IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Mogwai Vorige pagina | Volgende pagina
spectre
Usericon van spectre
Posted 03-11-2008 10:44 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ik kon ook niet, echt niet want ik wilde heel graag. Helaas!

Ik ben helemaal verslingerd aan The Hawk is Howling, wat een prachtplaat!


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 17-06-2009 14:55 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

1 juli 2009 in de Effenaar:

Woensdag 1 juli Mogwai

Wow! Mogwai naar de Effenaar! De Schotse koningen van de post-rock staan garant voor intense, bezwerende, loeiharde, maar bij vlagen ook strelende concerten. Mogwai past moeiteloos in het rijtje Tortoise, Sigur Rós en Godspeed! You Black Emperor, maar ook Sonic Youth en My Bloody Valentine. Vanuit het niets bouwt Mogwai, als ware steentje voor steentje, gigantische hypnotiserende gitaarmuren

Wo 1 juli | Mogwai | grote zaal | aanvang 20.15 | entreeprijs €20,-

http://www.effenaar.nl/event.php?e_id=1351




spectre
Usericon van spectre
Posted 17-06-2009 15:20 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ik ga


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Argh
Usericon van Argh
Posted 30-06-2009 1:29 by Argh Wijzig reactieProfiel van ArghQuote dit bericht

Hehe best grappig, aan de andere kant van NL (grunn) sta ik dan van Mono te genieten... zal ik ff bellen met iemand die op dat moment Mogwai aan het kijken is? Ff een vergelijkend waren onderzoek doen...


Over Pagan/Viking metal en aanverwanten: "Kan je wel janken over je voorvaderen die draaien zich 2x om in het graf als ze die tyfus fluit horen" - © Burzum 2010


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 01-07-2009 23:59 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

Mogwai neemt zichzelf niet zo serieus
Uitgegeven: 1 juli 2009 23:47
Laatst gewijzigd: 1 juli 2009 23:57
AMSTERDAM – De Schotse band Mogwai heeft zich in ruim een decennium opgewerkt als een van de grootste namen in het zogeheten post-rock genre. NU.nl sprak met gitarist Stuart Braithwaite over een nieuwe plaat, bizarre songtitels en ABBA.

Het laatste wapenfeit van het vijftal is de plaat The Hawk is Howling uit 2008. Op een nieuw album van Mogwai is het nog even wachten, want daar is de band nog niet echt mee bezig.

"We hebben begin volgend jaar vrijgehouden voor het schrijven en opnemen van nieuw materiaal. We hebben nu nog geen enkel nummer geschreven, we zitten nog in de planningsfase.

Het is nog best ver weg, maar ik verwacht dat er in 2011 een nieuwe plaat ligt. Wie weet gaat het wat sneller, maar voor hetzelfde geld doen we er langer over. We weten al wel waar en met wie we de plaat gaan opnemen, maar verder is het nog weinig concreet."

De naam van de producer wil Braithwaite echter nog niet prijsgeven. "Hij weet het zelf nog niet, we hebben hem nog niet gevraagd”, bekent hij lachend. “Maar", zo verzekert hij, “hij heeft vast wel tijd."

Titels

Mogwai maakt voornamelijk instrumentale nummers, die er vaak nogal opmerkelijke titels op na houden. “We denken niet zo veel na over de titels van onze liedjes. Zo serieus nemen we onszelf niet.

We halen onze songtitels voornamelijk uit onze omgeving: grappige of opmerkelijke dingen die mensen zeggen, of die we ergens hebben gelezen”, legt Braithwaite uit.

“Het is vaak onzin die door vrienden wordt uitgekraamd. Zo is bijvoorbeeld I’m Jim Morrison, I’m Dead, het eerste nummer op The Hawk is Howling, een uitspraak van een vriend van ons.

Thank You, Space Expert werd op tv gezegd door een nieuwslezer na een interview met een ruimtevaartexpert. Zijn naam waren ze vergeten, dus zeiden ze aan het einde van het gesprek ´bedankt, ruimtevaartexpert´. Om dat soort bizarre uitspraken kan ik krom liggen van het lachen, en dat lijkt me een goede associatie bij de titel van een nummer."

ABBA

Gevraagd naar zijn belangrijkste muzikale invloeden duikt in het redelijk voorspelbare rijtje van Joy Division, Sonic Youth en The Cure opeens ABBA op. "Een fantastische band", aldus Braithwaite.

"Hun invloed hoor je misschien niet direct in Mogwai terug, maar dat is omdat we daar als muzikanten niet goed genoeg voor zijn.

Ik bedoel, we zijn niet slecht, maar ook lang niet zo goed als ABBA. Dat zijn echt fantastische muzikanten. Zij beheersen hun instrumenten zo goed, daar kan ik alleen maar van dromen. Daarnaast zijn het natuurlijk hele goede songwriters."

Live

Live spelen blijft voor Braithwaite het leukste aan het muzikantenbestaan. "Op het podium komt onze muziek het best tot zijn recht. We maken veel gebruik van dynamiek en volume en dat komt live gewoon beter over dan op plaat.

Bij optredens heb je ook gelijk resultaat van je werk, het is veel directer dan opnemen in een studio. En ik ben best een ongeduldig persoon, dus dat komt mooi uit."

"Ik sta in de eerste plaats voor mezelf op het podium, omdat ík het leuk vind om te doen. Wat het publiek betreft is het vooral de bedoeling dat ze niet weglopen, haha. We speelden onlangs op een soort kunstfestival en daar liepen best wat mensen de zaal uit. Die waren niet helemaal op ons voorbereid, geloof ik."

Volume

Mogwai staat er om bekend de volumeknoppen rijkelijk ver open te draaien bij liveshows. Dat levert nog wel eens problemen op. "In Frankrijk en Zwitserland hebben ze nogal strikte beperkingen wat betreft het volume voor rockbands en daar draaien ze ons dus vaak stukken zachter dan voor ons wenselijk is.

Ik vind het eerlijk gezegd allemaal nogal overdreven. Als je naar een concert gaat van een brassband is het geluid veel harder, want die instrumenten kun je niet zachter zetten. Maar nee, dan staat er natuurlijk geen controleur in de zaal."

Effect

De gitarist vindt een hoog volume bij Mogwai horen. "Een lager volume vermindert het effect van onze muziek. Rockmuziek hoort hard te zijn. Ik vind ook helemaal niet dat we zo hard spelen, volgens mij gaan Dinosaur Jr en My Bloody Valentine nog wel een tandje harder."

Braithwaite heeft zelf in ieder geval nog geen last van zijn oren. "Ik draag zelf op het podium dan wel oordoppen, maar dat is vooral omdat we iedere avond een show spelen. Als ik zelf naar een band ga kijken doe ik nooit oordoppen in."

Mogwai speelt op 2 juli in het Patronaat in Haarlem.
© NU.nl/Ester Meerman


Je moeder.


nark
Nieuwe spellin, aude spelling, coronaspelling....
Usericon van nark
Posted 03-07-2009 13:55 by nark Wijzig reactieProfiel van narkQuote dit bericht

Vandeweek was ik bij Minstr elmuzick en heb ik mij de eerste van mogway aan laten smeren door die verkoper daarzo . Ja zegt ie als je mono leuk vind dan is dit wel iets voor jou, een of andere box uitvoering met 4 elpees er in, ik zeg reken maar af vriend en ik moet zeggen dat ie nu al de hele week opstaat hier en was meer dan aangenaam verast moet oopk dat anderre spul maar es anschaffen. en als ze nlive net zo''n inpackt (kut engels) hebben als mono in de vera dan ga ik zeker een keertje (met wederom oordopjes in) kijken en genieten.


Nieuwe spellin, aude spelling, coronaspelling....


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 03-07-2009 14:16 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Wat kan jij heerlijk schrijven.


nark
Nieuwe spellin, aude spelling, coronaspelling....
Usericon van nark
Posted 03-07-2009 20:51 by nark Wijzig reactieProfiel van narkQuote dit bericht

quote:
Op 3 juli 2009 14:16 schreef Schaep het volgende:
Wat kan jij heerlijk schrijven.

Goed gefundeerde kritieken wil ik lezen a.u.b..
Mekaar afzijken kunnen we allemaal wel (zoals hier regelmatig gebeurd) dus kom maar op.


Nieuwe spellin, aude spelling, coronaspelling....


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 30-07-2009 16:43 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Ik had van iemand begrepen dat dit gaaf was, aan de hand van iets wat ik op mijn gitaar speelde. Ik check het nu even op Youtube, en moet zeggen dat dit me wel behoorlijk aanspreekt!

Welke platen zou ik eerst moeten checken?



Panzerke
Usericon van Panzerke
Posted 30-07-2009 16:59 by Panzerke Wijzig reactieProfiel van PanzerkeQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Panzerke

Mr Beast en Happy Songs For Happy People vind ik persoonlijk de beste platen.



Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 30-07-2009 17:01 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Bedankt voor de snelle reactie!



Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 30-07-2009 17:02 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Hmm... misschien moet ik die ook maar eens checken. Ik ken alleen Rock Action en The Hawk is Howling , en die vind ik beide erg sterk! Een van de twee is bijna helemaal instrumentaal overigens, weet niet of dat voor de oudere albums ook geldt.


Northward
Usericon van Northward
Posted 01-08-2009 21:39 by Northward Wijzig reactieProfiel van NorthwardQuote dit bericht

Heb "The Hawk Is Howling" net in huis, prachtig spul zeg!


Tool-fan
Usericon van Tool-fan
Posted 24-08-2010 15:40 by Tool-fan Wijzig reactieProfiel van Tool-fanQuote dit bericht

Ik zag vandaag in de Saturn Special Moves liggen...
blijkbaar een live cd (dacht ook met dvd bij)
iemand die meer weet over de kwaliteit hiervan?


Argh
Usericon van Argh
Posted 27-12-2010 17:41 by Argh Wijzig reactieProfiel van ArghQuote dit bericht

Vrij geniale titel hun nieuwe album

"Hardcore will never die, but you will"

Nu nog even beluisteren!

Alvast een voorproefje;


[Dit bericht is gewijzigd door Argh op 27-12-2010 18:28]


Over Pagan/Viking metal en aanverwanten: "Kan je wel janken over je voorvaderen die draaien zich 2x om in het graf als ze die tyfus fluit horen" - © Burzum 2010


Sisyphos
Dionysos Akbar!
Usericon van Sisyphos
Posted 24-01-2013 20:09 by Sisyphos Wijzig reactieProfiel van SisyphosQuote dit bericht

Nog meer liefhebbers van de nieuwe remixes?
Ik ga vrij loom (wat goed is) op die van JBK.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 11-02-2013 15:08 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Les Revenants bedoel je? Die like ik wel


signature


LLn
Usericon van LLn
Posted 11-02-2013 15:22 by LLn Wijzig reactieProfiel van LLnQuote dit berichthttp://www.wix.com/llvizion/llvizion

Fucking geniaal ja! Ik kan helemaal in Mogwai opgaan, als ik alleen thuis ben aan het ontwerpen of zo.. En als achtergrondmuziek is het ook perfect! En ik denk dat het goeie "onder invloed" muziek is, maar ja ik ben niet zo'n grote drugsgebruiker


Sisyphos
Dionysos Akbar!
Usericon van Sisyphos
Posted 11-02-2013 23:15 by Sisyphos Wijzig reactieProfiel van SisyphosQuote dit bericht

quote:
Op 11 februari 2013 15:08 schreef Hypnos het volgende:
Les Revenants bedoel je? Die like ik wel

Nope, A wrenched virile lore.
Meesterlijk lekker!


Tool-fan
Usericon van Tool-fan
Posted 14-01-2014 15:53 by Tool-fan Wijzig reactieProfiel van Tool-fanQuote dit bericht

http://www.theguardian.com/music/musicblog/2014/jan/14/mogwai-rave-tapes-album-stream

Stream van de nieuwe Rave Tapes.
Klinkt bijzonder zacht en warm.


Argh
Usericon van Argh
Posted 14-01-2014 22:08 by Argh Wijzig reactieProfiel van ArghQuote dit bericht

Kan er helaas niet zoveel mee met het nieuwe album.

Waarom niet dan? Alles kabbelt een beetje rustig voort zonder dat het echt ergens spannend wordt. Nergens een briljante uitspatting te vinden.

[Dit bericht is gewijzigd door Argh op 14-01-2014 22:15]


Over Pagan/Viking metal en aanverwanten: "Kan je wel janken over je voorvaderen die draaien zich 2x om in het graf als ze die tyfus fluit horen" - © Burzum 2010


Northward
Usericon van Northward
Posted 15-01-2014 0:26 by Northward Wijzig reactieProfiel van NorthwardQuote dit bericht

Vind het ook nergens echt boeiend worden.
De vorige vond ik ook maar zo-zo. Al staat daar nog het geniale "Letters to the Metro" op.


ColdheartMinor
Oink! Oink!
Usericon van ColdheartMinor
Posted 21-06-2014 15:05 by ColdheartMinor Wijzig reactieProfiel van ColdheartMinorQuote dit bericht

Voor de geïnteresseerden; Mogwai nu live op 101.tv @ Best Kept Secret.

http://www.npo.nl/live/npo-101


Brent_
Usericon van Brent_
Posted 23-06-2014 16:52 by Brent_ Wijzig reactieProfiel van Brent_Quote dit bericht

En voor wie ze niet heeft gezien op BKS (of weer wil zien), 29 oktober enige clubshow in TivoliVredenburg: http://www.tivolivredenburg.nl/agenda/1007//Mogwai/


williamblake
Usericon van williamblake
Posted 23-06-2014 20:53 by williamblake Wijzig reactieProfiel van williamblakeQuote dit bericht

Ze spelen ook op cactusfestival in Brugge met Massive attack als headliner. Ticket al een tijd binnen.



Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen