IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : SellaBand - geld genereren voor opnames Volgende pagina
ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 16-08-2006 14:01 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

http://www.sellaband.com/

Via deze site kun je een soort aandelen in bands kopen, en als band kun je ze verkopen. Duits initiatief, zo te zien.

Als je als band 5000 delen (parts) á 10$ verkocht hebt aan je zogeheten believers dan worden er opnames gemaakt met een door SellaBand aangesteld A&R man ter begeleiding (30.000$). Iedereen die parts gekocht heeft krijgt een lim. edition van die CD (rest van het geld, denk ik).

Je nummers worden gratis ter download aangeboden op de site van SellaBand, advertentie inkomsten worden over band/believers/SellaBand verdeeld, zo verdien je er dus geld aan. Daarnaast krijg je nog regular versions van de CD om te verkopen, opbrengsten worden verdeeld over believers/band.

Wettelijke implicaties in het kort:

In order to join the program, we have made up agreements for Artists and Believers. The small print is actually quite extensive, but in the 7 points below you find what they are about for you as an artist. This is what you must agree with:

1. As an Artist on SellaBand you can stay or go as you please, when you please. At any time before you have reached the Goal of $50,000, you can leave the Program and shut down your Profile Page.
2. Once an Artist has officially reached the Goal of $50,000 he/she is obliged to fulfill the recording commitment with SellaBand. Of the $50,000, $30,000 will be used for recording the CD. SellaBand will assign an A&R- manager who will book the producer, studio and mastering facility. The rest of the budget will be used for manufacturing, packaging and posting the 5,000 CDs for your Believers.
3. As a SellaBand recording artist you are entitled to earn money via the Download Portal. All net advertising revenues generated on www.sellaband.com will be shared equally by Artists, Believers and SellaBand. The income per Artist and their Believers is based on the market share of the artist on the Downloadportal.
4. SellaBand will own the Album Master for 12 months after completion of the recording of the CD. After one full year you can get the full rights to the Album Master.
5. Only for the songs you will record with SellaBand you must sign a Publishing Agreement with SellaBand. In this agreement 60% of the publishing rights of these songs go to you. 10% goes to the Production team. The rest (30%) goes to SellaBand.
6. Every Artist on SellaBand.com is responsible for his/her own Profile Page. SellaBand has the right to shut down any Profile Page at any time, without further explanation.
7. As an Artist wanting to participate in the program, you must agree with the Title Agreement and the Publishing Agreement now, but they will only be in effect once you have reached the Goal of $50,000. As an Artist on SellaBand you comply with our agreements. You have read the full agreement and understand what the agreement is about.



Behoorlijk wat geld wel, 50.000$, denk niet dat het erg metal relevant is. Op zich wel gaaf principe.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-08-2006 14:29 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ik zou daar eerlijk gezegd niet aan mee doen ... ik vertrouw dat soort initiatieven nooit


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 16-08-2006 14:33 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Ik ben ook sceptisch, maar dit ziet er wel OK uit, qua voorwaarden en insteek.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-08-2006 14:36 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Juist neit, Sellaband bepaald heel veel en is eigenaar van de mastercd ..


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 16-08-2006 14:38 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

mwoa geloof daar ook niet zo in. Hoe meer bandjes die SellaBand op zn site heeft, hoe minder d'r ad $50000 komen (verkopen van die aandelen gaat ook via die site btw?), hoe meer centjes SellaBand weer krijgt. Pyramidespel bijna ghegh. Ku'j beter zelf doen. 5000 cd's is best veel.

[Dit bericht is gewijzigd door FRNK op 16-08-2006 14:38]


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 16-08-2006 14:42 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 16 augustus 2006 14:36 schreef Jenje het volgende:
Juist neit, Sellaband bepaald heel veel en is eigenaar van de mastercd ..

Eigenaar is voor een jaar, dat vind ik nog best meevallen. Je kunt er veel bekaaider afkomen met een platendeal!

Ja, hoeveel ze bepalen kan vervelend zijn, maar in essentie is het alleen die A&R manager. En daarbij: je kunt er altijd uitstappen.

@FRNK:
Ja, het geld genererend principe voor de organisatie zelf is vrij geniaal Volgens mij kun je parts niet meer verkopen om geld of andere parts te krijgen.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Daops
Usericon van Daops
Posted 16-08-2006 16:21 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

Zaakje stinkt als je het mij vraagt. Zulke initiatieven houden het nooit lang vol, maar (erger)sleuren dan wel een stel naieve betalende bands mee in de val. Wat vaak weer einde band betekent..


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 16-08-2006 17:29 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

Zijn wel meer van dit soort rare dingen.. Wilden onze band op Legaldownload.com laten zetten, en we kregen de contracten al toegemaild.. Stond er iets in dat LD zich voorbehield ongevraagd kopieën van de cd te mogen maken

Wordt misschien wel wat anders bedoeld, maar zoals het er stond mogen die gasten onze cd net zo vaak laten persen als zij maar wilden, en zo verkopen dus.. Aangezien ze dat ongevraagd mochten doen en wij er dus niet vanaf weten.. Lekker dan! Meteen maar vanaf gezien..


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 16-08-2006 17:32 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Daar heb ik geloof ik ook ooit eens m,ail van gehad .. totaal genegeerd


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 16-08-2006 18:20 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

Nemesea is er alvast mee in zee gegaan kreeg ik net een berichtje van op spymace haha


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 18-08-2006 13:23 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 16 augustus 2006 18:20 schreef FRNK het volgende:
Nemesea is er alvast mee in zee gegaan kreeg ik net een berichtje van op spymace haha
Die zijn dan wel heel erg wanhopig dat ze geen nieuw label vinden nu Ebony Tears genokt is..

Ach we zullen het wel zien allemaal



Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 18-08-2006 15:30 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Hehe...wat zijn jullie allemaal heerlijk Hollands.


Bij voorbaat azijnpissen en misgunnen zonder verdieping.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-08-2006 15:34 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 18 augustus 2006 15:30 schreef Chelman het volgende:
Hehe...wat zijn jullie allemaal heerlijk Hollands.


Bij voorbaat azijnpissen en misgunnen zonder verdieping.
Allemaal?


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 18-08-2006 15:36 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Nee hoor, ik lees de voorwaarden en zie dat sellaband het eerste jaar de muziek beheert en dat zou ik nooit doen .. en er zjin jammer genoeg veel meer van dit soort initiatieven waar later blijkt dat er één verliezer en dat is de band


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-08-2006 15:37 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 18 augustus 2006 15:36 schreef Jenje het volgende:
Nee hoor, ik lees de voorwaarden en zie dat sellaband het eerste jaar de muziek beheert en dat zou ik nooit doen .. en er zjin jammer genoeg veel meer van dit soort initiatieven waar later blijkt dat er één verliezer en dat is de band
Maar! Ze beheren de muziek niet, maar de rechten op de opnames van de muziek. Het is "slechts" een jaar, er zijn recorddeals waar je wat dat betreft een stuk bekaaider vanaf komt.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 18-08-2006 15:40 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

haha ja maar die recorddeals ga je vast ook niet mee akkoord


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 18-08-2006 15:42 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 18 augustus 2006 15:40 schreef FRNK het volgende:
haha ja maar die recorddeals ga je vast ook niet mee akkoord


De meesten wel...zeker in de meer gangbare genres. Denk maar aan TAFKAP etc...


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 18-08-2006 15:52 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

500 cd's verkopen is al moeilijk....................






Daops
Usericon van Daops
Posted 18-08-2006 15:52 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

Precies wat Jenje (en ik eerder) zei. Ik heb wel degelijk de site goed bekeken, en ik vind het op z'n minst dubieus. Vooral de rechten van JOUW muziek weggeven aan een bedrijf wat GEEN CENT in jouw band investeert klopt niet. En volgens mij zijn die aandelen, eenmaal gekocht, niet meer terug te vorderen in geval de limiet niet gehaald wordt.

Al jaren zie ik van deze 'grensverleggende' constructies die bands wel even bekend zullen maken. Bottomline is wel dat de toekomstige 'topbands' even geld mogen lappen vooraf. Uiteindelijk stoppen deze initiatieven na een jaar of wat. De initiatiefnemers lopen rustig weg met een zak geld, en de bands blijven gedesillusioneerd achter. Er is mij dan ook geen een succesverhaal bekend, vanuit de muzikanten gezien.

Kortom, ik misgun geen enkele band iets. Integendeel, ik heb alleen een hekel aan die handige knakkers die over de ruggen van naieve (vaak jonge) muzikanten geld willen verdienen.

Just my two cents..


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 18-08-2006 16:01 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

quote:
Op 18 augustus 2006 15:42 schreef Chelman het volgende:
De meesten wel...zeker in de meer gangbare genres. Denk maar aan TAFKAP etc...
hehe ja maar dan heb je het niet over het niveau bands wat de doelgroep is voor een SellaBand oid


Johnny The Fox
Usericon van Johnny The Fox
Posted 28-08-2006 12:59 by Johnny The Fox Wijzig reactieProfiel van Johnny The FoxQuote dit bericht

Als rechtgeaarde metalhead surf ik regelmatig langs forums met heavy onderwerpen en dus ook ZwareMetalen.com. Als ik reageer doe ik dat, net als bijna iedereen, onder psydoniem.
Maar, als algemeen directeur van SellaBand, het nieuwe online muziekplatform, voel ik me nu aangesproken om met m'n echte naam te reageren. Want als ik mensen vergelijkingen zie maken met een piramidespel, dan is dat zo ver bezijden de waarheid dat ik niet langer afzijdig kan blijven.
Daarom ff een paar puntjes ter verduidelijking van de discussie op dit forum.
1. Internet is een wereldwijd fenomeen. Waar je voorheen als band in eerste instantie afhankelijk was van fans in je directe omgeving-eigen land, ligt nu de hele wereld voor je open. Op www.sellaband.com geldt dat bijvoorbeeld voor Nemesea uit Groningen, die nu aanmeldingen krijgen van fans (wij noemen dat Believers, omdat je net ff iets meer moet doen dan alleen maar fan zijn) uit Nederland, maar ook de VS, Spanje, Finland, Mexico en Dubai. Tot aan Taiwan aan toe. En in dat licht bezien is 5.000 fans als je goed genoeg bent - en dat is Nemessea - niet zo heel veel.
2. 50.000 dollar is wel veel geld. Maar, vergeet niet dat alle 5.000 fans een cd krijgen thuisgestuurd. Dat is dus 5.000 keer een cd (fraaie digi-pack) + envelop + postzegels. En hoe verder weg de fans, hoe duurder de postzegel. Dit zit allemaal bij de prijs inbegrepen. Bovendien werken wij met topmensen en topstudio's, en die mensen zijn wel heel enthousiast over dit initiatief maar werken niet gratis. Neem een man als Tony Platt, die werkte als als engineer aan AC/DC's Highway To Hell. Lijkt mij als band niet verkeerd om met zo'n man een plaat te mogen maken.
3. Als je besluit om mee te doen en 10$ te doneren aan een band, dan heb je te allen tijd het recht om dat geld a/ aan een andere band toe te kennen of b/ je geld terug te trekken. In dat laatste geval ben je alleen wat transactie-kosten kwijt, maar die berekent je bank en niet wij.
4. Ook als band ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Enige verplichting: die plaat opnemen als je 5,000 Believers hebt binnengehaald. Na 12 maanden word je automatisch eigenaar van de master.
5. Dan de publishing. Je staat 40% van de rechten af van de songs die je met ons opneemt, en dan ook alleen van die songs. Daar gaan wij vervolgens actief voor je mee aan de slag. Van die 40% staan wij een kwart af aan het productieteam.
SellaBand biedt een voor artiesten gratis platform om fans te vinden die het zien zitten om hun album te financieren. Wij voorzien die bands van tips en adviezen en, zodra het juiste bedrag binnen is, koppelen wij je aan top-professionals. Vervolgens maken wij die cd voor je, bieden produkt aan dat je zelf ook nog mag verkopen (wij doen dat zelf ook via online-partners en daar verdien je als band aan) en geven je een flink percentage in de opbrengst van onze advertentie-inkomsten. Zie je MySpace dit al doen? Dacht het niet. Dus wat SellaBand met een piramidespel te maken heeft zie ik in de verste verte niet, en gelukkig het steeds groeiende aantal Bands & Believers op onze site ook niet.

Johan Vosmijer
Sellaband.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 28-08-2006 13:09 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

- Wat gebeurt er met de master de eerste 12 maanden?

- Wat doen jullie met die songs? Wordt er overlegd met bands wat er met die songs gebeurd?

[Dit bericht is gewijzigd door Jenje op 28-08-2006 13:10]


Johnny The Fox
Usericon van Johnny The Fox
Posted 28-08-2006 13:51 by Johnny The Fox Wijzig reactieProfiel van Johnny The FoxQuote dit bericht

Die master wordt gebruikt voor:
1. Gratis downloads op onze site (opbrengsten advertenties gedeeld door bands/fans/sellaband)
2. Verkoop van CD (opbrengsten gedeeld door band/fans)
3. Promotie artiest via webradio etc.
4. That's it


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 28-08-2006 13:57 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

[edit]ach bla

[Dit bericht is gewijzigd door FRNK op 28-08-2006 14:29]


Daops
Usericon van Daops
Posted 28-08-2006 14:04 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

Allereerst, netjes dat je hier persoonlijk op reageert.

Mijn reactie op wat van je punten:

quote:
3. Als je besluit om mee te doen en 10$ te doneren aan een band, dan heb je te allen tijd het recht om dat geld a/ aan een andere band toe te kennen of b/ je geld terug te trekken.
Dit had ik dan niet goed begrepen, en trek m'n woorden terug hierover.

quote:
4. Ook als band ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Enige verplichting: die plaat opnemen als je 5,000 Believers hebt binnengehaald. Na 12 maanden word je automatisch eigenaar van de master
Waarom worden jullie eigenaar van een master van een album waar jullie zelf geen cent in gestoken hebben? Jullie krijgen $50.000 van derden, waar jullie een cd van laten maken.

quote:

5. Dan de publishing. Je staat 40% van de rechten af van de songs die je met ons opneemt, en dan ook alleen van die songs. Daar gaan wij vervolgens actief voor je mee aan de slag. Van die 40% staan wij een kwart af aan het productieteam.
En die 40% is voor altijd, of ook voor een jaar? Waarom zou een band z'n publicatierechten deels afstaan aan jullie?

quote:

SellaBand biedt een voor artiesten gratis platform om fans te vinden die het zien zitten om hun album te financieren. Wij voorzien die bands van tips en adviezen en, zodra het juiste bedrag binnen is, koppelen wij je aan top-professionals. Vervolgens maken wij die cd voor je, bieden produkt aan dat je zelf ook nog mag verkopen (wij doen dat zelf ook via online-partners en daar verdien je als band aan) en geven je een flink percentage in de opbrengst van onze advertentie-inkomsten.
Sorry, maar dat een band z'n eigen cd (uit zelf bij mekaar verworven gelden) 'mag' verkopen lijkt me niet meer dan normaal toch?

quote:

Zie je MySpace dit al doen? Dacht het niet. Dus wat SellaBand met een piramidespel te maken heeft zie ik in de verste verte niet, en gelukkig het steeds groeiende aantal Bands & Believers op onze site ook niet.
Ten eerste, Myspace is een heel stuk laagdrempeliger. Je schrijft je gratis in en zet je muziek/videoclips online voor nop, zonder dat myspace enige aanspraak op rechten maakt. Ten tweede, de directe vergelijking met een piramidespel is door niemand hier gemaakt. Zelf zou ik zeker niet zo ver gaan in ieder geval . Zeker als je aangeeft zelf ook liefhebber te zijn (was jij ook geen DJ?).

Qua opzet (het 'wij met internet hebben de grote labels niet nodig' principe) ziet het er op het eerste gezicht allemaal mooi uit. Alleen in de praktijk heb ik het nog nooit zien te werken. Ik hoop dat jij de eerste bent die het tegendeel bewijst, maar vergeef me m'n cynisme. Ik heb teveel zien mislukken om me heen. Ik ben dan ook zeer benieuwd of er een metalband is die daadwerkelijk de $50.000-grens haalt.

anyway, succes


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


Johnny The Fox
Usericon van Johnny The Fox
Posted 28-08-2006 14:39 by Johnny The Fox Wijzig reactieProfiel van Johnny The FoxQuote dit bericht

Ja ik was ooit DJ/producer bij Kink FM, van het programma 120 WATT. Daarnaast ooit oprichter van de magazines Meltdown en later WATT. Afgelopen 10 jaar actief als 'labelbaas' bij Sony Music en SONY/BMG.
Anyway, de vergelijking met pyramidespel werd gemaakt door ene FRNK, ergens bovenaan deze discussie.
Waarom 12 maanden de master? Die beheren wij namens de 'Believers', zodat zij ook return on investment kunnen krijgen en de band niet kan besluiten om, nadat derden hun plaat hebben gefinancierd, het in hun eentje te exploiteren. Als SellaBand doen wij daar verder niets mee.
Publishing is niet voor 1 jaar, maar onbepaalde tijd en, nogmaals, alleen voor die nummers die je met ons opneemt. Wij expoliteren die tracks, zoals een 'normale' publisher ook zou doen, dus m.i. gebeurt daar ook niets geheimzinnigs.
Groet!


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen