IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : Nederlandsche woorden buiten gebruik Vorige pagina | Volgende pagina
aerodis
Usericon van aerodis
Posted 09-05-2005 23:38 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Gemelijk...

De etymologie van het woord gaat terug tot 1447, het Middelnederlandse 'gemelik', waarschijnlijk afgeleid van het uit de oudheid stammende 'gamanlih'.



Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 09-05-2005 23:39 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

quote:
Op 9 mei 2005 23:35 schreef M. het volgende:

- oorvijg (pedagogisch hulpmiddel)

Dat vind ik ook wel een gaaf woord. Alsof je vroeger met een vijg om je oren werd geslagen..pff
Maar ik gebruik liever een pedagogische tik


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 09-05-2005 23:40 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

quote:
Op 9 mei 2005 23:39 schreef Cadaveria het volgende:
Dat vind ik ook wel een gaaf woord. Alsof je vroeger met een vijg om je oren werd geslagen..pff
Maar ik gebruik liever een pedagogische tik
Voor als er iemand recalcitrant is


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 09-05-2005 23:41 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Heerschtopic Maarten

Euhm, what about:

ful·mi·ne·ren te·gen (ww.)
1 heftig uitvaren

par·does (bw.)
1 plotseling, halsoverkop => onverwacht

Of het schitterende
schrei·en (onov.ww.)
1 [form.] huilen

Nederlandsch heerscht





[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 09-05-2005 23:42]


Myth of Fury
Usericon van Myth of Fury
Posted 09-05-2005 23:43 by Myth of Fury Wijzig reactieProfiel van Myth of FuryQuote dit berichthttp://www.facebook.com/pages/Born-Of-Flames/585496181490059

quote:
Op 9 mei 2005 23:35 schreef Spuitpoep het volgende:
ja goeie noen.

O Krinklende winklende waterding
met ‘t zwarte kabotseken aan
Noen, is dat niet vlaams? En gebruiken ze dat niet nog?



Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 09-05-2005 23:50 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

kas·te·lein (de ~ (m.), ~s)
1 caféhouder


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 09-05-2005 23:50 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 9 mei 2005 23:31 schreef Illusione het volgende:
Rapalje!

En, hoe kan ik 't vergeten .. 'schorriemorrie'.

ik ken het alleen als rapaille... Nou goed, dat zal dan ook betekenen dat het een Franse oorsprong heeft.

Verder vind ik buiten de hiervoor genoemden woorden, onverlaat een prachtig woord.

heerstopic


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Spuitpoep
Spreken is zilver, schreeuwen is hard
Usericon van Spuitpoep
Posted 09-05-2005 23:53 by Spuitpoep Wijzig reactieProfiel van SpuitpoepQuote dit bericht

fillibusteren!

schitterend woord


:p


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 09-05-2005 23:54 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

Deze is ook mooi:

Prakkeseren


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 09-05-2005 23:54 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

schoei·sel (het ~, ~s)
1 schoenen, laarzen e.d.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 09-05-2005 23:55 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Zou de in vergetelheid geraakte vertaling van "BLING BLING" "FONKEL DE FONKEL" zijn?




Ik voel trouwens een oud Hollands dicht-topic aankomen...


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 09-05-2005 23:56 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Krieken - aanbreken (van de dag / dageraad)


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 09-05-2005 23:56 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

epibreren


edit: sorry, is geen Oud Neerlands

'ofschoon' vind ik wel mooi





[Dit bericht is gewijzigd door Unholy Mary op 09-05-2005 23:57]


Hatsjikidee!


Spuitpoep
Spreken is zilver, schreeuwen is hard
Usericon van Spuitpoep
Posted 09-05-2005 23:57 by Spuitpoep Wijzig reactieProfiel van SpuitpoepQuote dit bericht

follikels


lendenen

koeieuiers


:p


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 09-05-2005 23:58 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

frap·pant (bn.)
1 opvallend


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 10-05-2005 0:00 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

el.pee

platte ronde schijf met groeven die op een platenspeler kan worden afgespeeld.


Hatsjikidee!


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 10-05-2005 0:03 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Tellen niet- Germaanse afleidingen ook mee?


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 10-05-2005 0:04 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

quote:
Op 9 mei 2005 23:55 schreef Snaack het volgende:
Zou de in vergetelheid geraakte vertaling van "BLING BLING" "FONKEL DE FONKEL" zijn?

ROFL!!! De BM-variant (zilver en robijnen) van de rap-mode (goud en diamanten).

"Zegs, gristenhond, ziet u hier mijn fonkel-fonkel (omgekeerd kruis, spikes, kettingen e.d), dat zal het laatste zijn wat u aanschouwt!"



Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 10-05-2005 0:04 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

quote:
Op 9 mei 2005 23:57 schreef Spuitpoep het volgende:

koeieuiers

Deze is vooral vermakelijk om het aan buitenlanders te laten uitspreken



BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 10-05-2005 0:05 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

quote:
Op 9 mei 2005 23:58 schreef Schaep het volgende:
frap·pant (bn.)
1 opvallend
Een pracht woord!
Net als Lapzwans


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 10-05-2005 0:05 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2005 0:00 schreef Unholy Mary het volgende:
el.pee

platte ronde schijf met groeven die op een platenspeler kan worden afgespeeld.


Helaas verdoemd tot uitsterven, net als videoband, cassettedeck en misschien in de toekomst zelfs het complete verzamelwoord 'analoog'


Spuitpoep
Spreken is zilver, schreeuwen is hard
Usericon van Spuitpoep
Posted 10-05-2005 0:07 by Spuitpoep Wijzig reactieProfiel van SpuitpoepQuote dit bericht

zitvlak... lol


zeebonk
scharlaken
schalks
FIETS!


:p


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 10-05-2005 0:09 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

quote:
Op 9 mei 2005 23:41 schreef Snaack het volgende:
Heerschtopic Maarten

Euhm, what about:

ful·mi·ne·ren te·gen (ww.)
1 heftig uitvaren





Hehe, dit woord kwam ik laatst tegen in een boek wat ik aan het lezen was. Ik moest het opzoeken in een woordenboek want ik had er nog nooit van gehoord , prachtig woord wel


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 10-05-2005 0:11 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

Ook een mooi woord:

usur·pe·ren (ov.ww.)
1 onrechtmatig in bezit nemen, zich aanmatigen => inlijven



Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 10-05-2005 0:12 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

Is een Anglicisme


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen