IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : Gelaatsscans alle Nederlanders in databank Vorige pagina | Volgende pagina
Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 22-09-2009 11:57 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

Het in zijn algemeenheid wel of niet omgaan met gevoelige data is een losstaande discussie.
Ik ben dagelijks met die materie bezig en gaten prikken in digitale architectuur is mijn core business.

Alles is lek. Alles is te hacken. Alles is te stelen en alles is te misbruiken.

Alleen kan dat nu ook al, en makkelijker.
Ik zie dus alleen een positieve business case.

Stel ik wil je vingerafdruk. Dan bied ik je toch een biertje aan en trek daar een latex kopie van je vinger van? Waarom zou ik daar een overheidsdatabase voor proberen te hacken en een 3d printer voor aanschaffen?


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 22-09-2009 12:04 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 22 september 2009 11:57 schreef Argus het volgende:
Het in zijn algemeenheid wel of niet omgaan met gevoelige data is een losstaande discussie.

Dat is jouw mening, die niet gedeeld wordt door mij.
quote:

Ik ben dagelijks met die materie bezig en gaten prikken in digitale architectuur is mijn core business.

Alles is lek. Alles is te hacken. Alles is te stelen en alles is te misbruiken.

Alleen kan dat nu ook al, en makkelijker.
Ik zie dus alleen een positieve business case.

Stel ik wil je vingerafdruk. Dan bied ik je toch een biertje aan en trek daar een latex kopie van je vinger van? Waarom zou ik daar een overheidsdatabase voor proberen te hacken en een 3d printer voor aanschaffen?


Het gaat erom dat dit wéér een stap is die tegen de privacy indruist. Net als overal camera's neerhangen en dergelijke. Maar ik ga er vanuit dat het jou niet deert omdat je een rotsvast geloof hebt in de overheid en dat het niemand zal raken. Waarom zou je voor zijn als het toch niets uitmaakt?


Boeiender


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2009 12:04 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 11:25 schreef Argus het volgende:
Afgezien van de zinsbouw, eens. Dit blijft ook zo.


Hehehe, die zin is mooi geworden, ja Drie keer aangepast en de derde keer schijnbaar met de eerste versie in gedachten; er mist een woordje die er toen wel stond Op dit punt kom ik verder beneden terug.
quote:
Dat kun voorheen ook. Als je hiermee impliceert dat men in de nieuwe database kan gaan zoeken naar je prints en je kan matchen op een manier die voorheen niet kon, zit je er naast. Justitie heeft hier geen toegang toe.

Dat klopt, maar toen stond je in die database met over het algemeen een enigszins gegronde reden (eerder verdacht zijn, et cetera), die gegronde reden hoeft er nu niet meer te zijn.
quote:
Ik vraag me overigens af wat jou persoonlijke motivatie zou zijn om bezwaar te maken in dit geval. Het is immers niet zo dat je op basis van een vingerafdruk een zaak ontvankelijk kan maken.

Die motivatie kwam verderop dus
quote:
Dat is altijd zo geweest en mag naar ik aannemen ook altijd zo blijven. Tenzij we helemaal over willen gaan naar een bananenrepubliek.

Daar ga ik ook wel van uit.
quote:
Correct. Daarom krijgt justitie ook geen toegang. De illusie van opsporing, 1984, fraude, etc is namelijk totaal ongegrond.

Zoals jij zei in het begin; ze gaan dus pas jouw vingerafdrukken matchen als blijkt dat jij verdacht bent? Nogmaals, waarom hebben ze die vingerafdrukken dan van tevoren voor nodig?

Wat gebeurt er dan wél met die vingerafdrukken als Justitie er niks mee doet? Als in principe nog steeds aan de voorwaarden van het oude systeem voldaan moet worden om vingerafdrukken te matchen schieten we hier dus niks mee op. Als iemand toch al verdacht is krijg je die vingerafdrukken toch wel.

Data-verzamalen om het data-verzamelen is je reinste geldverspilling.
quote:
Ik voel me hier niet direct op aangesproken maar ik wil er wel als reactie op geven dat ik deze discussie geheel los zie van het vermogen van onze overheidsorganen om normaal operationeel te werken.
Zolang eea gewoon netjes met een one way hash, etc opgeslagen wordt is er geen probleem.

Zo is het voor een beetje website (let op, daar rekenen we ZM dus niet toe) ook onmogelijk een wachtwoord uit te lezen voor een gebruiker. Ook een bank zelf kan jou niet je wachtwoord geven als je het zou vergeten.

Technisch gezien kán het ook goed, dat klopt. Maar er wordt ook wel meer gefaald Het was maar een kleine opvallendheid, wat mij betreft geen echt discussiepunt. Althans, dat is weer een aparte discussie. Nut en noodzaak versus technische uitvoerbaarheid en capabiliteit van de overheid


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 22-09-2009 12:08 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 11:51 schreef 1i1ith het volgende:
L.e.z.e.n. Argus, ik vraag 'stel dat dat gebeurt' vindt jij dat te ver gaan of niet? Aangezien je niets te verbergen hebt en veiligheid voor alles gaat, zijn camera's in elk huis een pracht plan (afgezien van de praktische invulling). Al een paar keer heb ik je gevraagd waar jouw grens in deze zaken ligt...



Stel dat dat gebeurd is een zinloos argument. Dat zal niet gebeuren en de redenatie heb ik ook uiteen gezet. Waarom denk jij dat dat wel zal gebeuren?
Verder ben je dingen aan mij aan het toewijzen die ik zeker niet zeg.
Ik zeg niet dat ik niets te verbergen heb. Zeker niet dat veiligheid voor alles gaat en al helemaal niet dat ik camera's in elk huis een goed plan vind. Ik geef aan dat je angsten geheel ongegrond, onlogisch en voor een misbruiker totaal niet aantrekkelijk zijn.

Ik kan je niet aangeven waar mijn grens in 'deze zaken' zit omdat je totaal niet aan elkaar gerelateerde zaken bij elkaar schept in een niet coherent argument waarin de overheid jou als persoon onheus zou willen behandelen.

Zaken die mij persoonlijk raken, een daadwerkelijk aanpassing inhouden en/of echt een inbreuk zouden zijn , zou ik afwijzen. Echter dat is geenzins van toepassing en dat is ook waarom deze regelgeving er op europees niveau doorgekomen is.

quote:

Klopt, mijn oogkleur en lengte staan er in cijfertjes en lettertjes ingedrukt. Ik doelde met 'biometrische gegevens' meer op vingerafdrukken en DNA, misschien een beetje ongelukkig uitgedrukt, maar wel heel wat anders dan cijfertjes en lettertjes.



Hoe zie jij die dan precies anders als de overige kenmerken die ook bedoeld zijn om je tesamen met de foto als uniek te identificeren?
Waarom zou je bezwaar hebben tegen een willekeurig iets waarmee jij te identificeren bent? Waarom ben je niet tegen de huidige manieren waarop dit gedaan wordt? Heb je een mobiel? Zo ja, hoe rijm je dat dan met je gevoelens? Of besef je je het logische gevolg van die keuze niet?

Je ziet, ik heb nogal wat vraagtekens

quote:

Dit vind ik wel zulke sneue reactie op mij als persoon. Ik stel gewoon een vraag, zeg dat het mij een creepy gevoel geeft zo'n overheid. En gelijk wordt ik door jou als 'extreem links' en 'paranoide' weggezet. Jij doet alles wat autoriteiten zeggen omdat zij autoriteit zijn? Befehl ist Befehl? In dit land mogen we ons nog dingen afvragen en dat doe ik dan ook lekker


Nee, ik zet de hackers die je aanhaalde als extreem links neer. Debaten over een creepy gevoel is paranoia. Niets meer niets minder.

Verder zeg en doe ik zeker niet alles wat willekeurig wie of wat dan ook mij oplegt. Dat zal je nergens terugvinden en zeker geen Duitse citaten.
Je vraagt je geen dingen af. Je reageert op onderbuik gevoelens en niet onderbouwde verhalen die je ergens gelezen hebt.

Ik snap dat de materie en de risico afwegingen voor veel mensen te ver gaan en dat is m.i. ook een falen van overheidsvoorlichting.
Dat maakt de 'angst' echter nog steeds niet reeel.


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 22-09-2009 12:13 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 12:04 schreef MR. N het volgende:
Dat is jouw mening, die niet gedeeld wordt door mij.



Dan moet je aanvragen de tipoc titel aan te passen

quote:

Het gaat erom dat dit wéér een stap is die tegen de privacy indruist. Net als overal camera's neerhangen en dergelijke. Maar ik ga er vanuit dat het jou niet deert omdat je een rotsvast geloof hebt in de overheid en dat het niemand zal raken. Waarom zou je voor zijn als het toch niets uitmaakt?


Hoe dan? Je haalt nu weer dingen aan die niets maar dan ook niets met dit paspoort te maken hebben.
Ik durf verder overigens met redelijke zekerheid te zeggen dat ik minder vertrouwen in de overheid heb dan het gros van de bevolking. Echter, ik kan dat ook onderbouwen op daadwerkelijke gaten en een reeel risico.
Waar je vanuit gaat is dus onjuist.


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 22-09-2009 12:19 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 22 september 2009 12:13 schreef Argus het volgende:
Dan moet je aanvragen de tipoc titel aan te passen



Hoe dan? Je haalt nu weer dingen aan die niets maar dan ook niets met dit paspoort te maken hebben.
Ik durf verder overigens met redelijke zekerheid te zeggen dat ik minder vertrouwen in de overheid heb dan het gros van de bevolking. Echter, ik kan dat ook onderbouwen op daadwerkelijke gaten en een reeel risico.
Waar je vanuit gaat is dus onjuist.


Privacy is privacy, dus het een heeft wel wat met het ander te maken in mijn optiek. En zoals jij de "wat als" uitschakeld is volgens mij niet echt een goed iets. Als je jezelf niet afvraagt wat er allemaal kán gebeuren voordat er iets wordt ingevoerd is het niet doordacht.

Dat jij wijsheid in pacht hebt over dit onderwerp betwijfel ik niet, maar dat je alles weet betwijfel ik ten zeerste.

Maar nu de vraag: waarom? Waarom zou jij het eens zijn met die vingerafdrukken als het toch geen verschil maakt?


Boeiender


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 22-09-2009 12:28 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 12:04 schreef ZelThoR het volgende:
Zoals jij zei in het begin; ze gaan dus pas jouw vingerafdrukken matchen als blijkt dat jij verdacht bent? Nogmaals, waarom hebben ze die vingerafdrukken dan van tevoren voor nodig?


Nee, justitie heeft geen toegang tot die gegevens. WIllen ze die hebben dan zullen ze die zelf moeten afnemen.
Ze kunnen weer wel die afgenomen print gebruiken om te checken of jij bent wie je zegt dat je bent. Voor deze identificatie verificatie hebben ze de data nodig.
Doe je dit bijvoorbeeld met een one way hash achtige oplossing dan is het alleen mogelijk de afgenomen print dusdanig identiek te bewerken dat er kan gekeken worden of het resultaat gelijk is aan het opgeslagen stukje data. Het is echter niet mogelijk dat terug te rekenen naar brondata en daarmee weer terug te rekenen naar wie iemand zou zijn.
Ik hoop dat dat een beetje duidelijk is voor niet technici...

quote:

Wat gebeurt er dan wél met die vingerafdrukken als Justitie er niks mee doet? Als in principe nog steeds aan de voorwaarden van het oude systeem voldaan moet worden om vingerafdrukken te matchen schieten we hier dus niks mee op. Als iemand toch al verdacht is krijg je die vingerafdrukken toch wel.



In dit verhaal idd helemaal niets. Dat is nu net wat ik al de hele tijd vertel

quote:

Data-verzamalen om het data-verzamelen is je reinste geldverspilling.



Klopt. Maar dat is dus niet zo. We verzamelen het voor identiteits verificatie. Identiek als de metrieken waarmee je op basis van stand ogen, neus, oren e.d. een redelijk precies rekensommetje kan maken waaruit komt of iemand wel of niet is wie hij is.

quote:

Technisch gezien kán het ook goed, dat klopt. Maar er wordt ook wel meer gefaald Het was maar een kleine opvallendheid, wat mij betreft geen echt discussiepunt. Althans, dat is weer een aparte discussie. Nut en noodzaak versus technische uitvoerbaarheid en capabiliteit van de overheid


Wat betreft het falen is de kans op misbruik van bepaalde andere gegevens en de daadwerkelijke schade voor een burger die hier uit kan komen dusdanig erger en reeeler dat de discussie over dit onderwerp er mi totaal niet toe doet.

In die context vind ik het bijna grappig dat er bij de invoering van het BSN bijna niemand is geweest die er aandacht aan gaf. (als we het dan over lek als een mandje, extreem laagdrempelig voor misbruik toegangkelijk en met enorme impact bij misbruik hebben)


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2009 12:52 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 12:28 schreef Argus het volgende:
Ik hoop dat dat een beetje duidelijk is voor niet technici...

Dat weet ik niet, maar ik snap dit wel in ieder geval
quote:
We verzamelen het voor identiteits verificatie.

Ah, OK, ik was op een dwaalspoor gezet door andere opmerkingen.

Gaat dat identificeren nu niet goed genoeg dan? Weegt deze investering op tegen de winst die gemaakt wordt?

De crux blijft voor mij dat het goed beveiligd wordt en dat het nooit bij Justitie terecht komt. Beiden zijn prima te regelen, nu nog erop vertrouwen dat dat daadwerkelijk de intentie is en daadwerkelijk goed gaat
quote:
Wat betreft het falen is de kans op misbruik van bepaalde andere gegevens en de daadwerkelijke schade voor een burger die hier uit kan komen dusdanig erger en reeeler dat de discussie over dit onderwerp er mi totaal niet toe doet.

In die context vind ik het bijna grappig dat er bij de invoering van het BSN bijna niemand is geweest die er aandacht aan gaf. (als we het dan over lek als een mandje, extreem laagdrempelig voor misbruik toegangkelijk en met enorme impact bij misbruik hebben)

Dat klopt, er zijn wel meer rare dingen. Maar dat maakt ook dat er op bepaalde dingen die best prima zouden kunnen slecht gereageerd wordt. Omdat men het op voorbaat allemaal niet meer vertrouwt; en dat is misschien onterecht, maar wel begrijpelijk Je hebt een punt dat je je beter op andere dingen kan focussen, maar dat betekent niet dat tot die tijd andere dingen niet goed geregeld hoeven worden. Volgens mij zitten we wel aardig op één lijn eigenlijk, alleen wat meer/minder vertrouwen in dat het daadwerkelijk goed gedaan wordt

BSN is ook best wel low-key erdoorheen gerommeld, dat werd slinks gepresenteerd als alleen een andere naam voor het sofi-nummer. Dat heeft gescheeld, denk ik
quote:
Op 22 september 2009 11:35 schreef MR. N het volgende:
...ik ben niet paranoia...

Hoewel het tegenwoordig schijnt te mogen blijf ik het ultra-lelijk vinden, vandaar; je lijdt aan paranoia, je bent paranoïde

Je bent niet de enige die het 'fout' deed


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


1i1ith
Usericon van 1i1ith
Posted 22-09-2009 12:59 by 1i1ith Wijzig reactieProfiel van 1i1ithQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 12:08 schreef Argus het volgende:

Hoe zie jij die dan precies anders als de overige kenmerken die ook bedoeld zijn om je tesamen met de foto als uniek te identificeren?
Waarom zou je bezwaar hebben tegen een willekeurig iets waarmee jij te identificeren bent? Waarom ben je niet tegen de huidige manieren waarop dit gedaan wordt? Heb je een mobiel? Zo ja, hoe rijm je dat dan met je gevoelens? Of besef je je het logische gevolg van die keuze niet?

Je ziet, ik heb nogal wat vraagtekens



Ik weet donders goed dat ik te traceren ben met mijn mobiel en dat ze zo mijn geldzaken kunnen uitlezen als ze willen etc. etc. Identificatieplicht, voel ik me ook al niet prettig bij, maar ja, 'het moest'. En nu gaan ze nog een stapje verder. En dat bedoelde ik met de metafoor van de kikker en kokend water. Inmiddels vind ik het water wel heel heet worden, vandaar dat nu mijn hakken echt in het spreekwoordelijke zand gaan. Ik weiger hier aan mee te werken.



Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 22-09-2009 13:19 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 12:59 schreef 1i1ith het volgende:
Ik weet donders goed dat ik te traceren ben met mijn mobiel en dat ze zo mijn geldzaken kunnen uitlezen als ze willen etc. etc.


Dan weet je ook dat als dat je stoort je ook prima in staat bent daar een alternatief voor te gebruiken wat je wellicht meer zal kosten en iets meer werk is voor jezelf maar waarmee je die bezwaren niet hebt.
Prepaid-je, als je geld cash opnemen, rekening op gwk cash betalen a 7,50 extra, etc.
Dat niet doen is een keuze. Een feit is dat er altijd een alternatief geboden moet worden.

quote:

Identificatieplicht, voel ik me ook al niet prettig bij, maar ja, 'het moest'.



Kijk, dat snap ik dan totaal niet. Niemand mag weten wie jij bent? Loop je op straat ook met een zak over je hoofd?
Ik raad je dan aan te verhuizen naar een land met meer lekken zoals de USA. Het is daar redelijk te doen een vlase identeit op te voeren, al dan niet dmv identeit diefstal, en daar een rijbewijs mee te krijgen waarmee de overige papierhandel een simpel verhaal wordt.

quote:

En nu gaan ze nog een stapje verder.


Het enige wat gedaan wordt is een extra kenmerk opnemen in je identificatie zodat men zekerder kan zijn van het feit dat jij, jij bent. Hoe is dat een stapje verder?


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 22-09-2009 13:24 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 22 september 2009 12:52 schreef ZelThoR het volgende:


Hoewel het tegenwoordig schijnt te mogen blijf ik het ultra-lelijk vinden, vandaar; je lijdt aan paranoia, je bent paranoïde

Je bent niet de enige die het 'fout' deed
Oh, sorry.

Big ZelThor is watching me!


Boeiender


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2009 13:26 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 13:24 schreef MR. N het volgende:
Oh, sorry.

Big ZelThor is watching me!
Can't help myself; ik vind het gebruik van paranoia in plaats van paranoïde wel zó lelijk


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 22-09-2009 13:27 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 22 september 2009 13:26 schreef ZelThoR het volgende:
Can't help myself; ik vind het gebruik van paranoia in plaats van paranoïde wel zó lelijk


Hehe, iedere gek zijn gebrek.


Boeiender


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2009 13:29 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 13:27 schreef MR. N het volgende:
Hehe, iedere gek zijn gebrek.

Eerder had ik het woordenboek nog aan mijn kant, maar tegenwoordig mag het binnen informeel taalgebruik... In dit soort gevallen ben ik ook heel erg tegen woordenboeken die zich aanpassen aan de fouten die mensen maken Net als dat je sinds een tijd museums en datums mag zeggen, wat een gruwel!

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 22-09-2009 13:29]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 22-09-2009 13:36 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 12:52 schreef ZelThoR het volgende:
Gaat dat identificeren nu niet goed genoeg dan? Weegt deze investering op tegen de winst die gemaakt wordt?



Het is nog te simpel te omzeilen. Om een vingerafdruk van een specfiek iemand te vervalsen moet je zowel een origineel hebben en het algorithme om hem versleuteld op de chip te zetten. En dat is nu juist het moeilijke.
Uiteraard voorlopig want zoals ik al eerder aangaf is alles nu eenmaal in principe lek. Al is dat lek nog zo klein en onwaarschijnlijk.

quote:

De crux blijft voor mij dat het goed beveiligd wordt en dat het nooit bij Justitie terecht komt. Beiden zijn prima te regelen, nu nog erop vertrouwen dat dat daadwerkelijk de intentie is en daadwerkelijk goed gaat



Even goed als de NAW wet nu werkt zou ik zou zeggen. Daarnaast heb je dan nog de technische beperkingen om het toepasbaar te maken voor misbruik die ik al eerder aan gaf.

quote:

Dat klopt, er zijn wel meer rare dingen. Maar dat maakt ook dat er op bepaalde dingen die best prima zouden kunnen slecht gereageerd wordt. Omdat men het op voorbaat allemaal niet meer vertrouwt; en dat is misschien onterecht, maar wel begrijpelijk



Helemaal met je eens. Daarom ben ik ook van mening dat de overheid de bal, weer, flink heeft laten vallen door vrijwel geen toelichting te geven.

quote:
Volgens mij zitten we wel aardig op één lijn eigenlijk, alleen wat meer/minder vertrouwen in dat het daadwerkelijk goed gedaan wordt



Dat is op zich al eng genoeg
Vergis je verder niet, het aantal niet genomen stappen wat onze overheid laat liggen op het gebied van digitale security is echt enorm. Wie van ons er minder vertrouwen heeft is dus best discutabel te noemen.

quote:

BSN is ook best wel low-key erdoorheen gerommeld, dat werd slinks gepresenteerd als alleen een andere naam voor het sofi-nummer. Dat heeft gescheeld, denk ik



Ik heb het door de overheid idd voor zover ik weet nooit anders horen aanduiden. Dit terwijl het project enorm veel impact heeft.



Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 22-09-2009 13:36 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 13:19 schreef Argus het volgende:
Het enige wat gedaan wordt is een extra kenmerk opnemen in je identificatie zodat men zekerder kan zijn van het feit dat jij, jij bent. Hoe is dat een stapje verder?


Bingo.

Weet je wat ik zo grappig vindt?

Laten we 1i1ith even als voorbeeld gebruiken.

Volgens mij heb ik de juiste Anne wel voor me en dan zijn er op iets erg openbaars als internet al binnen 2 minuten zaken vinden te zijn als:



Geboortedatum:

Donderdag 23 Januari 1975 te Deventer

Gegevens

* Status: Heb een relatie
* Verblijfsduur: Netwerken, Vrienden
* Woonplaats: Grunn
* Voorkeur: Hetero
* Lichaamsbouw: 180cm / Slank
* Etnische achtergrond: Blank
* Godsdienst: Niet-gelovig
* Sterrenbeeld: Waterman
* Kinderen: Hou van kinderen, maar hoef ze zelf niet
* Roken / drinken: Ja / Ja
* Opleiding: WO
* Beroep: bass-insanity



Je mail adres is ook direct te achterhalen. Door wat te kijken op sites van niet nader te noemen bands is je achternaam er ook zo bij gevonden.


Met al die gegevens + foto van je myspace zou een kwaadwillende al bijna je ID-bewijs kunnen namaken.
Die zou ik kunnen gebruiken als ik ergens een kopie van mijn id moet bijvoegen.

En wat te denken over info over rook en drink gedrag?
Als jij bij bijvoorbeeld een verzekering hebt aangegeven dat je niet rookt en drinkt toon je daarmee opzich al fraude bij je aanvraag aan. Enig idee wat fraude voor effect kan hebben op de uitkering van een verzekering?

Verder:

Enig idee hoeveel mensen hun mailadres + geboortedatum gebruiken als login voor weet ik wat voor vage zooi allemaal?
Want dat is zo makkelijk te onthouden.

De echte sherlock weet vast nog veel meer te vinden.


Waarom je dan druk maken over vingerafdrukken?




Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 22-09-2009 13:38 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 13:29 schreef ZelThoR het volgende:
Eerder had ik het woordenboek nog aan mijn kant, maar tegenwoordig mag het binnen informeel taalgebruik... In dit soort gevallen ben ik ook heel erg tegen woordenboeken die zich aanpassen aan de fouten die mensen maken Net als dat je sinds een tijd museums en datums mag zeggen, wat een gruwel!


Vreemd, alle taalkundigen die ik ken vinden dat nu juist zo leuk aan een taal. Dat het leeft, dynamisch is en altijd onderhevig is aan verandering.
Ik vind het alleen makkelijk aangezien ik een dyslecticus maximus eerste klasse ben en dat minder en minder opvalt


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 22-09-2009 13:41 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 13:36 schreef XXL het volgende:
VERHAAL



Ik had voor de gein ook al even zitten kijken maar ik zal dat niet zo snel zo posten. (al doe je het netjes hoor).

In dit kader is het wel leuk om te vermelden dat je hiermee idd al identiteitsfraude kan plegen maar dat dat dus juist NIET zou lukken.....


.... als ze haar vingerafdrukken afgegeven had.



Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2009 13:47 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 13:36 schreef Argus het volgende:
Het is nog te simpel te omzeilen. Om een vingerafdruk van een specfiek iemand te vervalsen moet je zowel een origineel hebben en het algorithme om hem versleuteld op de chip te zetten. En dat is nu juist het moeilijke.
Uiteraard voorlopig want zoals ik al eerder aangaf is alles nu eenmaal in principe lek. Al is dat lek nog zo klein en onwaarschijnlijk.

Dat het omzeild kan worden, OK, maar zijn er aanwijzingen dat het veel gebeurt?

En dat het een verbetering is geloof ik meteen, maar als dat het enige argument is zouden we heel veel dingen binnen de kortste keren anders en geavanceerder moet gaan aanpakken en zouden we binnen de kortste keren failliet zijn

Vandaar dat ik me afvraag wat (liefst gekwantificeerd) de overweging is om tot deze aanpassing te komen. Zou best kunnen dat die overweging prima is, maar dat heb ik nog nergens gezien
quote:
Even goed als de NAW wet nu werkt zou ik zou zeggen. Daarnaast heb je dan nog de technische beperkingen om het toepasbaar te maken voor misbruik die ik al eerder aan gaf.

True. Als ze dit onwettelijk regelen kunnen we met zoveel dingen de sjaak zijn zonder dat we het weten (wat waarschijnlijk überhaupt al zo is...).
quote:
Helemaal met je eens. Daarom ben ik ook van mening dat de overheid de bal, weer, flink heeft laten vallen door vrijwel geen toelichting te geven.

Tsja, overheid en communicatie... Moet wel zeggen dat ze het hier ook amper goed kunnen doen, iemand hoeft maar heel hard te schreeuwen dat het allemaal verkeerd is en men schreeuwt diegene zo na
quote:
Dat is op zich al eng genoeg

Nou ja zeg
quote:
Vergis je verder niet, het aantal niet genomen stappen wat onze overheid laat liggen op het gebied van digitale security is echt enorm. Wie van ons er minder vertrouwen heeft is dus best discutabel te noemen.

Oh, ik had het alleen over dit specifieke geval eigenlijk Daarbuiten weet ik niet precies wat jij vindt/denkt. Zelf heb ik genoeg gehoord van mensen die bij verschillende onderdelen van de overheid werken om aan te nemen dat voldoende gegevens best makkelijk bereikbaar zijn.
quote:
Ik heb het door de overheid idd voor zover ik weet nooit anders horen aanduiden. Dit terwijl het project enorm veel impact heeft.

Yup. Het verbaasde me meteen dat je met je DigiD + wachtwoord fucking veel kan regelen. Terwijl je om een bankrekening te openen je wel zou moeten identificeren, uh-uh.

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 22-09-2009 13:47]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-09-2009 13:53 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 13:38 schreef Argus het volgende:
Vreemd, alle taalkundigen die ik ken vinden dat nu juist zo leuk aan een taal. Dat het leeft, dynamisch is en altijd onderhevig is aan verandering.
Ik vind het alleen makkelijk aangezien ik een dyslecticus maximus eerste klasse ben en dat minder en minder opvalt

Ik ben geen taalkundige, dat scheelt Ik vind het ook wel leuk en interessant hoe en waarom het verandert, maar sommige veranderingen an sich vind ik gewoon stom. edit: slaat uiteraard allemaal nergens op, maar toch

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 22-09-2009 13:53]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Silence
Usericon van Silence
Posted 22-09-2009 14:11 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Ik heb niet alle reacties even zorgvuldig gelezen, dus mijn excuses als ik dingen herhaal.

Zelf vind ik het ook langzaamaan wel erg ver gaan. Ik snap niet waar die vingerafdrukken voor nodig zijn. We hebben altijd zonder gekund, waarom moet het nu wel?

Ik vind het nogal een teken van wantrouwen tegenover de burgers van je land. Niet dat ik iedereen vertrouw, maar toch...

Helemaal onderbouwen kan ik het niet, maar er bekruipt me steeds meer het gevoel dat alles wat we doen in de gaten gehouden word. Ik hou daar niet zo van..


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 22-09-2009 14:18 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 13:47 schreef ZelThoR het volgende:
Dat het omzeild kan worden, OK, maar zijn er aanwijzingen dat het veel gebeurt?



Redelijk veel nog steeds. Vandaar de vrij regulmatige upgrades van de paspoorten de laatste jaren. Door de war on terror heeft het nog wat extra aandacht en zitten er nog wat extra internationale eisen en druk achter.

quote:

En dat het een verbetering is geloof ik meteen, maar als dat het enige argument is zouden we heel veel dingen binnen de kortste keren anders en geavanceerder moet gaan aanpakken en zouden we binnen de kortste keren failliet zijn


Klopt. Daarom is Nederland nu ook wereldwijd het paradijs voor creditcard fraude.
Helaas....

quote:

Vandaar dat ik me afvraag wat (liefst gekwantificeerd) de overweging is om tot deze aanpassing te komen. Zou best kunnen dat die overweging prima is, maar dat heb ik nog nergens gezien


Zie boven. Exacte cijfers kan ik je niet ophoesten maar is wellicht wel te googlen ergens.

quote:

Yup. Het verbaasde me meteen dat je met je DigiD + wachtwoord fucking veel kan regelen. Terwijl je om een bankrekening te openen je wel zou moeten identificeren, uh-uh.


Leuk he Je kan zelfs trouwen met je DigiD met behulp van scans van paspoorten.
Het is dat ik redelijk zeker ben van de identiteit van mijn nu echtgenoot maar het mag duidelijk zijn dat hier wel wat fraude te plegen is.

(die met een vingerafdruk overigens weer heel netjes op te lossen is door even te scannen voor de plechtigheid )


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 22-09-2009 14:22 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 14:11 schreef Silence het volgende:
Zelf vind ik het ook langzaamaan wel erg ver gaan. Ik snap niet waar die vingerafdrukken voor nodig zijn. We hebben altijd zonder gekund, waarom moet het nu wel?



Zie de laatste paar posts van mijn hand voor praktijk voorbeelden. Een deel daarvan bestand voorheen niet omdat het ibjvoorbeeld niet mogelijk was veel dingen digitaal te regelen.

Ik zal er meteen nog eentje bij doen voor de DigiD zelf. Nu is dat 'zo lek als een mandje'. Neem je echter de afdruk mee en bedenk je je dat een moderne laptop al een vingerscanner heeft ingebouwd dan snap je wellicht waar men heen wil.
Nemen we wat overheidsorganen waarvan we zouden mogen aannemen dat ze hierin wat voorlopen dan zal je zien dat het NFI bijvoorbeeld een interne web applicatie gebruikt waarbij inloggen in de tool en de machine alleen lukt met een combinatie van pasje en vingerafdruk.

quote:

Helemaal onderbouwen kan ik het niet, maar er bekruipt me steeds meer het gevoel dat alles wat we doen in de gaten gehouden word. Ik hou daar niet zo van..


Dat is dus niet zo. Als je dat gevoel toch blijft houden moet ik een naar woord gebruiken waarvan we net de spelling bespraken


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 22-09-2009 14:27 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2009 12:19 schreef MR. N het volgende:
Maar nu de vraag: waarom? Waarom zou jij het eens zijn met die vingerafdrukken als het toch geen verschil maakt?


Voor de privacy die jij in dingen ziet waarin ik het niet zie, maakt het geen verschil.
Voor de veiligheid en de opties om fraude tegen te gaan en de burger meer diensten digitaal en dus toegankelijker, aan te bieden maakt het veel verschil.



Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Silence
Usericon van Silence
Posted 22-09-2009 14:33 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Over je voorbeeld: Ok, daar kan ik inkomen. Toch vind ik het geen must, om nou dat gedeelte van je "privacy" op te geven om een toch nooit waterdicht systeem iets waterdichter te maken?
quote:
Op 22 september 2009 14:22 schreef Argus het volgende:
Dat is dus niet zo. Als je dat gevoel toch blijft houden moet ik een naar woord gebruiken waarvan we net de spelling bespraken

Paranoïde? Nah, dat vind ik zwaar overdreven. Maar een fijn gevoel vind ik het niet. Die vingerafdrukken zijn al tot daar aan toe, maar ben benieuwd waar ze hierna mee komen.

Ik wil het liefst gewoon mijn eigen gang kunnen gaan zonder het idee te hebben dat de overheid me in de gaten houd bij elke actie.


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen