IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : toeval of lot? Vorige pagina | Volgende pagina
Chantalie
Prrrrrrrrrrrrr
Usericon van Chantalie
Posted 18-05-2006 13:19 by Chantalie Wijzig reactieProfiel van ChantalieQuote dit bericht

toch beschouw ik mezelf als (behoorlijk) gelukkig, hoe kan dat dan, als het niet zou bestaan?
Overigens geloof ik niet in 't lot, want dat zou betekenen dat dingen vooraf al vastgelegd zouden zijn. En dat wil er bij mij niet in.


So you can make me come that doesn't make you Jesus (Tori Amos)


Pauline
mrauwww!
Usericon van Pauline
Posted 18-05-2006 13:20 by Pauline Wijzig reactieProfiel van PaulineQuote dit berichthttp://www.prrrauline.tomaatnet.nl

quote:
Op 18 mei 2006 13:16 schreef Hypnos het volgende:
zoals Nietzsche zei " geluk bestaat niet, het is geen vast punt, dus stop maar met er naar te streven"


Heel mooi, maar wat heeft dat met determinisme te maken?


"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 18-05-2006 13:21 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

ik denk in termen van potentieel en energie

niet toeval en lot, ook niet in goed en kwaad. Dat is me te relatief


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 18-05-2006 13:22 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2006 13:20 schreef Pauline het volgende:
Heel mooi, maar wat heeft dat met determinisme te maken?


geluk staat niet vast, is niet voor iedereen gedetermineerd. Niemand heeft een eindpunt, een vast doel, een reden van geboorte (buiten de sex van de ouders dan)


signature


Pauline
mrauwww!
Usericon van Pauline
Posted 18-05-2006 13:23 by Pauline Wijzig reactieProfiel van PaulineQuote dit berichthttp://www.prrrauline.tomaatnet.nl

quote:
Op 18 mei 2006 13:19 schreef Chantalie het volgende:
toch beschouw ik mezelf als (behoorlijk) gelukkig, hoe kan dat dan, als het niet zou bestaan?
Overigens geloof ik niet in 't lot, want dat zou betekenen dat dingen vooraf al vastgelegd zouden zijn. En dat wil er bij mij niet in.


Geluk bestaat wel, alleen onophoudelijk, continue gelukkig zijn niet. Het lijkt me ook verspilde moeite om daar naar te streven.
Overwegend gelukkig zijn is goed genoeg.


"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 18-05-2006 13:24 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

als dat jou foto is in je avatar zal dat wel lukken


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 18-05-2006 13:24 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Alhoewel jij wel een ware "Jacob" hebt


signature


Cainam Ladicius
Usericon van Cainam Ladicius
Posted 18-05-2006 13:25 by Cainam Ladicius Wijzig reactieProfiel van Cainam LadiciusQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2006 13:14 schreef Pauline het volgende:
Volgens mij hebben de meeste mensen iets tegen determinisme. Dat is zo'n typisch theoretisch leuk dingetje, maar verder dan een week het weer voorspellen komen we niet.
Er zijn te veel (continue veranderende) factoren om alle gebeurtenissen vast te kunnen leggen.


Determinisme heeft in principe niets met voorspellen te maken. Het is meer een visie op de wereld die zegt dat alles onder invloed staat van natuurwetten. Er is dan dus puur oorzaak=>gevolg, en er is dus geen 'random factor' aanwezig. Het gaat er dan niet om dat wij die wetten ook allemaal kennen, en dat we daar vervolgens de wereld mee kunnen voorspellen. Iets wat zoiezo een analytische onmogelijkheid is...



Pauline
mrauwww!
Usericon van Pauline
Posted 18-05-2006 13:27 by Pauline Wijzig reactieProfiel van PaulineQuote dit berichthttp://www.prrrauline.tomaatnet.nl

quote:
Op 18 mei 2006 13:22 schreef Hypnos het volgende:
geluk staat niet vast, is niet voor iedereen gedetermineerd. Niemand heeft een eindpunt, een vast doel, een reden van geboorte (buiten de sex van de ouders dan)


Eens, daarom lijkt het me een strak plan dat iedereen er een (of meerdere) voor zichzelf verzint.

Verantwoorden met die hap! Wat is je nut? (Damn, als ik ergens geen antwoord op kan geven..)


"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."


Chantalie
Prrrrrrrrrrrrr
Usericon van Chantalie
Posted 18-05-2006 13:33 by Chantalie Wijzig reactieProfiel van ChantalieQuote dit bericht

maar als je zegt dat geluk niet bestaat omdat het niet gedetermineerd is,(argh wat een woord) dan zou iets ondetermineerbaars als bijvoorbeeld liefde ook niet bestaan. Of begrijp ik je verkeerd? (dit is een poging je gedachtengang te volgen)

[Dit bericht is gewijzigd door Chantalie op 18-05-2006 13:34]


So you can make me come that doesn't make you Jesus (Tori Amos)


Chantalie
Prrrrrrrrrrrrr
Usericon van Chantalie
Posted 18-05-2006 13:35 by Chantalie Wijzig reactieProfiel van ChantalieQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2006 13:27 schreef Pauline het volgende:
Verantwoorden met die hap! Wat is je nut? (Damn, als ik ergens geen antwoord op kan geven..)


Simpel, het mijne kan ik vrij makkelijk geven. M'n eigen leventje en dat van anderen zo leuk maken. Dus, jawel, naar geluk streven. Of dat nou bestaat of niet, dat is MIJN doel.


So you can make me come that doesn't make you Jesus (Tori Amos)


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 18-05-2006 13:36 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

iets is als het kan zijn, daarvoor moet het niet vaststaan. Maar de blijvende factor is fundamenteel bij determinisme.



signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 18-05-2006 13:38 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

volgens mij is het toeval en het lot (in al zijn benamingen) een grote invloed op de zingeving die mensen doen of krijgen in hun leven. Ik ben een van die pipo's die er niet veel vind of er keihard tegen vecht,

slim? tja, I don't know


signature


Pauline
mrauwww!
Usericon van Pauline
Posted 18-05-2006 13:39 by Pauline Wijzig reactieProfiel van PaulineQuote dit berichthttp://www.prrrauline.tomaatnet.nl

quote:
Op 18 mei 2006 13:24 schreef Hypnos het volgende:
als dat jou foto is in je avatar zal dat wel lukken

Alhoewel jij wel een ware "Jacob" hebt


Ik doe mijn best, hoewel die avatar me daar geen flikker bij helpt.

Ik heb een ware Nienke, Jacob is mijn ware broer.

quote:
Simpel, het mijne kan ik vrij makkelijk geven. M'n eigen leventje en dat van anderen zo leuk maken. Dus, jawel, naar geluk streven. Of dat nou bestaat of niet, dat is MIJN doel.



Je doel is iets anders dan je nut. Tuurlijk probeert iedereen een gespreid bedje voor zichzelf te maken, lijkt me logisch. Betekent nog niet direct dat je ook van toegevoegde waarde bent.

En dat maakt dan ook niet uit, maar het klinkt ergens confronterend.

Edit: ernsitge spelfouD

[Dit bericht is gewijzigd door Pauline op 18-05-2006 13:41]


"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."


Chantalie
Prrrrrrrrrrrrr
Usericon van Chantalie
Posted 18-05-2006 13:39 by Chantalie Wijzig reactieProfiel van ChantalieQuote dit bericht

zingeving hoeft toch niet iets spiritueels te zijn?


So you can make me come that doesn't make you Jesus (Tori Amos)


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 18-05-2006 13:40 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2006 13:39 schreef Chantalie het volgende:
zingeving hoeft toch niet iets spiritueels te zijn?


kun je een voorbeeld geven van zingeving die niet terug te brengen is naar een gevoel, die niet spiritueel is?


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 18-05-2006 13:41 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2006 13:39 schreef Pauline het volgende:
Ik doe mijn best, hoewel die avatar me daar geen flikker bij helpt.

Ik heb een ware Nienke, Jacob is mijn ware broer.






oooo... ja, mijn P.I. dagen liggen ver achter me


signature


Chantalie
Prrrrrrrrrrrrr
Usericon van Chantalie
Posted 18-05-2006 13:42 by Chantalie Wijzig reactieProfiel van ChantalieQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2006 13:39 schreef Pauline het volgende:
Je doel is iets anders dan je nut. Tuurlijk probeerd iedereen een gespreid bedje voor zichzelf te maken, lijkt me logisch. Betekent nog niet direct dat je ook van toegevoegde waarde bent.

En dat maakt dan ook niet uit, maar het klinkt ergens confronterend.




Klopt, maar als een deel van mijn doel, het leven van een ander proberen leuker te maken, lijkt me toch echt wel 'nuttig'. De mens heeft elkaar nodig om te kunnen overleven. Of tenminste, zo zie ik 't.


So you can make me come that doesn't make you Jesus (Tori Amos)


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 18-05-2006 13:45 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2006 13:42 schreef Chantalie het volgende:
Klopt, maar als een deel van mijn doel, het leven van een ander proberen leuker te maken, lijkt me toch echt wel 'nuttig'. De mens heeft elkaar nodig om te kunnen overleven. Of tenminste, zo zie ik 't.


ik vind toch dat doel en nut nogal primitief overkomen. Zoals het was tot 1945 of zo. Jij zorgt voor brood, jij voor water, jij dit , jij dat.

Voor mij staat het meer los daarvan, meer op het vlak van zelfontplooiing los van existentiële problemen zoals eten en drinken en voortplanten


signature


Pauline
mrauwww!
Usericon van Pauline
Posted 18-05-2006 13:47 by Pauline Wijzig reactieProfiel van PaulineQuote dit berichthttp://www.prrrauline.tomaatnet.nl

quote:
Op 18 mei 2006 13:42 schreef Chantalie het volgende:
Klopt, maar als een deel van mijn doel, het leven van een ander proberen leuker te maken, lijkt me toch echt wel 'nuttig'. De mens heeft elkaar nodig om te kunnen overleven. Of tenminste, zo zie ik 't.


Klopt, daarbij denk ik dat het (toch weer gekoppeld aan geluk) heel lastig is om in je eentje gelukkig te zijn.


"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."


Chantalie
Prrrrrrrrrrrrr
Usericon van Chantalie
Posted 18-05-2006 13:47 by Chantalie Wijzig reactieProfiel van ChantalieQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2006 13:40 schreef Hypnos het volgende:
kun je een voorbeeld geven van zingeving die niet terug te brengen is naar een gevoel, die niet spiritueel is?


Ik denk dat 't er maar net aan ligt waar je je zingeving uithaalt. Als ik weet dat ik een ander heb geholpen, geeft mij dat zin aan mijn leven. Maar daar haal ik niks spiritueels uit.


So you can make me come that doesn't make you Jesus (Tori Amos)


Chantalie
Prrrrrrrrrrrrr
Usericon van Chantalie
Posted 18-05-2006 13:52 by Chantalie Wijzig reactieProfiel van ChantalieQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2006 13:47 schreef Pauline het volgende:
Klopt, daarbij denk ik dat het (toch weer gekoppeld aan geluk) heel lastig is om in je eentje gelukkig te zijn.


Mee eens. Tenzij je je geluk haalt uit dingen waar een ander mens helemaal niks mee te maken heeft. Maar ik betwijfel of er daar veel mensen van zijn.


So you can make me come that doesn't make you Jesus (Tori Amos)


Pauline
mrauwww!
Usericon van Pauline
Posted 18-05-2006 13:56 by Pauline Wijzig reactieProfiel van PaulineQuote dit berichthttp://www.prrrauline.tomaatnet.nl

quote:
Op 18 mei 2006 13:52 schreef Chantalie het volgende:
Mee eens. Tenzij je je geluk haalt uit dingen waar een ander mens helemaal niks mee te maken heeft. Maar ik betwijfel of er daar veel mensen van zijn.


Ik kan ontzettend genieten van 'mensloze' dingen. Maar vervolgens wil ik daar dan wel met een mens over kunnen praten, anders is het frustrerend.

Vandaar ook dat ik niet gauw alleen naar een concert zou gaan. Tijdens het concert wil ik wel alleen zijn, maar na afloop wil ik er wel over kunnen ouwehoeren.


"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 18-05-2006 13:57 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Er zijn zat mensen op een concert waar je mee kunt ouwehoeren lijkt mij?


Pauline
mrauwww!
Usericon van Pauline
Posted 18-05-2006 14:00 by Pauline Wijzig reactieProfiel van PaulineQuote dit berichthttp://www.prrrauline.tomaatnet.nl

quote:
Op 18 mei 2006 13:57 schreef aerodis het volgende:
Er zijn zat mensen op een concert waar je mee kunt ouwehoeren lijkt mij?


In theorie wel ja.


"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen