IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Vegetarisme / veganisme Vorige pagina | Volgende pagina
stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 23-10-2006 18:11 by stigma Profiel van stigma

Planten -> vezels stimulere je darmperistaltiek. Vertering = beter.

In vegaprut zit geloof ik wel wat aan voedingsvezels. Dat neemt makkelijker water op waardoor het volume toeneemt en je sneller een gevuld gevoel krijgt.

Vlees is dan weer meer lichaamseigen (als in de proteïnen, ijzer, e.d. die er in zitten.) Dus dat kan makkelijk opgenomen/verteerd worden door je lichaam.

Overigens kan ik als vegetariër nu geen brokken vlees meer verwerken. Dan zal ik het toch op moeten bouwen. Heb in het begin wel eens samen met mijn vader een biologisch-verantwoorde-kip gegeten. Man! Daar kreeg ik toch wel flink kramp van!

[Dit bericht is gewijzigd door stigma op 23-10-2006 18:12]


Subtiel kamerolifantje


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 23-10-2006 18:16 by Kramy Profiel van Kramyhttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 23 oktober 2006 18:11 schreef stigma het volgende:
Planten -> vezels stimulere je darmperistaltiek. Vertering = beter.

In vegaprut zit geloof ik wel wat aan voedingsvezels. Dat neemt makkelijker water op waardoor het volume toeneemt en je sneller een gevuld gevoel krijgt.

Vlees is dan weer meer lichaamseigen (als in de proteïnen, ijzer, e.d. die er in zitten.) Dus dat kan makkelijk opgenomen/verteerd worden door je lichaam.

Overigens kan ik als vegetariër nu geen brokken vlees meer verwerken. Dan zal ik het toch op moeten bouwen. Heb in het begin wel eens samen met mijn vader een biologisch-verantwoorde-kip gegeten. Man! Daar kreeg ik toch wel flink kramp van!


Maar je eet wel vis zei je toch ergens? Waarom is dat geen probleem om te eten en vlees nu wel?

En leuk stukje Argus, sommige dingen had ik al eerder gehoord maar de meeste nog niet. Ik heb het voorgelegd aan een vriend van me die bijna klaar is met zijn voedings/dietisten (weet niet hoe dat precies heet) studie, ik ben benieuwd wat hij ervan vindt!



karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 23-10-2006 18:19 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

maar die is natuurlijk onderdeel van het complot en bewerkt door de industrie!


Je moeder.


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 23-10-2006 18:19 by stigma Profiel van stigma

quote:
Op 23 oktober 2006 18:16 schreef Kramy het volgende:
Maar je eet wel vis zei je toch ergens? Waarom is dat geen probleem om te eten en vlees nu wel?


Vis (en schelpdieren etc.) zijn veel lichter verteerbaar. HEt is een ander soort vlees waar veel gezonde vetten inzitten etc.

En ja, ik heb mijn lichaam ook niet geprogrammeerd om spastisch op biefstuk te reageren maar niet op vis. Dat is nu eenmaal zo.


Subtiel kamerolifantje


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 23-10-2006 18:23 by windkracht10 Profiel van windkracht10

Dat zijn geen spasmen, dat zijn kouwbewegingen.


mvg wk10


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 23-10-2006 18:27 by Kramy Profiel van Kramyhttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 23 oktober 2006 18:19 schreef karnivoor het volgende:
maar die is natuurlijk onderdeel van het complot en bewerkt door de industrie!


Hehe, ja dat deel van het stuk is natuurlijk wel belachelijk, maar wat hij zegt over suikers klinkt vrij aannemelijk, zeker ook in combinatie met die documentaire 'supersize me' waarin bleek dat suikers ook de grote boosdoeners van de snacks waren, en niet zozeer het vet.

quote:
Op 23 oktober 2006 18:19 schreef stigma het volgende:
Vis (en schelpdieren etc.) zijn veel lichter verteerbaar. HEt is een ander soort vlees waar veel gezonde vetten inzitten etc.

En ja, ik heb mijn lichaam ook niet geprogrammeerd om spastisch op biefstuk te reageren maar niet op vis. Dat is nu eenmaal zo.


Ah, dus vis is wel degelijke ander vlees dan 'gewoon vlees'? Kan je daar misschien iets specifieker over zijn dan, wat er precies verschilt? (Ik ben enigszins biologisch geschoold dus het mag best een beetje wetenschappelijk )



[Dit bericht is gewijzigd door Kramy op 23-10-2006 18:28]



spectre
Usericon van spectre
Posted 23-10-2006 18:37 by spectre Profiel van spectre

Sommige vegetariers eten juist wel weer vis omdat die vrij en blij uit de zee komen. Nogal een stomme gedachte vind ikzelf. Als je weet hoe vissen aan hun einde komen... Maar het gaat er iig om hoe het beestje heeft geleefd



Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 23-10-2006 18:40 by Argus Profiel van Argus

quote:
Op 23 oktober 2006 18:27 schreef Kramy het volgende:
Hehe, ja dat deel van het stuk is natuurlijk wel belachelijk, maar wat hij zegt over suikers klinkt vrij aannemelijk, zeker ook in combinatie met die documentaire 'supersize me' waarin bleek dat suikers ook de grote boosdoeners van de snacks waren, en niet zozeer het vet.



Dat is ook deels onzin. Maar het was het eerste stukje met die materie wat op google aankwam na wat buzzwords
Je kan wel doordachtere stukjes vinden. Dat neemt niet weg dat een deel ook economisch is. Aan de melk zitten we hier ook grotendeels door stimulatie van de boeren in moeilijke tijden. Zie het als benzine zuinige wagens die niet op de markt komen door invloed van de olieindustrie.


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


spectre
Usericon van spectre
Posted 23-10-2006 18:43 by spectre Profiel van spectre

Ojee, we zijn weer bij de melk


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 23-10-2006 20:05 by stigma Profiel van stigma

quote:
Op 23 oktober 2006 18:27 schreef Kramy het volgende:
Ah, dus vis is wel degelijke ander vlees dan 'gewoon vlees'? Kan je daar misschien iets specifieker over zijn dan, wat er precies verschilt? (Ik ben enigszins biologisch geschoold dus het mag best een beetje wetenschappelijk )




Ik bedoel niet dat vis geen vlees is, maar wel dat het een ander soort vlees is. Net als dat kippenvlees en koeienvlees niet hetzelfde zijn. Vis is lichter verteeerbaar dan de meeste andere vleessoorten Verder nog wat informatie over vlees en vis;
Vlees bevat eiwitten die over het algemeen 'hoogwaardig' genoemd worden, dat wil zeggen dat zij de aminozuren in een, voor ons lichaam, goede verhouding aanleveren.Het totale eiwitgehalte in vlees is tamelijk stabiel, zo'n 20%. Het vetgehalte in vlees kan echter wel sterk variëren. 35% vet is voldoende. Nog belangrijker dan de absolute hoeveelheid vet is echter het soort vet. Vetzuur in vlees bestaat over het algemeen voor 40% uit verzadigde vetzuren en voor meer dan 50% uit onverzadigde vetzuren. Vlees afkomstig van 1-magige dieren bevat meer onverzadigde vetzuren dan vlees afkomstig van herkauwers. Het cholesterolgehalte (van 60 -70 mg per 100 gram) is onafhankelijk van het vetgehalte en de diersoort. Vlees levert ijzer, zink en fosfor in een vorm die voor het lichaam gemakkelijker opneembaar is. Vitamine B12 kan alleen uit dierlijke producten komen: uit vlees, eieren, vis of zuivel. Vlees bevat geen koolhydraten.
Verschil tussen vis en vlees is de structuur en de smaak natuurlijk.
Vis is de grootste leverancier van meervoudig onverzadigde vetzuren. Vis bevat veel essentiële vetzuren, de omega 3 vetzuren. Vis levert ook eiwit dat, net als het vleeseiwit, hoogwaardig genoemd wordt. Vis bevat vitamine A, D en vitamine uit het B-complex, waaronder B12. In vis en visproducten vind je dan verder nog calcium, chroom, fluor, fosfor, jodium (zeevis), kalium, kobalt (dat alleen uit voeding opgenomen kan worden), magnesium, natrium, seleen, ijzer, zink en zwavel. Het vetgehalte van vissen kan variëren in het ritme van de seizoenen maar ook als gevolg van leeftijd en de voortplantingscyclus. Het cholesterolgehalte van vis is te vergelijken met dat van vlees. Vis bevat maar minimaal koolhydraten. Vis bevat minder ijzer en zink dan vlees maar ook nu weer is het aanwezige percentage in een voor het lichaam goed opneembare vorm. Alle voedingsproducten die vanuit de zee worden gewonnen zijn rijk aan jodium.



Subtiel kamerolifantje


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 23-10-2006 20:07 by M. Profiel van M.

De meeste visvangst is echter wel veel slechter voor het milieu dan het meeste vlees. Wat dat betreft zouden alle pisco-vegetariërs zich best eens mogen afvragen waar het ze nu eigenlijk precies om te doen is.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 23-10-2006 20:08 by stigma Profiel van stigma

Kweekvis ftw?



[Dit bericht is gewijzigd door stigma op 23-10-2006 20:15]


Subtiel kamerolifantje


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 23-10-2006 20:11 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

hehe cirkeltje rond


Je moeder.


spectre
Usericon van spectre
Posted 23-10-2006 20:13 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 23 oktober 2006 20:08 schreef stigma het volgende:
Kweekvis ftw?
Dat is zielig


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 23-10-2006 20:14 by Kramy Profiel van Kramyhttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 23 oktober 2006 20:05 schreef stigma het volgende:
Ik bedoel niet dat vis geen vlees is, maar wel dat het een ander soort vlees is. Net als dat kippenvlees en koeienvlees niet hetzelfde zijn. Vis is lichter verteeerbaar dan de meeste andere vleessoorten Verder nog wat informatie over vlees en vis;
Vlees bevat eiwitten die over het algemeen 'hoogwaardig' genoemd worden, dat wil zeggen dat zij de aminozuren in een, voor ons lichaam, goede verhouding aanleveren.Het totale eiwitgehalte in vlees is tamelijk stabiel, zo'n 20%. Het vetgehalte in vlees kan echter wel sterk variëren. 35% vet is voldoende. Nog belangrijker dan de absolute hoeveelheid vet is echter het soort vet. Vetzuur in vlees bestaat over het algemeen voor 40% uit verzadigde vetzuren en voor meer dan 50% uit onverzadigde vetzuren. Vlees afkomstig van 1-magige dieren bevat meer onverzadigde vetzuren dan vlees afkomstig van herkauwers. Het cholesterolgehalte (van 60 -70 mg per 100 gram) is onafhankelijk van het vetgehalte en de diersoort. Vlees levert ijzer, zink en fosfor in een vorm die voor het lichaam gemakkelijker opneembaar is. Vitamine B12 kan alleen uit dierlijke producten komen: uit vlees, eieren, vis of zuivel. Vlees bevat geen koolhydraten.
Verschil tussen vis en vlees is de structuur en de smaak natuurlijk.
Vis is de grootste leverancier van meervoudig onverzadigde vetzuren. Vis bevat veel essentiële vetzuren, de omega 3 vetzuren. Vis levert ook eiwit dat, net als het vleeseiwit, hoogwaardig genoemd wordt. Vis bevat vitamine A, D en vitamine uit het B-complex, waaronder B12. In vis en visproducten vind je dan verder nog calcium, chroom, fluor, fosfor, jodium (zeevis), kalium, kobalt (dat alleen uit voeding opgenomen kan worden), magnesium, natrium, seleen, ijzer, zink en zwavel. Het vetgehalte van vissen kan variëren in het ritme van de seizoenen maar ook als gevolg van leeftijd en de voortplantingscyclus. Het cholesterolgehalte van vis is te vergelijken met dat van vlees. Vis bevat maar minimaal koolhydraten. Vis bevat minder ijzer en zink dan vlees maar ook nu weer is het aanwezige percentage in een voor het lichaam goed opneembare vorm. Alle voedingsproducten die vanuit de zee worden gewonnen zijn rijk aan jodium.




Ah, dank je, nu begrijp ik ook weer wat beter waarom vis gezonder is dan vlees. Dat jij schijnbaar geen groot stuk vlees zonder problemen op kan eten en wel gewoon vis kan eten zal hem dan dus vooral zitten in de hoeveelheid verzadigde vetzuren, tenminste dat is naast de strucuur het enige grote verschil dat ik zie.



stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 23-10-2006 20:16 by stigma Profiel van stigma

Ja, dat zal het zijn Kramy.

Verder; Ik eet geen vlees omdat ik vroeger de illusie had dat ik veearts kon worden....daar is het mee begonnen. Mijn moeder begon omdat ze na het hele BSE gebeuren het vlees niet meer vertrouwde. Ik ben toen samen met haar gestopt met vlees te eten. Vroegah was het niet zo makkelijk om ergens vegetarisch te eten als nu. Dus at ik nog vis. Bovendien eet ik weinig vetten en (zonder zielig ofzo te lijken...)aangezien ik niet veel vet op mijn botten heb, moet ik echt letten op genoeg voedingsstoffen. Vis = gezond -> Stigma eet vis -> stigma = gezond.

Maar ik ga me nu maar eens terugtrekken. Ik vind niet dat ik mijn vegetariër zijn hoef te verdedigen. Ik val er niemand mee lastig, als je niet weet wat je voor me moet klaarmaken dan geef je me maar gewoon aardappelen en groente en laat je vlees/vleesvervangers weg, desnoods neem ik zelf zooi mee en maak het zelfs klaar als het te moeilijk wordt, ik probeer niemand te overtuigen om ook vegetariër te worden, ik ga niet aan tafel uitgebreid vertellen wat voor zielige beestjes je eigenlijk aan het eten bent en ik maak vlees klaar voor bezoekers die vlees eten. Don't see the big deal...


Subtiel kamerolifantje


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 23-10-2006 20:19 by Kramy Profiel van Kramyhttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 23 oktober 2006 20:16 schreef stigma het volgende:
Ja, dat zal het zijn Kramy.

Verder; Ik eet geen vlees omdat ik vroeger de illusie had dat ik veearts kon worden....daar is het mee begonnen. Mijn moeder begon omdat ze na het hele BSE gebeuren het vlees niet meer vertrouwde. Ik ben toen samen met haar gestopt met vlees te eten. Vroegah was het niet zo makkelijk om ergens vegetarisch te eten als nu. Dus at ik nog vis. Bovendien eet ik weinig vetten en (zonder zielig ofzo te lijken...)aangezien ik niet veel vet op mijn botten heb, moet ik echt letten op genoeg voedingsstoffen. Vis = gezond -> Stigma eet vis -> stigma = gezond.

Maar ik ga me nu maar eens terugtrekken. Ik vind niet dat ik mijn vegetariër zijn hoef te verdedigen. Ik val er niemand mee lastig, als je niet weet wat je voor me moet klaarmaken dan geef je me maar gewoon aardappelen en groente en laat je vlees/vleesvervangers weg, desnoods neem ik zelf zooi mee en maak het zelfs klaar als het te moeilijk wordt, ik probeer niemand te overtuigen om ook vegetariër te worden, ik ga niet aan tafel uitgebreid vertellen wat voor zielige beestjes je eigenlijk aan het eten bent en ik maak vlees klaar voor bezoekers die vlees eten. Don't see the big deal...


Eh, ik viel je nergens aan op je vegetariër zijn toch? Ik was alleen benieuwd naar hoe dat precies zat..



stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 23-10-2006 20:20 by stigma Profiel van stigma

Aan jou specifiek was alleen 'Ja, dat zal het zijn Kramy' gericht.


Subtiel kamerolifantje


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 23-10-2006 20:25 by Kramy Profiel van Kramyhttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 23 oktober 2006 20:20 schreef stigma het volgende:
Aan jou specifiek was alleen 'Ja, dat zal het zijn Kramy' gericht.


Ik wou al zeggen, ik draag alle vegetariërs een warm hart toe natuurlijk

Waarom worden veel/sommige vegetariërs eigenlijk na vele jaren toch vaak weer vleeseters? Ik zie het in mijn omgeving best veel gebeuren, maar ook bijvoorbeeld M. en Snaack hier.. Wat zijn de redenen hiervoor



karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 23-10-2006 20:28 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 23 oktober 2006 20:16 schreef stigma het volgende:
Ja, dat zal het zijn Kramy.

Verder; Ik eet geen vlees omdat ik vroeger de illusie had dat ik veearts kon worden....daar is het mee begonnen. Mijn moeder begon omdat ze na het hele BSE gebeuren het vlees niet meer vertrouwde. Ik ben toen samen met haar gestopt met vlees te eten. Vroegah was het niet zo makkelijk om ergens vegetarisch te eten als nu. Dus at ik nog vis. Bovendien eet ik weinig vetten en (zonder zielig ofzo te lijken...)aangezien ik niet veel vet op mijn botten heb, moet ik echt letten op genoeg voedingsstoffen. Vis = gezond -> Stigma eet vis -> stigma = gezond.

Maar ik ga me nu maar eens terugtrekken. Ik vind niet dat ik mijn vegetariër zijn hoef te verdedigen. Ik val er niemand mee lastig, als je niet weet wat je voor me moet klaarmaken dan geef je me maar gewoon aardappelen en groente en laat je vlees/vleesvervangers weg, desnoods neem ik zelf zooi mee en maak het zelfs klaar als het te moeilijk wordt, ik probeer niemand te overtuigen om ook vegetariër te worden, ik ga niet aan tafel uitgebreid vertellen wat voor zielige beestjes je eigenlijk aan het eten bent en ik maak vlees klaar voor bezoekers die vlees eten. Don't see the big deal...


dat laatste vind ik eigenlijk een beetje raar...


Je moeder.


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 23-10-2006 20:43 by stigma Profiel van stigma

quote:
Op 23 oktober 2006 20:25 schreef Kramy het volgende:
Ik wou al zeggen, ik draag alle vegetariërs een warm hart toe natuurlijk

Waarom worden veel/sommige vegetariërs eigenlijk na vele jaren toch vaak weer vleeseters? Ik zie het in mijn omgeving best veel gebeuren, maar ook bijvoorbeeld M. en Snaack hier.. Wat zijn de redenen hiervoor

Ze worden volwassen.

@Karnivoor: Wieso?


Subtiel kamerolifantje


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 23-10-2006 20:45 by M. Profiel van M.

quote:
Op 23 oktober 2006 20:25 schreef Kramy het volgende:
Waarom worden veel/sommige vegetariërs eigenlijk na vele jaren toch vaak weer vleeseters? Ik zie het in mijn omgeving best veel gebeuren, maar ook bijvoorbeeld M. en Snaack hier.. Wat zijn de redenen hiervoor

Het schijt zo lekker


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 23-10-2006 21:45 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 23 oktober 2006 20:43 schreef stigma het volgende:
Ze worden volwassen.

@Karnivoor: Wieso?


nou, misschien wat gemist maar dacht dat je uit principe vegetarier was. dan werk je dus toch tegen je principes in als je wel vlees maakt voor anderen? lijkt mij dan


Je moeder.


BitchSlap
Usericon van BitchSlap
Posted 23-10-2006 21:57 by BitchSlap Profiel van BitchSlap

dat zie je verkeerd.





El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 23-10-2006 22:00 by El Chulo Profiel van El Chulo

quote:
Op 23 oktober 2006 20:16 schreef stigma het volgende:
Maar ik ga me nu maar eens terugtrekken. Ik vind niet dat ik mijn vegetariër zijn hoef te verdedigen. Ik val er niemand mee lastig, als je niet weet wat je voor me moet klaarmaken dan geef je me maar gewoon aardappelen en groente en laat je vlees/vleesvervangers weg, desnoods neem ik zelf zooi mee en maak het zelfs klaar als het te moeilijk wordt, ik probeer niemand te overtuigen om ook vegetariër te worden, ik ga niet aan tafel uitgebreid vertellen wat voor zielige beestjes je eigenlijk aan het eten bent en ik maak vlees klaar voor bezoekers die vlees eten. Don't see the big deal...

Dat is ook altijd mijn uitgangspunt geweest, maar niet alle vegetariërs denken er zo over. De meeste mensen hier vielen volgens mij met name over de nogal infantiele post van Shanti, wat ik me ergens ook wel kan voorstellen.


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen