IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Rozenkruizers Vorige pagina
ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 16-11-2003 12:23 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 16 november 2003 1:15 schreef Vinay het volgende:
in deze maatschappij moet je eerst inspannen op school, om dan een beroep uit te kunnen oefenen en dat hebben veel leden van de Rozenkruizers wel gedaan ,volgens mij .
(Medy van der Laan is lid van d'66 en heeft een rechtenstudie afgerond en een vooropleiding voor conservatorium ,Rozenkruizers hebben geen relatie met (rechtse) politiek )



ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 16-11-2003 12:24 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

bruna literatuur, heeft geeft jullie niveau wel aan


Hypocrisy
Usericon van Hypocrisy
Posted 27-11-2003 17:57 by Hypocrisy Wijzig reactieProfiel van HypocrisyQuote dit berichthttp://www.grinroth.nl

Hmm dit is welliswaar mijn eerste post op het zware metalenforum, maar goed

Ik ben ooit es op het Lectorium Rosicrucianum geweest en heb daar iemand geinterviewd voor school.
Wat ik er nog van weet is dat behalve de geheimzinnigheid rond de school er een hele studie aan wordt gewijd, om jezelf los te laten en zo vervolgens de jezus in je laat op staan?! Ik vond het nogal vreemd allemaal...


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 27-11-2003 18:39 by windkracht10 Wijzig reactieProfiel van windkracht10Quote dit bericht

quote:
Op 27 december 2001 23:10 schreef Duxmortem het volgende:
Ik heb hem inmiddels 7 jaar niet gezien dus dat kan vrij lastig worden. Ik kan misschien wel dat krantenbericht eens inscannen en hier neerpleuren.

Geliquideerd door de orde omdat hij met z'n kop in de krant stond.


mvg wk10


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 30-11-2003 4:07 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 27 november 2003 17:57 schreef Hypocrisy het volgende:
zo vervolgens de jezus in je laat op staan?! Ik vond het nogal vreemd allemaal...

ik denk dat ze bedoelen de geest/ziel van jezus .
of je ware zelf . in sommige oude indiase filsofien heb je verschillende woorden voor ziel en god en zo , dat maakt het praten over spiritiualiteit (en magie) veel makkelijker .
woorden als Atmen of Atma en paratma ('collectieve ziel', God )en jivatma ( de individuele ziel). het een worden van de ziel met Atmen is volgens mij het doel .
in een shamanenboek kwam ik de term 'oerbron' tegen , vergelijkbaar met Atmen .

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 30-11-2003 4:25]



Voice Of Doom
kotsende chaoot
Usericon van Voice Of Doom
Posted 30-11-2003 4:09 by Voice Of Doom Wijzig reactieProfiel van Voice Of DoomQuote dit bericht

quote:
Op 27 november 2003 17:57 schreef Hypocrisy het volgende:
Hmm dit is welliswaar mijn eerste post op het zware metalenforum, maar goed

Ik ben ooit es op het Lectorium Rosicrucianum geweest en heb daar iemand geinterviewd voor school.
Wat ik er nog van weet is dat behalve de geheimzinnigheid rond de school er een hele studie aan wordt gewijd, om jezelf los te laten en zo vervolgens de jezus in je laat op staan?! Ik vond het nogal vreemd allemaal...
ben jij ook de Hypocrisy op DC of zie ik nu spoken?


I've got no trust to give, I've got no heart to break, Nothing for me to fucking lose, because I never had a fucking thing


Voice Of Doom
kotsende chaoot
Usericon van Voice Of Doom
Posted 30-11-2003 5:55 by Voice Of Doom Wijzig reactieProfiel van Voice Of DoomQuote dit bericht

quote:
Op 16 november 2003 12:24 schreef ghoulliette het volgende:
bruna literatuur, heeft geeft jullie niveau wel aan
Nee...jij hebt niveau?




I've got no trust to give, I've got no heart to break, Nothing for me to fucking lose, because I never had a fucking thing


Hypocrisy
Usericon van Hypocrisy
Posted 01-12-2003 0:09 by Hypocrisy Wijzig reactieProfiel van HypocrisyQuote dit berichthttp://www.grinroth.nl

hmm nee dat ben ik niet...


lord Kaas
Usericon van lord Kaas
Posted 22-04-2004 18:18 by lord Kaas Wijzig reactieProfiel van lord KaasQuote dit bericht

quote:
Op 27 november 2003 17:57 schreef Hypocrisy het volgende:
Hmm dit is welliswaar mijn eerste post op het zware metalenforum, maar goed

Ik ben ooit es op het Lectorium Rosicrucianum geweest en heb daar iemand geinterviewd voor school.
Wat ik er nog van weet is dat behalve de geheimzinnigheid rond de school er een hele studie aan wordt gewijd, om jezelf los te laten en zo vervolgens de jezus in je laat op staan?! Ik vond het nogal vreemd allemaal...


Houd wel in gedachte dat men bij het Lectorium Rosicrucianum Jezus niet opvatten als bij elk ander gemiddeld christelijk geloof. Maar als een Jezuskracht. Een soort verlichte kracht in jezelf. Jezus als persoon zien zij meer als een profeet of verlicht persoon zoals er meerdere zijn geweest.


DeKirsten
Usericon van DeKirsten
Posted 28-12-2007 18:38 by DeKirsten Wijzig reactieProfiel van DeKirstenQuote dit bericht

Ik ben nieuwsgierig of er hardrockers/metalmensen bestaan die (net als ik) zijn 'opgevoed' door Rozenkruizers of het (nog) zijn , maar ook kunnen waarderen/combineren.

Om eens van gedachten te wisselen


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 28-12-2007 21:05 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

nope, wel wat verdwaalde gristenen hier. maar vertel? of is het meer hetzelfde zoals de 'standaard discussie' over gristendom en metal en de tolerantie ervan wederzijds?


Je moeder.


DeKirsten
Usericon van DeKirsten
Posted 29-12-2007 16:27 by DeKirsten Wijzig reactieProfiel van DeKirstenQuote dit bericht

quote:
Op 28 december 2007 21:05 schreef karnivoor het volgende:
nope, wel wat verdwaalde gristenen hier. maar vertel? of is het meer hetzelfde zoals de 'standaard discussie' over gristendom en metal en de tolerantie ervan wederzijds?


Neen, bovendien vind ik Rozenkruizers geen 'gristenen' in die zin dat ze de bijbel niet letterlijk nemen. Zij zien dit meer als één van de vele uitingen van universele kennis. Symbolieken dus die bij dat volk in die tijd pasten. Het kind dat word geboren in een stal vertegenwoordigt b.v. hetzelfde als de ontluikende lotus in een modderpoel, wat weer van de Boeddisten is.
En dat is weer hetzelfde als de roos die tot bloei komt aan het kruis. Het symbool van de Rozenkruizers.

Ik ben er zelf dus mee opgevoed, maar ben er op mijn 13e al uitgestapt, vanwege de vele leefregels.
Als puber vond ik het veel te lastig om aan iedereen uit te moeten leggen waarom je niet rookt, drinkt en vegetarisch leeft. Vooral omdat dat ook niet mijn eigen keuze was. Inmiddels deed ik dat allemaal wel dus ik paste niet meer bij de Rozenkruizers. Hoewel ik het wel met de essentie van hun leer eens ben. Het waren alleen totaal mijn 'soort mensen' niet. Ik voelde me al heel jong veel meer aangetrokken tot exentrieke, aparte mensen. Rozenkruizers lijken die fase allang voorbij te zijn en kleden zich juist heel onopvallend omdat ze 'het' allemaal al gevonden lijken te hebben. Ze spraken ook vaak over een fantastisch gevoel van herkenning toen ze in aanraking met die leer kwamen.
Ik dus helemaal niet, maar ja, ik kreeg het er dan ook met de paplepel ingegoten dus is het allemaal niet 'nieuw' voor mij. En hoewel ik het met de leer wel eens ben, vond ik het eigenlijk tijdverspilling om alleen maar in hun tempels rond te hangen en me volledig op die leer te storten. Ik wilde juist de wijde wereld in en alles zelf uitzoeken.

Om een heel lang verhaal kort te maken: ik ken niemand die dit herkent en zou het interessant vinden om te weten hoe anderen hiermee om gaan.
Ik loop namelijk al jaren nogal vertwijfeld rond op deze aardkloot
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je 'het' in dit universum alleen maar kunt bereiken door lid te worden van die ene Rozenkruizers-orde op planeet aarde. Daar lijkt de kosmos me iets te uitgestrekt voor!

De Rozenkruizers beweren echter dat het niet te doen is in je eentje. Maar daar krijg ik een benauwend gevoel van. Ik wil namelijk niet afhankelijk zijn van een groepering of instantie.

Zo, dat lijkt me wel even genoeg...


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 29-12-2007 16:29 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

Veel weg van straight edge die gasten.behalve het hele jezus gedoe eromheen dan.


Fuck the world and fuck you


DeKirsten
Usericon van DeKirsten
Posted 29-12-2007 16:45 by DeKirsten Wijzig reactieProfiel van DeKirstenQuote dit bericht

quote:
Op 29 december 2007 16:29 schreef mental het volgende:
Veel weg van straight edge die gasten.behalve het hele jezus gedoe eromheen dan.


Hmmm... dat jezusgedoe valt overigens errug mee... wat de 'gangbare' christenen daar mee doen lijkt van geen kanten op de Rozenkruizersleer.
Verder heb ik totaal geen verstand van Straight Edge.
Behalve dat ze ook geen vlees eten en nogal fanatiek zijn?


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 29-12-2007 17:03 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Mwah, rozenkruizers zijn volgens mij geen christenen omdat ze dualistische opvattingen hebben en het Christusoffer niet erkennen. De hele bijbel letterlijk te nemen is ook wel weer een beetje kort door de bocht om een onderscheid te laten zijn. Alleen Amerikaans-fundantalistische charismatische creationisten nemen volgens mij de bijbel letterlijk woord voor woord.



Kramy
Usericon van Kramy
Posted 29-12-2007 17:06 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Ook in Nederland nemen velen de bijbel letterlijk hoor. Wat betreft de Rozenkruizers, dit is naar mijn mening een zoveelste verzameling van mensen die om uiteenlopende redenen steun zoeken (en vaak ook vinden) bij elkaar onder het mom van spiritueel gezwets. Niets mis mee, maar ook totaal niet mijn ding.



Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 29-12-2007 17:07 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

We hebben ook een fikse charismatische beweging in Nederlanmd. Het feit dat de kerken leeglopen is omdat de kerken onder een synode leegstromen naar de ieder-voor-zich evangelische en pinkstergemeentes die geen cijfers hebben van leden dan de eigen gemeente.



Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 29-12-2007 17:11 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Ik wil niet vervelend doen, maar naar mijn mening is de belangrijkste eigenschap van een rozenkruizer de stellige ontkenning van het zijn van iets dergelijks van een rozenkruizer.

In andere woorden: van ieder die ooit bekend heeft een rozenkruizer te zijn, kunnen we veilig ervan uitgaan dat hij/zij niets met de rozenkruizers te maken heeft. Echter, ieder die ontkent lid te zijn van de rozenkruizers is onmiddellijk verdacht.

Elke 'openbare' rozenkruizer broederschap heeft niets te maken met de 'echte' rozenkruizers, maar is slechts een banale, mislukte afgeleide hiervan, simpelweg vanwege bovenstaande stelling. Of de 'echte' rozenkruizers ooit hebben bestaan is bovendien zeer de vraag, ook weer vanwege de stelling.

En nee, dit heb ik niet van mezelf, maar van Umberto Eco's magnum opus: 'De Slinger van Foucault'


Dear dirty delightful old drunken old days


DeKirsten
Usericon van DeKirsten
Posted 29-12-2007 17:14 by DeKirsten Wijzig reactieProfiel van DeKirstenQuote dit bericht

quote:
Op 29 december 2007 17:03 schreef Audiophile het volgende:
Mwah, rozenkruizers zijn volgens mij geen christenen omdat ze dualistische opvattingen hebben en het Christusoffer niet erkennen. De hele bijbel letterlijk te nemen is ook wel weer een beetje kort door de bocht om een onderscheid te laten zijn. Alleen Amerikaans-fundantalistische charismatische creationisten nemen volgens mij de bijbel letterlijk woord voor woord.


Da's waar, inmiddels gelooft denk ik bijna niemand meer dat de Ark echt heeft rondgevaren of dat de zee letterlijk in tweeën werd gesplitst door Mozes. Maar wat bedoel je met dualistische opvattingen? En het christusoffer... tsja, als we daardoor allemaal verlost waren van alle ellende, wat lopen we dan nog allemaal te kloten hier?


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 29-12-2007 17:18 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Dat de god uit het Oude Testament een slechte god is en de god uit het Nieuwe Testament een totaal andere liefdevolle god is.

Toevallig gelooft iedereen die twee puntjes wel, er was een vloed, daar schijnen overal ter wereld aanwijzingen te zijn, net zoals verwijzingen in andere religies(heb ik gehoord, concrete feiten ontbreken uiteraard...). Ik had het meer over Openbaringen en Genesis enzo.



DeKirsten
Usericon van DeKirsten
Posted 29-12-2007 17:21 by DeKirsten Wijzig reactieProfiel van DeKirstenQuote dit bericht

quote:
Op 29 december 2007 17:06 schreef Kramy het volgende:
Ook in Nederland nemen velen de bijbel letterlijk hoor. Wat betreft de Rozenkruizers, dit is naar mijn mening een zoveelste verzameling van mensen die om uiteenlopende redenen steun zoeken (en vaak ook vinden) bij elkaar onder het mom van spiritueel gezwets. Niets mis mee, maar ook totaal niet mijn ding.


Er zijn inderdaad 1001 groeperingen die op die manier samen komen. Dus blijkbaar zoekt men naarstig naar 'iets'. Dus krijg je een groepje gelijkgestemden.
En zodra je dan samen een instituutje vormt, ga je al de mist in


DeKirsten
Usericon van DeKirsten
Posted 29-12-2007 17:28 by DeKirsten Wijzig reactieProfiel van DeKirstenQuote dit bericht

quote:
Op 29 december 2007 17:11 schreef Schaffelaer het volgende:
Ik wil niet vervelend doen, maar naar mijn mening is de belangrijkste eigenschap van een rozenkruizer de stellige ontkenning van het zijn van iets dergelijks van een rozenkruizer.

In andere woorden: van ieder die ooit bekend heeft een rozenkruizer te zijn, kunnen we veilig ervan uitgaan dat hij/zij niets met de rozenkruizers te maken heeft. Echter, ieder die ontkent lid te zijn van de rozenkruizers is onmiddellijk verdacht.

Elke 'openbare' rozenkruizer broederschap heeft niets te maken met de 'echte' rozenkruizers, maar is slechts een banale, mislukte afgeleide hiervan, simpelweg vanwege bovenstaande stelling. Of de 'echte' rozenkruizers ooit hebben bestaan is bovendien zeer de vraag, ook weer vanwege de stelling.

En nee, dit heb ik niet van mezelf, maar van Umberto Eco's magnum opus: 'De Slinger van Foucault'


Da's inderdaad een goeie.
Een ware 'Rozenkruizer' is namelijk al klaar met 'het proces', dus loopt hier niet meer rond.
Ik kan dus ook moeilijk beweren dat ik een Rozenkruizer ben geweest. Maar goed, laten we dan maar stellen dat als iemand zich Rozenkruizer noemt, hij dan bezig is met die leer en dus braaf contributie voor het lidmaatschap betaalt ;-).

't is maar hoe je het interpreteert....


Dick Wolkendeck
Bach, Bacher, Bachst
Usericon van Dick Wolkendeck
Posted 17-03-2008 15:05 by Dick Wolkendeck Wijzig reactieProfiel van Dick WolkendeckQuote dit berichthttp://www.seraphique.com

quote:
Op 11 november 2003 13:21 schreef kwelgeest het volgende:
ik raad het boek ''het heilige bloed en de heilige graal'' van michael baigent, richard leigh en henry lincoln aan aan mensen die geitresseerd zijn in onderwepen als: de tempeliers, rozenkruizers, de eerste eeuwen van het christendom etc.
Het is een erg interessant documentair boek.


Wel leuk boek, blijkt weinig van waar ter zijn. De laatste jaren is gebleken dat Leigh cs. op het verkeerde been zijn gezet door Plantard (figuur in het boek). Plantard was blijkbaar zelf op zoek naar de graal en poogde dmv het planten (no pun intended) van misleidende, geheimzinnige en belangwekkende informatie in de Bibliotheque Nationale in contact te komen met mensen die meer wisten of ontbrekende puzzelstukjes hadden.


Only sick music makes money today - Nietsche.


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen