IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Vraagje voor nihilisten:
Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 20-12-2001 2:26 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Waarom denken de mensen die het nihilisme aanhangen een mening over iets te kunnen hebben?

Je ontkent toch alles?

Begrijp me goed, ieder z'n mening, maar als je jezelf nihilist noemt is elke mening die je ergens over hebt een niet bestaande, want je ontkent/-beschouwd als een illusie- hetgene waar je je een mening over vormt!

Ik ben ook zeer benieuwd naar de ARGUMENTEN: quotes graag met bladzijdenummer/url's!!!



[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 20-12-2001 3:02]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 20-12-2001 8:26 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Voordat er op die vraag antwoord kan worden gegeven denk ik dat je eerst moet zeggen wat je bedoelt met 'nihilisten'. Want als ik het zo lees dan is jouw begrip van nihilisme niet hetzelfde als het mijne. Laten we dus even ervoor zorgen dat we het over hetzelfde hebben.

Een nihilist is mijns inziens iemand die het bestaan van alle absolute (eventueel moralistische) waarden ontkent (dat is dus wat anders dan 'alles' ontkennen). Het enige wat er is is een abstracte 'strijd' tussen verschillende krachten in de wereld. Alles heeft een bepaalde Wil om de wereld te veranderen; een Wil tot Macht. Ook 'het goede' is slechts een wil tot macht, het kwade ook. De sterkste overwint; dat is het enige criterium.

Ziedaar nihilisme. Reden te over om meningen te hebben en te discussiëren met anderen, dunkt me.

Als je onder 'nihilisme' verstaat: 'er bestaat niets', tja, ik vraag me af of iemand dat überhaupt aanhangt. Op het forum heb ik in ieder geval niemand gezien die daarin gelooft.


Duxmortem
MURDER JUNKIE
Usericon van Duxmortem
Posted 20-12-2001 10:15 by Duxmortem Wijzig reactieProfiel van DuxmortemQuote dit bericht

[edit] naar mijn mening is dit topic slechts gemaakt met de intentie weer even te kunnen zeiken. Voor een serieus antwoord op dit topic verwijs ik u naar werken van de heer F. Nietzsche, of mijn e-mail (duxmortem@hotmail.com) indien u hier serieus op in wilt gaan. Excuses voor mijn wantrouwen indien dit serieus bedoelt was. [edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Duxmortem op 20-12-2001 11:03]


SCUM FUCK


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 20-12-2001 12:22 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 20 december 2001 10:15 schreef Duxmortem het volgende:
[edit] naar mijn mening is dit topic slechts gemaakt met de intentie weer even te kunnen zeiken. Voor een serieus antwoord op dit topic verwijs ik u naar werken van de heer F. Nietzsche, of mijn e-mail (duxmortem@hotmail.com) indien u hier serieus op in wilt gaan. Excuses voor mijn wantrouwen indien dit serieus bedoelt was. [edit]


Er zijn mensen die willen zeiken en er zijn mensen die gewoon geinteresseerd zijn.
Ik weet niet tot welke groep Mutilator behoort, maar ikzelf ben wel degelijk geinteresseerd in mensen hun mening over Nihilisme.

Mensen die willen zeiken die zitten hier vekeerd, daar verdoe je namelijk alleen je tijd mee, omdat je degenen die verstand van het onderwerp hebben en er een bepaalde mening over hebben toch niet uit kan lullen.

Dus barst maar los, Duxmortem..



SheRa
Usericon van SheRa
Posted 20-12-2001 18:18 by SheRa (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van SheRaQuote dit bericht

Hmm, ik ben geen nihilist. Weet eigenlijk niet eens precies wat nihilist zijn inhoudt. Zou het dus niet kunnen zeggen...


Dead things grow from deep inside...


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 24-12-2001 3:38 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 20 december 2001 8:26 schreef Dwaallicht het volgende:
Voordat er op die vraag antwoord kan worden gegeven denk ik dat je eerst moet zeggen wat je bedoelt met 'nihilisten'. Want als ik het zo lees dan is jouw begrip van nihilisme niet hetzelfde als het mijne. Laten we dus even ervoor zorgen dat we het over hetzelfde hebben.


Van Dale:

ni·hi·´lis·me (het ~)

1 het verwerpen van alle stellige overtuiging of van alle binding op esthetisch, filosofisch of sociaal gebied
2 [med.] ongeloof in enige therapie
3 psychopathische waan dat een deel van het lichaam of enig ander deel van de werkelijkheid niet meer bestaat



The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 24-12-2001 7:47 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Nietzsche schijnt als een nihilist te worden gezien, maar ik heb toch duidelijk gelezen in een van zijn boeken dat hij vindt dat nihilisme het kenmerk van een vermoeide geest is.

Spreekt hij zichzelf tegen of niet?



The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Duxmortem
MURDER JUNKIE
Usericon van Duxmortem
Posted 24-12-2001 12:15 by Duxmortem Wijzig reactieProfiel van DuxmortemQuote dit bericht

quote:
Op 24 december 2001 7:47 schreef Mutilator het volgende:
Nietzsche schijnt als een nihilist te worden gezien, maar ik heb toch duidelijk gelezen in een van zijn boeken dat hij vindt dat nihilisme het kenmerk van een vermoeide geest is.

Spreekt hij zichzelf tegen of niet?




Hangt er dus maar weer vanaf wat je onder Nihilisme verstaat. Nihilisme werd in het verleden in verband gebracht met communisme (vraag me niet waar ze dat nou weer vandaan haalden). In de tijd van Nietzsche had hij het Nihilisme nog niet beïnvloed en werd onder Nihilisme ook iets totaal anders verstaan.

Het geven van zo'n zielig definitietje zoals in de van Dale staat is natuurlijk onzin. Het Nihilisme op zich zou zo'n definitie al ontkennen.

[Dit bericht is gewijzigd door Duxmortem op 27-12-2001 15:01]


SCUM FUCK


Der Lexus
Usericon van Der Lexus
Posted 07-01-2002 15:11 by Der Lexus Wijzig reactieProfiel van Der LexusQuote dit bericht

Wat ik zo snel begrepen heb (na een beetje verdieping in het onderwerp) is Nietzsche niet gewoon (alleen maar) van mening dat "God dood is". De uit de daarbijhorende godsdiensten en daar weer uit vloeiende morele waarden (het volledige systeem van de Westerse Ethica dus eigenlijk) slaan dus ook nergens op en vallen dus weg. Er zijn dus geen Morele Waarden meer; dit besef heet dan (okee, ík noem het iig dan zo, persoonlijke keuze dus) Nihilisme.

Ik ging er eerst zo'n beetje van uit dat Nietzsche dit wel tof zou vinden, maar gelukkig heeft ie wat meer denkvermogen dan Lavey. (okee, genuaneerder; N. kijkt verder)

Nietzsche erkent dat de zinsgeving van het bestaan dan dus óók volledig wegvalt. Kommer en Kwel natuurlijk dus, maar goed, de mensen die dit "Lijd" doorstaan mogen zich dus wel Ubermensch noemen...

Persoonlijk vond ik het wel interessant dat Nietzsche het wel betreurde dat, na het grote wegvallen van alles, de stimulatie tot grootheid zal verdwijnen (kerken, muziekstukken, kunst in het algemeen eigenlijk..)

Maar goed, ikzelf zie (momenteel) Nihilisme als een besef, niet als een voledige ideologie ofzo. Gaat ook vrij moelijk, want een ideologie behoort antwoorden te kunnen geven op vragen als;"Zal ik ... of zou ik maar beter ... ?"...

Nihilisme is een soort koude douche.. Ik weet nog niet precies wat ik ermee moet..

(Het zinloosheidsgedeelte telt voor mij vrij zwaar mee)

(edit;toevoeging)

[Dit bericht is gewijzigd door Der Lexus op 07-01-2002 15:41]


Therefore, there are patterns, everywhere in nature


Sarjenka
Greetings and felicitations children of technology
Usericon van Sarjenka
Posted 07-01-2002 15:39 by Sarjenka Wijzig reactieProfiel van SarjenkaQuote dit berichthttp://nightmarepatrol.net/sarjenka/weblog

quote:
Op 24 december 2001 3:38 schreef Mutilator het volgende:
Van Dale:

ni·hi·´lis·me (het ~)

1 het verwerpen van alle stellige overtuiging of van alle binding op esthetisch, filosofisch of sociaal gebied
2 [med.] ongeloof in enige therapie
3 psychopathische waan dat een deel van het lichaam of enig ander deel van de werkelijkheid niet meer bestaat




Zoiets als The Matrix dus


If you can't eat it or fuck it, then kill it...


Der Lexus
Usericon van Der Lexus
Posted 07-01-2002 15:43 by Der Lexus Wijzig reactieProfiel van Der LexusQuote dit bericht

Mwah... De Matrix had nog een werkelijke wereld ónder de Simulatie liggen.. Bij het Nihilisme behoort er een soort leegte te zijn...

Maar goed, het was geen vrolijkheid met die Matrix

[Dit bericht is gewijzigd door Der Lexus op 07-01-2002 15:44]


Therefore, there are patterns, everywhere in nature


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 07-01-2002 15:48 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Nietzche omschreef Nihilisme ook als: "Het verlangen naar het Niets". In de "Antichrist" legt hij ook relaties tussen de hemel (het niets) en Nihilisme.



Der Lexus
Usericon van Der Lexus
Posted 07-01-2002 15:55 by Der Lexus Wijzig reactieProfiel van Der LexusQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2002 15:48 schreef Azagthoth het volgende:
Nietzche omschreef Nihilisme ook als: "Het verlangen naar het Niets". In de "Antichrist" legt hij ook relaties tussen de hemel (het niets) en Nihilisme.


Ik vind Nietzsche soms wel vaag daarin, hij noemt het christendom en het boedhisme soms ook een nihilisme, maar dan zegt hij er dus bij dat het christendom "de leegte" opvangt door het hele Hiernamaals-verhaal en dat het boedishme het weer moet hebben van het uiteindelijke Nirvana. Nietzsche zelf vind dat natuurlijk wel onzin.

Ik heb een interessant essay gelezen waarin werd duidelijk gemaakt dat Nietzsche in zijn kritiek die hij uitte op het Boedhisme niet doorhad dat wat hij zelf predikte nogal dicht in de buurt kwam van de kern van het Boedhisme (hij zeikte het B. wel af, maar snapte het zelf net niet)


Therefore, there are patterns, everywhere in nature


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 09-01-2002 2:54 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Er zijn zeker paralellen te trekken tussen Hindoeisme en het nihilisme.

1. Hindoeisme gaat ervanuit dat wat onze zintuigen als realiteit ervaren niet bestaat.
We ervaren 'niets' maar zijn zo geconditioneerd dat we het -onterecht- 'iets' noemen.

De 'denkfout' zit hierin dat we uberhaupt iets denken te ervaren en daardoor ervanuit gaan dat er iets is dat we ervaren.

Je voelt de paradoxaliteit al....

2. Alleen de ziel bestaat en de link met het goddelijke; verder is 'de wereld' een illusie.

Punt 1 komt dus overheen met het nihilisme.

Probleem is dat als men de realiteit ontkent, het kan leiden tot de de-stimulatie om te doen wat wij 'leven' noemen;
(Nl. het Christelijke rechtlijnige ambitiemoraal; een doel stellen en vervolgens daar naartoe werken, volgend doel stellen etc. etc.)

Ze bestaan dan alleen, verder niets. Oftewel: 'Zijn', niet 'Worden'.

Nihilisme gaat nog verder door ook elke zingeving uit te sluiten. Dit sluit punt 2 uit (het bestaan van een ziel/ goddelijke link).

De paradox die men opwekt is in ieder geval: als dat wat wij ervaren een illusie is, wordt in ieder geval die illusie in zichzelf als 'iets bestaand' ervaren.

Daarmee spreekt het nihilisme zichzelf tegen.

Hoe houdt het nihilisme stand?

Het dichtste in de buurt komt mijns inziens de chaos theorie: weg van het griekse fundament van logos (het logisch beredeneren), het onbegrijpbare, het besef dat we eigenlijk niets weten en dat dat de hoogste wijsheid is.



[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 09-01-2002 3:06]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 16-01-2002 1:05 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 24 december 2001 7:47 schreef Mutilator het volgende:
Nietzsche schijnt als een nihilist te worden gezien, maar ik heb toch duidelijk gelezen in een van zijn boeken dat hij vindt dat nihilisme het kenmerk van een vermoeide geest is.

Spreekt hij zichzelf tegen of niet?




Ik weet niet wie hem als nihilist ziet, maar hoe meer ik lees van hem, hoe meer hij zijn afkeer toont tegen het nihilisme. Wat ik van Nietzsche heb gelezen is dat de vermoeide geest juist een middel is die tot nihilisme kan leiden, en niet andersom. De vermoeide geest zoekt rust in het niets, door elke menselijk instinct te verloochenen, zover dat mogelijk is. Just read it, het is serieus interessant. Leg er wel een woordenboek naast

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 16-01-2002 1:06]



Vinay
Usericon van Vinay
Posted 03-02-2002 0:50 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 20 december 2001 8:26 schreef Dwaallicht het volgende:
Voordat er op die vraag antwoord kan worden gegeven denk ik dat je eerst moet zeggen wat je bedoelt met 'nihilisten'. Want als ik het zo lees dan is jouw begrip van nihilisme niet hetzelfde als het mijne. Laten we dus even ervoor zorgen dat we het over hetzelfde hebben.

Een nihilist is mijns inziens iemand die het bestaan van alle absolute (eventueel moralistische) waarden ontkent (dat is dus wat anders dan 'alles' ontkennen). Het enige wat er is is een abstracte 'strijd' tussen verschillende krachten in de wereld. Alles heeft een bepaalde Wil om de wereld te veranderen; een Wil tot Macht. Ook 'het goede' is slechts een wil tot macht, het kwade ook. De sterkste overwint; dat is het enige criterium.

Ziedaar nihilisme. Reden te over om meningen te hebben en te discussiëren met anderen, dunkt me.



ik begrijp niet waarom iemand naar macht zo streven als hij of zij al zijn of haar normen en waarden laten gaan .
als ik al mijn gedachten en conditioneringen laat gaan dan streef ik niet naar macht . Het streven naar macht en moeten drijven van competitie is ook een conditionering .
En mijnsinsziens ook een weinig diepzinnige en onoprechte .(op de lange termijn ook slecht voor je ontwikkeling )
Voorbeeld stel dat je macht afdwingt over een vrouw bijvoorbeeld omdat je sterker bent fysiek dan zal je niet weten of ze oprecht wat voor jou voelt . Wat een man volgens mij oprecht wil is is een vrouw die echt van hem houdt ( tenminste zou zit ik inelkaar ).
Nog een voorbeeld : stel dat je je hele leven bezig bent met competitie drijven en vechten terwijl je eigenlijk wilde ontwikkelen op ander terreinen ( kunst relaties ,gezondheid ) dan ga je niet kunnen ontwikkelen en leidt dit juist tot verzwakking van het individu .
vechten en dapper zijn en sterk zijn zijn essentiele eigenschappen ,maar een nihilistische levenshouding leidt niet vanzelfssprekend tot sterkere indivuduen .
dit kan je zien aan bijvoorbeeld landen waar veel competitie heerst in de industrie . eerder tot oppervlakkige induviduen ( vergelijk een competetief (rechts )landen met een overwegend sociaaldemocratisch ) landen .
In de natuur komen ook verschijnselen als symbiose voor tussen verschillenden soorten hierbij wordt samengwerkt er wordt geen macht opelkaar uitgeoefend .



Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen