IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : Favoriete klassieke muziekstuk? Vorige pagina | Volgende pagina
aerodis
Usericon van aerodis
Posted 08-08-2006 10:51 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 12:19 schreef Tormented soul het volgende:
Beethoven - Symphony no.6
Barber - Adagio for strings (niet die gare Tieso troep )
Vivaldi - vier seizoenen (hersft, 3e deel)
En wat random werk van Offenbach, Debuddy en Braams)




van wie?


R.
Usericon van R.
Posted 08-08-2006 11:15 by R. Wijzig reactieProfiel van R.Quote dit bericht

De finale van Beethoven's 9e.

Magistraal


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 08-08-2006 11:52 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 8 augustus 2006 10:51 schreef aerodis het volgende:
van wie?
Debuddy is een holmaatje van Debussy.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 28-12-2006 14:53 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Voor de tijd van het jaar:

A. Corelli- op. 6 'Concerto no.8, per la notti di natale'

Let vooral op het slotstuk, contrasteert enorm met de rest van het werk.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 28-12-2006 15:04 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht





aerodis
Usericon van aerodis
Posted 28-12-2006 15:06 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

rofl
Zelfs Classic FM heeft het over 'de grootste klassieke 'hits''.

[Dit bericht is gewijzigd door aerodis op 28-12-2006 15:06]


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 28-12-2006 15:29 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 21 juni 2006 11:45 schreef *Sander* het volgende:
Beetje standaard, maar voor klassiek gitaar vind ik Asturias van Isaac Albeniz nog steeds wel erg vet.


Ja de asturias is natuurlijk een klassieker, maar Albeniz (Suite Espagnole) en Granados (Spaanse Dansen) hebben ook veel andere mooie muziek geschreven voor piano die bewerkt is voor gitaar. Net als D. Scarlatti die honderden stukjes voor klavecimbel heeft geschreven klinken die alsof ze voor gitaar (duo-geen solo) gemaakt zijn. Vooral de uitvoeringen van het Assad duo en het Groningen Gitaarduo zijn aan te raden. Voor de rest is de muziek van A. Barrios-Mangoré erg gaaf voor gitaar en er zijn nog talloze andere Zuid-Amerikaanse gitaarcomponisten die ik niet allemaal bij naam ken maar wel de moeite waard zijn (bv. Lauro en Pernambuco). Fracisco Tárrega is mijn andere favoriet alleen ik heb toch nu toe nog niet iemand gevonden die zijn muziek echt speelt zoals ik het mooi vind. Muziek van Piazzolla wordt ook bewerkt voor gitaar en klinkt ook erg goed, ik heb een cd in de bieb gevonden die mij wel bevalt van Benitez. Verder is een heel goed gitaarduo uit Nederland en Z.o.o. guitar duo die ook veel interessante muziek heeft opgenomen die wel goed wegluistert maar ook modern is, veelal uit Australië.
Verder zijn Leo Brouwer, Roland Dyens, Takemitsu en Bellinati een paar componisten op gitaargebied die zeker het uitproberen waard zijn.


~ By the fallen one I shall arise ~


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 28-12-2006 15:31 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 21 juni 2006 12:19 schreef Tormented soul het volgende:
Beethoven - Symphony no.6
Barber - Adagio for strings (niet die gare Tieso troep )
Vivaldi - vier seizoenen (hersft, 3e deel)
En wat random werk van Offenbach, Debuddy en Braams)




klinkt goed, alleen de beste man heette Brahms. En inderaad, Johannes van zijn voornaam.


~ By the fallen one I shall arise ~


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 28-12-2006 15:32 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 21 juni 2006 13:26 schreef Misanthrope het volgende:
Wat ik standaard in auto wil hebben zitten:


- Mozart - Moonlight Sonata

Dat zijn toch wel mijn toppertjes.


Die was van Beethoven.


~ By the fallen one I shall arise ~


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 28-12-2006 15:32 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Wat vinden de liefhebbers van klassiek gitaar van luitmuziek?


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 28-12-2006 15:38 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 21 juni 2006 19:48 schreef Cainam Ladicius het volgende:
Erg gaaf idd! Vooral de ijzerstrakke versie van John Williams, die gast heeft echt teveel beheersing van zijn techniek

Mijn favo's:

Leo Brouwer - El Harpa Del Guerrero (uniek geluid, bijna dissonante metalshit op je akkoestische gitaar)
Leo Brouwer - Elogio De La Danza (idem)
Fernando Sor - Fantasie Élégiaque (heerlijk depressief stuk van 14 min)
Yuquijiro Yocoh - Sakura (heerlijk sereen Japans stuk)
J.S. Bach - Gigue in a mineur, een bekende Presto etc.



Ja Brouwer is gaaf, alleen vooral zijn latere stukken zijn wel wat minder toegankelijk.
Dat Japanse stuk ken ik niet, die hele figuur is mij niet bekend, is het nieuw?
Wat Bach betreft, heb je de chaconne wel eens gehoord op sologitaar door David Russell gespeeld? Die man heeft pas een onvoorstelbare techniek.. Alleen misschien ligt het aan zijn Schotse afkomst dat hij alles wat stijfjes speelt (net als Williams -geef mij maar Bream) en dat is niet zo erg bij Bach maar wel als hij 'zuidelijke' muziek gaat spelen.
Verder is Pepe Romero ook nog altijd een topper.


~ By the fallen one I shall arise ~


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 28-12-2006 15:46 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 22 juni 2006 6:41 schreef Sater het volgende:
In the Hall of the Mountain King (was dat nou van Savatage?)
Danse Macabre


Ja of was 't nou Apocalyptica?!
Nee dat is ook een onderdeel van de Gynt suite van Grieg.
En die 2e is van Saint-Saëns.


~ By the fallen one I shall arise ~


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 28-12-2006 15:48 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 28 december 2006 15:06 schreef aerodis het volgende:
rofl
Zelfs Classic FM heeft het over 'de grootste klassieke 'hits''.


Dat is toch ook een kutzender, ik kan er echt niet naar luisteren, wat voor bagger die gasten uitzenden soms.


~ By the fallen one I shall arise ~


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 28-12-2006 15:55 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Doel je op de uitvoeringen?


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 28-12-2006 16:00 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 28 december 2006 15:32 schreef aerodis het volgende:
Wat vinden de liefhebbers van klassiek gitaar van luitmuziek?


Vaak een beetje schools gespeeld, zoals maar al te vaak in de klassieke gitaarwereld helaas. Paul O'Dette speelt wel erg mooi vind ik, maar ik ken niet echt veel namen in die wereld. Muziek van Francesco Canova da Milano, John Dowland en Robert de Visée zijn echt topcomponisten voor meersstemmige luitmuziek, maar er zijn er zoveel. De luit was razend populair in die tijd en iedereen speelde dat dus vandaar dat er een heel hoog niveau was qua (meerstemmige) composities.


~ By the fallen one I shall arise ~


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 28-12-2006 16:03 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

danse macabre van Camille Saint-Saëns

de vuurvogel van Stravinsky

Phillip Glass door het Kronos Quartet


signature


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 28-12-2006 16:13 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 28 december 2006 15:55 schreef aerodis het volgende:
Doel je op de uitvoeringen?


Die hele zender ligt mij niet, en dat is al zo zolang ik mij kan herinneren en ik ben vergeten waar het aan lag eerlijk gezegd. Radio 4 is beter in ieder geval.
Ik denk dat ze gewoon minder goede muziek uitzenden ofzo.


~ By the fallen one I shall arise ~


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 28-12-2006 16:14 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

Dankzij iemand hier op het forum () het achtste strijkkwartet van Schostakovich.

Heb op eMule de andere strijkkwartetten van hem ook gevonden (uitgevoerd door het Borodin Quartet). Dus die ga ik ook maar eens aandachtig beluisteren.

Daar is een 4-cd box van, heb ik al gezien. Ik heb 'm op internet alleen nog niet onder de 26 euro gezien. Weet iemand toevallig waar je die voor minder dan 26 euro kunt vinden?


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 28-12-2006 16:40 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

Mijn favoriete klassieke muziek, mits goed uitgevoerd:

- Alles van Beethoven (Haitink!.. Janssons!) en Schubert, maar toch met name hun wat latere werk.
- Instrumentale Bach (bv.5e Brandenburgse Concert) en mis in B klein. De Chaconne door het Eroica Trio is een absolute topper!
- Mozart: voornamelijk het Requiem (Herreweghe - enige goede uitvoering imo) en de vioolconcerten.
- Rossini: alle Ouvertures
- Smetena: de Moldau (ma Vlást)
- Brahms: Hongaarse dansen, symfoniëen
- Mendelssohn
- Chopin
- de 'Romantische Russen' (Tschaikovski, Moessorgski,etc)
- Sjostakovitsj - de meeste symfoniëen en zijn strijkkwartetten
- Scriabin
- Mahler
- Holst: Planets (alle SF filmmuziek op gebaseerd)
- Arvo Pärt

Van zoveel moderne componisten heb ik alleen maar van gehoord en moet ik nog ontdekken. Ik ken wel wat van Berio (Rendering) en dat is heel bijzonder maar wel goed luisterbaar.

Het is onmogelijk om alle individuele werken te noemen maar mijn favoriete componisten zijn (...tot in de eeuwigheid):

1. Beethoven
2. Schubert
3. J.S. Bach



~ By the fallen one I shall arise ~


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 28-12-2006 16:43 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 28 december 2006 15:46 schreef Ishtar het volgende:
Ja of was 't nou Apocalyptica?!
Nee dat is ook een onderdeel van de Gynt suite van Grieg.
En die 2e is van Saint-Saëns.

Ik zie jou pietluttig verbeteren, dus jij krijgt er ook één...

In the hall of the mountain king (engelse titel) is oorspronkelijk een onderdeel van ondersteunende muziek van het toneelstuk van henrik ibsen. Enkele stukken (2 maal 4) daarvan zijn bewerkt tot 2 suites. Het genoemde stuk is het laatste deel van de eerste suite.


Dear dirty delightful old drunken old days


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 28-12-2006 16:45 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 28 december 2006 16:14 schreef altx het volgende:
Dankzij iemand hier op het forum () het achtste strijkkwartet van Schostakovich.

Heb op eMule de andere strijkkwartetten van hem ook gevonden (uitgevoerd door het Borodin Quartet). Dus die ga ik ook maar eens aandachtig beluisteren.

Daar is een 4-cd box van, heb ik al gezien. Ik heb 'm op internet alleen nog niet onder de 26 euro gezien. Weet iemand toevallig waar je die voor minder dan 26 euro kunt vinden?


Ik ben blij dat je 'm goed vind!
Het is helaas een hele dure box, bij Fame kostte hij geloof ik 50 euro, en 26 is denk ik echt een hele schappelijke prijs!
Ik heb het er nooit voor willen betalen maar ik vond die box dus een keer in de bieb en dat kosste dan 1,50 euro.
Ik geloof dat bibliotheken ook onderling verbonden zijn en dat je dingen kunt laten verschepen van de ene naar de andere bieb als je een bestelling indient.


~ By the fallen one I shall arise ~


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 28-12-2006 16:48 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 28 december 2006 16:43 schreef Schaffelaer het volgende:
Ik zie jou pietluttig verbeteren, dus jij krijgt er ook één...

In the hall of the mountain king (engelse titel) is oorspronkelijk een onderdeel van ondersteunende muziek van het toneelstuk van henrik ibsen. Enkele stukken (2 maal 4) daarvan zijn bewerkt tot 2 suites. Het genoemde stuk is het laatste deel van de eerste suite.


Hehe nou danku!


~ By the fallen one I shall arise ~


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 28-12-2006 16:56 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 28 december 2006 16:48 schreef Ishtar het volgende:
Hehe nou danku!



quote:
Op 28 december 2006 16:45 schreef Ishtar het volgende:
Ik ben blij dat je 'm goed vind!
Het is helaas een hele dure box, bij Fame kostte hij geloof ik 50 euro, en 26 is denk ik echt een hele schappelijke prijs!
Ik heb het er nooit voor willen betalen maar ik vond die box dus een keer in de bieb en dat kosste dan 1,50 euro.
Ik geloof dat bibliotheken ook onderling verbonden zijn en dat je dingen kunt laten verschepen van de ene naar de andere bieb als je een bestelling indient.

Heh-heh, de bieb is idd de plek voor klassieke muziek. Interessant wat je daar vertelt over onderlinge verbinding van bibliotheken. Als dat ook zo is voor Groningen kan ik daar ook mijn voordeel bij doen!

Mijn favoriete klassieke muziek ligt momenteel in de renaissance-barok sferen, en dan vooral Palestrina en Monteverdi


Dear dirty delightful old drunken old days


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 28-12-2006 17:02 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 28 december 2006 16:45 schreef Ishtar het volgende:
Ik ben blij dat je 'm goed vind!
Het is helaas een hele dure box, bij Fame kostte hij geloof ik 50 euro, en 26 is denk ik echt een hele schappelijke prijs!
Ik heb het er nooit voor willen betalen maar ik vond die box dus een keer in de bieb en dat kosste dan 1,50 euro.
Ik geloof dat bibliotheken ook onderling verbonden zijn en dat je dingen kunt laten verschepen van de ene naar de andere bieb als je een bestelling indient.


Ik woon in de omgeving van Rotterdam en werk er vlak in de buurt, dus ik kan de bieb van Rotterdam inderdaad wel eens met een bezoekje vereren.


edit: Arvo Pärt is by the way ook niet verkeerd (hmz, dat rijmt...). Ik heb op eMule zo'n beetje zijn hele discografie gevonden. Dus daar ben ik ook nog wel even zoet mee.

edit 2: Arvo dus...

[Dit bericht is gewijzigd door altx op 28-12-2006 18:31]


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 28-12-2006 17:05 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

Ja ik beloof niks maar bij boeken werkt het in ieder geval wel zo, dus ik zie niet in waarom dat met cds anders zou zijn.
En Renaissancemuziek vind ik ook bijzonder, jammer dat wij in onze muziek die meerstemmigheid kwijt zijn geraakt.


~ By the fallen one I shall arise ~


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen