IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : De Basisverzekering Volgende pagina
lykle_wolfheart
Usericon van lykle_wolfheart
Posted 23-06-2005 0:54 by lykle_wolfheart Wijzig reactieProfiel van lykle_wolfheartQuote dit berichthttp://www.gothtronic.com

Eerste kamer stemt in met zorgverzekeringswet

Persbericht, 14-6-2005

De Eerste Kamer heeft vandaag in meerderheid ingestemd met de Zorgverzekeringswet die door minister Hoogervorst (VWS) was ingediend bij het parlement. Ook de Wet op de Zorgtoeslag is aangenomen. Het kabinet is voornemens de Zorgverzekeringswet op 1 januari 2006 in te laten gaan. De wet vervangt de huidige ziekenfondswet en regelingen voor particuliere ziektekostenverzekeringen. Ook ambtenarenregelingen voor ziektekosten en de regelingen WTZ en de MOOZ komen te vervallen. De huidige Ziekenfondswet dateert van 1966 en vindt haar grondslag in het ziekenfondsbesluit van 1941.

Eén zorgverzekering voor alle Nederlanders.

Er komt dankzij de Zorgverzekeringswet één zorgverzekering voor alle Nederlanders. De nieuwe zorgverzekering is van toepassing op de curatieve zorg (ziekenhuis, huisarts, geneesmiddelen etc.). Daar gaat bijna 30 miljard euro in om. Het wettelijk verzekerde pakket is gelijk aan het huidige ziekenfondspakket plus de kortdurende geestelijke gezondheidszorg (nu nog AWBZ). De Zorgverzekeringswet wordt uitgevoerd door private zorgverzekeraars. Er is sprake van een privaatrechtelijk stelsel met strikte sociale voorwaarden. Het nieuwe zorgstelsel is eenduidiger en overzichtelijker (minder verschillende regelingen) en moet ervoor zorgen dat zorgverzekeraars scherper gaan letten op kosten en klantgerichtheid in de zorg. Verzekerden kiezen hun verzekeraar op basis van prijs, kwaliteit en service.
Iedere burger is verplicht zich voor ziektekosten te verzekeren. Militairen in actieve dienst zijn uitgezonderd en voor gemoedsbezwaarden geldt een aparte regeling. Burgers betalen een nominale premie van ongeveer 1100 euro per jaar. Als tegemoetkoming in de kosten komt er een wettelijke zorgtoeslag van maximaal 420 euro voor een alleenstaande en maximaal 1200 euro voor een stel. Daarnaast zijn er aanvullende fiscale maatregelen. Er is een noclaim-teruggave van maximaal 255 Euro.

Over het inkomen is verder een inkomensafhankelijke bijdrage verschuldigd. Deze wordt verplicht vergoed door de werkgever of de uitkeringsinstantie. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis verzekerd. Premiedifferentiatie is verboden. Zorgverzekeraars mogen geen hogere premies vragen aan verzekerden met een hoger gezondheidsrisico of op grond van leeftijd en geslacht. Op dit moment betalen ouderen en chronisch zieken in een particuliere verzekering relatief hoge premies.

Ondanks een wettelijk basispakket kunnen door de wijze van uitvoering verschillende verzekeringen ontstaan. De voornaamste keuzemogelijkheden zijn: de verzekeraar (service etc.), de wijze van uitvoering van de zorgverzekering (natura, restitutie) en een eigen risico (oplopend tot maximaal 500 euro). Zorgverzekeraars met relatief veel verzekerden met een hoog gezondheidsrisico worden gecompenseerd via het vereveningsfonds.

Informatie aan de burger.

Verzekerden ontvangen uiterlijk 16 december 2005 een nonselect aanbod van hun huidige zorgverzekeraar, voor zowel de zorgverzekering als een eventuele aanvullende verzekering. Dat aanbod kunnen verzekerden vergelijken met verzekeringen van andere zorgverzekeraars o.a. via www.kiesbeter.nl (mogelijk vanaf 1 december). De totaal aangeboden dekking zal zoveel mogelijk lijken op de totale huidige dekking.
Het aanbod van de verzekeraars geldt tot 1 maart 2006. Het voornemen is om wettelijk te regelen dat personen die niet voor 1 januari 2006 op het aanbod hebben gereageerd, per 1 januari wettelijk verzekerd zullen zijn. Wil men alsnog van verzekeraar veranderen, dan kan de verzekering tot 1 maart 2006 met terugwerkende kracht door de verzekerde worden opgezegd. Daarna heeft men nog tot 1 mei 2006 de tijd om (met terugwerkende kracht tot 1 januari 2006) een zorgverzekering bij een andere zorgverzekeraar af te sluiten.

Door deze regeling wordt voorkomen dat de overgang naar het nieuwe zorgverzekeringsstelsel tot een groei van het aantal onverzekerden leidt, terwijl aan de andere kant verzekerden die van verzekeraar willen veranderen daartoe voldoende de gelegenheid krijgen. In september ontvangen burgers een formulier voor hun zorgtoeslag van de Belastingdienst. Als men recht heeft op een zorgtoeslag en het aanvraagformulier voor 1 november 2005 terugstuurt, ontvangt men vanaf december 2005 het geld maandelijks op zijn rekening. Vanaf 4 juli start een landelijke informatiecampagne over de nieuwe Zorgverzekeringswet door VWS en vanaf 15 augustus over de zorgtoeslag door de Belastingdienst.

----------

Wat vinden we hier eigenlijk van? Eens? Oneens? Financieel bedreigd? Onverschillig?


no text supplied


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 23-06-2005 1:52 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Kut man.


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 23-06-2005 2:19 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

K zou t niet weten, momenteel te lui om te lezen, mss morgen een zinniger reply.

Alsof iemand op dit forum ook maar iets geeft om zinnigheid, maar goed.


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


AngelOfDeath
...So what's zsie problem?
Usericon van AngelOfDeath
Posted 23-06-2005 3:02 by AngelOfDeath Wijzig reactieProfiel van AngelOfDeathQuote dit bericht

Wordt er GVD niet leuker op, nog ff snel alle laten fiksen voordat de het ziekenfonds pleite is...


"Metal gaat nooit dood; zélfs als er een bom valt speelt er nog ergens een kakkerlak een riff"


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 23-06-2005 3:03 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

quote:
Op 23 juni 2005 3:02 schreef AngelOfDeath het volgende:
Wordt er GVD niet leuker op, nog ff snel alle laten fiksen voordat de het ziekenfonds pleite is...


Je gaat toch niet vertellen dat je op dit tijdstip die hele lap tekst hebt zitten lezen.

Toch?


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 23-06-2005 3:03 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

quote:
Op 23 juni 2005 3:02 schreef AngelOfDeath het volgende:
Wordt er GVD niet leuker op, nog ff snel alle laten fiksen voordat de het ziekenfonds pleite is...
Of een ander topic checken en je kop in het zand steken


AngelOfDeath
...So what's zsie problem?
Usericon van AngelOfDeath
Posted 23-06-2005 3:08 by AngelOfDeath Wijzig reactieProfiel van AngelOfDeathQuote dit bericht

Bemoeien jullie je er niet mee


"Metal gaat nooit dood; zélfs als er een bom valt speelt er nog ergens een kakkerlak een riff"


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 23-06-2005 3:08 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

quote:
Op 23 juni 2005 3:08 schreef AngelOfDeath het volgende:
Bemoeien jullie je er niet mee


Neuken dan?

Dat zei ik niet overigens.

Het bier spreekt. De smeerpijp.

[Dit bericht is gewijzigd door Rasputin op 23-06-2005 3:09]


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 23-06-2005 3:10 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Mijn bier ook, als je zin hebt.


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 23-06-2005 3:13 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

Je hebt de keuze uit 2 bieren!! Yay!!

Schaeps bier heeft het echter gewaagd zich met wijn te vermengen, wat een slechte zaak is natuurlijk.


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 23-06-2005 3:33 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

quote:
Op 23 juni 2005 3:08 schreef AngelOfDeath het volgende:
Bemoeien jullie je er niet mee
Dat was ik niet,, dat was de speciale cola


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 23-06-2005 3:34 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2005 3:13 schreef Rasputin het volgende:
Je hebt de keuze uit 2 bieren!! Yay!!

Schaeps bier heeft het echter gewaagd zich met wijn te vermengen, wat een slechte zaak is natuurlijk.


Haha, nee, een goede wel geloof ik, ik vertel het je over een half uur.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 23-06-2005 8:20 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Tja, mijn doel word nu rijk worden. kan ik mezelf tenminste aanvullend verzekeren.


Ivo
Usericon van Ivo
Posted 23-06-2005 11:45 by Ivo Wijzig reactieProfiel van IvoQuote dit bericht

"Zorgverzekeraars mogen geen hogere premies vragen aan verzekerden met een hoger gezondheidsrisico of op grond van leeftijd en geslacht"

vraag is of dat wel zo fijn is, mensen die voor elk klein dingetje bij de huisarts zitten (die heb je) plegen een veel grotere aanslag dan iemand die niet eens weet hoe zijn huisarts eruit ziet, natuurlijk is het wel weer eerlijker tegenover mensen met een langdurige ziekte..


Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 23-06-2005 12:06 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

maar wat je nu dus krijgt is dat je nog meer moet 'betalen' als gezonde burger aan de meer zwakkere. Ik ken genoeg mensen die echt hooguit 1 keer perjaar naar de huisarts gaan. Die komen dan tegenover de oudere in de samenleving te staan, die gewoon een veel groter risico zijn voor de verzekeraars.. Ik denk dat ik hier niet zo blij mee ben. Vooral die premie van 1100 euro per jaar, dat is wel ff een verschilletje met de nog geen 240 euro die ik nu betaal....


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 23-06-2005 12:08 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ik betaal nu dik 1600 euro per jaar, dus het lijkt er voor mij goedkoper op te worden


Orion
Usericon van Orion
Posted 23-06-2005 12:08 by Orion Wijzig reactieProfiel van OrionQuote dit bericht

hoe krijgen ze het in de harses! zeker weer zo'n kut idee van die KUT VVD!

*betaal me al scheel en ik heb al bijna niks

[Dit bericht is gewijzigd door Orion op 23-06-2005 12:09]


Mezelf tegen friet! en spotten en al ut andere kansloos gedoe weest wel !?


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 23-06-2005 12:09 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 23 juni 2005 12:06 schreef Bintmeister het volgende:
maar wat je nu dus krijgt is dat je nog meer moet 'betalen' als gezonde burger aan de meer zwakkere. Ik ken genoeg mensen die echt hooguit 1 keer perjaar naar de huisarts gaan. Die komen dan tegenover de oudere in de samenleving te staan, die gewoon een veel groter risico zijn voor de verzekeraars.. Ik denk dat ik hier niet zo blij mee ben. Vooral die premie van 1100 euro per jaar, dat is wel ff een verschilletje met de nog geen 240 euro die ik nu betaal....


Hoe kom je aan 240 euro per jaar!? Ik ben net 18 en betaal al 50 euro in de maand! Ik hoop dat het niet nog meer wordt voor studenten...



Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 23-06-2005 12:11 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

basis ziekenfondsverzekering van 19.95 per maand


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 23-06-2005 12:15 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2005 12:08 schreef Orion het volgende:
hoe krijgen ze het in de harses! zeker weer zo'n kut idee van die KUT VVD!


Ja man!




quote:
*betaal me al scheel en ik heb al bijna niks


a) dat is je eigen schuld
b) lees het artikel eens door


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 23-06-2005 12:16 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

In principe is dit een goede regeling. Waarom zou je meer moeten gaan betalen voor zorg alleen omdat je meer verdient? Je gebruikt namelijk niet meer zorg (goede kans dat je zelfs minder gebruikt).

Wat veel mensen schijnen te vergeten dat de nominale premie die ze nu betalen niet het enige is wat ze aan de ziekenfonds kwijt zijn. Jij en je werkgever betalen namelijk ook een stuk premie. Je nominale premie gaat nu omhoog maar je krijgt een gedeelte terug via lagere premies (de: aanvullende fiscale maatregelen) en de zorgtoeslag. Al met al zijn de ziekenfondspatienten niet duurder of goedkoper uit. Wel wordt er meer verantwoordelijkheid van ze geeist aangezien het geld niet meer onzichtbaar via de premies weggelsuisd wordt.

Aangezien de kosten van de uitvoering waarschijnlijk zullen dalen is dit een goede zaak.

En iemand had het over rijk worden voor een aanvullende verzekering... Waarom? Dit pakket is hetzelfde als het huidig pakket PLUS kortlopende psychische zorg. Dat is dus een ruimer pakket...

Deze wet maakt een einde aan een stukje rechtsongelijkheid waardoor het vaak voor mensen die op de grens particulier/ziekenfonds lagen niet aantrekkelijk was om een kleine salarisverhoging te krijgen. Wellicht ten overvloede...de grens part/zkfnds was al heel laag. Het lag ergens rond de E30.000,- per jaar. Dat is nou niet bepaald een topsalaris.

Als ze nu nog een nominale belastingtarief zouden invoeren..... Dromen, dromen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 23-06-2005 12:18 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2005 12:11 schreef Bintmeister het volgende:
basis ziekenfondsverzekering van 19.95 per maand


Dude, jij hebt een studentenpolis.

Dat is een speciale vorm van een particuliere verzekering als ik me niet vergis.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 23-06-2005 12:21 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Er blijven geloof ik maar zeven aanbieders over van ziektekostenverzekeringen (zie ook de fusiegolf in de ziektekostenverzekeringswereld -- overal worden portefeuilles gekocht, ook mijn werkgever voert geen ziektekostenverzekeringen meer) dus ik weet het nog zo niet met die marktwerking. Ik hoop maar niet dat het net zo gaat als met de energiemarkt.

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 23-06-2005 12:40]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Bintmeister
Usericon van Bintmeister
Posted 23-06-2005 12:22 by Bintmeister Wijzig reactieProfiel van BintmeisterQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2005 12:18 schreef Chelman het volgende:
Dude, jij hebt een studentenpolis.

Dat is een speciale vorm van een particuliere verzekering als ik me niet vergis.


dude, ik weet heus wel wat voor ziektekostenverzekering heb, en ik kan je verzekeren dat het geen studentenpolis is, en zeker geen particuliere verzekering is. En wel degelijk ziekefonds (via anderzorg.nl).


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 23-06-2005 12:22 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2005 12:18 schreef Chelman het volgende:
Dude, jij hebt een studentenpolis.

Dat is een speciale vorm van een particuliere verzekering als ik me niet vergis.
Als die van hem zo laag is moet ik toch eens op zoek naar een andere. Ik betaal als student 57,nog wat p.m.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 23-06-2005 12:24 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2005 12:22 schreef Bintmeister het volgende:
dude, ik weet heus wel wat voor ziektekostenverzekering heb, en ik kan je verzekeren dat het geen studentenpolis is, en zeker geen particuliere verzekering is. En wel degelijk ziekefonds (via anderzorg.nl).


Vroegah waren studenten allemaal verzekerd via een speciaal studentenpakket. Wellicht dat dat nu anders is.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen