IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Ozark Henry
WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 31-07-2007 11:19 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Mijn open geest begint steeds meer grip op mijn muzieksmaak te krijgen, jawel.

Ik luister de laatste tijd namelijk erg veel naar Ozark Henry, waarachter Piet Goddaer het brein is. Z'n muziek is vrij moeilijk te omschrijven, maar volgens het altijd betrouwbare Wikipedia is het intelligente pop met rockinvloeden en verwijzingen naar klassieke hoek.
Ik ben een paar jaar geleden bekend geraakt met zijn muziek, door m'n toenmalige vriendin. Daarna een hele tijd niet gesluisterd, maar ik vond onlangs toevallig weer wat mp3's.
Het album dat ik het beste ken is 'The Sailor not the Sea', een album dat ik inmiddels ook besteld heb, samen met Birthmarks.

Momenteel luister ik naar het bij tijd en wijle zeer klassieke The Soft Machine, waarin violen vooral op het laatste deel van het album genoeg speeltijd krijgen. De instrumentale nummers worden afgewisseld door nummers waarop de stem van Ozark Henry een zeer grote rol speelt. Wat menig 'vage muziek'-liefhebber wellicht kan waarderen, is er ook gebruik wordt gemaakt van enigszins vreemde percussie c.q. rare geluidjes door de muziek heen. Dit geeft het een ietwat spacy touch.

Even een stukje van Wikipedia (spelfouten voorbehouden):

"Piet Goddaer is de oprichter en het creatieve brein achter Ozark Henry. De inspiratie voor de bandnaam haalde hij uit een gebergte in de Verenigde Staten, Ozark mountains, en uit het boek "Junkie" van William S. Burroughs.

Piet Goddaer was een avantgardeartiest. Tegenwoordig kan je zijn muziek beter omschrijven als intelligente pop muziek. Er zitten rockinvloeden in en soms zelf wat klassieke invloeden. Hij heeft een duidelijk eigen geluid. Zijn stem is erg herkenbaar. Piet Goddaer schrijft, componeert en produceert zijn albums zelf. Piet Goddaer wil zelf de controle hebben als hij zijn albums maakt, zodat hij op de beste manier het geluid kan vertolken dat hij in zijn hoofd hoort. Naast reguliere studioalbums maakt Piet Goddaer ook soundtracks voor films en series. Ook produceert hij nog voor andere artiesten.

Piet Goddaer zegt weinig tijdens concerten en er gebeuren weinig opwindende dingen tijdens zijn live-shows. Dit blijft beperkt tot wat robotachtige bewegingen en zo nu en dan gespring. Merci, wat hij na elk liedje zegt, is een soort gimmick van Piet Goddaer geworden. Je komt bij zijn shows om naar zijn muziek te luisteren.

Piet Goddaer is hoogbegaafd. Piet heeft vroeger meubels gemaakt en heeft geschilderd en gedichten geschreven. Ook was hij voordat hij bekend werd als Ozark Henry, lid van de rapformatie Word. De muzikale talenten van Piet Goddaer kwamen aan het licht toen hij werkte voor een theatergezelschap. Tegenwoordig is hij bekend in België na enkele hits te hebben gehad met Sweet Instigator en Indian Summer. Buiten België is hij minder bekend."


Met direct even de opmerking dat Indian Summer - van The Sailor not the Sea - een briljant nummer is.


Discografie:
I'm Seeking Something That Has Already Found Me	1996		
This Last Warm Solitude 1998
To All Our Escapes 2001
Birthmarks 2001
The Sailor Not The Sea 2004
The Soft Machine 2006




Wat linkjes:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ozark_Henry
http://www.ozarkhenry.com/

Die laatste verwijst naar een MySpace (inclusief ontzettend gaye foto), alwaar ook wat samples te vinden zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 31-07-2007 11:20]


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 31-07-2007 13:56 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 31-07-2007 12:00]


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 31-07-2007 22:06 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Oja, trouwens!

Laat maar.


Tenderstrike
Nailed.Dead.Risen.
Usericon van Tenderstrike
Posted 31-07-2007 22:10 by Tenderstrike Wijzig reactieProfiel van TenderstrikeQuote dit bericht

Ik heb een nummer van Ozark Henry ergens op een verzamelcd staan: Sweet Instigator. Dat nummer blijft irritant lang in je kop zitten.



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 31-07-2007 22:12 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2007 22:10 schreef Tenderstrike het volgende:
Ik heb een nummer van Ozark Henry ergens op een verzamelcd staan: Sweet Instigator. Dat nummer blijft irritant lang in je kop zitten.

Zoals in de openingpost staat is dat dan ook een hit geweest, en hits hebben doorgaans de irritante neiging in je kop te blijven hangen. Daar zijn het hits voor.

Ik ken het nummer zelf nog niet, al heb ik het wel op sample gehoord, maar je moet zeker eens de rest uitchecken.

Ik luister nu bijvoorbeeld Play Politics, en dat is dan wel weer een erg sterk nummer. 'Jocelyne, it's crazy we ain't sixteen anymore' is ook érg mooi, trouwens.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 31-07-2007 22:25 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Intelligente pop met rock invloeden. Kut, mijn lijst met dergelijke bands die ik nog moet checken bestaat al uit tientallen....deze gaat even de koelkast in.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 31-07-2007 22:25 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Alleen even op de link klikken.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 31-07-2007 22:28 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Nee. Dat is geen checken dat is samplen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


VivaHate
Ik haat Oi!
Usericon van VivaHate
Posted 01-08-2007 0:05 by VivaHate Wijzig reactieProfiel van VivaHateQuote dit bericht

Dodelijk saai...


We don't take it, we just fake it...


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 14-08-2007 17:26 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Kramy vindt het gaaf.


Eiermensch
Staring Through my Eyes That Are Red
Usericon van Eiermensch
Posted 14-08-2007 18:58 by Eiermensch Wijzig reactieProfiel van EiermenschQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/DieEierVonSatan/

Je moeder vindt het gaaf.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 14-08-2007 19:06 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2007 18:58 schreef Eiermensch het volgende:
Je moeder vindt het gaaf.

Gaaf hoor, zo'n post in een muziektopic op een muziekforum.



Eiermensch
Staring Through my Eyes That Are Red
Usericon van Eiermensch
Posted 14-08-2007 19:11 by Eiermensch Wijzig reactieProfiel van EiermenschQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/DieEierVonSatan/

Boehoe weh. Saaie troep de muziek, hence, iets wat je moeder gaaf zou vinden.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 14-08-2007 19:13 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2007 19:11 schreef Eiermensch het volgende:
Boehoe weh. Saaie troep de muziek, hence, iets wat je moeder gaaf zou vinden.

Toch maakt Ozark Henry afwisselendere muziek dan menig metalband, dat je niet verder komt dan de eerste 20 seconden van de eerste sampel maakt het niet meteen een saaie band.


Eiermensch
Staring Through my Eyes That Are Red
Usericon van Eiermensch
Posted 14-08-2007 19:13 by Eiermensch Wijzig reactieProfiel van EiermenschQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/DieEierVonSatan/

Wel in mijn mening.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 14-08-2007 19:14 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2007 19:13 schreef Eiermensch het volgende:
Wel in mijn mening.

Gelukkig worden je berichten gekenmerkt door een goede onderbouwing waar een liefhebber van het besprokene verweer tegen kan bieden.


Eiermensch
Staring Through my Eyes That Are Red
Usericon van Eiermensch
Posted 14-08-2007 19:16 by Eiermensch Wijzig reactieProfiel van EiermenschQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/DieEierVonSatan/

Tsja, zoek je eigen benen om op te staan. Daar moet ik niet voor zorgen.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 14-08-2007 19:20 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2007 19:16 schreef Eiermensch het volgende:
Tsja, zoek je eigen benen om op te staan. Daar moet ik niet voor zorgen.

Ik kan je niet helemaal volgen, maar iets nuttigs valt er uit jou sowieso niet te persen, vermoedelijk.


Eiermensch
Staring Through my Eyes That Are Red
Usericon van Eiermensch
Posted 14-08-2007 19:22 by Eiermensch Wijzig reactieProfiel van EiermenschQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/DieEierVonSatan/

Vraag dat maar aan je moeder :')


slome
Usericon van slome
Posted 14-08-2007 20:50 by slome Wijzig reactieProfiel van slomeQuote dit bericht

quote:
Op 14 augustus 2007 19:13 schreef WhiteRider het volgende:
Toch maakt Ozark Henry afwisselendere muziek dan menig metalband, dat je niet verder komt dan de eerste 20 seconden van de eerste sampel maakt het niet meteen een saaie band.


Veel afwisseling is natuurlijk geen garantie voor boeiende muziek.



Ik vindt het btw ook saai (en zeikerig).


Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen