IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Algemene Ontwikkeling Vorige pagina | Volgende pagina
Zenial
Usericon van Zenial
Posted 14-09-2005 9:54 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl


...en zo werd het algemene ontwikkeling topic een algemeen gekanker topic...



Zenial


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 14-09-2005 10:38 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

o yeah!

[Dit bericht is gewijzigd door aerodis op 14-09-2005 10:39]


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 14-09-2005 10:53 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 8:59 schreef Unholy Mary het volgende:
Heeft eerder te maken met onze geweldige consumptiemaatschappij waarin winst, winst en meer winst aan de zijde van de industrie en ondernemingen het grote streven is (lees voor 'winst': geld. )
En aan de zijde van de consument is het meer, meer en meer. In de trant van: wat mijn buurman heeft moet ik ook hebben.



Kan je wellicht aangeven hoe het bovenstaande zich tot algemene ontwikkeling verhoudt? Dat is mij niet echt duidelijk. Het zijn twee dingen die echt geen drol met elkaar te maken hebben. Sterker nog....op persoonlijk gebied is een brede algemene ontwikkeling best belangrijk indien je veel doekoe wilt verdienen.
quote:

Laatst hoorde ik in mijn kennissenkring zoiets achterlijks wat dit goed illustreert: stelletje, net een nieuw huis gekocht, komt er bij de verhuizing een kras op het tafelblad. Zegt zij: "Er moet een nieuwe tafel komen. Maar de stoelen horen bij de tafel, dus die moeten ook vervangen. En de kast, want die hoort ook bij de tafel en de stoelen." Ergo: omdat er een lullig krasje op het tafelblad zit zou de halve inboedel nieuw moeten worden aangeschaft!!
Dan ben je toch gek? Of zie ik het nu verkeerd?
Maar als ik om me heenkijk, krijg ik toch het idee dat dit stelletje niet de enigen zijn die zo denken...


1.Wat heeft dit met hun algemene ontwikkeling en kennis te maken?
2.Fuck, als ik bijpassende meubels had en kon geen goed passende tafel meer krijgen dan zou ik ook alles vervangen. Maar nog steeds is de link 'nieuwe meubels' <--> 'gebrek aan algemene ontwikkeling' mij niet duidelijk.



KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Nix
Usericon van Nix
Posted 14-09-2005 13:00 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

quote:
Op 13 september 2005 23:13 schreef M. het volgende:
Heerschend, laat het aan een vrouw over om de discussie te verleggen naar iets wat er TO-TAAL niet mee te maken heeft!
Niet zo "beleefd" ook, maar ja, dat was ik ook niet, dat geef ik toe.

Het staat overigens nog steeds verkeerd in je eerdere post.

Maar, het fatsoenlijk knopen van een das lijkt ook steeds minder tot de algemene ontwikkeling te gaan behoren ja.




Ik was helemaal niet meer bezig met deze discussie en al helemaal niet om over een ander onderwerp een discussie te beginnen.

Als je op een normale toon had gezegt 'je hebt een spelfout in je zin staan'. Dan was het ook goed geweest. Maar waarschijnlijk heb jij nog steeds niet door dat er ook mensen zijn die weinig aan dit soort fouten kunnen doen.



I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Nix
Usericon van Nix
Posted 14-09-2005 13:08 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 0:39 schreef Morningrise het volgende:
Ik denk dat 'de jeugd van tegenwoordig' minder behoefte heeft aan kennis. Meestal ewanneer ik met leeftijdsgenootjes een gesprek probeer te voeren over politiek/geschiedenis dan blijkt dat ze er niets van af weten...Slechte ontwikkeling!



Ik help je er even aan herinneren dat er een deel van de jeugd is die zich wel met dit soort dingen bezig houdt?

En daarnaast dat er misschien nog wel meer ouderen ( + - 40/50 jaar) zijn die alleen een discussie willen aangaan met argumenten zoals 'Balkende is stom'. Alleen maar, omdat de rest van de bevolking dat ook zal vinden?



==========================================


Ik vind dat er een deel van de bevolking over het algemeen (niet specifiek jongeren, ouderen of bejaarden) een slechte algemene ontwikkeling hebben. Maar is dat niet altijd al zo geweest?


Daarnaast vind ik zeker niet dat alle etiquette hoeft worden negestreefd. (Om even op Chelman terug te komen) Voor diegene die een beetje kennis ervan hebben, weten bijvoorbeeld dat het niet gepast is om een discussie over politiek of godsdienst te beginnen. Ik ben van mening dat het juist goed is om te discussieren over dit soort dingen. Ook met mensen die je minder goed kent. Nieuwe mensen, andere argumenten.

Maar andere gedragsregels m.b.t. tafelen, formele brieven en voorstellen bijvoorbeeld, vind ik persoonlijk wel belangrijk. En daarmee zeker tot de algemene ontwikkeling behoren.

Hoe vaak heb ik het mee gemaakt dat een nieuwe persoon in een groep, niet wordt voorgesteld?

[Dit bericht is gewijzigd door Nix op 14-09-2005 13:32]


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Vr.M
Kleine Boze Wolf
Usericon van Vr.M
Posted 14-09-2005 17:51 by Vr.M Wijzig reactieProfiel van Vr.MQuote dit bericht

Me dunkt dat Algemene Ontwikkeling noodzakelijk is. Heel simpel, mensen zonder algemene ontwikkeling vind ik over het algemeen niet interessant, daarmee eindigt het gesprek/contact dan ook vrij snel. Op dit moment geld nog altijd “kennis is macht” en bepaald Algemene Ontwikkeling tot op zekere hoogte het aanzien dat iemand in de ogen van anderen heeft, maar over een tijdje is die kennis waarschijnlijk achterhaald.
Want roddelen is nu de norm onder jongeren, in plaats van discussies voeren. Iemands populariteit lijkt voornamelijk te worden bepaald door materiële welvaart, seksuele contacten en de mate van asociaal gedrag. Kennis van de wereld waar je in leeft is niet meer nodig, zolang je maar weet met wie Jennifer Lopez een verhouding heeft. En je wordt natuurlijk liever voor slet uitgemaakt dan voor stuud!

Ook van thuis lijkt men weinig mee te krijgen. Jim Morrison kennen jongeren niet, en Ruud Lubbers is ineens nieuwslezer. Om over manieren nog maar niet te spreken.
School, waar toch kennis vergaard zou moet worden, is al niet veel beter. Je leert er dingen opzoeken in je grammatica- of woordenboek (ook tijdens toetsen), meer niet. Boeken lezen is zeldzaam, zelfs docenten slaan steil achterover wanneer ze een leerling iets van Ovidius of Machiavelli zien lezen. Gym is verplicht, geschiedenis laten veel scholieren vallen.

Misschien zijn de mensen over een paar jaar “Algemeen Onderontwikkelt”, misschien is dit een fase in het leven van de jongeren van nu en trekt het wel weer bij, wie zal het zeggen? Of iemand zich ergert aan onderontwikkelde personen of niet, bepaalt alleen zijn of haar eigen reactie.

Overigens begreep ik dat er in oktober een onderzoek (enquête) uitgevoerd wordt in opdracht in het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, wat eerder in andere Europese landen is gehouden. Dit zou gaan over de Algemene Taal- en Rekenvaardigheden van de Nederlanders. Ben benieuwd hoe we eruit komen…


Je maintiendrai!


Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 14-09-2005 17:51 by Leviathanica Wijzig reactieProfiel van LeviathanicaQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

[OT]Hee, ben je er weer? [/OT]


Iedereen heeft recht op mijn mening.


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 14-09-2005 18:18 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Net op het NOS nieuws, jongeren vinden musea 'saai'. Zijn musea tegenwoordig nog een belangrijke bron van kennis? Ik denk het niet, vooral doordat (vooral) internet en TV te sterke concurrentie zijn.


slome
Usericon van slome
Posted 14-09-2005 18:19 by slome Wijzig reactieProfiel van slomeQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 17:51 schreef Vr.M het volgende:
Me dunkt dat Algemene Ontwikkeling noodzakelijk is. Heel simpel, mensen zonder algemene ontwikkeling vind ik over het algemeen niet interessant, daarmee eindigt het gesprek/contact dan ook vrij snel. Op dit moment geld nog altijd “kennis is macht” en bepaald Algemene Ontwikkeling tot op zekere hoogte het aanzien dat iemand in de ogen van anderen heeft, maar over een tijdje is die kennis waarschijnlijk achterhaald.
Want roddelen is nu de norm onder jongeren, in plaats van discussies voeren. Iemands populariteit lijkt voornamelijk te worden bepaald door materiële welvaart, seksuele contacten en de mate van asociaal gedrag. Kennis van de wereld waar je in leeft is niet meer nodig, zolang je maar weet met wie Jennifer Lopez een verhouding heeft. En je wordt natuurlijk liever voor slet uitgemaakt dan voor stuud!


Ik denk dat dit niet voor de volle 100% opgaat, zoals Nix al melde, zijn er genoeg andere jongeren die zich wel interesseren in andere zaken dan patsen/roddelen/de hoer uithangen. Lui die zich met dat soort zaken bezig houden vallen altijd meer op dan iemand die liever op een rustige plek een boek leest.

quote:
Ook van thuis lijkt men weinig mee te krijgen. Jim Morrison kennen jongeren niet, en Ruud Lubbers is ineens nieuwslezer. Om over manieren nog maar niet te spreken.
School, waar toch kennis vergaard zou moet worden, is al niet veel beter. Je leert er dingen opzoeken in je grammatica- of woordenboek (ook tijdens toetsen), meer niet. Boeken lezen is zeldzaam, zelfs docenten slaan steil achterover wanneer ze een leerling iets van Ovidius of Machiavelli zien lezen. Gym is verplicht, geschiedenis laten veel scholieren vallen.


Hmmm, dat gym als vak verplicht moest worden heeft men om een bepaalde reden besloten. Aangezien de jeugd van tegenwoordig liever achter de computer zit ipv dat ze een paar uur in de week wat oefeningen doen of achter een bal aanrennen moeten ze zo maar wat conditie opbouwen. Het is idd zonde dat dit van de lestijd afgaat maar persoonlijk vind ik dat je eigen lichaam in goede (acceptabele) conditie houden ook erg belangrijk.




slome
Usericon van slome
Posted 14-09-2005 18:23 by slome Wijzig reactieProfiel van slomeQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 18:18 schreef aerodis het volgende:
Net op het NOS nieuws, jongeren vinden musea 'saai'. Zijn musea tegenwoordig nog een belangrijke bron van kennis? Ik denk het niet, vooral doordat (vooral) internet en TV te sterke concurrentie zijn.


TV concurrentie?? Ik weet niet welke zenders jij kan ontvangen die ik niet kan ontvangen, maar ik vind zelfs zenders als Discovery en Animal Planet (vooral de laatste) maar erg weinig toevoegen aan de algemene kennis van de kijker. Die programma's zijn veels te oppervlakkig.

Al moet ik toegeven dat ik in mijn leven ook maar weinig musea (vooral kunsttentoonstellingen heb ik nog maar weinig bekeken) van binnenuit heb gezien


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 14-09-2005 18:33 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

mwa, ik steek nog wel e.e.a. op van Discovery Channel en vooral van NGC, hoewel het natuurlijk vooral 'weetjes' zijn. Animal Planet kijk ik niet, hondenkennels en kattendokters, whatever.

[Dit bericht is gewijzigd door aerodis op 14-09-2005 18:34]


Nix
Usericon van Nix
Posted 14-09-2005 18:38 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Ik vind het wel raar dat er gedaan wordt alsof gebrek van algemene ontwikkeling (kennis) iets typisch van de laatste jaren is.



Dat is natuurlijk wel een beetje kortzichtig.


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 14-09-2005 18:39 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

heuh, wordt dat hier gezegd dan?


Nix
Usericon van Nix
Posted 14-09-2005 18:41 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 18:39 schreef aerodis het volgende:
heuh, wordt dat hier gezegd dan?



Lees de vorige pagina maar eens. Alles wordt gezegd met een toon van 'de jeugd'.




I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 14-09-2005 18:56 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 0:33 schreef BARABAS het volgende:
Hmmm, zou kunnen, maar ik denk vaak dat gebrekkige intelligentie schuine streep geheugen ook een grote rol speelt

Edit: één van mijn schuine strepen doet het niet verdomme


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 14-09-2005 20:37 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Dat gepraat over "de jeugd" komt door het enorme kwaliteitsverlies in onderwijs van de laatste jaren.
In Utrecht zijn dit jaar 50 eerstejaars wiskunde. Er zijn 721 eerstejaars psychologie.
Er zijn 65 eerste jaars scheikunde, 200 eerstejaars algemene sociale wetenschappen. En ook nog meer dan 100 culturele antropologie (nog zo'n prutstudie).
(bron www.uu.nl)
In Azië gaat iedereen wis-, natuur- of scheikunde doen. De TU's hier kampen al jaren met teruglopende eerstejaars.

Straks leven we in een land waar iedereen op feestjes kan ouwehoeren over het aandeel Talpa-kijkers in 't Gooi maar waar niemand een brug kan bouwen of een vliegtuig kan laten vliegen. Zo maakt een land zichzelf irrelevant.
Ik zou zeggen: veel meer verplichte vakken terug op school, geen zelfwerkzaamheid tot aan de vervolgopleiding en een tegemoetkoming in de studiekosten voor exacte vakken, gekoppeld aan een bindend studieadvies om met de studie te kappen bij falen van 33% of meer van de tentamens.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 14-09-2005 21:10 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 8:59 schreef Unholy Mary het volgende:
Heeft eerder te maken met onze geweldige consumptiemaatschappij waarin winst, winst en meer winst aan de zijde van de industrie en ondernemingen het grote streven is (lees voor 'winst': geld. )
En aan de zijde van de consument is het meer, meer en meer. In de trant van: wat mijn buurman heeft moet ik ook hebben.


Ja hoor geef het kapitalisme maar weer de schuld. Mensen hebben namelijk geen eigen verantwoordelijkheid en zijn voor Jan Lul toerekeningsvatbaar.

[Dit bericht is gewijzigd door kwelgeest op 14-09-2005 21:11]


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Nix
Usericon van Nix
Posted 14-09-2005 21:12 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 21:10 schreef kwelgeest het volgende:
Ja hoor geef het kapitalisme maar weer de schuld. Mensen hebben namelijk geen eigen verantwoordelijkheid en zijn voor Jan Lul toerekeningsvatbaar.




Ehm de economie is altijd al een makkelijke prooi geweest. Waar men weinig/niets vanaf weet is makkelijk te beschuldigen.


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 14-09-2005 21:13 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

Ik doe lekker biologie!!

Yay!


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


Vr.M
Kleine Boze Wolf
Usericon van Vr.M
Posted 14-09-2005 21:17 by Vr.M Wijzig reactieProfiel van Vr.MQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 18:19 schreef slome het volgende:
Ik denk dat dit niet voor de volle 100% opgaat, zoals Nix al melde, zijn er genoeg andere jongeren die zich wel interesseren in andere zaken dan patsen/roddelen/de hoer uithangen. Lui die zich met dat soort zaken bezig houden vallen altijd meer op dan iemand die liever op een rustige plek een boek leest.



Hmmm, dat gym als vak verplicht moest worden heeft men om een bepaalde reden besloten. Aangezien de jeugd van tegenwoordig liever achter de computer zit ipv dat ze een paar uur in de week wat oefeningen doen of achter een bal aanrennen moeten ze zo maar wat conditie opbouwen. Het is idd zonde dat dit van de lestijd afgaat maar persoonlijk vind ik dat je eigen lichaam in goede (acceptabele) conditie houden ook erg belangrijk.





Dat er verschillende soorten jeugd en jongeren zijn, en ze niet allemaal de hoer uit hangen, snap ik, behoor zelf namelijk tot de “jongeren met het boek” die jij bedoelt. Had ik er misschien even bij moeten melden, maar ik dacht dat dat wel duidelijk was. Natuurlijk doet niet iedereen mee aan dat onrespectabele TMF gedoe, maar ik denk dat wanneer je de doorsnee “puber” neemt, die er vrij dicht bij in de buurt komt.

En tja, men zit teveel binnen tegenwoordig. Maar creatieve vakken zijn voor de geest heel gezond en beeldende vorming is ook niet verplicht. Ik vind het ieders eigen verantwoordelijkheid, maar dat komt vermoedelijk voort uit mijn aversie jegens gym Het zal wel niet voor niets bedacht zijn..!



@ Leviathanica: Een beetje terug


Je maintiendrai!


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 14-09-2005 21:17 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Algemene onderontwikkeling.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Vr.M
Kleine Boze Wolf
Usericon van Vr.M
Posted 14-09-2005 21:27 by Vr.M Wijzig reactieProfiel van Vr.MQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 18:38 schreef Nix het volgende:
Ik vind het wel raar dat er gedaan wordt alsof gebrek van algemene ontwikkeling (kennis) iets typisch van de laatste jaren is.



Dat is natuurlijk wel een beetje kortzichtig.


Steeds spreken over de jeugd mag kortzichtig gevonden worden, maar dat maakt het gezegde nog niet gelijk onwaar.

Ben het absoluut met je eens dat het gewoon een deel van de bevolking is, en niet simpelweg de jeugd van tegenwoordig. Maar de jongeren van nu hebben zoveel kansen (zoals bijvoorbeeld internet en het eisen van redelijk onderwijs of kiezen van een goede studie), ik vind het gewoon vrij jammer dat die toch door een te grote groep (nog) niet benut wordt.


Je maintiendrai!


SkinPeeleR
moeite van het doodschoppen niet waard
Usericon van SkinPeeleR
Posted 14-09-2005 21:53 by SkinPeeleR Wijzig reactieProfiel van SkinPeeleRQuote dit berichthttp://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/zwakbegaafdheid.php

Wij hebben last van hangbejaarden.. zonder enige ontwikkeling omdat hun school een dikke 60 jaar geleden werd platgebombardeert.


Een kleine snol zit zo vol.


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 14-09-2005 21:56 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 10:53 schreef Chelman het volgende:
Kan je wellicht aangeven hoe het bovenstaande zich tot algemene ontwikkeling verhoudt? Dat is mij niet echt duidelijk. Het zijn twee dingen die echt geen drol met elkaar te maken hebben. Sterker nog....op persoonlijk gebied is een brede algemene ontwikkeling best belangrijk indien je veel doekoe wilt verdienen.


Ik reageerde dan ook op een post van Morningrise. Helaas zat er een post van iemand anders tussen waardoor dat misschien wat minder duidelijk was.


Hatsjikidee!


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 14-09-2005 22:28 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 14 september 2005 20:37 schreef M. het volgende:
Dat gepraat over "de jeugd" komt door het enorme kwaliteitsverlies in onderwijs van de laatste jaren.
In Utrecht zijn dit jaar 50 eerstejaars wiskunde. Er zijn 721 eerstejaars psychologie.
Er zijn 65 eerste jaars scheikunde, 200 eerstejaars algemene sociale wetenschappen. En ook nog meer dan 100 culturele antropologie (nog zo'n prutstudie).
(bron www.uu.nl)
In Azië gaat iedereen wis-, natuur- of scheikunde doen. De TU's hier kampen al jaren met teruglopende eerstejaars.

Straks leven we in een land waar iedereen op feestjes kan ouwehoeren over het aandeel Talpa-kijkers in 't Gooi maar waar niemand een brug kan bouwen of een vliegtuig kan laten vliegen. Zo maakt een land zichzelf irrelevant.
Ik zou zeggen: veel meer verplichte vakken terug op school, geen zelfwerkzaamheid tot aan de vervolgopleiding en een tegemoetkoming in de studiekosten voor exacte vakken, gekoppeld aan een bindend studieadvies om met de studie te kappen bij falen van 33% of meer van de tentamens.


Juist, en in Azië leven ze dan in landen waar iedereen bezig is met nog meer techniek te ontwikkelen die de wereld nog verder kapot zal maken.
Wat is er (vooral in het kader van algemene ontwikkeling) nu in odinsnaam mis met een studie als psychologie of algemene sociale wetenschappen? Het lijkt mij totaal niet verkeerd dat mensen wat meer weten over hoe de mens denkt en waarom de mens bepaalde dingen doet. Ook stress, wat binnen de kortste keren doodsoorzaak nummer 1 zal worden in de westerse wereld, wordt vooral bestreden door de psychologen.
Ik vraag me af waarom jij beta-vakken zoveel nuttiger vind voor de maatschappij, en waarom je scheikunde en natuurkunde zo belangrijk vind in de algemene ontwikkeling?
Nee, dan vind ik Geschiedenis, Psychologie en Filosofie toch heel wat belangrijker. Wat is er nu boeiender dan nadenken over hoe de mens heeft geleefd, hoe de mens nu leeft en waarom de mens leeft? Nog meer dingen uitvinden zoals waterstofbommen, auto's en cfk's die de natuur kapot maken en mobieltjes met golven die straks iedereen kanker zullen bezorgen, en alle rust en privacy (die er toch al te weinig is) afpakken?

[Dit bericht is gewijzigd door Kramy op 14-09-2005 22:30]



Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen