zo zaligmakend. Mensen moeten zich niet laten leiden door wat ze zien (daar heb ik mezelf ook schuldig aan gemaakt hoor!)
Dat geldt voor zowel plugins als hardware. Zet voor de grap eens de GUI van plugins uit. Ervaar je de kwaliteit van wat het doet nog steeds hetzelfde? Ik denk dat voor heel veel mensen de meeste plugins dan opeens heel erg gaan tegenvallen. Ik doe het zelf af en toe wel eens, gewoon om de visuele aantrekkingskracht van de plugin even uit te schakelen.



------ Kolere, wat een lange post, sorry hiervoor!----

Alles kort samengevat zonder alle zijwegen : De analoge stereo capture van Cubase is gewoon prima !





lampje


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 12-12-2021 20:31 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Ik snap bijna niets van wat je zegt blijkt toch maar weer hoe weinig ik weet. Ik snapte nog net dat t niet aan Cubase lag hehe. Blij dat je t gelokaliseerd hebt iig


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 12-12-2021 20:34 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Goeie van die visuele impact van plugins, daar ben ik van overtuigd. Dacht er toevalligaatst aan omdat ik sinds n paar weken van Cubase 5 naar 11 ben gegaan. Veel meer kleurtje en metertjes overal. Dat doet psychologisch iets met je. Maar als de mixdown geluisterd wordt luistert t neutraler.


When your people matter, menstrual health matters


Dit topic is 12 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen