IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Contracten topic | Wissel ervaringen uit. Volgende pagina
spectre
Usericon van spectre
Posted 29-12-2006 16:56 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ik zou graag wat kennis opdoen aangaande contracten voor het uitbrengen van muziek door een externe partij. Ik heb hier nog geen topic over gezien.

Het lijkt me interessant om kennis uit te wisselen met mensen (volgens mij lopen hier zat mensen rond die onder contract staan met hun band/muziek) over contracten. Slechte ervaringen en goede natuurlijk. Waar moet je op letten en wat moet je vooral niet doen.



Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 29-12-2006 17:01 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

Wat ik er van weet is dat wij met Carnal Leftovers een heel simpel contract hebben getekent: Wij betaalden de studio, en de cd / hoes qua persen, en de platenmaatschappij regelt de distributie door heel Europa en de registratie van de muziek (Buma/Stemra). Ook hoefden we dankzij de platenmaatschappij de BTW niet te betalen. De platenmaatschappij mag voor een lager bedrag dan normaal onze cd's opkopen. Simpel, maar perfect voor ons.



spectre
Usericon van spectre
Posted 29-12-2006 17:03 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

En hoe is het geregeld aangaande rechten op jullie werk? Hoe heb je dat vastgelegd?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 29-12-2006 17:05 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

quote:
Op 29 december 2006 17:03 schreef spectre het volgende:
En hoe is het geregeld aangaande rechten op jullie werk? Hoe heb je dat vastgelegd?


Dat is door het platenlabel voor ons vastgelegd, hij weet meer van dat soort dingen dan wij. Volgens mij is het geregistreed bij de Buma/Stemra, ik heb er wel eens iets van gezien, maar wat precies weet ik niet meer... Goede vraag eigenlijk, hehehehe....



Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 29-12-2006 17:15 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

Zonder de exacte details te melden: Wij hebben een deal waarbij we zelf de opnames betalen, en het label vervolgens een vastgelegd aantal cd's gaat persen, distribueren en zelf verkopen via hun verkoopkanalen. We krijgen een contractueel vastgelegd bedrag per schijf, en een vastgelegd aantal cd's om zelf te verkopen. Dubbelop heerschend dus.

De rechten blijven volledig in ons bezit, en we hebben ook volledig zeggenschap over het artwork (within reaason, natuurlijk. geen swastika's en shit natuurlijk )

Mochten er meer exemplaren van de cd nodig zijn, dan kan dat met wederzijds goedkeuren, en de aantallen en bedragen en alles wordt voor die 2e persing in een nieuw contract vastgelegd. Allemaal erg netjes dus.



[Dit bericht is gewijzigd door Lainedil op 29-12-2006 17:19]


Bruce Banner


spectre
Usericon van spectre
Posted 29-12-2006 17:19 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ja ok, dat is meer het standaard verhaal. Dat ken ik. Maar wat echt interessant is:

• Looptijd contract
• Als het contract is afgelopen, mag je dan met hetzelfde werk naar een ander lopen, of zijn daar restricties aan verbonden?

[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 29-12-2006 17:20]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 29-12-2006 17:22 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

Bij ons was het voor 1 mini-cd, als we begin volgend jaar een full-length hebben, mogen we ook andere platenlabels benaderen. En de rechten liggen dus wel geheel bij ons, dus heruitgave bij een ander label zou geen problemen opleveren. Maar we zijn nu nog niet door onze 1e lichting heen.



Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 29-12-2006 17:23 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

Ach so.

De deal is voor de persing, distributie, etc... van 1 cd. Zoals gezegd houden wij alle rechten, en we zijn dus vrij om te gaan en staan waar we willen met ons werk.

Even afgezien van het feit dat we, wanneer alles lekker loopt, niet denken te "verhuizen" is het toch lekker om een dergelijke vrijheid te hebben.

Overigens is ons aangeboden dat er, mocht er van beide kanten interesse voor zijn, we voor een 2e album een volledige deal kunnen tekenen. Details worden in de toekosmt besproken. Eerst maar eens kijken hoe het gaat lopen.


[/William Wallace]


Bruce Banner


spectre
Usericon van spectre
Posted 29-12-2006 17:27 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ok, ik hier namelijk een contract liggen met een looptijd van 1 jaar waarin een album gemaakt en gepromoot word. Echter, ná de termijn mag ik niet naar een ander label stappen met hetzelfde werk de komende 20 jaar.

Nu heb ik daar geen problemen mee als het album gewoon te koop blijft. Ik ben bang dat als de stock op is en het label geen trek heeft in het aangaan van een 2de contract voor herpersing het album 20 jaar niet te koop zal zijn. Beetje tricky als je het mij vraagt. Of is dit, in de muziekwereld, doodnormaal?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 29-12-2006 17:31 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

Hmz. beetje jammer, die clausule... Kan je proberen dit aan te laten passen?

Edit: Al worden de eerste cd's dan wel priceless op Ebay. Mag ik alvast 10 exemplaren bestellen?

[Dit bericht is gewijzigd door Lainedil op 29-12-2006 17:33]


Bruce Banner


spectre
Usericon van spectre
Posted 29-12-2006 17:33 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ja dat is wel een aandachtspuntje wat we wel moeten bespreken


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 29-12-2006 18:28 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

Oeh, dat is dan wel kut....Maar wat betalen zij behalve de promotie mee aan de cd?



spectre
Usericon van spectre
Posted 29-12-2006 18:33 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Persen van de cd en drukken van het artwork.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 29-12-2006 18:37 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

Hmmmmmmmmmm, als je dat nu zelf gaat betalen minus de BTW, en je laat de maatschappij er een hele zooi afnemen voor een redelijke prijs (zo'n 3 a 4 euro ofzo), is dat niet beter voor jullie? Of zie Lain's deal (bijna net zoiets als wij). Laat ze dan die 20 jaar maar in het plekje stoppen waar de zon nooit schijnt.



spectre
Usericon van spectre
Posted 29-12-2006 18:46 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Nee, dit gaat anders te veel kosten. Dat kunnen we niet ophoesten. Even bespreken.
+ zoiets wat jij voorstelt is ook niet interessant vind ik, volgens mij kun je dan net zo goed alles zelf doen.

[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 29-12-2006 18:54]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 29-12-2006 19:41 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

@ Spectre: investeer in de laatste versie van "Artiest en recht". Dit boek telt een paar honderd pagina's en er staat echt van alles in over artiesten en recht. O.a. voorbeelden van platencontracten, distributiecontracten, producerscontracten, etc. Met tekst en uitleg over auteursrechten (incl licenties) BumaStemra etc. Ook erg belangrijk: het boek heeft een goede index.

Het is geschreven voor juristen en niet-juristen. Kost wel een paar euro's maar dan heb je ook wat.

Edit: Je hebt dan wellicht een beter idee van wat 'standaard' is en je kunt weerwoord geven als je wederpartij zegt dat iets gebruikelijk is (terwijl jij denkt dat dat niet zo is). Als zoiets gezegd wordt kun er trouwens vanuit gaan dat het in 90% van de gevallen niet of maar half waar is.

[Dit bericht is gewijzigd door Unholy Mary op 29-12-2006 19:51]


Hatsjikidee!


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 29-12-2006 19:49 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

quote:
Op 29 december 2006 17:15 schreef Lainedil het volgende:
Zonder de exacte details te melden: Wij hebben een deal waarbij we zelf de opnames betalen, en het label vervolgens een vastgelegd aantal cd's gaat persen, distribueren en zelf verkopen via hun verkoopkanalen. We krijgen een contractueel vastgelegd bedrag per schijf, en een vastgelegd aantal cd's om zelf te verkopen. Dubbelop heerschend dus.

De rechten blijven volledig in ons bezit, en we hebben ook volledig zeggenschap over het artwork (within reaason, natuurlijk. geen swastika's en shit natuurlijk )

Mochten er meer exemplaren van de cd nodig zijn, dan kan dat met wederzijds goedkeuren, en de aantallen en bedragen en alles wordt voor die 2e persing in een nieuw contract vastgelegd. Allemaal erg netjes dus.




Alleen is het zo jammer dat geen hond jullie cd's willen kopen...



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 29-12-2006 20:04 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Daarom staan ze als beginnende band met grote bands te spelen ... vind de muziek ook niet wat maar ze scoren als een tiet


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 29-12-2006 20:04 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

wil kopen

Belangrijkste ve deal is denk ik wel de promotie en distributie die ze kunnen verzorgen. 'k Zou ff een lijstje vragen met de distributiemaatschappijen waar ze mee werken. En hoeveel en hoe ze reclame voor je plaat maken. Hoe doen hun andere bands het bv.?

[Dit bericht is gewijzigd door FRNK op 29-12-2006 20:06]


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 29-12-2006 20:06 by Lainedil (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van LainedilQuote dit berichthttp://www.quantumtheory.nl

quote:
Op 29 december 2006 19:49 schreef Lionheart het volgende:
Alleen is het zo jammer dat geen hond jullie cd's willen kopen...




Reactie als mod én als hartelijk lachende persoon Lain:

Ik wacht op de dag dat jij eens iets aan dit forum gaat toevoegen. (en dan heb ik het niet over naakte dames in één enkel topic, kameraad.)


Bruce Banner


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 29-12-2006 21:09 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

Tsja, dan moet je maar eens verder kijken dan alleen maar in dat bewuste topic.


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 29-12-2006 21:10 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

doet ie toch juist

EN NU GVD NAAR DAT WIJVENTOPIC (en posten daar hehe)!


irritante klootzak
Usericon van irritante klootzak
Posted 29-12-2006 22:10 by irritante klootzak Wijzig reactieProfiel van irritante klootzakQuote dit bericht

contracten zijn enkel en alleen handig als je echt denkt dat je met je band meer als tienduizenden cd's gaat verkopen...

Contracten zeggen vaak heel veel, maar betekenen vrij weinig is mijn ervaring...

in de underground is het gebruikelijker dat zaken met onderling vertrouwen geregeld gaat worden..

serieus, als het om minder dan 2000 tot 3000 cd's gaat is een contract niet eens de moeite...


geloof me, als je denkt dat je band meer dan 10000 cd's gaat verkopen zou ik pas aan contracten gaan denken..

zoveel geld ontvang je niet via royalties en je bent vaak beter af met een % aan cd's van de totale oplage + je studiokosten dan dat je (bij wijze van spreke) 15 cent per verkochte cd krijgt.... want dit kan jaren gaan duren en krijg je misschien een hand vol tientjes per jaar.... hier heb je weinig aan.. je kan beter zelf ervoor zorgen dat je een aantal % van de totale oplage in cd's / lp's / whatever krijgt, die je zelf kan verpatsen tijdens shows...

bovendien valt er weinig te regelen met een contract met een label in het buitenland.. 99% van bands is te arm om een advocaat te betalen en vaak kost het teveel moeite, tijd en energie om een label juridisch aan te pakken mochten ze zich neit aan een contract houden...


ik zeg: fuck de contracten en regel shit in wederzijds vertrouwen...
voor mijn bands en projecten gaat dit nu al jaren goed zonder contracten en zitten we bij de juiste labels die hun afspraken meer dan goed nakomen..

de enige keer dat we een contract hebben getekend zijn we genaaid en konden we ondanks het contract niks doen (zie mijn eerdere punjtes)...


Collectively the Village People have sold 85 million albums and singles, and they regularly tour Australia.


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 29-12-2006 22:14 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

Op je mooie blauwe ogen...


Hatsjikidee!


irritante klootzak
Usericon van irritante klootzak
Posted 29-12-2006 22:16 by irritante klootzak Wijzig reactieProfiel van irritante klootzakQuote dit bericht

yeps..



Collectively the Village People have sold 85 million albums and singles, and they regularly tour Australia.


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 29-12-2006 22:18 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

Het was sarcastisch bedoeld


Hatsjikidee!


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen