IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Auteur:
Topic : CD-ruil handleiding Vorige pagina
Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 01-01-2030 0:00 by Lord Morgoth Profiel van Lord Morgoth

Ik merk via het heersende CD ruil topic http://www.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=2050 dat veel mensen eigenlijk nog nooit CD's geruild hebben en dus even moeten weten hoe en wat. Nou, ik heb vaak CD's geruild, nationaal en internationaal, en dat gaat dus als volgt.

CD's ruilen is in een vloek en een zucht gebeurd, maar je moet wel voor een goede verpakking zorgen.

Eerst even over hoesjes; sommige mensen houden ervan om met hoesje en al te zenden; ik niet. Ik haal de CD eruit en vouw hem in zachte zakdoekjes, of zachte tissue-keukenrol oid (zacht, want 'normale' zakdoekjes enzo kunnen nog wel eens krassen veroorzaken) en leg het tekstboekje en de inlay erbij (je kunt ook de CD in het boekje doen, de zakdoek-manier is echter iets veiliger). Dit pakketje schuif je in zo'n envelop met bubbeltjes aan de binnenkant. Als je meerdere CD's tegelijk opstuurt, hou je de boel stevig door een kartonnetje tussen de CD-tekstboek-stapeltjes te doen.
Zorg dus wel dat de envelop groot genoeg is.
Zonder hoesje kost het minder en een hoesje is trouwens ook riskanter; dit breekt relatief makkelijk, en als dat op de verkeerde plek gebeurt zit er een kras op je CD.
Als je allebei zonder hoesje verstuurt heb je dus al een hoesje klaarliggen om de boel in te stoppen; verder zijn ze verkrijgbaar per 10 of 20 in CD winkels voor ongeveer dezelfde prijs die je betaalt om twee hoesjes per post te versturen. Of als je bagger CD-Rs of zo hebt kan je daarvan het hoesje gebruiken.

Digipacks zijn natuurlijk een ander verhaal; afhankelijk van hoe de CD in het digipack zit is het misschien aan te raden om de CD met een plakbandje vast te plakken. Gebruik dan wel van dat plakband dat niets achterlaat als je het loshaalt.

Het is ook aan te raden om de envelop zelf goed dicht te plakken. Speciaal daarvoor heb ik zo'n rol brede plakband.
Op het postkantoor wegen ze de envelop voor je en gaat-ie met de post mee. Ik schrijf meestal ook nog ergens 'BREEKBAAR' op het gebeuren. Het komt altijd wel goed, ik heb CD's geruild met mensen van Singapore tot Canada en als je het goed inpakt kan er niets misgaan.

Je kunt het beste je pakketje laten wegen en versturen op het postkantoor, het verschilt per lading. 2 CD's opsturen kost meestal om en nabij de 1 tot 1,50 euro, als ik het goed heb. Maar ik zou het gewoon laten wegen, dan betaal je niet teveel en niet te weinig.

Ruil etiquette: persoonlijk trade ik CD's tegen CD's, CD-Rs tegen CD-Rs, promo's tegen promo's, enz. dat voorkomt onduidelijkheden. Ergens in de mailconversatie vermeld ik ook even de precieze deal; deze vermeld ik ook op een briefje dat ik bij de envelop erin doe, met beide kanten van de overeenkomst vermeld. Als ik het pakketje opgestuurd heb stuur ik nog even een mailtje, en ook als ik het andere pakketje ontvangen heb.

Veel plezier!

Dwaallicht

[Dit bericht is gewijzigd door Lord Morgoth op 20-01-2002 14:51]


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen