IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Reparatie audioapparatuur (Hi-Fi, PA, instrumeten, etc.)
Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 14-07-2006 21:56 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

Ik weet zo ff snel niet waar ik deze vraag zou moeten stellen dus begin ik maar hier.

Mijn HiFi-versterker (een Sony SQ-serie) is inmiddels bijna 8 jaar oud en begint een irritant trekje te vertonen.
Als die nog koud is (zeg maar binnen 15min. van inschakelen) klikt de relais van de uitgang soms meerdere malen geheel willekeurig er op los.
Het kan 1 "klik" zijn maar ook 20 achter elkaar.
Het resultaat tot nu toe is dat de koptelefoon signaal wegvalt. De luisprekers blijven gewoon netjes hun werk doen. Als de versterker eenmaal warm is is er niks aan de hand.

Irritant dus maar gelukkig verhelpt één of een paar keer aan de Speakers-knop draaien het. (dus van Phones -->Off -->A -->B -->A+B )

Ik denk dat het relais voor de uitgangen op sterven ligt.
Ik heb geen idee wat voor ergs er verder hierdoor kan gebeuren (bijv. ineens "PLOP" piek-signalen naar m'n luidsprekers?) maar zou dat wel z.s.m. willen verhelpen.

Maar nu: weet iemand een BETROUWBARE elektronicazaak of reparateur waar ik 'm zou kunnen aanbieden? Liefst in Eindhoven of omgeving.
voor de gouden tip.

N.B.: Via de verschillende websites van Sony valt niets te vinden over reparatiepunten of gelicenciëerde reparateurs. Over versterkers al helemaal niet. Het schijnt dat Sony tegenwoordig echt alleen wegwerpelektronica verkoopt. Kijk maar naar alle pseudo-audiogerelateerde meuk in hun catalogus; VAIO's, PSP's, enfin TROEP, waar Sony zich vroeger wel met echte audio bezig hield.



skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 15-07-2006 14:27 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

Als het probleem zich idd alleen voordoet kort na inschakelen van de versterker zou het wel eens een kapotte elco kunnen zijn. zie dat maar als een soort accu-tje, een cilindervormig elementje dat spanning vast kan houden. als ze kapot gaan zie je vaak dat ze aan de bovenkant een beetje bol gaan staan en soms loopt er dan wat bruine drab uit. vervangen is een kwestie van lossolderen en voor 50 cent een andere halen. de juiste waarde, uitgedrukt in microfarad, staat er meestal wel op. Ik ben zelf niet zo'n electronicawonder, maar op deze manier heb ik ook mijn gitaarversterker ooit gerepareerd voor bijna nop. Tip: altijd lief zijn voor studenten electrotechniek. succes!


Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen