IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Administration Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Het Grote Recensieverbetertopic Vorige pagina | Volgende pagina
WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 24-07-2007 1:10 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 24 juli 2007 1:09 schreef Borthulaz het volgende:
Maar eh KnightRider, vind je het dan ook echt leuk om op alle fouten te letten en ze te verbeteren dan?

*heeft nu vast een d/t foutje ergens gemaakt*

Ach, het kost me relatief weinig moeite, het is goed tegen de verveling.


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 24-07-2007 1:13 by Aaaarco Wijzig reactieProfiel van AaaarcoQuote dit bericht

Heb je door wat je nu zegt?

'goed tegen de verveling'

Volgens mij ben je juist de vervelende kloothomo aan 't uithangen!


In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


spectre
Usericon van spectre
Posted 24-07-2007 1:27 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

lol, ik kan me leukere dingen bedenken tegen verveling


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 24-07-2007 7:36 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Nou, OK dan, drie "recensietips" aan de hand van de volgende quote uit de Yawgmoth-recensie:

quote:
... Ondanks de rauwere aard van de muziek is zijn de ruwe randjes van de muziek bijgevijld. Dit resulteert in een fijne pot muziek die niet opgaat in de grote massa ...


1. Stijl

Als je vaak hetzelfde woord in een alinea terugziet moet je misschien de zinnen wat omgooien. Op bovenstaande manier leest en loopt het niet lekker omdat je een paar keer achter elkaar hetzelfde woord tegenkomt. Als er staat 'Ondanks de rauwere aard van 'Macabre' zijn de ruwe randjes van Yawgmoth bijgevijld. Dit resulteert in een fijne pot muziek...' loopt het al iets beter.

2. Inhoud

Het stukje uit de quote roept vragen op.
De 'rauwere' aard -- rauwer dan wat? Bijgevijld -- is er een demo of zo of eerder werk, wat bij te vijlen viel? Dit was toch een debuutplaat? Tenslotte: ik als lezer zie niet in hoe dit bijvijlen resulteert in een fijne pot muziek en al helemaal niet waarom dit dan niet op zou gaan in de massa. Het wordt neergezet maar niet verklaard. Eerder in de review was gezegd dat het om old school black metal gaat, die lijkt op oude Gorgoroth en Darkthrone. Als de schrijver een alinea verderop dan gaat zeggen dat dit spul NIET klinkt zoals talloze andere bands ga ik me afvragen wat er bedoeld wordt en hoe de muziek nu eigenlijk écht klinkt.
De tip hier is om met de blik van een lezer naar je eigen recensie te kijken. Dat je bij je eigen zinnen je afvraagt: "oh ja joh? waarom dan?" en checkt of je in de recensie het antwoord krijgt.

3. Praktisch

Sorry, maar in bovenstaande quote staat alweer een fout ("is zijn de ruwe randjes"); ik heb er nog meer in de recensie gezien. Het staat gewoon niet netjes. Als je merkt dat dit je overkomt zou je misschien een uurtje nadat je je recensie hebt geschreven de boel even kunnen overlezen of toch iets minder haastig te werk gaan. Tenminste, als je als ZM-frontpage een serieuze uitstraling wil blijven houden.


Ik hoop maar dat Joris zich niet gefileerd gaat voelen, meestal vind ik zijn recensies goed te lezen. Deze Yawgmoth-recensie leende zich gewoon even voor deze post. Peace out en blijf schrijven .


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 24-07-2007 8:28 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Gaat het er niet om dat de lezer een idee krijgt van de gebodene muziek? En de kwaliteit daarvan? We zijn helaas niet allemaal hooggeschoolde schrijvers hoor. Ik ben de eerste die toegeeft dat ook ik taalfouten maak. En nee, daar schaam ik me absoluut niet voor. Maar is dat nu zo boeiend om daar een topic voor te openen? Lichtelijk overtrokken als je het mij vraagt. Het gaat naar mijn idee toch vooral om de inhoud van een review....


spelfout weggehaald...


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 24-07-2007 8:36 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 24 juli 2007 0:26 schreef zakkenvuller het volgende:
Waarom de recensies op deze site lezen? Deze talentloze verschijningen brengen op extreem saaie wijze menig metalband ter schande.
Objectiviteit, talent, duidelijkheid, nuttige informatie; dit zijn allemaal dingen die de recensisten op de site missen.
Mismaakte mongolide verschijningen met schrijfdwang en een wansmaak die de pen grijpen zouden zich beter nuttig maken met het beoefenen van hieroglyfen en andere ouderwetse bullshit.


Oh ja, en ik wil jou graag nog even vertellen dat je een kansloze mongool bent. Met je recensisten. Sneue homofiele sufrukker.


spelfout weggehaald...


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 24-07-2007 8:36 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

quote:
Op 24 juli 2007 8:28 schreef varanus het volgende:
Gaat het er niet om dat de lezer een idee krijgt van de gebodene muziek? En de kwaliteit daarvan? We zijn helaas niet allemaal hooggeschoolde schrijvers hoor. Ik ben de eerste die toegeeft dat ook ik taalfouten maak. En nee, daar schaam ik me absoluut niet voor. Maar is dat nu zo boeiend om daar een topic voor te openen? Lichtelijk overtrokken als je het mij vraagt. Het gaat naar mijn idee toch vooral om de inhoud van een review....

Da's net zoiets als zeggen dat je tijdens autorijden op de plaats van bestemming komt en het niet uitmaaktdat je onderweg een paar keer iets ramt en dergelijke.

In feite zou het alletwee moeten zijn, foutloos schrijven en communiceren over de muziek.



varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 24-07-2007 8:40 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 24 juli 2007 8:36 schreef Audiophile het volgende:
Da's net zoiets als zeggen dat je tijdens autorijden op de plaats van bestemming komt en het niet uitmaaktdat je onderweg een paar keer iets ramt en dergelijke.




Ja, als je het zo bekijkt
Maar ik bedoelde het natuurlijk net iets minder extreem.


spelfout weggehaald...


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 24-07-2007 8:41 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Zullen we dan ipv autorijden er fietsen van maken?



AngelOfDeath
...So what's zsie problem?
Usericon van AngelOfDeath
Posted 24-07-2007 8:41 by AngelOfDeath Wijzig reactieProfiel van AngelOfDeathQuote dit bericht

Ik vind het eigenlijk wel fijn.. Ik zou het graag horen/ lezen wanneer er kritiek op mijn recensies is. Opbouwende kritiek is altijd welkom.

Misschien is het wel zo handig om de betreffende reviewer een mail hierover te sturen.. Ik zit bijvoorbeeld ook niet altijd in het forum alles in de gaten te houden, dus een seintje zou handig zijn

[Dit bericht is gewijzigd door AngelOfDeath op 24-07-2007 8:42]


"Metal gaat nooit dood; zélfs als er een bom valt speelt er nog ergens een kakkerlak een riff"


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 24-07-2007 8:47 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Ach, WhiteRider heeft net als de meesten hier een rare fixatie; niet teveel van aantrekken.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Borthulaz
Ascension Whore
Usericon van Borthulaz
Posted 18-07-2008 17:19 by Borthulaz Wijzig reactieProfiel van BorthulazQuote dit bericht

Als WR met ER naar bed gaat en zij schreeuwt 'aaaaah', dan verbeterdtdtt WR haar, omdat 'aaaah' met maar 4 a's moet worden geschreeuwdtd/getypdt.



De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 18-07-2008 17:35 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

Dat verschil kankunkon je toch niet horen?


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 18-07-2008 17:47 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

Sowieso kun je het verschil qua stem tussen WR en ER niet horen.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 18-07-2008 19:22 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Dat is waar.


Storend dat de topictitel is aangepast. ZOG!


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 18-07-2008 19:23 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

de ironie is er volledig af
idd


signature


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 18-07-2008 19:24 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

In de titel was geen ironie te bespeuren.


Metalhead22
Usericon van Metalhead22
Posted 18-07-2008 19:33 by Metalhead22 Wijzig reactieProfiel van Metalhead22Quote dit berichthttp://www.last.fm/user/kledur

Geeft niet. Kansloos was het toch al.


...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light...


SkinPeeleR
moeite van het doodschoppen niet waard
Usericon van SkinPeeleR
Posted 19-07-2008 11:38 by SkinPeeleR Wijzig reactieProfiel van SkinPeeleRQuote dit berichthttp://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/zwakbegaafdheid.php

Volgens mij sterft het hier van de authisten.

Met "sterft" bedoel ik grote aantallen.
met "aantallen" bedoel ik de authisten.

en met "sukkel" bedoel ik mijzelf omdat ik er nu al teveel tijd in heb gestopt.


Een kleine snol zit zo vol.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 19-07-2008 11:39 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

wtf is een authist?


signature


SkinPeeleR
moeite van het doodschoppen niet waard
Usericon van SkinPeeleR
Posted 19-07-2008 11:50 by SkinPeeleR Wijzig reactieProfiel van SkinPeeleRQuote dit berichthttp://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/zwakbegaafdheid.php

-h


Een kleine snol zit zo vol.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 19-07-2008 12:01 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

ohja!


signature


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 19-07-2008 12:33 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Shade Empire - Zero Nexus (Ralph Plug)

De typische black metal screams, de prominente keyboards en het haast machinale drumwerk zorgt, samen met een heldere in-your-face productie voor de nodige muzikale hoogtepunten waarbij er voor een ieder genoeg te genieten valt.

-->

De typische black metal screams, de prominente keyboards en het haast machinale drumwerk zorgen samen met een heldere in-your-face productie voor de nodige muzikale hoogtepunten waarbij er voor een ieder genoeg te genieten valt.

Daarnaast valt er te twisten over in hoeverre de productie voor muzikale hoogtepunten zorgt. En de zin is wat wollig, maar daar hou ik zelf wel van dus dat is je vergeven, Ralph

Various Artists - Face Your Underground 6 (G. Hauber)
Over het algemeen wat rommelig geschreven. Maak een duidelijker onderscheid in begin-midden-eind, zowel in verhaal als alinea's. Ga maar eens bij Ralph spieken

Dit is een raar stukje:
Volume zes alweer in de Face Your Underground compilatieserie. En alweer bevat het een goed overzicht van wat de Belgische underground heeft te bieden.
De eerste zin is geen zin en de herhaling van alweer is mede daardoor wat storend (omdat het meer als 1 zin leest, ook door de 'en' aan het begin van de tweede).

Verder staat er erg weinig concreets in over de bands. Dat is ook lastig bij een verzamelaar en het is goed dat je de uitschieters noemt, maar daar mag je dan best wat verder over uitweiden. Het volgende daarentegen is echt nietszeggend commentaar.

Verschillende bands zitten echter nog duidelijk in de demofase, waardoor er soms productioneel het één en ander hapert (bijvoorbeeld Fungus Inc.). Maar het is natuurlijk een puur underground product, dus dat nemen we er dan graag bij en het heeft natuurlijk ook wel zijn charme.
Ofwel: er iets mis, maar dat doet er niet toe en eigenlijk hoort het zelfs zo, dus ik had net zo goed niet kunnen zeggen dat er iets mis is Een beetje rare opeenvolging van opmerkingen dus. De laatste zin is gewoon lelijk.

Iets als 'De her en der matige productie geeft deze verzamelaar de charme en het geluid wat je verwacht bij een underground product.' is wat duidelijker denk ik.

Qua songwriting capaciteiten vallen de meeste bands me over het algemeen goed mee en dat is natuurlijk het belangrijkste.
Je weet niet wat hun capaciteiten zijn, alleen wat het resultaat is




En het is 'bij dezen'


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 19-07-2008 12:35 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

eerste punt is, gezien de samenstelling, een opsomming


signature


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 19-07-2008 12:37 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 19 juli 2008 12:35 schreef Hypnos het volgende:
eerste punt is, gezien de samenstelling, een opsomming
?

Van Ralph? Een opsomming in een zin met " , , en " levert toch echt een meervoud op hoor


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Administration Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen