IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : zang techniek (tips) Vorige pagina | Volgende pagina
Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 27-12-2005 1:55 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

De schreeuwer van het bandje waar ik in speelde dronk meestal zuivel, meestal zoop hij na een uurtje de serieuze zanger uit te hebben gehangen net zo hard bier als wij, overigens.

Serieus, als je wilt zingen zonder er in meer of mindere mate last van te krijgen, is een boyband of kerkkoor misschien een betere keus. Vooral bij blackmetal zijn er geen technieken toe te passen zoals bij grunten, blackmetal is gewoon vol gaan, keihard krijsen, de enigste beperking bestaat uit de waarde die je aan jouw stembanden hecht.
Dat dacht ik, tenminste.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


MetalTuupLimburg
Usericon van MetalTuupLimburg
Posted 27-12-2005 15:35 by MetalTuupLimburg Wijzig reactieProfiel van MetalTuupLimburgQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/KayMeertens

Als je er keelpijn van krijgt doe je inderdaad iets fout... een goeie komt niet vanuit je keel (geldt voor krijs iets minder). Maar echt uitleggen kun je dat niet, moet je gewoon doen

[Dit bericht is gewijzigd door MetalTuupLimburg op 27-12-2005 15:37]


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 27-12-2005 15:38 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Maar dingen als chocomel of fristi gebruiken helpt wel. Zorgt ook voor een wat voller/vetter geluid (je voelt dat laagje in je strot meetrillen )


WhiteMetalGay
Waarheen, waarvoor?
Usericon van WhiteMetalGay
Posted 27-12-2005 16:13 by WhiteMetalGay Wijzig reactieProfiel van WhiteMetalGayQuote dit berichthttp://www.thehun.com

quote:
Op 27 december 2005 1:55 schreef Heiden het volgende:

Serieus, als je wilt zingen zonder er in meer of mindere mate last van te krijgen, is een boyband of kerkkoor misschien een betere keus. Vooral bij blackmetal zijn er geen technieken toe te passen zoals bij grunten, blackmetal is gewoon vol gaan, keihard krijsen, de enigste beperking bestaat uit de waarde die je aan jouw stembanden hecht.
Dat dacht ik, tenminste.

Dat kerkoor is een briljante optie, want daar leer je ademhalen (door je neus, want ondertussen moet de dirigent gepijpt worden). Dit betekent dat je met je linkerlong kunt uitademen en met je rechter inademen. Zo krijg je dus een permanente luchtstroom.

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteMetalGay op 27-12-2005 16:14]


Hersenloze Mayonaise eten


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 27-12-2005 23:19 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Iedereen heeft het constant over grunten, ik dacht dat de topicstarter meer antwoorden zocht met betrekking tot screams? Dan schieten die interessante buiktechnieken en vage ademtechnieken voor het grunten niet echt op, natuurlijk.
Screams worden volgens mij toch voornamelijk in de keel gevormd met het nodige gegorgel en het zo smerig mogelijk proberen te klinken. Grunten is voornamelijk gebaseerd op een diepe uit den pens komende klinker, a, e, o, oe, enzovoort. Bij de meeste grunters is de articulatie daardoor ook vrij ruk, omdat de medeklinkers onhoorbaar zijn omdat het strottegat helemaal open staat. Screams komen direct uit je strot, waar de stembanden nodig zijn om de meest verkankerde rochels uit te braken. Ik ben dan ook van mening dat er geen stembandbesparende technieken van toepassing zijn op het screamen.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


re-MEM-bry-o
Usericon van re-MEM-bry-o
Posted 28-12-2005 1:13 by re-MEM-bry-o Wijzig reactieProfiel van re-MEM-bry-oQuote dit bericht

quote:
Op 27 december 2005 23:19 schreef Heiden het volgende:
Iedereen heeft het constant over grunten, ik dacht dat de topicstarter meer antwoorden zocht met betrekking tot screams? Dan schieten die interessante buiktechnieken en vage ademtechnieken voor het grunten niet echt op, natuurlijk.
Screams worden volgens mij toch voornamelijk in de keel gevormd met het nodige gegorgel en het zo smerig mogelijk proberen te klinken. Grunten is voornamelijk gebaseerd op een diepe uit den pens komende klinker, a, e, o, oe, enzovoort. Bij de meeste grunters is de articulatie daardoor ook vrij ruk, omdat de medeklinkers onhoorbaar zijn omdat het strottegat helemaal open staat. Screams komen direct uit je strot, waar de stembanden nodig zijn om de meest verkankerde rochels uit te braken. Ik ben dan ook van mening dat er geen stembandbesparende technieken van toepassing zijn op het screamen.
nee idd luister naar de screams van dani filth op die laatste dvd van hun kats noar de klote alleen laag wil nog een beetje!!hat einde van cof


Elsjefiederelsje
Usericon van Elsjefiederelsje
Posted 02-01-2006 21:50 by Elsjefiederelsje Wijzig reactieProfiel van ElsjefiederelsjeQuote dit bericht

quote:
Op 26 december 2005 14:40 schreef Aaargh het volgende:
Als je het goed doet komt het ruige geluid ook niet uit je keel, maar uit de diepere krochten van je ingewanden. Door je mondholte ruim te laten (jezus, hoe leg ik dit uit?) kun je het vervolgens nog extra laten resoneren. Ik vind dit heel moeilijk uit te leggen, want hoewel het een technisch aspect is, doe ik dit meer op gevoel dan op verstand. Ik zeg altijd maar dat ik grunt vanuit mijn baarmoeder, maar daar zul je waarschijnlijk niet veel aan hebben.


Dit is zover ik de moeite hebgenomen het te lezen, het zinnigste bericht tot nu toe...

Je kunt op 2 manieren ademhalen, door je borstkas uit te zetten en door je middenrif soort van naar beneden te duwen(buikademhaling) en die 2e is de beste bij zang (gewoon blijven oefenen, dan wordt het vanzelf een gewoonte)

Je mondholte ruimlaten... zoals in de quote beschreven.. Is ongeveer zoiets als een goudvis nadoen.. ok klinkt zinloos maar je hoeft je lippen niet naar de letter te vormen als je de klank maar produceerd *ik begin te vermoeden dat mijn post ook niet egt iets duidelijk maakt*

En als je je zang oefend kun je dat beter eerst appart doen... tot je tevreden bent en dan pas erbij gaan spelen.. Anders heb je zoveel aan je hoofd dat je je nog niet kan concentreren op de door ons beschreven zangtechnieken...

maar ik hoop dat je er wat aan hebt en suc6 ermee


I rest my case


Underoath777
Usericon van Underoath777
Posted 22-11-2006 15:50 by Underoath777 Wijzig reactieProfiel van Underoath777Quote dit bericht

Hallo ik ben een zanger van een band Thorn For Alice
Wij spelen Emocore/Hardcore.

In de Emo zijn er verschillende stijlen ook wel Screamo. Schreeuwen dus... niet echt grunt, grunt komt inderdaad meer uit de buik (baarmoeder volgens Elsjefiederelsje haha) Voor de screamers kijk inderdaad uit voor je middenrif. bij mij zit er een scheurtje in of breuk (komt niet door screamen bij mij maar het is wel mogelijk).Je zet meestal kracht op de borstkas probeer het meer vanuit de maag te doen is nog goed ook krijg je buikspieren van ;o).

Hou je keel open trek zo min mogelijk je keel samen om kracht te zetten en spieren ook zo min mogelijk aanspannen bij kaak en nek.

Wat ik vroeger had is dat het vaak zacht was omdat te veel kracht te veel energie koste en zelfs pijn deed bij mij. Zet gewoon de microfoon wat harder. Als je het een tijdje oefent om zoveel mogelijk vanuit je buik de toon te halen en met je keel de hoge tonen eruit probeert te krijgen lukt het vanzelf harder. adem diep in voor elke zin om zo veel mogelijk lucht naar je buik te krijgen zo hoef je niet zoveel kracht te zetten om het eruit te schreeuwen.

bij mij werkt dit wel redelijk zonder dat ik pijn heb bij mijn middenrif. Ik weet niet of voor iedereen de zelfde techniek het beste is maar misschien hebben de beginnende screamers er iets aan.

Ik drink altijd cola werk heel goed als je toch pijn krijgt in keel. Ook melk dranken werken goed

Mijn voorbeeld in Spencer van Underoath

blijven oefenen dus.
Groetjes Tim



[Dit bericht is gewijzigd door Underoath777 op 22-11-2006 16:00]


drdennuz
"Wetenschappers en scientists hebben het bewezen..
Usericon van drdennuz
Posted 22-11-2006 16:42 by drdennuz Wijzig reactieProfiel van drdennuzQuote dit berichthttp://www.myspace.com/scionics

quote:
Op 22 november 2006 15:50 schreef Underoath777 het volgende:
Hallo ik ben een zanger van een band Thorn For Alice
Wij spelen Emocore/Hardcore.

In de Emo zijn er verschillende stijlen ook wel Screamo. Schreeuwen dus... niet echt grunt, grunt komt inderdaad meer uit de buik (baarmoeder volgens Elsjefiederelsje haha) Voor de screamers kijk inderdaad uit voor je middenrif. bij mij zit er een scheurtje in of breuk (komt niet door screamen bij mij maar het is wel mogelijk).Je zet meestal kracht op de borstkas probeer het meer vanuit de maag te doen is nog goed ook krijg je buikspieren van ;o).

Hou je keel open trek zo min mogelijk je keel samen om kracht te zetten en spieren ook zo min mogelijk aanspannen bij kaak en nek.

Wat ik vroeger had is dat het vaak zacht was omdat te veel kracht te veel energie koste en zelfs pijn deed bij mij. Zet gewoon de microfoon wat harder. Als je het een tijdje oefent om zoveel mogelijk vanuit je buik de toon te halen en met je keel de hoge tonen eruit probeert te krijgen lukt het vanzelf harder. adem diep in voor elke zin om zo veel mogelijk lucht naar je buik te krijgen zo hoef je niet zoveel kracht te zetten om het eruit te schreeuwen.

bij mij werkt dit wel redelijk zonder dat ik pijn heb bij mijn middenrif. Ik weet niet of voor iedereen de zelfde techniek het beste is maar misschien hebben de beginnende screamers er iets aan.

Ik drink altijd cola werk heel goed als je toch pijn krijgt in keel. Ook melk dranken werken goed

Mijn voorbeeld in Spencer van Underoath

blijven oefenen dus.
Groetjes Tim




btje laat he

hehe ennuhm... elke zangleraar zal je afraden cola te zuipen, evenals bier en koffie.

reden... alcohol/Cafeïne onttrekt vocht.. dus daar krijg je een droge bek van.. dus daar krijg je een droge strot van.. en de bedoeling met veel drinken is het 'doorsmeren' van je keel... gebruik dus of water, of zuivel.... (ik werd ooit heel raar aangekeken toen ik op't podium een glas melk inschonk, het was ook voor de grap bedoeld maargoed )


Rule-Ant
Usericon van Rule-Ant
Posted 01-12-2006 11:17 by Rule-Ant Wijzig reactieProfiel van Rule-AntQuote dit berichthttp://www.prey-band.com

haha, ik heb ooit met een potje kamillethee op het podium gestaan. werkt prettig op je stembanden.

Maar inderdaad: ademhaling altijd via je buik, kracht zetten door buikspieren, niet door longen. Bij gebruik van longen gebruik je vaak automatisch je keel, waardoor je de stembanden forceert.

Zing voor optredens altijd een minuut of 10 in (toonladders of iets dergelijks) om je stem op te warmen, dit vergroot de soeplheid van de stembanden en verkleint de kans dat je jezelf overschreeuwd. Ik doe dit altijd eerst met mijn mond dicht (toonladders neurien) waardoor de stem sneller opwarmt.

De luchtstroom moet vanuit je buik zonder blokkades naar buiten komen; een gedeelte komt via je neus, deze bepaald voor een groot gedeelte je klankkleur, en zorg dat er geen tong in de weg zit die de luchtstroom tegen kan houden.

Ik bleek zelf altijd mijn tong omhoog te doen als ik hoger en harder ging zingen, terwijl dit juist volume laat afnemen en hogere spanning op je keel zet. Na een paar zanglessen is dat er snel uit gegaan.

De vorming van je mond is ook belangrijk voor de uitspraak. Als je van hoog naar laag zingt is een soort glimlach bevordelijk voor de afronding van de klank, hoe hoger de zang hoe opener de mond en hoe lager de zang hoe dichter.

Ik kan zangles verder aan iedere zanger aanbevelen. Ik heb het nu sinds een jaar en ik kan merken dat ik er veel profijt van heb.

Groet,

Roeland
www.prey-band.com
http://www.myspace.com/preynl


I Am Thy Gallow
Usericon van I Am Thy Gallow
Posted 06-09-2007 14:22 by I Am Thy Gallow Wijzig reactieProfiel van I Am Thy GallowQuote dit bericht

screamen kan ik niet,en het beschadigt de stembanden..en grunten doe ik gwn...door zoals een hond te blaffen precies alleen hou ik het geluid langer vol,voor degenen die willen screamen:steek je vinger eens in je keel en probeer zo...moet wel lukke ^^


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 06-09-2007 14:34 by Aaaarco Wijzig reactieProfiel van AaaarcoQuote dit bericht

anders haal je effe een oud topic naar boven met een volstrekt onzinnig antwoord...

sukkel!


In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


evilreddysatan666
Usericon van evilreddysatan666
Posted 06-09-2007 15:26 by evilreddysatan666 Wijzig reactieProfiel van evilreddysatan666Quote dit bericht

http://www.melissacross.com
Dat is wel een zinnige reactie.


dus


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 06-09-2007 15:59 by Aaaarco Wijzig reactieProfiel van AaaarcoQuote dit bericht

das toch the zen of screaming...

ik heb de avi's hier .. inderdaad wel enigzins zinnig ja


In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


Litha
Usericon van Litha
Posted 07-09-2007 15:35 by Litha Wijzig reactieProfiel van LithaQuote dit berichthttp://www.lithadesign.nl

quote:
Op 26 december 2005 13:09 schreef altx het volgende:
Maar dat is toch helemaal geen black metal?!


grunten is grunten wat maakt het dan uit in wat voor band je grunt?



altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 07-09-2007 16:09 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 7 september 2007 15:35 schreef Litha het volgende:
grunten is grunten wat maakt het dan uit in wat voor band je grunt?


Ik maak het niet vaak mee dat iemand 2 jaar na dato nog hapt, dus ik moest het even teruglezen...

Maar lees de twee reply's er vlak voor en misschien snap je 'm dan.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


5hagrath
Tjiieuuwwww..
Usericon van 5hagrath
Posted 08-09-2008 19:36 by 5hagrath Wijzig reactieProfiel van 5hagrathQuote dit bericht

quote:
Op 26 december 2005 12:38 schreef Snaack het volgende:
Als het zeer doet, doe je het verkeerd.

Verder vind ik het erg lastig uit te leggen. Ademhalingstechniek is heel belangrijk, goed diep inademen voor je "inzet". En, ik weet niet hoe het met de anderen hier zit, maar ik grunt niet loeihard.

Als je goede techniek aan wilt leren kan het geen kwaad eens een paar zanglessen te nemen (niet persé van een screamer/ grunter!)

Succes!


Hmm ik weet ook dat je normaal moet blijven ademen
Niet te snel inademen


Fietsen doe je niet in een auto.


5hagrath
Tjiieuuwwww..
Usericon van 5hagrath
Posted 08-09-2008 19:38 by 5hagrath Wijzig reactieProfiel van 5hagrathQuote dit bericht

quote:
Op 22 november 2006 16:42 schreef drdennuz het volgende:
btje laat he

hehe ennuhm... elke zangleraar zal je afraden cola te zuipen, evenals bier en koffie.

reden... alcohol/Cafeïne onttrekt vocht.. dus daar krijg je een droge bek van.. dus daar krijg je een droge strot van.. en de bedoeling met veel drinken is het 'doorsmeren' van je keel... gebruik dus of water, of zuivel.... (ik werd ooit heel raar aangekeken toen ik op't podium een glas melk inschonk, het was ook voor de grap bedoeld maargoed )


Jup zie Alexi Laiho ( CoB ) Des de verder hij in een optreden komt. Begint hij steeds slechter te worden
Omdat hij vaak al midden in een optreden al dronken is.
( Bier zuipn tijdens optreden is niet zo slim )


Fietsen doe je niet in een auto.


5hagrath
Tjiieuuwwww..
Usericon van 5hagrath
Posted 08-09-2008 19:40 by 5hagrath Wijzig reactieProfiel van 5hagrathQuote dit bericht

quote:
Op 7 september 2007 15:35 schreef Litha het volgende:
grunten is grunten wat maakt het dan uit in wat voor band je grunt?


Emocore en Black Metal

Groot verschil

Emocore ademt in.
Black Metal ademt uit.

Black Metal heeft verschillende scream technieken

( Was ook mijn vraag hoe je bm vocals moest doen )

Maargoed


Fietsen doe je niet in een auto.


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 08-09-2008 19:41 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht



Why doesn't my music get me all the chicks?


MeisjeMetal
Usericon van MeisjeMetal
Posted 08-09-2008 19:42 by MeisjeMetal Wijzig reactieProfiel van MeisjeMetalQuote dit berichthttp://www.blackbunny.nl/mo0n

Je moet proberen je buik uit te zetten en vervolgens het via je borstkas (zo laag mogelijk dus) naar buiten te laten komen.



Bier, Metal en Bloemetjes!


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 08-09-2008 19:44 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

Veel roken tot je longbloemen krijgt!


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 08-09-2008 19:45 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

quote:
Op 8 september 2008 19:42 schreef MeisjeMetal het volgende:
Je moet proberen je buik uit te zetten.



Dat zou voor de meeste zetemmers geen probleem moeten zijn, met hun uitgezette buiken.


Bruce Banner


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 08-09-2008 19:45 by GrindMaster Wijzig reactieProfiel van GrindMasterQuote dit bericht

asfalteren die luchtwegen

Trouwens 5hagrath, hoe oud ben je ?


Why doesn't my music get me all the chicks?


MeisjeMetal
Usericon van MeisjeMetal
Posted 08-09-2008 20:13 by MeisjeMetal Wijzig reactieProfiel van MeisjeMetalQuote dit berichthttp://www.blackbunny.nl/mo0n

quote:
Op 8 september 2008 19:44 schreef Burzum het volgende:
Veel roken tot je longbloemen krijgt!


Gehe ja Zware sjek roken totdat je stem naar de sodeflikker is


Bier, Metal en Bloemetjes!


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen