IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Groeiplaat of gewenning? Volgende pagina
White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 01-09-2007 16:37 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Zo af en toe komt er een review langs met zinnen als: "De eerste keer dat ik het album hoorde deed het me weinig tot niets, maar na een paar luisterbeurten sprak het me steeds meer aan. Dit album is een echte groeiplaat."
Dan vraag ik me meestal stiekem af of het wel echt een zogenaamde groeiplaat is, of dat de reviewer gewoon gewend raakte aan de muziek. Na een paar keer luisteren gaan de meeste liedjes zich toch (al dan niet bewust) in je geheugen nestelen.
Dat is ook precies de reden dat er op de radio zoiets als 'alarmschijf' bestaat: vaak draaien helpt de luisteren met het appreciëren van de muziek. Ergo: een hit. (Oké, deze vlieger gaat natuurlijk niet altijd op...)
Bij videoclips wordt natuurlijk veel gebruik gemaakt van het credo 'sex sells'. Door de kijker vast te houden wordt het liedje in je hoofd geplant.
(Ook deze vlieger blijft wel eens aan de grond natuurlijk, maar een geslaagd voorbeeld is denk ik wel "Satisfaction").

Ik betwist niet dat er zgn. groeiplaten zijn; ik heb zelf natuurlijk ook albums in de kast staan, die ik steeds beter vond èn waarin ik steeds meer dingen ontdekte, naarmate ik die vaker hoorde.
Maar dat zijn wel albums die direct een goede indruk op mij maakte.
(Daar staan ook albums tegenover die een goede eerste indruk maakten, maar naar verloop van tijd gingen vervelen. Of albums die ik na een paar jaar een 2e keer beluisterde en toen wel kom waarderen, omdat 'mijn smaak zich verder had ontwikkeld'...
Misschien is smaakontwikkeling een combi van gewenning en een poging verveling tegen te gaan?? )

Hoedanook, zijn er meer mensen die denken dat gewenning wel eens met groeiplaat wordt verward? Of dat de term groeiplaat erg snel gebruikt wordt?
Of is dit gewoonweg quasi-psychologie op de vierkante millimeter gemixt met zoiets subjectiefs als muzieksmaak?

(en toen had ik dorst....)



mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 01-09-2007 16:43 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht



Fuck the world and fuck you


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 01-09-2007 16:52 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Kan zeker, sommige films moet je immers ook meermalen bekijken wil je hem en de achterliggende gedachte volledig snappen.

Oh wacht...

[Dit bericht is gewijzigd door Slechtheid op 01-09-2007 16:52]


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 01-09-2007 16:54 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2007 16:37 schreef White Tree het volgende:
Dan vraag ik me meestal stiekem af of het wel echt een zogenaamde groeiplaat is, of dat de reviewer gewoon gewend raakte aan de muziek. Na een paar keer luisteren gaan de meeste liedjes zich toch (al dan niet bewust) in je geheugen nestelen.

Een groeiplaat betekent toch dat je de cd pas echt goed gaat vinden nadat je er aan gewend bent, en niet meteen de eerste keer dat je hem luistert? Volgens mij is dat dus gewoon hetzelfde..


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 01-09-2007 16:54 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

Er groeit bij mij ook wel eens wat hoor.


Fuck the world and fuck you


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 01-09-2007 16:56 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Mental, zou je het on topic willen houden? Dank je.


Digerdoden
Usericon van Digerdoden
Posted 01-09-2007 16:57 by Digerdoden Wijzig reactieProfiel van DigerdodenQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2007 16:54 schreef mental het volgende:
Er groeit bij mij ook wel eens wat hoor.

uhuhuhu


"Martyrdom is the only way a man can become famous without ability. " Arthur Schopenhauer


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 01-09-2007 16:57 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

Jawel heer Snaack. omdat je het zo lief vraagt.

groeiplaten dus.ik heb ze niet, nooit gehad ook.


Fuck the world and fuck you


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 01-09-2007 17:12 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Lekker kansloos weer Mental, wordt er eindelijk een topic over muziek geopend, is het gelijk ''.



Wat groeiplaten betreft: dat heb ik zeker, en dan vooral in bepaalde genres. Platen die moeilijk te bevatten zijn, zoals The Work Which Transforms God van Blut Aus Nord, hebben enige inwerktijd nodig. Hetzelfde geldt voor wat rauwere blackmetal als Nocternity.

Om het bestaan van groeiplaten te onderstrepen; toen ik nog voor Vampire Magazine schreef, luisterde ik sowieso elke te reviewen plaat een X aantal keer. Het is verbazingwekkend hoe een plaat kan veranderen, binnen enkele luisterbeurten. Dit heb ik een keer proberen te staven door een review te schrijven na de eerste luisterbeurt, en een review na, zeg, 10 keer luisteren. Het bleek dat vrijwel alles dat ik afkraakte in de eerste review nu ineens wel wist te waarderen. Of dit te maken heeft met gewenning weet ik niet, ik denk het niet. Ik denk eerder dat je bij sommige platen tijd nodig hebt voordat je begrijpt waarom er 2 riffs zijn dit totaal het tegenovergestelde van elkaar spelen.
Om even terug te komen op het voorbeeld van Blut Aus Nord; daar blijkt dat het duidelijkst op. Op het eerste gehoor is het een 'valse' plaat, maar op een gegeven moment moet je je mening bijstellen en noem je het 'dissonant'. Ook al zijn die twee woorden praktisch synoniemen van elkaar, er is natuurlijk wel een enorm nuanceverschil tussen die twee termen.
Het is vooral de nuance die komt met het meermaals luisteren van een plaat, denk ik.


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 01-09-2007 17:14 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

Ja meneer de alles weterWR, ik zal niet meer in dit topic posten hoor.goed zo ?

[Dit bericht is gewijzigd door mental op 01-09-2007 17:15]


Fuck the world and fuck you


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 01-09-2007 17:15 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2007 17:14 schreef mental het volgende:
Ja meneer de alles weter van muziek WR, ik zal niet meer in dit topic posten hoor.goed zo ?

Dan mag je het bericht waarin ik pretendeer alles van muziek te weten citeren. Ik praat graag over muziek ja, wat misschien niet heel vreemd is op een muziekforum.

Verder is je aanwezigheid in de meeste muziektopics van weinig toegevoegde waarde inderdaad.

[/offtopic]


Sneeuwwitje
screw you
Usericon van Sneeuwwitje
Posted 01-09-2007 17:17 by Sneeuwwitje Wijzig reactieProfiel van SneeuwwitjeQuote dit bericht

Ik geloof wel in groeiplaten, ik heb nrs die pas na verloop van tijd bepaalde emoties teweegbrengen, en platen die vanaf de eerste keer luisteren steeds hetzelfde gevoel geven.
Maar ja is dat gewennig; een bepaalde tijd nodig hebben om iets op je in te laten werken en dan pas het volledig besef hebben?


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 01-09-2007 17:18 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2007 17:17 schreef Sneeuwwitje het volgende:
Ik geloof wel in groeiplaten, ik heb nrs die pas na verloop van tijd bepaalde emoties teweegbrengen, en platen die vanaf de eerste keer luisteren steeds hetzelfde gevoel geven.
Maar ja is dat gewennig; een bepaalde tijd nodig hebben om iets op je in te laten werken en dan pas het volledig besef hebben?
Waarom zou dat geen gewenning zijn?


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 01-09-2007 17:20 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

als het redelijke technisch is of als het een aparte productie heeft dan wil het mij nog wel eens even duren voordat ik het wat vind. Zal dan wel een combinatie van gewenning en groeien zijn.


"This one is older than shit, heavier than time!"


Sneeuwwitje
screw you
Usericon van Sneeuwwitje
Posted 01-09-2007 17:21 by Sneeuwwitje Wijzig reactieProfiel van SneeuwwitjeQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2007 17:18 schreef Helvete het volgende:
Waarom zou dat geen gewenning zijn?

Zeg jij het maar.


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 01-09-2007 17:21 by mental Wijzig reactieProfiel van mentalQuote dit bericht

quote:
Op 1 september 2007 17:15 schreef WhiteRider het volgende:
Dan mag je het bericht waarin ik pretendeer alles van muziek te weten citeren. Ik praat graag over muziek ja, wat misschien niet heel vreemd is op een muziekforum.

Verder is je aanwezigheid in de meeste muziektopics van weinig toegevoegde waarde inderdaad.

[/offtopic]


Fuck the world and fuck you


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 01-09-2007 17:22 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Mental, godverdomme, als je niks te melden heb, doe dat dan ook niet. Nog 1 keer off topic in dit topic en je krijgt een ban van 1 dag.


Sneeuwwitje
screw you
Usericon van Sneeuwwitje
Posted 01-09-2007 17:23 by Sneeuwwitje Wijzig reactieProfiel van SneeuwwitjeQuote dit bericht

Gewenning klinkt te gewoontjes, ik wil GROEIPLATEN hebben!!!!


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-09-2007 18:06 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Wat last van zomerflauwte, WR?

quote:
Op 1 september 2007 17:12 schreef WhiteRider het volgende:
Ik denk eerder dat je bij sommige platen tijd nodig hebt voordat je begrijpt waarom er 2 riffs zijn dit totaal het tegenovergestelde van elkaar spelen.


'dit' en natuurlijk riffs die helemaal niets spelen.
quote:
Op het eerste gehoor is het een 'valse' plaat, maar op een gegeven moment moet je je mening bijstellen en noem je het 'dissonant'. Ook al zijn die twee woorden praktisch synoniemen van elkaar, er is natuurlijk wel een enorm nuanceverschil tussen die twee termen.


Enorm <--> nuanceverschil na het eerst over 'praktisch synoniemen' te hebben; hehehe, die is best cool eigenlijk

Verder zeg je zinnige dingen.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 01-09-2007 18:11 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

M.i. is gewenning geenszins synoniem voor groeien. Een kutplaat ga ik na honderd keer draaien geen groeiplaat noemen, integendeel. Er treedt dan wel gewenning op, maar beter wordt een plaat daar niet van. Een groeiplaat wordt steeds beter.
Behoorlijk verschil dus.


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 01-09-2007 19:00 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

quote:
Op 1 september 2007 17:17 schreef Sneeuwwitje het volgende:
Ik geloof wel in groeiplaten, ik heb nrs die pas na verloop van tijd bepaalde emoties teweegbrengen, en platen die vanaf de eerste keer luisteren steeds hetzelfde gevoel geven.



De vraag is dan in het eerste geval natuurlijk of je die emoties aan de muziek koppelt omdat de muziek eigenlijk wel goed is, of omdat je de plaat luisterd in de hoop meer te ontdekken en daardoor de connecties (met gemoedstoestand op bepaalde tijden/periodes) legt.



mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 01-09-2007 22:18 by mental Profiel van mentalQuote dit bericht

Off-topic met als beloning een ban van een dag

[Dit bericht is gemodereerd door Snaack op 01-09-2007 23:01]


Fuck the world and fuck you


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 02-09-2007 10:56 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

de meeste mnuziek die ik luister is al luek. Er gaat dan een tijd overheen en dan luister ik het nogsteeds.


Suck my piss


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 03-09-2007 0:56 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Ik waardeer muziek meestal niet gelijk, ik heb een aardig stukje gewenning nodig voor ik het gaaf kan vinden, voor mij is het voornamelijk gewenning dus, maar ik ken ook wel groeiplaten.

vooral BM is voor mij wel even wennen Emperor als eerste BM band (naast dimmu borgir en cof...) heeft voor mij wel een aardig tijdje geduurt voordat ik het kon waarderen, maar ik had wel het idee dat het me later wel zou raken.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 03-09-2007 10:19 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

Interessante stelling. Gewennig zal enkel het geval zijn bij mindere platen die dan nog enigszins draaglijk worden. Laatst heb ik mijn hele cd kast weer doorgespit om mijn iPod mee te vullen maar een boel zogenaamde "groeitplaten" heb ik dus gelaten voor wat ze waren.

Een band die bij mij overigens synoniem staat aan groeiplaten is Anathema.



Gnosis
With Furious Intent
Usericon van Gnosis
Posted 03-09-2007 10:22 by Gnosis Wijzig reactieProfiel van GnosisQuote dit berichthttp://www.erebus.nl

Bij vrienden thuis "moeten" luisteren naar muziek dat gedraait wordt die je niet een-twee-drie zelf zou uitkiezen, maar toch gewend raken aan de muziek, je leert de nummers kennen en vindt het minder irritant, dat is gewenning voor mij.

Het ervaren van een groeiplaat heb ik vaak met technische deathmetal, zoals platen van Necrophagist, Nile, Psycroptic e.d. Je weet dat het vette platen zijn, je moet ze alleen nog beter leren kennen. Zodra je dit soort nummers beter kent, waar de betere beukstukken en climaxen zitten, wordt de luisterervaring intenser en lijken de nummers steeds gaver te worden. Zo groei je eigenlijk zelf met de plaat mee doordat je jou eigen begrip voor de nummers vergroot.

Misschien is het ervaren van een groeiplaat misschien gewoon een album die bij de luisteraar een verandering in perceptie te weeg brengt en zo de waardering verhoogt.



Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen