IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Puissance
kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 12-02-2007 23:30 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Dat ZM nog geen Puissance topic heeft.. Ongelofelijk!

Puissance maakt neo-klassiek. Ik geloof dat sommige mensen menen dat de muzieksoort die Puissance maakt 'martial' heet; Maar ik noem het neo-klassiek.

Puissance bestaat al heel aardig wat jaartjes en bracht in 1996 haar debut 'Led us Leat' uit. Ik zelf vind deze schijf niet zo bijzonder als het rest van het werk van Puissance, ik vind 'm wat, te, minimalistisch. Hierna volge een wat militairistischer werkje genaamd 'Back in Control'. Deze CD is sterker en afwisselender dan 'Let us Lead' en heeft een wat militant tintje. Het nummer 'Totalitarian Hearts', met een aardige mars achtige dreun en ritme op de achtergrond, is mij absolute favoriet van deze band.
'Back in Control' werd opgevolgd door het prachtige, zware en zeer bombastische meesterwerk 'Mother of Disease'.
Na 'Mother of Disease' volgden meerdere EP's en twee albums waar ik niet bekend mee ben. Maar in 2007 bracht Puissance een nieuwe CD uit. Deze heb ik weer wel. Deze CD, 'Grace of God', bevat neo-klassiek met wat meer pop invloeden. Ook hoor ik er zeer duidelijk Laibach invloeden op. De muziek is zeer ok, hier en daar een tikje minimalistisch en de zanglijnen zijn vrij catchy.

Iemand hier ervaring met en een mening over deze band?

[Dit bericht is gewijzigd door kwelgeest op 12-02-2007 23:31]


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 13-02-2007 0:19 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Ik vind Puissance toch wel echt een schoolvoorbeeld van een martial act geworteld in een industial/neofolk basis. Met name in hun beginperiode. De latere albums zijn in inderdaad een stuk meer neoclassical. De nieuwste ken ik niet maar de 2 platen die daarvoor kwamen 'State Collapse'en 'Total Cleansing' zijn erg gaaf.

'Let us Lead' vind ik echter het beste. Die plaat heeft ook erg mooi artwork trouwens en heeft een verschrikkelijke kille sound.

Wat vooral gaaf is aan Puissance is dat ze eigenlijk een geniale tegenstelling hebben in hun muziek. Aan de ene kant is het allemaal erg esthetisch verantwoord en aan de andere kant heeft de muziek een nogal ongemakkelijke, haast nare bijsmaak. Niet in het minst vanwege de zwaar misantropische end-of-the-world thema's.

Heerlijke band, maar je moet er wel voor in de stemming zijn.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


JWurm
Usericon van JWurm
Posted 13-02-2007 9:32 by JWurm Wijzig reactieProfiel van JWurmQuote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

een of andere onverlaat heeft me net de nieuwe opgestuurd, ik kan er niet wakker bij blijven wat een trage saaie meuk, doe mij dan maar die wat militantere cold meat bands hoor...


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 13-02-2007 19:24 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 13 februari 2007 0:19 schreef Onweerwolf het volgende:
Ik vind Puissance toch wel echt een schoolvoorbeeld van een martial act geworteld in een industial/neofolk basis. Met name in hun beginperiode. De latere albums zijn in inderdaad een stuk meer neoclassical. De nieuwste ken ik niet maar de 2 platen die daarvoor kwamen 'State Collapse'en 'Total Cleansing' zijn erg gaaf.

'Let us Lead' vind ik echter het beste. Die plaat heeft ook erg mooi artwork trouwens en heeft een verschrikkelijke kille sound.

Wat vooral gaaf is aan Puissance is dat ze eigenlijk een geniale tegenstelling hebben in hun muziek. Aan de ene kant is het allemaal erg esthetisch verantwoord en aan de andere kant heeft de muziek een nogal ongemakkelijke, haast nare bijsmaak. Niet in het minst vanwege de zwaar misantropische end-of-the-world thema's.

Heerlijke band, maar je moet er wel voor in de stemming zijn.


helemaal mee eens!

en ondanks die beklemmende sfeer die telkens terug komt, zit er toch veel verschil tussen de nummers

[Dit bericht is gewijzigd door karnivoor op 13-02-2007 19:24]


Je moeder.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 14-02-2007 21:16 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 13 februari 2007 0:19 schreef Onweerwolf het volgende:
Ik vind Puissance toch wel echt een schoolvoorbeeld van een martial act geworteld in een industial/neofolk basis. Met name in hun beginperiode. De latere albums zijn in inderdaad een stuk meer neoclassical. De nieuwste ken ik niet maar de 2 platen die daarvoor kwamen 'State Collapse'en 'Total Cleansing' zijn erg gaaf.

Wat maakt een band nou behoren tot het genre 'martial'? Wat is het verschil met neo-klassiek? Is Martial een sub-genre in de neo-klassiek of een cross-over?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 14-02-2007 21:17 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Heb de nieuwe, Grace of God thuis liggen, nog geen kans om te beluisteren gehad alleen ...


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 15-02-2007 0:48 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 14 februari 2007 21:16 schreef kwelgeest het volgende:
Wat maakt een band nou behoren tot het genre 'martial'? Wat is het verschil met neo-klassiek? Is Martial een sub-genre in de neo-klassiek of een cross-over?


Mijn mening (maar die zal ongetwijfeld enorm verschillen van die van vele anderen) is de volgende: je hebt een aantal sungenres: Neoclassical, Neofolk, Industrial, Dark Ambient, Darkwave, Heavenly Voices, etc., etc. Persoonlijk zie ik dit als de non elektronische (lees: zonder beats) subgenres van Gothic. Allemaal genres die ik trouwens erg mooi vind in tegenstelling tot EBM en dat soort meer populairdere dingen die in principe ook in dezelfde hoek zitten.

Martial is vaak een combinatie van één of meer van eerdergenoemde subgenres met veel marsritmes, die de muziek een militair tintje geven. Vaak past ook de visuele aankleding er bij door het gebruik van uniformen e.d. In veel gevallen wordt het daarom ook vaak (terecht of onterecht) als extreem rechts gezien. Von Thronstahl bijvoorbeeld is een behoorlijk rechtse band net als natuurlijk DI6. Of Puissance helemaal zuiver is durf ik ook wel te betwijfelen trouwens. De grens tussen fascinatie voor dingen die met het extreem rechtse gedachtengoed te maken hebben en daadwerkelijk extreem-rechtse sympathien is echter, naar mijn idee, vaak moeilijk te bepalen bij dit soort acts, net als bij veel Black Metal bands.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 15-02-2007 9:19 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

In principe is Puissance, iig voor zover ik de teksten heb gelezen, geen band die er een 'raciale voorkeur' op na houdt. Ze komen behoorlijk militant en totalitair over, maar deze woorden hebben geen raciale lading. Immers, er bestaat ook negroide fascisten. Hun meeste nummers gaan over de uitroeiing van de totale mensheid. In het nummer 'Totalitarian Hearts' wordt ook de terminatie van 'het blanke ras' bepleit.

Maar jij ziet 'martiel' dus als een cross-over genre? Kan ik mij best in vinden. Maar alle martiel acts die ik ken, en jaja, dat zijn er snel vijf , hebben neo-klassiek in zich, naar mijn mening.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 15-02-2007 13:34 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Tsja, moeilijk!

Zoals ik al eerder ergens zei lopen al die genres nogal behoorlijk in elkaar over. Veel acts hebben veel enorm gelaagde synthesizer partijen als basis van hun songs. De vraag is dan: wanneer noem je het Ambient, wanneer Industrial en wanneer Neoclassical?
Persoonlijk vind ik dat een moeilijk te beantwoorden vraag en wellicht is het ook niet echt relevant.

Het leuke bij dit soort bands is dat ik ze bijna allemaal wel kan waarderen. Wellicht met uitzondering van Ritual Ambient. Het blijft dus continue een zoektocht naar nieuwe dingen en als ik weer iets tofs heb gevonden dan maakt het me niet bijzonder veel uit in welk genre het nu weer thuishoort.

Het is ook niet voor niks dat veel van dit soort bands vaak worden geclassificeert naar label ipv genre. dat geeft soms een veel beter idee van het type muziek.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 15-02-2007 13:49 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Labellen naar label ipv genre/hokje vind ik helemaal raar en bekrompen.
Pak een Mortiis en een M3.412: Zitten/Zaten beide op cold meet. Wat is de muziekale overeenkomst?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 15-02-2007 13:59 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Tsja, raar en bekrompen? Het hangt er maar net vanaf wat je wilt doen met die informatie natuurlijk.

En uiteraard kun je dan weer genoeg voorbeelden bedenken waarbij dat geen zin heeft, zoals MZ.412 & Mortiis.

Maar als je leest: "die en die act is nieuw op CMI en heeft net haar debuut plaat afgeleverd." Dan zijn er genoeg mensen die daar benieuwd naar zijn, ragardless of het nou bijvoorbeeld extreme black industrial of juist zoetige darkwave is.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 15-02-2007 14:01 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 15 februari 2007 13:59 schreef Onweerwolf het volgende:
Tsja, raar en bekrompen? Het hangt er maar net vanaf wat je wilt doen met die informatie natuurlijk.

En uiteraard kun je dan weer genoeg voorbeelden bedenken waarbij dat geen zin heeft, zoals MZ.412 & Mortiis.

Maar als je leest: "die en die act is nieuw op CMI en heeft net haar debuut plaat afgeleverd." Dan zijn er genoeg mensen die daar benieuwd naar zijn, ragardless of het nou bijvoorbeeld extreme black industrial of juist zoetige darkwave is.
Dat heeft gewoon te maken met marketing en niet met de muziek opzich. Zo check ik ook iedere release van THR.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 15-02-2007 14:04 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Nee, ik heb het in dit geval niet per definitie over reclame statements van de labels zelf, maar ook over beschrijvingen in recensies van fans.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 15-02-2007 14:05 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 15 februari 2007 14:04 schreef Onweerwolf het volgende:
Nee, ik heb het in dit geval niet per definitie over reclame statements van de labels zelf, maar ook over beschrijvingen in recensies van fans.
En zoiets staat geheel los van bedrijfsactiviteiten, marketing, public relation etc?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 15-02-2007 14:11 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Als ik jou vertel dat je "die en die" band van "dat en dat" label moet luisteren omdat dat gaaf is dan heeft dat niks met marketing oid te maken nee.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 15-02-2007 14:27 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 15 februari 2007 14:11 schreef Onweerwolf het volgende:
Als ik jou vertel dat je "die en die" band van "dat en dat" label moet luisteren omdat dat gaaf is dan heeft dat niks met marketing oid te maken nee.
Jij 'marketeert' dan het gene wat jij tof vind.
Waarom doe jij dat zo? Omdat jij positieve ervaringen ermee hebt. Dat komt doordat dat gene altijd een bepaalde mate van kwaliteit levert.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 15-02-2007 15:16 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Tsja, als je het zo wilt brengen vind ik het prima. In dat geval is er echter geen verschil tussen jou een band van een bepaald genre aanraden of een band van een bepaald label aanraden.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Misere Nobis
Usericon van Misere Nobis
Posted 15-02-2007 19:24 by Misere Nobis Wijzig reactieProfiel van Misere NobisQuote dit bericht

Normaal gesproken is dit niet echt mijn soort muziek. Maar Hail the Mushroom Cloud is zo verdomde goed! Heb verder nog niets van ze gehoord dus ik zou niet weten of deze EP een beetje representatief is voor de rest van de discografie.



TekNoir
Usericon van TekNoir
Posted 17-02-2007 17:54 by TekNoir Wijzig reactieProfiel van TekNoirQuote dit bericht

ja dat is representatief. enkel de laatste cd Grace of God is echt afwijkend omdat deze iets toegankelijker en poppier is. niet dat het lief klinkt, natuurlijk. het blijft wel Puissance.

[Dit bericht is gewijzigd door TekNoir op 17-02-2007 17:54]


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 18-04-2008 14:11 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 15 februari 2007 19:24 schreef Misere Nobis het volgende:
Normaal gesproken is dit niet echt mijn soort muziek. Maar Hail the Mushroom Cloud is zo verdomde goed! Heb verder nog niets van ze gehoord dus ik zou niet weten of deze EP een beetje representatief is voor de rest van de discografie.


Inmiddels heb ik me iets meer verdiept in het gehele neo-folk/martial/neo-klassiek/etcetera hoekje. 'Hail to Mushroom Cloud', een nummer dat terug komt op 'Total Cleansing, de enige cd van Puissance die ik niets vind, komt niet met al hun werk overeen. Naar mijn mening heeft Puissance twee albums die echt neo-klassiek zijn ('State Collapse' en 'Mother of Discease') en is de rest 'martial' (cross-over, meerdere genres, ook neo-klassiek, militairistisch georienteerd, marsritmes) en ligt 'Total Cleansing' het meest op een lijn met 'Let us Lead' en 'Back in Control'.
'Grace of God' is toch wat gemakkelijker en toegankelijker; Tikje 'poppie', meer bondige melodietjes.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 18-04-2008 14:17 by Aaaarco Wijzig reactieProfiel van AaaarcoQuote dit bericht

verdomd mooie term neo-klassiek

verdomd kloterige kutmuziek, dat dan weer wel




In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 18-04-2008 14:19 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Tsssss, barbaar!


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


herr
Usericon van herr
Posted 18-04-2008 15:18 by herr Wijzig reactieProfiel van herrQuote dit bericht

Erg gaaf project! Ik heb State Collapse liggen. Check ook The Protagonist (Cold Meat Industry).


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 18-04-2008 15:55 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 18 april 2008 15:18 schreef herr het volgende:
Erg gaaf project! Ik heb State Collapse liggen. Check ook The Protagonist (Cold Meat Industry).
Dat zegt mij niets. Welk straatje? En weet jij, of iemand anders hier, wat 'Deutsch Nepal' precies is?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


herr
Usericon van herr
Posted 18-04-2008 16:37 by herr Wijzig reactieProfiel van herrQuote dit bericht

Protagonist is softer dan Puissance. Martial geluid, pauken (live) en electronica. Industrial met wat neofolk invloeden. Luister wat via de myspace, heb je meer aan:

http://www.myspace.com/esseintes (check het 3e nr)

Deutsch Nepal vind ik meer in de industrial/ambient hoek zitten. Hier en daar lange soundscapes ertussen. Heb ze weleens live gezien, best gaaf. Ik heb alleen de split met Der Blutharsch, absolute aanrader.

http://www.myspace.com/deutschnepal


Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen