IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Christendom II Vorige pagina | Volgende pagina
WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 31-10-2007 23:49 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 31 oktober 2007 13:01 schreef Audiophile het volgende:
Jep, wat WhiteRider citeerde komt waarschijnlijk uit een parafrase vertaling, zoiets als de Het Boek vertaling. Geen vertaling vanuit de grondtekst maar een meer tot de verbeelding sprekende vertaling van een andere vertaling, volgens mij.



Ja, en mijn commentaar richt ik dan ook niet tot de vraag zelf, maar wel tot de vraagstelling c.q. de achterlijke vertaling waaruit het geplukt is.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 31-10-2007 23:51 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 31 oktober 2007 23:43 schreef R. het volgende:
Buiten het boek "Het bedrog dat christendom heet" heb ik mezelf nooit in het Christendom verdiept. Waarom zou iemand die zichzelf respecteerd en met beide benen op de grond staat zoiets sowieso doen?



Om dezelfde reden als iemand zich zou verdiepen in noord-europese heidentjes wellicht? Of misschien om je kennis te verbreden? Wellicht om beter de context van veel van onze maatschappelijke en culturele instituties te begrijpen, welke hoe dan ook stevig gestoeld zijn op veel bijbelse begrippen?

quote:

Ps.
Jezelf in niet dogma's verdiepen als hobbie mag wel van mij.


Leuk en aardig maar:

'Waarom zou iemand die zichzelf respecteerd en met beide benen op de grond staat zoiets sowieso doen?'

klinkt anders vrij dogmatisch.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 31-10-2007 23:52 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 31 oktober 2007 11:42 schreef Chelman het volgende:
Niet letterlijk, maar het staat er wel:

Uit Genesis:
1.26 And God said, Let us make man in our image, after our likeness: and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over the cattle, and over all the earth, and over every creeping thing that creepeth upon the earth.
1.27 So God created man in his own image, in the image of God created he him; male and female created he them.
(...)
1.31 And God saw every thing that he had made, and, behold, it was very good. And the evening and the morning were the sixth day.

Tuurlijk ken ik het scheppingsverhaal wel, neemt niet weg dat ik een vertaling 'Prachtig! Hij lijkt op mij!' ronduit infantiel vind.


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 01-11-2007 0:10 by Audiophile Profiel van Audiophilehttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

quote:
Op 31 oktober 2007 23:43 schreef R. het volgende:
Buiten het boek "Het bedrog dat christendom heet" heb ik mezelf nooit in het Christendom verdiept. Waarom zou iemand die zichzelf respecteerd en met beide benen op de grond staat zoiets sowieso doen?

Ps.
Jezelf in niet dogma's verdiepen als hobbie mag wel van mij.

Wat is dat voor 'n boekje?



Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 01-11-2007 0:11 by Audiophile Profiel van Audiophilehttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

quote:
Op 31 oktober 2007 23:52 schreef WhiteRider het volgende:
Tuurlijk ken ik het scheppingsverhaal wel, neemt niet weg dat ik een vertaling 'Prachtig! Hij lijkt op mij!' ronduit infantiel vind.

Mee eensch, sommige christenen slaan door en maken van God een koddige teddybeer, dat is in mijn ogen niet eerbiedig.



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 01-11-2007 18:06 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

even een vraagje aan audipiel hoe sta jij tegen over evolutie en geloof je in creationisme of intelligent design?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ra58
Usericon van Ra58
Posted 01-11-2007 18:08 by Ra58 Profiel van Ra58

quote:
Op 31 oktober 2007 23:43 schreef R. het volgende:
Buiten het boek "Het bedrog dat christendom heet" heb ik mezelf nooit in het Christendom verdiept. Waarom zou iemand die zichzelf respecteerd en met beide benen op de grond staat zoiets sowieso doen?



Hoe wil je dan je mening geven over het Christendom als je je er niet een beetje in verdiept hebt? Je hoeft daarvoor niet alle boeken gelezen te hebben, maar een klein beetje kennis is wel handig bij het geven van je argument lijkt mij.



[Dit bericht is gewijzigd door Ra58 op 01-11-2007 18:08]


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 01-11-2007 18:11 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 1 november 2007 18:08 schreef Ra58 het volgende:
Hoe wil je dan je mening geven over het Christendom als je je er niet een beetje in verdiept hebt? Je hoeft daarvoor niet alle boeken gelezen te hebben, maar een klein beetje kennis is wel handig bij het geven van je argument lijkt mij.


We wonen in een christelijke getinte samenleving in Nederland, dus ik denk dat de ervaringen daarin ook voldoende zeggen. Ook omdat veel christenen nogal eens hun eigen versie van de bijbel wil ontwikkelen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-11-2007 18:14 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 31 oktober 2007 23:42 schreef M. het volgende:
Ik kan die hele bijbeltest niet doen. Ik heb me aangemeld maar krijg geen email met registratie-link.


Geen bijbeltest voor M.

Hahaha, ik krijg ook niks!

Teveel Akercocke geluisterd denk ik, mag niet meer meedoen


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Ra58
Usericon van Ra58
Posted 01-11-2007 18:46 by Ra58 Profiel van Ra58

quote:
Op 1 november 2007 18:11 schreef Jenje het volgende:
We wonen in een christelijke getinte samenleving in Nederland, dus ik denk dat de ervaringen daarin ook voldoende zeggen. Ook omdat veel christenen nogal eens hun eigen versie van de bijbel wil ontwikkelen.


Dat is juist.

Maar wil je dan een mening geven over het Christendom zelf of over hoe christenen tegenwoordig omgaan met wat er in de bijbel staat?

Wil je een mening geven over het Christendom zelf, lijkt het me toch dat enige kennis daar over wel nodig is.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-11-2007 18:47 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 november 2007 18:46 schreef Ra58 het volgende:
Dat is juist.

Maar wil je dan een mening geven over het Christendom zelf of over hoe christenen tegenwoordig omgaan met wat er in de bijbel staat?

Wil je een mening geven over het Christendom zelf, lijkt het me toch dat enige kennis daar over wel nodig is.

"Het" Christendom is toch juist hoe Christenen zich gedragen? Of dat nou door de Bijbel komt of niet.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 01-11-2007 18:48 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

een mening geven lukt wel, maar het is wel wat minder gefundeerd


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ra58
Usericon van Ra58
Posted 01-11-2007 18:51 by Ra58 Profiel van Ra58

quote:
Op 1 november 2007 18:47 schreef ZelThoR het volgende:
"Het" Christendom is toch juist hoe Christenen zich gedragen? Of dat nou door de Bijbel komt of niet.


Ik versta onder "een mening geven over het Christendom" dat je een mening geeft over hoe volgens dat geloof de wereld in elkaar zit.


Odium
Usericon van Odium
Posted 01-11-2007 22:34 by Odium Profiel van Odium







Wansmaak
Usericon van Wansmaak
Posted 01-11-2007 22:54 by Wansmaak Profiel van Wansmaakhttp://www,judgementday.nl

quote:
Op 1 november 2007 18:08 schreef Ra58 het volgende:
Hoe wil je dan je mening geven over het Christendom als je je er niet een beetje in verdiept hebt? Je hoeft daarvoor niet alle boeken gelezen te hebben, maar een klein beetje kennis is wel handig bij het geven van je argument lijkt mij.




Tsja, een christelijke school wil ook wel helpen. Nou had ik weinig keus in Veenendaal, dus ja, tegen mijn zin in heb ik toch wel wat opgestoken omtrent het christendom. In mijn geval dus.

De gratis bijbel was op zich wel tof, goed papier om jointjes van te draaien.


“Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel’


blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 01-11-2007 22:55 by blonde rockgod Profiel van blonde rockgodhttp://www.departuremetal.com

quote:
Op 1 november 2007 22:54 schreef Wansmaak het volgende:
Tsja, een christelijke school wil ook wel helpen. Nou had ik weinig keus in Veenendaal, dus ja, tegen mijn zin in heb ik toch wel wat opgestoken omtrent het christendom. In mijn geval dus.

De gratis bijbel was op zich wel tof, goed papier om jointjes van te draaien.


+1, maar dan in het almachtige Hasselt, en de bijbel was voor zware shag....



Dappere-Speerwerper
Stoethaspel
Usericon van Dappere-Speerwerper
Posted 01-11-2007 23:03 by Dappere-Speerwerper Profiel van Dappere-Speerwerperhttp://myspace.com/clemensk

Huuhuhu bij een schooltje waar m'n ouders vlakbij woonden waren jufjes die kindertjes vertelden dat ze niet om moesten gaan met kinderen die niet naar de kerk gingen...... ik dus!



blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 01-11-2007 23:11 by blonde rockgod Profiel van blonde rockgodhttp://www.departuremetal.com

quote:
Op 1 november 2007 23:03 schreef Dappere-Speerwerper het volgende:
Huuhuhu bij een schooltje waar m'n ouders vlakbij woonden waren jufjes die kindertjes vertelden dat ze niet om moesten gaan met kinderen die niet naar de kerk gingen...... ik dus!


Gelijk hadden ze dan... maar wel om de verkeerde redenen



Dappere-Speerwerper
Stoethaspel
Usericon van Dappere-Speerwerper
Posted 02-11-2007 0:31 by Dappere-Speerwerper Profiel van Dappere-Speerwerperhttp://myspace.com/clemensk

Ik was te zwaar geschapen bedoel je?



blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 02-11-2007 0:43 by blonde rockgod Profiel van blonde rockgodhttp://www.departuremetal.com

quote:
Op 2 november 2007 0:31 schreef Dappere-Speerwerper het volgende:
Ik was te zwaar geschapen bedoel je?



Gnosis
With Furious Intent
Usericon van Gnosis
Posted 02-11-2007 11:25 by Gnosis Profiel van Gnosishttp://www.erebus.nl

Als het een vereiste is dat voor een goede discussie tussen een christen en een atheist de ongelovige iets van het christendom moet weten, moet de christen iets weten van het niet geloven. Dit blijkt in mijn ervaring vaak lastig voor een gelovige.

Het concept geloven staat me bij voorbaat al niet aan. Ik geloof in de vrijheid van meningsuiting, in gerechtigheid, in trouw enz. Als het gaat om een magisch vaderfiguur die alles om me heen gecreëerd heeft die me in een poel van vuur kan gooien als ik zijn bestaan niet erken, moet ik toch zeker weten of 'ie bestaat en niet 'geloven'.




Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 02-11-2007 11:28 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 2 november 2007 11:25 schreef Gnosis het volgende:
Als het een vereiste is dat voor een goede discussie tussen een christen en een atheist de ongelovige iets van het christendom moet weten, moet de christen iets weten van het niet geloven.



Goed punt, alleen moet je eerst 'niet geloven' definiëren. Atheïsme heeft alle kenmerken van een geloof en verschilt fundamenteel weinig van religie. De enige vorm van non-geloof die ik ooit ben tegengekomen is het agnosticisme maar dat komt eigenlijk heel weinig voor*. Er zijn veel minder agnostici dan mensen die zichzelf agnost noemen.

*Er komt eigenlijk een nog puurdere vorm non-geloof dan agnosticisme voor en dat is het non-theïsme. Wetenschappelijk is dit de enige 'juiste' approach maar dit komt nog minder voor dan puur agnosticisme.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 02-11-2007 11:34]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Gnosis
With Furious Intent
Usericon van Gnosis
Posted 02-11-2007 12:07 by Gnosis Profiel van Gnosishttp://www.erebus.nl

Atheïsten geloven op geen enkele manier in een god en moeten niks hebben van religie, houden het voor zichzelf of spelen in een blackmetal band . (A)gnostici houden nog een kleine mogelijkheid open en zijn meer van het Iets-isme. Er is wel wat, maar kunnen geen religie vinden die het voor hun het best beschrijft.

Voorheen schaarde ik me onder de tweede groep, maar de laatste tijd ben ik meer van het eerste. Ik kan op een of andere manier het respect niet meer opbrengen.

Ik zag laatst een lezing van professor Richard Dawkins, die bijna opriep tot militant non-theisme. Hij baalde ervan dat in Amerika het grootste deel van de intelligentie atheïstisch is, maar dat ondanks dat deze groep groter is dan zelfs de joodse gemeenschap, in verkiezingsprogramma's geen aandacht aan deze relatief grote, krachtige groep besteed wordt. Hij stelde een grote "coming out" voor en een coupe van ratonaliteit in dit fundamentalistische christelijke land. Erg interessant, al zie ik het helaas niet snel gebeuren...

[Dit bericht is gewijzigd door Gnosis op 02-11-2007 12:19]



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 02-11-2007 12:08 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 1 november 2007 18:51 schreef Ra58 het volgende:
Ik versta onder "een mening geven over het Christendom" dat je een mening geeft over hoe volgens dat geloof de wereld in elkaar zit.

Dat is dus volgens de aanhangers van dat geloof. Het geloof zelf denkt niets. Ofwel, als je kijkt hoe Christenen zich gedragen kun je afleiden hoe het Christendom in elkaar steekt en daar een gefundeerde mening over geven.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 02-11-2007 12:12 by Audiophile Profiel van Audiophilehttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

quote:
Op 2 november 2007 12:07 schreef Gnosis het volgende:
Atheïsten geloven op geen enkele manier in een god en moeten niks hebben van religie. (A)gnostici houden nog een kleie mogelijkheid open en zijn meer van het Iets-isme. Er is wel wat, maar kunnen geen religie vinden die het voor hun het best beschrijft.

Voorheen schaarde ik me onder de tweede groep, maar de laatste tijd ben ik meer van het eerste. Ik kan op een of andere manier het respect niet meer opbrengen.
Maar juist die afkeer van religie en wat er uit die afkeer voortvloeit maakt het juist een religie.

Qua gnosisme heb ik alleen wat gelezen over gnostisch-christendom, wat in feite pure ketterij is. Wat is gnosisme zonder de link naar christendom dan?



Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen