IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Auteur:
Topic : Geluidsniveau tijdens concerten Volgende pagina
skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 24-06-2006 15:51 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

Laatst was ik bij het concert van the Black Dahlia Murder in Atak. Toffe band, maar ik heb eigenlijk maar 3 nummers geluisterd, en de rest van de tijd in het cafe doorgebracht. De (Amerikaanse) geluidsman draaide mij gewoon te hard, en aangezien ik zelf ook technicus ben, ben ik zuinig op mijn oren. Ik had geen oordoppen bij me, en ik vind het onzin als de norm voor het geluidsniveau zo hoog ligt dat iedere bezoeker zonder oordoppen de hele volgende dag een piep in zijn oren heeft. Bovendien heeft het helemaal geen zin om zo hard te draaien, want na 5 minuten "slaan je oren dicht", en ervaar je het geluid helemaal niet meer als vetter of harder dan wanneer het 5 dB zachter staat. Sterker nog, er zit helemaal geen dynamiek meer in het geluidsbeeld, waardoor bv de impact van een vette gitaarmuur na een clean intro een stuk minder is. De geluidsman leek echter behoorlijk tevreden te zijn over zichzelf. Meningen en ervaringen van concertgangers en muzikanten?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 24-06-2006 15:53 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Ministry is het hardste (luidste) wat ik ooit heb meegemaakt, en dat was MAGISCH!!
maar dikwijls is de sound van de nummers niet ok genoeg voor een te luide afstelling idd.
fluit achteraf is niet erg, maar op het moment zelf moet het ok klinken. Ik gebruik trouwens nooit oordopjes


signature


renYek
Usericon van renYek
Posted 24-06-2006 15:54 by renYek Wijzig reactieProfiel van renYekQuote dit bericht

Ik heb een pesthekel aan zo'n hard geluid. Dan gaat me de zin echt over, hoe gaaf ik de band ook vind. Sowieso draag ik altijd gehoorbescherming als bij concertjes of parties ben.


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 24-06-2006 15:56 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

Haha, Ministry ja. die hebben ook ooit in Atak gespeeld, en mensen die daar bij waren hebben het er nog steeds over dat het zo hard was.


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 24-06-2006 15:58 by Nimbus Wijzig reactieProfiel van NimbusQuote dit bericht

Ik was er die avond ook, maar ik heb niet gemerkt dat het hard stond, want ik had me doppen in. Die dingen neem ik standaard mee, vooral als ik naar een concert ga want daar staat het geluid zo mogelijk nog harder dan bij een bandje dat in een kroeg optreedt.
Maar ik begrijp wat je bedoelt, een tijdje terug stond er een buitenlandse band in de Rocks en die hadden ook een eigen geluidsman, gast had zijn doppen in en draaide het volume flink open, omdat hij het zelf niet goed hoorde. Ik ben toen even binnen geweest, maar het geluid was niet om aan te horen, een blur van geluid je hoorde alleen de drums er boven uit.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 24-06-2006 15:58 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 24 juni 2006 15:51 schreef skarmoon het volgende:
aangezien ik zelf ook technicus ben, ben ik zuinig op mijn oren. Ik had geen oordoppen bij me


Zuinig op je oren en dan naar concerten gaan zonder oordoppen Volgende keer gewoon wel oordoppen meenemen, stuk prettiger en minder tot geen last van pijnlijke oren.

Hardste concerten qua geluid waren Fantomas, Sunn0)))))))), Methadrone en Raise Your Fist festival (heavy metal). Dat was zelfs met oordoppen niet echt te doen.


Sater
Usericon van Sater
Posted 24-06-2006 16:02 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Was Methadrone hard? Is me niet opgevallen, wel zwaar, dat wel, moet zeggen dat ik dan WotH die avond harder vond, ook geen tel stilte tussen de nummers.

Ministry was erg hard, en Sunn O ))) inderdaad.
Laibach in de 013 was ook enorm hard, maar wel kristalhelder.
Aborym heeft me ook een paar dagen piepen opgeleverd door die schelle gitaren en keiharde beats.

Meestal wel oordopjes bij me om de schade enigszins binnen de perken te houden.


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 24-06-2006 16:02 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

quote:
Op 24 juni 2006 15:58 schreef MMayo het volgende:
Zuinig op je oren en dan naar concerten gaan zonder oordoppen Volgende keer gewoon wel oordoppen meenemen, stuk prettiger en minder tot geen last van pijnlijke oren.



Ik had van die Alpine oordoppen. redelijk lineair, maar ze zitten voor geen meter, en ik ben ze pasgeleden verloren. Mooie gelegenheid om via mijn werk oordoppen op maat te eisen.
In de kleinere zalen begint het probleem vaak met een te luide afstelling van de backline. De FOH mixer is dan gedwongen om hard te draaien, wil hij het geluid in balans krijgen. hoe gaan de muzikanten op dit forum hier mee om tijdens de soundcheck? Zet je automatisch je versterker harder als je jezelf niet goed kunt horen, vraag je je af of iets anders zachter kan, b.v. door een andere opstelling te kiezen of zoek je je heil bij de monitormixer?


[Dit bericht is gewijzigd door skarmoon op 24-06-2006 16:53]


6sic6
Zotte ros!
Usericon van 6sic6
Posted 24-06-2006 17:04 by 6sic6 Wijzig reactieProfiel van 6sic6Quote dit bericht

Het ergste wat ik ook heb meegemaakt was Settle the score in Venlo. Dat was in een tent, wat stond dat geluid teringhard. Je bier trilde onderhand de beker uit. Volgensmij was die geluidsman zelf doof want er werd ook helemaal niks aan gedaan op aanvraag van het publiek.


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 24-06-2006 18:13 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

In sommige gevallen wordt een gebrek aan talent helaas gecompenseerd met een overdaad aan volume.


WMP
Usericon van WMP
Posted 24-06-2006 18:20 by WMP Wijzig reactieProfiel van WMPQuote dit bericht

quote:
Op 24 juni 2006 15:53 schreef Hypnos het volgende:
fluit achteraf is niet erg, maar op het moment zelf moet het ok klinken. Ik gebruik trouwens nooit oordopjes


Wat zul jij blij zijn over tien jaar. Fluit achteraf houdt niks anders in dat je gehoor flinke schade heeft opgelopen. Genoeg van die fluiten en na een tijdje hoor je nooit meer iets anders...
Muziek is mij heilig, maar mijn gehoor nog meer, vandaar dat ik gestopt ben om naar bepaalde bands/zalen te gaan die structureel te hard draaien. Mocht ik op een concert zijn (standaard met oordoppen) waarvan de band gewoon te hard staat (eigenlijk is hard al te hard), ga ik niet stoer lopen doen, maar hou ik het gezien na een paar nummers.
Ik wil over 10/20 jaar ook nog normaal naar muziek kunnen luisteren. Mij iets belangrijker dan een concertje.

[Dit bericht is gewijzigd door WMP op 24-06-2006 18:21]


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 24-06-2006 18:29 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

Om eerlijk tezijn draai ik zelf ook altijd behoorlijk hard, maar probeer ik het altijd wel prettig tehouden in de zaal.
want als iedereen naar de bar gaat omdat het teluid is streef je je doel als geluidsman toch ietwat voorbij


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 24-06-2006 18:32 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

quote:
Op 24 juni 2006 18:20 schreef WMP het volgende:
Wat zul jij blij zijn over tien jaar. Fluit achteraf houdt niks anders in dat je gehoor flinke schade heeft opgelopen. Genoeg van die fluiten en na een tijdje hoor je nooit meer iets anders...
Muziek is mij heilig, maar mijn gehoor nog meer, vandaar dat ik gestopt ben om naar bepaalde bands/zalen te gaan die structureel te hard draaien. Mocht ik op een concert zijn (standaard met oordoppen) waarvan de band gewoon te hard staat (eigenlijk is hard al te hard), ga ik niet stoer lopen doen, maar hou ik het gezien na een paar nummers.
Ik wil over 10/20 jaar ook nog normaal naar muziek kunnen luisteren. Mij iets belangrijker dan een concertje.


@JBassist: gebruik jij standaard een dB-meter? Ik heb dat als zeer leerzaam ervaren. het geeft je een stukje objectieve controle van jezelf.

[Dit bericht is gewijzigd door skarmoon op 24-06-2006 18:34]


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 24-06-2006 18:37 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

quote:
Op 24 juni 2006 16:02 schreef skarmoon het volgende:
In de kleinere zalen begint het probleem vaak met een te luide afstelling van de backline. De FOH mixer is dan gedwongen om hard te draaien, wil hij het geluid in balans krijgen. hoe gaan de muzikanten op dit forum hier mee om tijdens de soundcheck? Zet je automatisch je versterker harder als je jezelf niet goed kunt horen, vraag je je af of iets anders zachter kan, b.v. door een andere opstelling te kiezen of zoek je je heil bij de monitormixer?



Versterkers niet naar het publiek maar met de rug van het cabinet naar de zijkant van het podium toe scheelt al heel veel vind ik, en je heb direct al een goede monitoring voor de gitaristen, wat ook scheelt.

Als er een leuk basscabinet (8X10) staat dan wil ik daar het laag nogwel eens vandaan halen (in kleine zalen dan...) en de definitie uit mijn d.i.

Hoe pak jij het aan?

Edit op je vraag: En nee, ik heb er zelf geen maar zou er wel graag 1 willen o.a om ook mijn Db's tijdens het studiomixen ook in de gaten tehouden, bij 100/85 db heb je toch het meesty lineare gehoor


edit 2, erg domme fout in zin

[Dit bericht is gewijzigd door jbassist op 24-06-2006 18:41]


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 24-06-2006 18:41 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

Ik post later terug... Heb zo aanvang


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 24-06-2006 18:41 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht



"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 24-06-2006 19:54 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

Het naar binnen draaien van de gitaarversterkers is idd een goede optie. ook zet ik ze vaak op een verhoging. Het akoestische volume van het drumstel is iets waar je het over het algemeen gewoon mee moet doen, hoewel ik regelmatig (Jazz)drummers tegenkom die daadwerkelijk in staat zijn om zachter te spelen als je daar om vraagt, en dat ook consequent blijven doen. Wanneer een trompettist zichzelf op zijn monitor wil, pak ik een stevig stukje karton, maak daar een gat in en schuif het om zijn microfoon.(Bij gebrek aan een profi klankkaatser van perspex, that is)meestal is dat afdoende. Over het algemeen is het imo vooral een kwestie van goede communicatie tussen muzikanten en technici. Tenslotte heeft iedereen er belang bij dat uiteindelijk een zo groot mogelijk deel van het publiek de klank fantastisch vindt. Wanneer muzikanten, gasttechnici en huistechnici elkaar serieus nemen is de kans op een geslaagd geluid het grootst.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 25-06-2006 1:09 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ik heb een gehoorbeschadiging opgelopen tijdens een concert van Osdorp Posse in Nighttown ergens in 1996/1997. Het geluidsniveau van de beats was normaal, maar toen Pascal bij het 1e nummer zijn bek open trok stond de mic zo fucking hard dat het net was alsof er een mes in mijn oren gestoken werd.

Vooral mijn rechteroor is toen redelijk "pwn3d". Ik ben sindsdien ook enigszins lawaaidoof (kan conversaties moeilijk volgen als er omgevingsgeluid is).

Ik draag sindsdien altijd oordoppen. Better be safe then sorry!


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 25-06-2006 1:13 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

Ik heb ook altijd oordoppen bij me. Mijn oren zijn al behoorlijk naar de tering, concert zonder oordoppen is gegarandeerd minimaal drie dagen een piep in mijn linkeroor, behoorlijk kut dus.

Edit.

[Dit bericht is gewijzigd door Burzum op 25-06-2006 1:14]


Fire
Usericon van Fire
Posted 25-06-2006 5:13 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

Ik heb tegenwoordig ook altijd oordoppen bij me, mocht ik ze vergeten dan dempen papieren zakdoekjes ook nog wat weg.

Een aantal jaar geleden al weer een keer piep van 4 dagen en dat hoef ik echt niet weer mee te maken. Met oordoppen klinkt een bandje vaak prima. Alleen als een zangeres echt mooi aan zingen is, dan wil ik ze nog wel eens een nummertje uit doen. Anders niet



Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 25-06-2006 8:53 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

Ik heb inmiddels een handjevol keren concerten met een écht gevaarlijk hoog volume meegemaakt en het is waarschijnlijk goed geweest dat ik nadien steeds vrij lang in een rustige(re) omgeving vertoefde. Zo heeft m'n lichaam de kans gekregen om de opgedane schade te herstellen, want na afloop van die concerten was m'n gehoor toch wel behoorlijk ontregeld. Sinds ik aan m'n cons-studie begonnen ben en dus niet zelden zes uur per dag bezig ben met studeren heb ik regelmatig oordoppen in, en ook als ik naar metal- of andere 'harde' concerten ga neem ik ze tegenwoordig standaard mee. Behalve dat ik zo niet bang hoef te zijn voor gehoorbeschadiging vind ik overigens ook dat het veel prettiger luisteren is als een paar dopjes de onnodige 'ruis' uit de muziek filteren.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 25-06-2006 10:26 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 24 juni 2006 16:02 schreef Sater het volgende:
Was Methadrone hard? Is me niet opgevallen


Mwah hard, maar wel zulk geluid dat het mij met oordoppen in ook pijn deed op sommige tonen.. kun je nagaan zonder doppen. Maar goed ik heb al snel last van mijn oren ook, altijd doppen in tijdens festivals en concerten.


Oud Vuil
Usericon van Oud Vuil
Posted 25-06-2006 13:44 by Oud Vuil Wijzig reactieProfiel van Oud VuilQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 24 juni 2006 18:20 schreef WMP het volgende:
Wat zul jij blij zijn over tien jaar. Fluit achteraf houdt niks anders in dat je gehoor flinke schade heeft opgelopen. Genoeg van die fluiten en na een tijdje hoor je nooit meer iets anders...



Juist. Ik hoor dus 24/7 die piep, linkeroor naar de klote. Komt vnl door zelf in 15 jaar regelmatig op een podium gestaan te hebben met m'n linkeroor in m'n eigen speakerkast.

Mensen, draag gewoon die doppen, want een naar de kloten gehoor is geen pretje.



Burzum
Usericon van Burzum
Posted 25-06-2006 13:49 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

quote:
Op 25 juni 2006 8:53 schreef Hexegot het volgende:
Ik heb inmiddels een handjevol keren concerten met een écht gevaarlijk hoog volume meegemaakt en het is waarschijnlijk goed geweest dat ik nadien steeds vrij lang in een rustige(re) omgeving vertoefde. Zo heeft m'n lichaam de kans gekregen om de opgedane schade te herstellen, want na afloop van die concerten was m'n gehoor toch wel behoorlijk ontregeld.


Dat is nou juist het grote probleem, het hersteld namelijk niet meer. Op korte termijn merk je dat misschien nog niet zo maar daarna wel.


Oud Vuil
Usericon van Oud Vuil
Posted 25-06-2006 13:50 by Oud Vuil Wijzig reactieProfiel van Oud VuilQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

Klopt, kapot is kapot.



Hexegot
Usericon van Hexegot
Posted 25-06-2006 13:54 by Hexegot Wijzig reactieProfiel van HexegotQuote dit bericht

Ik weet niet of jullie het zo intepreteerden, maar met 'ontregeld' bedoelde ik geen piep-, zoem- of fluittoon hea.


Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen