IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Depressieve Blackmetal [Verenigde Staten] Volgende pagina
WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 15-08-2007 17:36 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Wat mij betreft behoeft de stijl zoals die de laatste jaren komt uit vooral de Verenigde Staten een aparte topic.


De anti-religieuze en satanische onderwerpen worden in veel gevallen achterwege gelaten. Bij deze relatief nieuwe stijl, grenzend aan doommetal, wordt de muziek veelal volgepompt met persoonlijke emoties. Wat mij betreft maakt de emotie in de muziek dan ook 50% van het geheel uit. Het zijn veelal eenmansprojecten, bijvoorbeeld in de vorm van Krohm (Numinas), Leviathan (Wrest) en Xasthur (Malefic). Dit zijn gelijk drie perfecte voorbeelden van suïcidale blackmetal uit de Verenigde Staten.

Om maar eens af te trappen, even wat informatie over enkele bands:

Verenigde Staten

Krohm:
Jammergenoeg lijkt deze band de meest onbekende van het stel te zijn. Numinas, de man achter Krohm, voelt zich in principe ook niet geheel verbonden met de groep muzikanten waar Wrest en Malefic (respectievelijk Leviathan en Xasthur) deel van uitmaken. Om dit even op te helderen, een stukje uit een interview met ondergetekende:


In many ways yes because we are each other’s contemporaries in the same genre of music however I also have strong ties to my home-country of Italy. I am an Italian citizen that moved to the U.S. when I was 10 years old and English is my second language. Though I have adapted to American culture over time I have also maintained strong ties to Italian culture. My entire family (besides my parents) resides there and I go back to Italy frequently, at least once a year, to visit. Since I feel to be fundamentally Italian as an individual I don’t necessarily find kinship in USBM bands just because of where I live.


De muziek van Krohm spreekt in ieder geval tot de verbeelding. Het is een prachtige mix tussen Burzum-achtige vocalen (maar dan met meer persoonlijke emotie) en geniaal gitaarwerk, dat af en toe doet denken aan Deathspell Omega op Crushing the Holy Trinity. Zoals zovaak lijkt ook hier het feit dat het een eenmansproject is in het voordeel te werken. Zonder dat hij te maken heeft met andere muzikanten kan hij doen wat hij wil.
Met Crown of the Ancients, de tweede demo, wierp hij voor mij nieuw licht op het fenomeen 'Depressieve Blackmetal' of 'Suïcidale Blackmetal'.
Het gitaarwerk op het eerste full-length-album A World Through Dead Eyes was veel geslotener en zieker, daar er gebruik werd gemaakt van meerdere lagen. Dit werd doorgetrokken op het tweede album, The Haunting Presence, dat net een paar dagen uit is.

Leviathan:
Van Leviathan ken ik eigenlijk alleen The Tenth Sub Level of Suicide en Tentacles of Whorror, twee passende titels voor twee fantastische platen van een geniaal eenmansproject.
Bij Leviathan lijkt de zang een groter aandeel toebedeeld te zijn dan bij Krohm, maar dat maakt de band niet minder spectaculair. Kippenvelmoment na kippenvelmoment, deze band heeft eigenlijk alles dat ik zoek in een band toebehorend aan deze stijl binnen de blackmetal.

Een voor blackmetalbegrippen ongelooflijke lading demo's en 2 full-lengths verder draait deze band onder leiding van Wrest nog steeds, al lijkt het sinds het tweede album uit 2004 wat minder actief dan voorheen.

Absoluut een aanrader.

Xasthur:
Xasthur mag in dit rijtje toch ook niet ontbreken. Rond 2004/2005 op alle fora een enorme hype, maar niet zonder reden. Met Nocturnal Poisoning, The Funeral of Being, Telepathic with the Deceased, To Violate the Obvious en Subliminal Genocide als albums is dit de meest productieve band uit het lijstje, ook een eenmansproject onder leiding van Malefic.

Zelf vind ik Xasthur het minst bijzonder, maar misschien komt dat omdat het album dat ik het beste ken het debuutalbum is. Met een relatief slechte productie heeft Malefic desondanks een zeer duistere sfeer weten neer te zetten, zoals maar weinig muzikanten dat lukt. Misschien geldt Malefic wel als de verpersoonlijking van deze muziekstijl, al trek ik sterk in twijfel of dit wel terecht is.

Draugar:
Het lijkt wel een verplichting, alleen zijn als je je in dit genre bevindt. Ook Draugar wordt louter door één man geleid, deze man draagt de naam 'Hildolf' en heeft sinds Weathering the Curs als tweede album in 2004 niets meer uitgebracht.

Dit is het enige album dat ik in m'n bezit heb, 'From Which Hatred Grows' onbreekt in m'n collectie. Weathering The Curse is een magistraal album, dat niet in je platenrek mag ontbreken als je liefhebber bent van bovengenoemde bands. Met een ietwat rauwere tint weet ook Draugar zijn steentje aan dit deel van de blackmetal bij te dragen, al is het jammer dat de productiviteit sinds 2004 volledig lijkt te ontbreken.

Twilight:
Dit moest wel een succesverhaal worden. Bijna alle bekende muzikanten uit de Amerikaanse suïcidale blackmetalhoek verenigd. Met een line-up bestaande uit Wrest, Imperial, Azentrius, Hildolf en Malefic is dit misschien wel crème de la crème. Toch heb ik nooit de moeite genoemen dit uit te checken, dus persoonlijke meningen wat betreft dit project worden gewaardeerd!

Het enige wapenfeit van dit project heet simpelweg Twilight en is in 2005 uitgekomen, onder THR.


Denemarken

Nortt:
Een fantastisch project, en hoe kan het ook anders; geleid door één man, die dezelfde naam als het project draagt. Zelf omschrijft hij de muziek als 'Pure Depressive Black Funeral Doom Metal', wat misschien ook wel het meest passend is.
Al in 1995 begon Nortt met het maken van deze muziek, wat uiteindelijk resulteerde in Gudsforladt (2003) en Ligfærd (2005) als enige twee albums. Het zijn allebei fantastische platen, waarbij depressiviteit absoluut hoofdingrediënt vormt. In tegenstelling tot bij de andere projecten, is hier vooral het doomgedeelte hetgeen dat het meest opvalt. De snelheid van de muziek ligt over het algemeen beduidend lager dan bij de andere bands, en vooral zieke passages maken de albums tot unieke gehelen.

Nortt zelf over de teksten:

"Death and darkness; death is viewed as the only way to find salvation. Death, within my lyrics, is actually described as erotic; I desire death and long for the day when I shall enter the grave. The overall message must thereby be that death is your salvation and tonight would be a good time to achieve it."

Ook Nortt is niet meer actief sinds 2005.




Nu vraag ik me af of er veel liefhebbers van deze stijl op ZM rondlopen. Er wordt/werd redelijk veel gepost in de topics over de bands apart, maar hieruit kan ik niet opmaken of de daar postende leden ook de stijl in het algemeen een koud () hart toedragen. Uiteraard zijn er veel meer bands die geheel of gedeeltelijk onder de bovenstaande noemer te schuiven zijn, zoals Deathspell Omega, Blut Aus Nord en Nachtmystium, maar ik ben eigenlijk vooral op zoek naar onbekende projecten of bands die ik zou moeten checken als liefhebber van dit genre.

Zo, dat was het weer even.


NecRobert
Krek wat!
Usericon van NecRobert
Posted 15-08-2007 17:41 by NecRobert (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van NecRobertQuote dit bericht

Van deze bands ben ik vooral erg onder de indruk van Leviathan. Godver wat weten die gasten een beklemmende sfeer te creëren zeg! En het zijn nog goeie nummers ook!
Draugar vond ik niet echt speciaal, en ook wat ik tot nu toe van Xasthur gehoord heb (Telepathic..), kon me nog niet echt raken. Maar naar de nieuwe Krohm ben ik wel erg benieuwd!


Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen.


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 15-08-2007 17:42 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Nortt is geniaal! Een van mijn favo platen is Ligfærd. Volgens mij issie wel actief en zal hij binnenkort eens wat van zich laten horen.

Wat hier wel een beetje bijpast is Trist(CZ), I Shalt Become, Make A Change... Kill Yourself, Funeral Mourning.

Als je meer leunt naar de funeral doom kant moet je Wormphelgm en Tyranny uitchecken.

[Dit bericht is gewijzigd door Audiophile op 15-08-2007 17:42]



Northward
Usericon van Northward
Posted 15-08-2007 18:33 by Northward Wijzig reactieProfiel van NorthwardQuote dit bericht

Krohm vind ik een geweldige band. Eigenlijk is dat ook een van de weinige black metal bands uit de VS waar ik iets mee kan. Met Leviathan of Xasthur kan ik zelf niet veel.

De laatste tijd kom ik trouwens wel erg veel van de depressieve eenmansprojecten tegen uit de VS die allemaal wel beinvloed zijn door dit soort bands en tevens allemaal saai of slecht zijn.

Make A Change...Kill Yourself, wat Audiophile net noemde, is een erg goed project van de man achter Angantyr. Geweldige lange nummers met de typische 'hypnotische' riffs en wat ambient stukken. De vocalen zijn ook erg sterk. Beide albums zijn aan te raden.

I Shalt Become is ook wel aardig inderdaad, hoewel ik het gehele album niet uit kan zitten.

Je hebt natuurlijk ook nog een hoop Franse en Duitse bands. Bands als Mortifera behoren tot mijn favoriete black metal groepen. Maar dit is toch een andere soort 'depressieve' black metal, die niet zo zeer leunen op ambient / doom elementen.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 15-08-2007 18:46 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Ouwe Demoncy [naja, alles behalve Empire of the fallen angel]?


nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 15-08-2007 19:07 by nuclearwarfare Wijzig reactieProfiel van nuclearwarfareQuote dit bericht

quote:
Op 15 augustus 2007 18:46 schreef Slechtheid het volgende:
Ouwe Demoncy [naja, alles behalve Empire of the fallen angel]?


Heeft daar volgens mij niet zoveel mee te maken, een album als "Joined In Darkness" doet me bijvoorbeeld veel meer aan Beherit's "Drawing Down The Moon" denken. Erg goed album, trouwens.

Van dat lijstje in de openingspost vind ik alleen Leviathan te pruimen.


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 15-08-2007 19:24 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

Denk dat bands als Shining en Forgotten Tomb in dit topic toch ook wel een vermelding waard zijn...


Zenial


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 15-08-2007 19:30 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

quote:
Op 15 augustus 2007 19:24 schreef Zenial het volgende:
Denk dat bands als Shining en Forgotten Tomb in dit topic toch ook wel een vermelding waard zijn...


Inderdaad, dan heb je ook gelijk de twee beste

Verdere aanraders: Hypothermia, Beatrik, Abyssic Hate, Isolation, Lifelover, Bergraven.



[Dit bericht is gewijzigd door Burzum op 15-08-2007 19:33]


Panzerke
Usericon van Panzerke
Posted 15-08-2007 19:45 by Panzerke Wijzig reactieProfiel van PanzerkeQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Panzerke

Vandaag toevallig voor het eerst iets van Wedard gehoord, past hier ook wel denk ik.



Zenial
Usericon van Zenial
Posted 15-08-2007 19:55 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

quote:
Op 15 augustus 2007 19:30 schreef Burzum het volgende:
Inderdaad, dan heb je ook gelijk de twee beste

Verdere aanraders: Hypothermia, Beatrik, Abyssic Hate, Isolation, Lifelover, Bergraven.

Ah ja Abyssic Hate vergeten.

Verder nog bands als Dark Fortress, Drudkh, Forgotten Woods, Grand Belial's Key, Graveland, Judas Iscariot, Manes, Morrigan, Nocternity, Ondskapt, Sargeist, Tenebrae In Perpetuum, Weakling, Wolves In The Throne Room en Wyrd


Zenial


Meltdown
Holengraver
Usericon van Meltdown
Posted 15-08-2007 20:30 by Meltdown Wijzig reactieProfiel van MeltdownQuote dit bericht

Minstens de helft van de bands die je daar noemt hebben weinig tot niks met depressie te maken.

Moet trouwens wel zeggen dat ik zelfs sommige gevallen die over het algemeen gewoon onder die Depressive Black groep geschaard worden op het randje vind zitten, want waar ligt hier de grens? Een keuze als Krohm kan ik begrijpen, maar wat verbindt bijvoorbeeld Leviathan eraan, behalve misschien enkele teksten en wat van die ambient tussenstukken?

Hoe dan ook...



Ga deze plaat luisteren, dan is het leeuwendeel van de rest in dit 'sub-genre' overbodig.

[Dit bericht is gewijzigd door Meltdown op 15-08-2007 20:32]


Jullie zijn allemaal negers!


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 15-08-2007 21:28 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Ik vind Leviathan (V.S.) wel een bepaalde melancholische en slepende tik hebben.

Wat vind jij overigens 'depressief' aan Sortsind?


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 15-08-2007 22:45 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 15 augustus 2007 19:55 schreef Zenial het volgende:
Ah ja Abyssic Hate vergeten.

Verder nog bands als Dark Fortress, Drudkh, Forgotten Woods, Grand Belial's Key, Graveland, Judas Iscariot, Manes, Morrigan, Nocternity, Ondskapt, Sargeist, Tenebrae In Perpetuum, Weakling, Wolves In The Throne Room en Wyrd
Dan ook Hate Forest [rip ], maargoed, allemaal niet VS he...


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 15-08-2007 22:46 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

[Later reageer ik uitgebreid op de rest.]
quote:
Op 15 augustus 2007 22:45
schreef Slechtheid het volgende:

Dan ook Hate Forest [rip ], maargoed, allemaal niet VS he...

Maakt niet uit, dat Verenigde Staten staat er vooral voor de zoekfunctie. Bands buiten de VS is ook geen probleem, zelf noemde ik het Deense Nortt ook.


nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 15-08-2007 22:54 by nuclearwarfare Wijzig reactieProfiel van nuclearwarfareQuote dit bericht

quote:
Op 15 augustus 2007 19:55 schreef Zenial het volgende:
Ah ja Abyssic Hate vergeten.

Verder nog bands als Dark Fortress, Drudkh, Forgotten Woods, Grand Belial's Key, Graveland, Judas Iscariot, Manes, Morrigan, Nocternity, Ondskapt, Sargeist, Tenebrae In Perpetuum, Weakling, Wolves In The Throne Room en Wyrd


Aardig lijstje bands, vooral Forgotten Woods en Tenebrae In Perpetuum mag ik graag luisteren, maar wat is er in godsnaam depressief aan een band als Grand Belial's Key?


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 15-08-2007 22:55 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

quote:
Op 15 augustus 2007 20:30 schreef Meltdown het volgende:
Minstens de helft van de bands die je daar noemt hebben weinig tot niks met depressie te maken.




De helft? ik zou zeggen allemaal, alleen Drudkh en Forgotten Woods zijn misschien twijfelgevallen, maar zelfs die zou ik niet in het rijtje Depressive Black metal bands plaatsen.


nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 15-08-2007 22:56 by nuclearwarfare Wijzig reactieProfiel van nuclearwarfareQuote dit bericht

quote:
Op 15 augustus 2007 22:55 schreef Burzum het volgende:
De helft? ik zou zeggen allemaal, alleen Drudkh en Forgotten Woods zijn misschien twijfelgevallen, maar zelfs die zou ik niet in het rijtje Depressive Black metal bands plaatsen.


'Melancholie' is bij beide bands eerder het sleutelwoord.


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 15-08-2007 22:57 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

quote:
Op 15 augustus 2007 22:56 schreef nuclearwarfare het volgende:
'Melancholie' is bij beide bands eerder het sleutelwoord.


Juist.

Overigens vind ik dat van Leviathan en Xasthur ook.

[Dit bericht is gewijzigd door Burzum op 15-08-2007 22:58]


nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 15-08-2007 23:01 by nuclearwarfare Wijzig reactieProfiel van nuclearwarfareQuote dit bericht

quote:
Op 15 augustus 2007 22:57 schreef Burzum het volgende:
Juist.

Overigens vind ik dat van Leviathan en Xasthur ook.


Van Xasthur is 'stofzuiger' het sleutelwoord, mijns inziens. :')


Ruben[Obscuritas]
Usericon van Ruben[Obscuritas]
Posted 15-08-2007 23:05 by Ruben[Obscuritas] Wijzig reactieProfiel van Ruben[Obscuritas]Quote dit bericht

Vrolok, voor de liefhebbers van bv. Xasthur en Nortt...ook USBM trouwens


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 15-08-2007 23:06 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Leviathan (en Lurker of Chalice) vind ik klinken als muziek van iemand die al definitief afscheid genomen heeft van het leven. Echt een behoorlijke bad trip, van die muziek kan ik goed verneukt raken.

Judas Iscariot had ook wel zo z'n momenten (je moet ze wel met een flinke schijnwerper zoeken). Wat er zo goed aan Xasthur is snap ik niet.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 15-08-2007 23:08 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Ik word er juist vrolijk van [Leviathan en LoC], maar dat ligt dan hoogst waarschijnlijk weer aan mij en wat ik zie als leuk en opbeurend.

Xastur is idd kapotte stofzuigermetal.


nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 15-08-2007 23:10 by nuclearwarfare Wijzig reactieProfiel van nuclearwarfareQuote dit bericht

Ik heb mijn Leviathan - Tentacles of Whorror DLP van de hand gedaan, beetje zonde maar ik kreeg, out of the blue, een bod wat ik echt niet met goed fatsoen kon weigeren.

Misschien eens terugkopen voor een eurootje of 40.


Meltdown
Holengraver
Usericon van Meltdown
Posted 16-08-2007 1:07 by Meltdown Wijzig reactieProfiel van MeltdownQuote dit bericht

quote:
Op 15 augustus 2007 21:28 schreef kwelgeest het volgende:
Ik vind Leviathan (V.S.) wel een bepaalde melancholische en slepende tik hebben.

Wat vind jij overigens 'depressief' aan Sortsind?


Alles. Het is misschien geen slepende low-tempo band zoals je zou verwachten en wat ik in de meeste gevallen dus zelfs een lichtelijke vereiste vind om een band echt bij deze groep in te willen delen, het is meestal zelfs drukkende chaos, maar Sår klinkt wel zo godverlaten wanhopig dat je er niet omheen kunt. Die zanger maakt geluiden alsof ie een moment geleden een vleesmes door z'n strot geragd heeft, de muziek bouwt beelden op die je doen denken aan iemand die in z'n eigen opgekotste maagzuur kapot ligt te gaan in een kerker en alleen nog maar dood wil. Het is een kakofonie van de ergste soort (Noise bands niet meegerekend) en agressief naar alles wat beweegt en nog niet is opgehouden dat te doen, dat zeker, maar depressief misschien nog meer. De verhouding wisselt een beetje per nummer, maar de algemene stemming is een negatief getal richting de 100.

Echt, als iemand een rijtje belangrijke bands uit die Snij-Black movement maakt mag Sortsind nooit vergeten worden, want die band staat aan de bakermat van het hele zooitje.


Jullie zijn allemaal negers!


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 16-08-2007 1:12 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

quote:
Op 16 augustus 2007 1:07 schreef Meltdown het volgende:

Echt, als iemand een rijtje belangrijke bands uit die Snij-Black movement maakt mag Sortsind nooit vergeten worden, want die band staat aan de bakermat van het hele zooitje.


Ik denk dat je hiermee Bethlehem tekort doet

Die was ik overigens vergeten te noemen in mijn vorige post.

Die waren toch echt wel ruim eerder met hun eerste release dan Sortsind.


Meltdown
Holengraver
Usericon van Meltdown
Posted 16-08-2007 1:15 by Meltdown Wijzig reactieProfiel van MeltdownQuote dit bericht

Kan goed, nooit eerder gehoord. Maak er ook eigenlijk maar "samen met enkele collega's" van, misschien verstandiger.


Jullie zijn allemaal negers!


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen