IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 34 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Auteur:
Topic : Straight edge Vorige pagina | Volgende pagina
Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 22-09-2003 17:00 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Losse sex houdt niet gelijk in dat je met "Jan en allerman" in bed duikt. Maar als ik 1x in de zoveel tijd met een bloedmooie vrouw een nachtje kan doorbrengen, dan zou ik wel graag een concreet antwoord willen hebben op waarom ik dit niet zou doen. Ik zie niet in waarom je jezelf regels zou opleggen die je niet eens concreet kan verklaren. Ik ga ervan uit dat de sX'rs hier wat beter en vaker er over nagedacht hebben dan ik.

Mijn doel om deze discussie aan te gaan is om te kijken wat de beweegreden zijn om zo'n levenspad te belopen. Tot nu toe heb ik nog weinig antwoorden op mijn vragen.



Staalman
Usericon van Staalman
Posted 22-09-2003 17:11 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

Je hoort mij ook niet zeggen dat JIJ niet met iemand 1x in de zoveel tijd het bed in mag duiken. Het gaat erom dat ik dat niet doe, wil of wat dan ook... en da's mijn ding. Ik doe het niet omdat niet mag van sXe want dat ben ik niet meer, ik doe het omdat ik dat zelf zo wil. Enne.... ik mag het eigenlijk ook niet meer omdat ik getrouwd ben Kortom het is MIJN mening en niet die van andere... die vullen het zelf maar in


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 22-09-2003 23:12 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Wat maakt het dan sX, wat maakt het zo speciaal? Waarom is er schijnbaar een subcultuur die de levensstijl zo vereerd? Gewoon "doen wat je wilt"? Dat doen die 14 jarige scooter sjonnies bij mij om de hoek ook.

Het lijkt mij als je de door mij eerder gestelde vragen niet (echt) kan beantwoorden, dat je dan beter nog een keer goed moet nadenken waarom je ervoor kiest zo een nietszeggende levenstijl te kiezen.

Sorry, ik snap nog steeds niet wat de sX'r nou beweegt.



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 22-09-2003 23:21 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik deel je vragen, Azzie.

Straight edge klinkt vrij hoogdravend maar als je doorvraagt kom je òf op onverklaarbare/onverklaarde dogma's uit, òf op het aloude 'je moet gewoon doen wat je wil' wat dan wordt opgehangen aan de straight edge-kapstok.
De vele verschillende 'manieren' waarop je blijkbaar straight edge kunt zijn maken het er niet duidelijker op.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 22-09-2003 23:37 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Ach, ik vermoed een sociaal-fysiologische oorsprong, maar ik vraag me af of ik dan niet te makkelijk denk. Het zou wel helpen als ik wat duidelijkere antwoorden kreeg van de sX'rs. Maar morgen weer een dag

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 22-09-2003 23:38]



XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 23-09-2003 15:37 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

quote:
Op 22 september 2003 23:12 schreef Azagthoth het volgende:
Wat maakt het dan sX, wat maakt het zo speciaal? Waarom is er schijnbaar een subcultuur die de levensstijl zo vereerd? Gewoon "doen wat je wilt"? Dat doen die 14 jarige scooter sjonnies bij mij om de hoek ook.

Het lijkt mij als je de door mij eerder gestelde vragen niet (echt) kan beantwoorden, dat je dan beter nog een keer goed moet nadenken waarom je ervoor kiest zo een nietszeggende levenstijl te kiezen.

Sorry, ik snap nog steeds niet wat de sX'r nou beweegt.


hmm.. ik snap niet echt wat jij niet snapt.

'browse' eens wat door dit topic dan dude, dan lees je wel wat uitleg.

zo niet dan type ik nog wel weer wat uit.


XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 23-09-2003 15:39 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

quote:
Op 22 september 2003 23:21 schreef Dwaallicht het volgende:

De vele verschillende 'manieren' waarop je blijkbaar straight edge kunt zijn maken het er niet duidelijker op.


dit is ook niet waar.

straight edge = (actief)niet roken/drinken, geen drugs en geen losse sex.

klaar.


codex4
Usericon van codex4
Posted 23-09-2003 15:50 by codex4 Wijzig reactieProfiel van codex4Quote dit berichthttp://www.gardenofexile.com

Uhm, dat over losse seks viel oorspronkelijk niet onder de noemer Sxe en is er later pas door iemand bij verzonnen of niet? De eerste golf Sxe was puur tegen drugs enzo om zich af te zetten tegen de punk scene



XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 23-09-2003 16:08 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

uhm, ever heard of Minor Threat?



Minor Threat - "Out Of Step"

(I) Don't smoke
Don't drink
Don't fuck
At least I can fucking think

I can't keep up,
Can't keep up
Can't keep up
Out of step with the world


Minor Threat - "Straight Edge"

I'm a person just like you
But I've got better things to do
Than sit around and fuck my head
Hang out with the living dead
Snort white shit up my nose
Pass out at the shows
I don't even think about speed
That's something I just don't need

I'VE GOT THE STRAIGHT EDGE

I'm a person just like you
But I've got better things to do
Than sit around and smoke dope
'Cause I know I can cope
Laugh at the thought of eating ludes
Laugh at the thought of sniffing glue
Always gonna keep in touch
Never want to use a crutch

I'VE GOT THE STRAIGHT EDGE



El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 23-09-2003 16:13 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

ever heard of nofx?


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 23-09-2003 17:27 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 23 september 2003 16:08 schreef XPositiveX het volgende:
uhm, ever heard of Minor Threat?


Nee. Maar goed, is dit dus de essentie van sX?
quote:



Minor Threat - "Out Of Step"

(I) Don't smoke
Don't drink
Don't fuck
At least I can fucking think



Okay, alweer de conclusies dat roken en sex enig invloed heeft op iemands denk capaciteit. Over drank valt te discussieren.

quote:

I can't keep up,
Can't keep up
Can't keep up
Out of step with the world


Klinkt als een jeugd trauma...

quote:

Minor Threat - "Straight Edge"

I'm a person just like you
But I've got better things to do


Tsjah, "better things to do"... zoals wat? foute premisses propageren?!? Maar goed, erg subjectief natuurlijk.

quote:
Than sit around and fuck my head
Hang out with the living dead
Snort white shit up my nose
Pass out at the shows


Kleine belevingswereld als je denkt dat er alleen zo extreem met drugs omgegaan wordt.

quote:
I don't even think about speed
That's something I just don't need

Dit is nogal een vreemde opmerking, "That's something I just don't need " impliceert dat de schrijver er wel zeker over nadenkt. Ik neem aan (voor het gemak) dat een sX'r er juist wel goed over nadenkt. Maar dit is een beetje mierenneuken, lyrische fouten hebben weinig betrekking op de essentie van sX, en dat is waar ik eigenlijk achter probeer te komen.
quote:

I'VE GOT THE STRAIGHT EDGE


"Straight" suggereert een soort hoger zedelijk niveau. Wordt er ook nog ergens uitgelegd waar dit op gebaseerd is? Hebben "jullie" soms een god of profeet die deze gedragsnormen hebben verkondigd?

quote:
I'm a person just like you
But I've got better things to do
Than sit around and smoke dope

Dan moet je dat vooral doen, lijkt mij niets mis mee.

quote:
'Cause I know I can cope

En iemand die af en toe een joint rook/biertje drinkt/neukt niet? Waar o waar komen deze conclusies toch vandaan?

quote:
Laugh at the thought of eating ludes
Laugh at the thought of sniffing glue
Always gonna keep in touch
Never want to use a crutch

I'VE GOT THE STRAIGHT EDGE




Uhm... ik herhaal mezelf een beetje. Ik kijk wel of het nog nut heeft om verder te gaan.

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 23-09-2003 17:50]



XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 23-09-2003 17:33 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

quote:
Op 23 september 2003 17:27 schreef Azagthoth het volgende:

"Straight" suggereert een soort hoger zedelijk niveau. Wordt er ook nog ergens uitgelegd waar dit op gebaseerd is? Hebben "jullie" soms een god of profeet die deze gedragsnormen hebben verkondigd?




what the...


campske666
Usericon van campske666
Posted 23-09-2003 17:37 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 23 september 2003 17:33 schreef XPositiveX het volgende:
what the...



Die vent heeft iets tegen moraal heb ik de indruk.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-09-2003 17:42 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 23 september 2003 17:37 schreef campske666 het volgende:
Die vent heeft iets tegen moraal heb ik de indruk.

En terecht . Hij heeft de tekst vakkundig gefileerd.

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 23-09-2003 17:43]


campske666
Usericon van campske666
Posted 23-09-2003 17:44 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 23 september 2003 17:42 schreef Dwaallicht het volgende:
En terecht . Hij heeft de tekst vakkundig gefileerd.


k moet zeggen dat ik die tekst ook niet boeiend vond ofzo. Maar wat is er mis met moraal ?

edit:typo

[Dit bericht is gewijzigd door campske666 op 23-09-2003 17:45]


XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 23-09-2003 17:48 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

ik postte die text omdat iemand zei dat het 'dont fuck (around)' gedeelte eerst niet bij Straight Edge hoordde..


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-09-2003 17:52 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 23 september 2003 17:44 schreef campske666 het volgende:
k moet zeggen dat ik die tekst ook niet boeiend vond ofzo. Maar wat is er mis met moraal ?



Moraal is enerzijds nuttig, want een hele hoop mensen geloven erin en zijn daarom gehoorzaam.

Moraal is het toekennen van 'goed' of 'slecht' aan iets. In de straight edge discussie is dus aan het licht gekomen dat men drugsgebruik 'slecht' vindt. Je leest 'ik heb geen zin om me verrot te zuipen aan alcohol' maar er zijn hele volksstammen die zich niet verrot zuipen aan alcohol. Dan zie je redenen als 'ik heb geen alcohol nodig om vrienden te maken' maar Azzie wees erop dat vrienden door alcohol waardeloze vrienden zijn, en dat hij OOK geen alcohol nodig heeft om vrienden te maken. Het argument 'Ik wil schoon blijven van binnen' gaat ook niet op, twee glazen rode wijn per dag is gezonder dan helemaal geen rode wijn. Blijft blijkbaar over dat alcohol drinken 'slecht' is, maar waarom is onduidelijk. Kijk, die sXe-ers moeten het allemaal zelf weten, maar voor ons buitenstaanders is het nergens op gebaseerd en komt het sXe-gebeuren over als een onnodige kapstok. Misschien zelfs als een zelfgecreëerde sociale context, en ook als morele waarde: 'alcohol is slecht', zonder dat het ergens op is gebaseerd, behalve op zichzelf. Dat is moraal. En dat is dus enerzijds nuttig, anderzijds voor mijzelf onacceptabel en volkomen arbitrair.


codex4
Usericon van codex4
Posted 23-09-2003 17:53 by codex4 Wijzig reactieProfiel van codex4Quote dit berichthttp://www.gardenofexile.com

Ja, uhm ik heb het ook maar van een 37 jarige edger (die net als jij ook geen vind dat losbandige seks niet hoort) maar hij vertelde me dat. Dus nam aan dat hij er wel wat van zal weten. Voor de rest kan ik het dus niet verder onderbouwen ofzo omdat ik er zelf niet echt veel vanaf weet. Zelfde geld voor het feit dat Minor Threat zeker niet de eerste edge band was, maar al sla je me dood wie dat wel was.

oftewel: ik voeg weinig toe an het topic, maarja...



campske666
Usericon van campske666
Posted 23-09-2003 17:56 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 23 september 2003 17:52 schreef Dwaallicht het volgende:
Moraal is enerzijds nuttig, want een hele hoop mensen geloven erin en zijn daarom gehoorzaam.

Moraal is het toekennen van 'goed' of 'slecht' aan iets. In de straight edge discussie is dus aan het licht gekomen dat men drugsgebruik 'slecht' vindt. Je leest 'ik heb geen zin om me verrot te zuipen aan alcohol' maar er zijn hele volksstammen die zich niet verrot zuipen aan alcohol. Dan zie je redenen als 'ik heb geen alcohol nodig om vrienden te maken' maar Azzie wees erop dat vrienden door alcohol waardeloze vrienden zijn, en dat hij OOK geen alcohol nodig heeft om vrienden te maken. Het argument 'Ik wil schoon blijven van binnen' gaat ook niet op, twee glazen rode wijn per dag is gezonder dan helemaal geen rode wijn. Blijft blijkbaar over dat alcohol drinken 'slecht' is, maar waarom is onduidelijk. Kijk, die sXe-ers moeten het allemaal zelf weten, maar voor ons buitenstaanders is het nergens op gebaseerd en komt het sXe-gebeuren over als een onnodige kapstok. Misschien zelfs als een zelfgecreëerde sociale context, en ook als morele waarde: 'alcohol is slecht', zonder dat het ergens op is gebaseerd, behalve op zichzelf. Dat is moraal. En dat is dus enerzijds nuttig, anderzijds voor mijzelf onacceptabel en volkomen arbitrair.


Daarom ben ik dus geen straight edger, ik vindt een pint van tijd tot tijd best lekker

Aan de andere kant kan je niet ontkennen dat drugs en peuken ongezond zijn.

Wat betreft dat moraal had ik het meer over de sex-kwestie, en dat gaat meer over persoonlijke ervaring dan iets anders. Somigen zien sex als een verzetje, anderen zoeken er meer achter.



XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 25-09-2003 12:36 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

quote:
Op 23 september 2003 17:52 schreef Dwaallicht het volgende:
Moraal is enerzijds nuttig, want een hele hoop mensen geloven erin en zijn daarom gehoorzaam.

Moraal is het toekennen van 'goed' of 'slecht' aan iets. In de straight edge discussie is dus aan het licht gekomen dat men drugsgebruik 'slecht' vindt. Je leest 'ik heb geen zin om me verrot te zuipen aan alcohol' maar er zijn hele volksstammen die zich niet verrot zuipen aan alcohol. Dan zie je redenen als 'ik heb geen alcohol nodig om vrienden te maken' maar Azzie wees erop dat vrienden door alcohol waardeloze vrienden zijn, en dat hij OOK geen alcohol nodig heeft om vrienden te maken. Het argument 'Ik wil schoon blijven van binnen' gaat ook niet op, twee glazen rode wijn per dag is gezonder dan helemaal geen rode wijn. Blijft blijkbaar over dat alcohol drinken 'slecht' is, maar waarom is onduidelijk. Kijk, die sXe-ers moeten het allemaal zelf weten, maar voor ons buitenstaanders is het nergens op gebaseerd en komt het sXe-gebeuren over als een onnodige kapstok. Misschien zelfs als een zelfgecreëerde sociale context, en ook als morele waarde: 'alcohol is slecht', zonder dat het ergens op is gebaseerd, behalve op zichzelf. Dat is moraal. En dat is dus enerzijds nuttig, anderzijds voor mijzelf onacceptabel en volkomen arbitrair.


oke ik zal weer even wat uitleg geven

alcohol is een fucking hard drug, dude... en de'r zijn feiten genoeg over, dus dat is ook zeker wel ergens op gebaseerd. en, daar hebben we't zelfs op dit forum weleens over gehad. (kan topic zo gauw niet weer vinden).

wat is er mis met af-en-toe een biertje? niet veel.. dat weet ik, en iedereen. maar dat 'af-en-toe' blijft het echt niet altijd bij. het gaat verder en verder, totdat je niet meer kunt stoppen.. [ontken het maar, ontken het maar ] of erger zelfs problemen met je lever krijgt. en dat allemaal in the name of fun.

oke, het enige voordeel aan een biertje: je wordt 'losser'.. je stapt eerder op iemand af. maar uit mijn onderzoek [ ] blijkt dus dat meiden een half-aangeschoten dude helemaal niet zo interessant vinden.

dat hele "ooooh hij drinkt niet".. je hoort er ineens niet meer bij gedoe erger ik me ook verschrikkelijk aan.

voor mij persoonlijk is dat 'geen losse sex' gebaseerd op het feit dat ik rekening met andermans gevoelens wil houden. en ik zie sex als iets intiems - niet als een-of-ander produkt (door te "scoren").

straight edge is voor mij niet zoiets als 'moraal' hoor. het is gewoon door de dingen die ik zie (onderwerpen als alcohol, roken, drugs, sex etc. 'kheb genoeg voorbeelden), de conclusies die ik daaruit haal en dan de manier waarop ik zelf leef. (dankzij de straightedge bands waarmee ik een hele tijd terug in aanraking kwam.)

simple as that. andere Edgers hebben weer andere redenen, of ze zijn van een bepaald geloof, of wat dan ook... dat is ook oke.

ik wil in m'n korte tijd hier op deze aardkloot echt aanwezig en aktief zijn & leven. niet m'n tijd verspillen in een dronken bui of op een andere manier onder invloed zijn.

ik wil jullie helemaal niet overtuigen om ook zo te gaan leven.. dat jullie het niet zo zien als ik is best. ik heb zelf veel goeie vrienden die niet-SxE zijn, maar dat boeit allemaal niet.. friends will be friends [ ].

nog steeds nergens op gebaseerd?


[en ja ik weet dat Minor Threat niet de eerste edge band was... het was the Teen Idles, maar daar zat Mckay ook bij]

now playing: Embrace Today XXX


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 25-09-2003 12:38 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 25 september 2003 12:36 schreef XPositiveX het volgende:
wat is er mis met af-en-toe een biertje? niet veel.. dat weet ik, en iedereen. maar dat 'af-en-toe' blijft het echt niet altijd bij. het gaat verder en verder, totdat je niet meer kunt stoppen.. [ontken het maar, ontken het maar ] of erger zelfs problemen met je lever krijgt. en dat allemaal in the name of fun.

Helemaal waar, ik heb er een aantal mensen kapot aan zien gaan (waaronder familie) daarom ben ik er ook gewoon mee gestopt

[edit]ik zag net een truck voorbij rijden met de titel: "S-Edge"

[Dit bericht is gewijzigd door Elfensteen op 25-09-2003 12:39]


XdeckX
corpse commando
Usericon van XdeckX
Posted 25-09-2003 12:38 by XdeckX Wijzig reactieProfiel van XdeckXQuote dit bericht

typisch dat je altijd je beweegredenen moet verdedigen.


REMEMBER: BE NOT NICE TOO ARE LIKE SATAN!!!! SATAN WIL KILL YOU DEAD!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 25-09-2003 12:44 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 25 september 2003 12:38 schreef XdeckX het volgende:
typisch dat je altijd je beweegredenen moet verdedigen.

Dat maak jij ervan denk ik, ik ben vooral nieuwsgierig. Uiteraard heb ik wel zo m'n bedenkingen bij sXe, daarom komt het ook geen moment in me op om daaraan te beginnen; maar da's verder jouw keuze.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 25-09-2003 12:52 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 25 september 2003 12:38 schreef XdeckX het volgende:
typisch dat je altijd je beweegredenen moet verdedigen.


Verdedigen? Tegenover mij of andere hoef je niets te verdedigen. Ik hoop alleen voor jezelf dat je goed weet waarom je kiest een bepaald "levenspad" te belopen. Kan je het tegenover jezelf "verdedigen"?



Staalman
Usericon van Staalman
Posted 25-09-2003 14:02 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

quote:
Op 25 september 2003 12:52 schreef Azagthoth het volgende:
Verdedigen? Tegenover mij of andere hoef je niets te verdedigen. Ik hoop alleen voor jezelf dat je goed weet waarom je kiest een bepaald "levenspad" te belopen. Kan je het tegenover jezelf "verdedigen"?


Pomtiedom... van iemand die misschien ook voldoet aan elk metal-cliche?? Moet lang haar hebben, moet metalband-shirt dragen, moet op iedereen zeiken die dat niet doet, moet in concertzalen altijd "stoer" kijken.. enz. enz. Onder het mom van: "ik ben mezelf...." hahahahaha.

Laat iedereen toch lekker in z'n waarde man.


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Dit topic is 34 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen