IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Het Goede Doel Volgende pagina
Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 21-10-2006 22:28 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

quote:
Het Goede Doel is het geesteskind van componist Henk Temming en tekstschrijver Henk Westbroek. Zij starten de groep begin '79 en schrijven het Nederlandse repertoire, waarmee de groep aanvankelijk in het linkse circuit opereert. Met optredens op FNV-manifestaties, woningnoodspektakels en andere vormingsavonden ontwikkelt de groep haar muziek, die de twee Henken omschrijven als mooi ritmisch, net niet meeslepend en zeer divers van karakter en structuur.

Het Goede Doel bestaat in die periode uit Temming en Westbroek, pianist Sander van Herk, bassist Dennis Ringeling, toetsenist Ronald Jongeneel en ex-Superjones drummer Hans Boosman. Ringeling wordt al spoedig vervangen door Steven Wienjus.
Na een succesvol optreden in Vara's Popkrant, waaraan Westbroek een baan als presentator overhoudt, maakt de groep eind '81 de single 'In 't leven'. Met de tweede single, het controversiële 'Gijzelaar', haalt de groep enkele maanden later voor het eerst de hitparade. De echte doorbraak komt eind '82 met de single 'België (Is er leven op Pluto...)' en het gelijknamige album. Beide platen schieten naar de hoogste regionen van de hitparade, waarin Temming & Westbroek op dat moment ook al vertegenwoordigd zijn met het voor de grap opgenomen 'Sinterklaas (Wie kent hem niet?)'.

Terwijl de Nederlandstalige popmuziek hoogtij viert weet Het Goede Doel een groot publiek aan te spreken met geestige teksten en geraffineerde, orkestrale pop. Dankzij singlesuccessen als 'Vriendschap' en 'Hou van mij' is het album 'België', waarvoor de groep in '83 een Edison ontvangt, binnen korte tijd goud. In mei '83 vertrekt drummer Hans Boosman naar De Munck, zijn vervanger Ab Tamboer is afkomstig uit Earth & Fire.

Begin '84 verschijnt 'Tempo Doeloe', voorafgegaan door de single 'Eenvoud'. Deze plaat wordt aanzienlijk minder enthousiast onthaald. De composities zijn zwakker en de teksten komen gezocht over. Met een Engelstalige versie van België, getiteld 'Luxembourg', probeert de groep het als HGD in het buitenland. Een optreden in het Eurovisie-programma 'Euro à go go' uitgezonderd, lukt het HGD niet om buiten de landsgrenzen successen te boeken.

Eind '84 maakt Het Goede Doel een speciale kerstsingle met zangeres Annie Schilder (ex-BZN), 'Eeuwige Kerst'. Enkele weken daarna komt het bericht dat de groep stopt met optreden. Westbroek verwerft landelijke bekendheid als presentator bij de Vara, onder meer van de Popkrant, het programma waarin hij eens zelf debuteerde.

In '86 verschijnt 'Mooi en Onverslijtbaar', waarop Het Goede Doel blijkt ingekrompen tot het trio Westbroek, Temming en Van Herk. Met het geïnspireerd klinkende 'Mooi en Onverslijtbaar' scoort Het Goede Doel opnieuw enkele hits en weet de groep het prijsgegeven terrein weer terug te winnen. In de zomer van '87 tekent de groep een sponsorcontract met prisdrankgigant Coca Cola voor een komende concerttournee. Van deze toer, waarbij het trio terzijde wordt gestaan door sessiemuzikanten, verschijnt de live-elpee 'Live!!!'. Intussen doen Temming en Sander van Herk steeds meer van zich spreken als producersduo, onder andere voor Herman van Veen. Het componistenduo Temming/Westbroek levert geregeld materiaal aan voor 'Kinderen voor Kinderen'.

In '88 doet Het Goede Doel de naam eer aan door 'Iedereen is anders' te maken ten behoeve van de stichting Colombine. Op deze plaat schrijven Temming en Westbroek liedjes en verzorgt de groep de begeleiding voor elf Nederlandse vocalisten waaronder Marco Bakker, Rob de Nijs, Ramses Shaffy, Peter te Bos en René Froger. Aanvankelijk verkoopt de plaat niet zo goed, maar nadat René Froger's 'Alles kan een mens gelukkig maken' op verzoek van een discjockey op single wordt uitgebracht en een enorme hit wordt, kan de stichting Colombine alsnog een aanzienlijk bedrag aan royalties bijschrijven.

Eind '89 verschijnt 'Souvenir', een vrij pretentieuze plaat die qua verkoop wat bij de voorgangers achterblijft. Kort na het verschijnen van 'Souvenir' krijgt Het Goede Doel een Gouden Notekraker uitgereikt, de onderscheiding van de Nederlandse Toonkunstenaarsbond'. In het voorjaar van '90 maakt de groep een theatertournee onder de titel 'Theatertoerisme', waarbij het materiaal van 'Souvenir' centraal staat. De reacties zijn het er echter over eens dat de verbindende sketches lang niet zo leuk zijn als de liedjes zelf.

Het Goede Doel heeft ook geprobeerd succes in het buitenland te krijgen. Een vertaling van het nummer België met een dure videoclip zou voor buitenlandse roem moeten hebben zorgen. Helaas is deze single 'Luxemburg' totaal geflopt. Meer informatie over deze single binnenkort op deze site te vinden.

In juni 1991 bereikt de single Als Ik De Bouw Van Arnold Schwarzenegger Had de tipparade. Het blijkt de zwanezang van Het Goede Doel. Ernstige meningsverschillen maken een einde aan één van Nederlands meest succesvolle componistentandems. Beide Henken slagen er echter wel een succesvol vervolg te geven aan hun carrière. Westbroek als radiopresentator en solozanger (goed voor de evergreen Zelfs Je Naam Is Mooi). Temming als producer en (co-)componist van onder meer De Kast en City To City. Sander van Herk en Henk Temming beheren in Utrecht de StuStuStudio.

Westbroek, Temming en Van Herk staan op 20 en 22 december 2001 nog eenmaal als Het Goede Doel op het podium en vieren in de Heineken Music Hall te Amsterdam het feit dat ze tien jaar uit elkaar zijn. Hun nieuwe single heet Alle Mensen Op De Aarde. Tegelijkertijd met het optreden verschijnt de cd-box Geef De Mensen Wat Ze Willen met daarop 25 nog niet eerder op cd verschenen nummers, alle 35 hits van Het Goede Doel en de solo hits van Henk Temming en Henk Westbroek.

In februari 2006 verschijnt de DVD-box ' Alsof er niets gebeurd is...' met daarop een concertregistratie van het reünie concert uit 2001 met diverse extra's.


Zijn er nog meer liefhebbers van deze groep? Het muzikale vakmanschap, vooral het sublieme basspel, met name in het nummer Zwijgen, goede Nederlandse teksten en de duo zang van de beide Henken maken Het Goede Doel tot een geweldige band.

Favoriete nummers zijn Zwijgen, De Plaat Sloeg Af En Het Gesprek Viel Stil, Achter De Wolken Schijnt De Zon, Tempo Doeloe, Brood & Spelen, Franse Auto, Liefde Schijnt Zo Mooi Te Zijn, Alles Geprobeerd, Alle Mensen Wonen Op De Aarde, Vriendschap, Net Zo Lief Gefortuneerd, België, Vriendschap en Gijzelaar.


Rensykdom
Het leven is...... Naar de kloten gaan.
Usericon van Rensykdom
Posted 22-10-2006 4:15 by Rensykdom Wijzig reactieProfiel van RensykdomQuote dit berichthttp://rensyk.hyves.nl/

PEPERNOTEN PEPERNOTEN PEPERNOTEN PEPERNOTEN PEPERNOTEN!!!


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 22-10-2006 5:44 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

belgie is echt geweldig

ga er maar eens wat meer van opzoeken


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Oud Vuil
Usericon van Oud Vuil
Posted 22-10-2006 13:28 by Oud Vuil Wijzig reactieProfiel van Oud VuilQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

Ik heb hier ook nog wel een paar lp's van ze liggen. 1 van de betere nederlandstalige bands, net zoals toontje lager.



Hub de Gallier
Usericon van Hub de Gallier
Posted 22-10-2006 13:30 by Hub de Gallier Wijzig reactieProfiel van Hub de GallierQuote dit bericht

Erg goede band....behorende tot de top der Nederlandse popmuziek, samen met Frank Boeijen.

[Dit bericht is gewijzigd door Hub de Gallier op 22-10-2006 13:31]


Hub de Gallier RIP 17-03-2013


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 22-10-2006 13:31 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

en WTF heeft dit met metal te maken ???tering.


Fuck the world and fuck you


Oud Vuil
Usericon van Oud Vuil
Posted 22-10-2006 13:32 by Oud Vuil Wijzig reactieProfiel van Oud VuilQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 22 oktober 2006 13:31 schreef mental het volgende:
en WTF heeft dit met metal te maken ???tering.


Het topic staat in muziek algemeen, niets mis mee dus.



mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 22-10-2006 13:32 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

O.

dat had ikke niet gezien


Fuck the world and fuck you


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 22-10-2006 13:58 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Waar is hier de nooduitgang?

...

3 mensen laten hun stoma zien


Zonder dollen; goeie band idd;

Vriendschap is een illusie...


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


spectre
Usericon van spectre
Posted 22-10-2006 14:00 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 22 oktober 2006 13:31 schreef mental het volgende:
en WTF heeft dit met metal te maken ???tering.
Erg he, als het niet Metal is.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Verval
5 o'clock, bitch raping time.
Usericon van Verval
Posted 22-10-2006 14:00 by Verval Wijzig reactieProfiel van VervalQuote dit bericht



Een dikke vette aanrader.


Ende dat ook gy, waard meedemensch, van deezen les leeren mag. Begeeft ge onder geen beding op den duystere hey by nacht!


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 22-10-2006 23:14 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

"Alles geprobeerd" en dan in de 10 minuten durende live versie van hun officiele live LP. Briljant! Beste nederlandstalige nummer ooit


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 23-10-2006 12:28 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

Erg gave band. Met mijn oude Nederpopcoverbandje nog een aantal nummers van gespeeld (en zelfs opgenomen) zoals Nooduitgang, Ik Dans Dus Ik Besta, Belgie en Sinterklaas.

Ik kom nu regelmatig in de Stairway (cafe van Henk Westbroek) dus hij mag daar van mij best weleens een Goede Doel reunieconcert houden



Verval
5 o'clock, bitch raping time.
Usericon van Verval
Posted 23-10-2006 12:29 by Verval Wijzig reactieProfiel van VervalQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2006 12:28 schreef Judge M. het volgende:
Erg gave band. Met mijn oude Nederpopcoverbandje nog een aantal nummers van gespeeld (en zelfs opgenomen) zoals Nooduitgang, Ik Dans Dus Ik Besta, Belgie en Sinterklaas.



mp3's??


Ende dat ook gy, waard meedemensch, van deezen les leeren mag. Begeeft ge onder geen beding op den duystere hey by nacht!


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 23-10-2006 13:26 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 23 oktober 2006 12:29 schreef Verval het volgende:
mp3's??
Alleen Ik Dans Dus Ik Besta is opgenomen (met mij in de gelederen that is). Die heb ik vast nog wel ergens. Ik zal hem eens voor je opzoeken.

Alhoewel ik persoonlijk Nooduitgang een stuk gaver vond om te spelen.



Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 10-11-2006 18:32 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl




karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 10-11-2006 18:58 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

BLEGGIEEEE


Je moeder.


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 12-04-2008 1:04 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

quote:
Album Gekkenwerk gratis beschikbaar t.b.v. Goed Doel

Het nieuwe Het Goede Doel album ‘Gekkenwerk’ zal niet worden uitgebracht bij een platenmaatschappij, maar gratis te downloaden zijn via de website van het uitzendbureau IT-staffing. Het album is onderdeel van een project voor een echt Goed Doel, namelijk het opzetten van IT-projecten voor de bevolking van Tanzania. Na afloop van alle concerten zal er een benefietconcert plaatsvinden waarvan de gehele opbrengst gaat naar het Afrikaanse it-project. Later meer…


Afgelopen week waren ze te gast in Peacock & Whiteman waar ze ook een nummer speelde van het nieuwe album, klonk goed en vertrouwd.

Album is vanaf 15 April gratis te downloaden en Het Goede Doel gaat ook weer op tournee.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 12-04-2008 1:08 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 22 oktober 2006 5:44 schreef ElitE het volgende:
belgie is echt geweldig

ga er maar eens wat meer van opzoeken


Niet voor niets nummer 968 in de Top 2000 inderdaad!


Naturens Galleri
Usericon van Naturens Galleri
Posted 12-04-2008 9:58 by Naturens Galleri Wijzig reactieProfiel van Naturens GalleriQuote dit bericht

quote:
Op 12 april 2008 1:04 schreef Lionheart het volgende:
..Het Goede Doel gaat ook weer op tournee.

Enkel omdat beiden met eerdere projecten geen succes hadden en nu zonder de originele bandbezetting op een naam uit het verleden willen teren.


headphonical award for sensational quality and highest inspirational merits


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 12-04-2008 10:46 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

Is al hun studiowerk nog verkrijgbaar op CD?


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 12-04-2008 10:47 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 12 april 2008 10:46 schreef Greycloak het volgende:
Is al hun studiowerk nog verkrijgbaar op CD?
Lijkt me wel als ze opnieuw bij elkaar gaan komen. Met een beetje mazzel nog geremasterd ook.



Rotzak
Usericon van Rotzak
Posted 12-04-2008 10:55 by Rotzak Wijzig reactieProfiel van RotzakQuote dit berichthttp://www.meatspin.com

quote:
Zij starten de groep begin '79 en schrijven het Nederlandse repertoire, waarmee de groep aanvankelijk in het linkse circuit opereert.




Against God and Government


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 12-04-2008 11:12 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

homo


Zenial


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 12-04-2008 11:20 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

quote:
Op 12 april 2008 10:47 schreef Judge M. het volgende:
Lijkt me wel als ze opnieuw bij elkaar gaan komen. Met een beetje mazzel nog geremasterd ook.
Dat zou heerschen, eindelijk de meuk compleet.



What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 12-04-2008 11:55 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 12 april 2008 10:55 schreef Rotzak het volgende:


Haha, de oppernazi leest het woord 'links'.


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen