IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Auteur:
Topic : Mensen die bekend zijn met filosofie? Vorige pagina | Volgende pagina
Silence
Usericon van Silence
Posted 09-06-2010 10:13 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Veblen is misschien wel een leuke, inderdaad... Ik ga er nog even over nadenken, bedankt beide.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 09-06-2010 10:20 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 9 juni 2010 10:00 schreef Gemene Lepel het volgende:
Gezien Silence's studie psychologie leek Veblen me toch toepasselijker.
Von Hayek!


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 09-06-2010 11:21 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Te laat, Silence heeft gesproken!


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


R.
Usericon van R.
Posted 09-06-2010 17:20 by R. Wijzig reactieProfiel van R.Quote dit bericht

Ben op dit moment nog steeds druk bezig met Kafka, James Joyce en Camus. Blijven boeien die lui.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 11-05-2011 18:04 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2011 17:44 schreef bastianus het volgende:
Is al dat vage gelul van jullie gymnasten niet eigenlijk bedoeld als vluchtwereld? Net als het leren van oude dode talen?

Nee. Nee.
quote:
Je moet toch iets met al die tijd die je over hebt omdat meisjes niet van nerds houden?

hehehe

Ik ben alleen geen nerd.
quote:
Op 11 mei 2011 17:46 schreef iPim het volgende:
Leuk dat je dat aanhaalt als 'eigen' kennis.

quote:
Op 11 mei 2011 17:55 schreef iPim het volgende:
Dus voordat je met je grote mond je wikipedia-waarheid verkondigt


Leuk dat je zo'n steek onder water geeft, oh en nogmaals zie ik. Vooral omdat ik daadwerkelijk alleen het deel over Symposium opgezocht had. Ja, en dat eerder van de platonische liefde

Verder geef ik graag toe dat wat ik van Plato weet niet meer scherp heb, hoor Is even graven ondertussen.

Deze persoonlijke aanvallen sieren je niet bepaald, vooral omdat je eigen kennis niet op peil is
quote:
Ik wist niet dat Plato er niet bij geweest zou zijn, nog dat het vijftien jaar na dato geschreven is.

Tsja.
quote:
Ik heb het symposium hier vertaald liggen. De redes van het symposium, waar ik over sprak, zijn wel degelijk monologen die direct gequoteerd zijn. Tussen de redes door praten de gasten met elkaar, en dat zou je kunnen zien als dialogen. Socrates weerlegt inderdaad Agathon's rede met een aantal vragen, precies op zijn befaamde manier, maar zijn eigen rede over de liefde is monologend.

OK Je stukje van daarna ook gelezen, het is duidelijk dat het als monoloog is opgeschreven Maar, nogmaals, dat boeit dus niet zoveel voor de vraag of het allemaal zijn ideeën waren.

En ook nogmaals: dit gebeuren tussen ons loopt nu al een tijd in cirkels en we komen echt niet verder zo. Zoals gezegd raad ik je aan je wat verder te verdiepen in de samenhang tussen Plato en Socrates en de context waarin bepaalde dingen geschreven zijn. Zo is een claim als "direct gesproken woorden" moeilijk hard te maken als het a) over een drankgelag ging, b) de auteur er zelf niet bij was en zelfs via-via-via-via-via gehoord heeft en c) het 15 jaar na dato opgeschreven is

Ik zou je er graag verder mee helpen, maar ook hier houdt mijn kennis snel op / heb ik het ook niet scherp meer

edit: en nog steeds wordt Symposium onder de "Dialogen van Plato" gerekend

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 11-05-2011 18:05]


I wish I was a butterfly


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 11-05-2011 18:07 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Huphup, 'De staat' lezen!


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 11-05-2011 18:10 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Qua primaire literatuur ken ik slechts 'De staat' waarin Plato 'Socrates' (de literaire Socrates) aan het woord laat. En of we dat nou 'dialogen' moeten noemen? Het komt er eigenlijk op neer dat Plato wat figuranten situeert die zijn genialiteit bezingen.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 11-05-2011 18:10 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2011 18:04 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Deze persoonlijke aanvallen sieren je niet bepaald, vooral omdat je eigen kennis niet op peil is



Mijn gelul is zeker niet op peil. Had wel een 9,5 voor de toets ervan. Het ging me alleen om het feit dat jij hetgeen wat ik op school geleerd heb zo maar eventjes probeerde af te slaan met een opgezocht wikipedia-artikeltje. Tenminste, dat gevoel kreeg ik er bij.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 11-05-2011 18:12 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2011 18:07 schreef kwelgeest het volgende:
Huphup, 'De staat' lezen!

Ligt klaar


I wish I was a butterfly


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 11-05-2011 18:12 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2011 18:12 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ligt klaar


Edi: Ik moet'm eigenlijk herlezen. Is alweer zo'n acht jaar geleden.

[Dit bericht is gewijzigd door kwelgeest op 11-05-2011 18:13]


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 11-05-2011 18:16 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Ken maar weinig mensen die erdoor bekend zijn geworden, kun je toch beter liedjes zingen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 11-05-2011 18:16 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2011 18:10 schreef iPim het volgende:
Mijn gelul is zeker niet op peil. Had wel een 9,5 voor de toets ervan.

En dan leren ze jullie serieus niet de achtergrond van de stukken die behandeld worden? Lijkt me toch wel vrij belangrijk
quote:
Het ging me alleen om het feit dat jij hetgeen wat ik op school geleerd heb zo maar eventjes probeerde af te slaan met een opgezocht wikipedia-artikeltje. Tenminste, dat gevoel kreeg ik er bij.

Het is denk ik beter zo'n instelling te laten varen en argumenten op hun eigen merites te beoordelen. Niet slechts op de (vermeende) bron.

Misschien heeft iemand wel per toeval de herinnering van een idee losgeschud
quote:
Op 11 mei 2011 18:12 schreef kwelgeest het volgende:


Edi: Ik moet'm eigenlijk herlezen. Is alweer zo'n acht jaar geleden.

Ja, doen, dan

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 11-05-2011 18:17]


I wish I was a butterfly


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 11-05-2011 18:36 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2011 18:04 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Maar, nogmaals, dat boeit dus niet zoveel voor de vraag of het allemaal zijn ideeën waren.


Dat was ook zeker niet hetgeen wat ik wilde aantonen.

quote:
Op 11 mei 2011 18:04 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
En ook nogmaals: dit gebeuren tussen ons loopt nu al een tijd in cirkels en we komen echt niet verder zo.


Daar ben ik het ook met je over eens.

quote:
Op 11 mei 2011 18:04 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Zoals gezegd raad ik je aan je wat verder te verdiepen in de samenhang tussen Plato en Socrates en de context waarin bepaalde dingen geschreven zijn.


Geen tijd voor, volgende week eindexamens.

quote:
Op 11 mei 2011 18:04 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Zo is een claim als "direct gesproken woorden" moeilijk hard te maken als het a) over een drankgelag ging,


Het was juist geen drankgelag. Een van de aanwezigen stelde voor om eens niet volkomen dronken te worden, maar gewoon rustig te drinken wat men wilde. Grieken dronken ook wijn met heel veel water erdoorheen, want pure wijn was te barbaars en daar werd je snel dronken van. De aanwezigen dronken dus niet zo veel en dus kan ik me moeilijk vinden in statement a).

quote:
Op 11 mei 2011 18:04 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
b) de auteur er zelf niet bij was en zelfs via-via-via-via-via gehoord heeft en c) het 15 jaar na dato opgeschreven is


Dat kan ik niet ontkennen, natuurlijk.

quote:
Op 11 mei 2011 18:04 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
edit: en nog steeds wordt Symposium onder de "Dialogen van Plato" gerekend


Daar ben ik het dus écht niet mee eens.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 11-05-2011 19:03 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2011 18:36 schreef iPim het volgende:
Geen tijd voor, volgende week eindexamens.

Ik bedoelde het ook als meer lange termijn. Succes, verder
quote:
Het was juist geen drankgelag. Een van de aanwezigen stelde voor om eens niet volkomen dronken te worden, maar gewoon rustig te drinken wat men wilde. Grieken dronken ook wijn met heel veel water erdoorheen, want pure wijn was te barbaars en daar werd je snel dronken van. De aanwezigen dronken dus niet zo veel en dus kan ik me moeilijk vinden in statement a).

Oh, prima Of ze hebben het achteraf goedgepraat zo
quote:
Daar ben ik het dus écht niet mee eens.

Ik heb een boek "The Great Dialogues of Plato" waar hij in staat


I wish I was a butterfly


Nix
Usericon van Nix
Posted 11-05-2011 23:07 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Ik heb net college gehad over Aristotle Nichomachean Ethics, iemand?


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 11-05-2011 23:08 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

Ik weet echt helemaal niets van Aristotoles.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 11-05-2011 23:33 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2011 18:16 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ja, doen, dan
Wie'm het eerst uit heeft?
quote:
Op 11 mei 2011 19:03 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ik heb een boek "The Great Dialogues of Plato" waar hij in staat
Wat is dit nou weer voor 'argument'?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Alterprince
Deze zin is niet waar
Usericon van Alterprince
Posted 12-05-2011 16:59 by Alterprince (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van AlterprinceQuote dit berichthttp://www.facebook.com/profile.php?id=100002022707376

quote:
Op 11 mei 2011 23:07 schreef Nix het volgende:
Ik heb net college gehad over Aristotle Nichomachean Ethics, iemand?

Wel bekend mee. Geen fan van.


"Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices"


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 12-05-2011 17:00 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 11 mei 2011 23:33 schreef kwelgeest het volgende:
Wie'm het eerst uit heeft?

Haha, nee
quote:
Wat is dit nou weer voor 'argument'?

Wat denk je zelf, met de ''


I wish I was a butterfly


Nix
Usericon van Nix
Posted 12-05-2011 17:00 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

En waarom niet?


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Alterprince
Deze zin is niet waar
Usericon van Alterprince
Posted 12-05-2011 17:10 by Alterprince (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van AlterprinceQuote dit berichthttp://www.facebook.com/profile.php?id=100002022707376

quote:
Op 12 mei 2011 17:00 schreef Nix het volgende:
En waarom niet?

Ik vind alle filosofische ethische theorieen van voor de 20e eeuw sowieso weinig plausibel, en heb ook niet zo veel met Aristoteles' schrijfstijl. In het kort. Ik heb uberhaupt weinig met klassieke filosofie, trouwens.


"Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices"


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 12-05-2011 17:21 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2011 17:00 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Haha, nee

Waarom niet? Kunnen we hier lekker pretentieus tot in den treure debatteren.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 12-05-2011 17:22 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2011 17:21 schreef kwelgeest het volgende:
Waarom niet? Kunnen we hier lekker pretentieus tot in den treure debatteren.

Oh, ik wil hem best snel lezen, hoor. Zal hem wel omhoog leggen op de stapel Kijken of dat echt uitmaakt of niet


I wish I was a butterfly


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 12-05-2011 17:26 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

quote:
Op 12 mei 2011 17:21 schreef kwelgeest het volgende:
Waarom niet? Kunnen we hier lekker pretentieus tot in den treure debatteren.


Als je pretentieusheid wil moet je gewoon de voetnoot van Arnon Grunberg elke dag op de voorpagina van de Volkskrant lezen.


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 12-05-2011 17:36 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Oh? Zeer zeker soms pretentieus, maar ook vaak gevatte en rake opmerkingen voor zo'n korte tekst (en door het korte karakter zijn ze soms ongenuanceerd; als je dat pretentieus vind). Voor mij zijn het meer opmerkingen die je aan het denken moeten zetten ipv waarheden die Grunberg over je heen stort. Als je ze in ieder geval zo leest zal je je er ook niet snel aan ergeren.


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen