IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Groeiplaat of gewenning? Vorige pagina | Volgende pagina
White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 09-09-2007 17:41 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

quote:
Op 9 september 2007 13:24 schreef mental het volgende:
Ik heb een plaat nog nooit zien groeien. best vaag.


Vochtige broodkruimels op je cd leggen en een paar dagen wachten helpt misschien wel....



eclipse
no brain, no headache
Usericon van eclipse
Posted 25-11-2007 19:24 by eclipse Wijzig reactieProfiel van eclipseQuote dit bericht

Hehe dan loopt ie ook vanzelf weg na een tijdje


@$^!R#^&%@&!.....vind je ook niet?


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 26-11-2007 9:02 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

Ik ben heilig overtuigd van de term "groeiplaat". Ik kom dat nu met name tegen in de postcore/postrock stroming.

Neem even een "makkelijk" voorbeeld met Neurosis - Given To The Risen. Die plaat groeit met elke luisterbeurt, elke keer dat je plaat opzet ondek je weer die extra laag in de muziek, worden stiltes beklemmender omdat de intesiteit daarvoor zo groots was. De sfeer in de composities wordt steeds meer helder, de muziek gaat steeds meer een eigen leven leiden. Dat heeft niets met gewenning te maken en zeker niet met "je moet beter luisteren". Ik luister juist heel goed naar alle bands in dat genre, maar de platen die verschijnen kan je gewoon niet in 1x bevatten en de term "gewenning" komt in dat genre (gelukkig nog steeds) niet voor.

Luister maar naar bands als:
Explosions In The Sky
Buried At Sea
Mouth Of The Architect
Neurosis
Caspian
This Will Destroy You
etc etc

Dat zijn allemaal groeiplaten stuk voor stuk omdat je ze gewoonweg niet in 1x kunt begrijpen er zitten zo ongelovelijk veel lagen in die muziek.

Daarom:
Groeiplaten bestaan!!!
Postcore/Postrock heerscht!!!


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Tool-fan
Usericon van Tool-fan
Posted 08-08-2010 19:12 by Tool-fan Wijzig reactieProfiel van Tool-fanQuote dit bericht

bijzonder late reactie, I know
maar ik vind deze bedenking best interessant

voor mij kom je gewenning denk ik eerder tegen bij genres
bvb bij black metal, gewennig worden aan de vocals
(ik vermoed dat ik niet de enige ben die hieraan moest wennen om bands binnen het genre te kunnen waarderen)

groeiplaten zijn voor mij idd platen waarin je telkens meer ontdekt (zoals binnen de post-rock)
HET voorbeeld van een groeiplaat is voor mij zonder twijfel Lateralus


RudiEngel
Usericon van RudiEngel
Posted 08-08-2010 20:25 by RudiEngel Wijzig reactieProfiel van RudiEngelQuote dit bericht

Groeiplaten zijn volgens mij vooral platen met héél veel lagen waarbij steeds iets nieuws te ontdekken valt. Daarbij moeten het natuurlijk wel nog steeds gestructureerde nummers zijn, anders luistert niemand ze meerdere malen.

Bij het woord groeiplaat denk ik gelijk aan Amnesiac van Radiohead. Ik vond het in het begin geen ene klap aan, maar bleef het toch luisteren. Viel er de eerste maanden na de release avond na avond mee in slaap op de discman. Werkte bijna hypnotiserend zelfs, ik voelde me 's ochtends veel uitgeslapener na hem 's nachts geluisterd te hebben.

En zelfs nu (na 9 jaar) hoor ik er nog steeds vaak nieuwe dingen in, terwijl ik hem ondertussen toch wel +100 keer heb beluisterd.

Sindsdien heb ik dat nooit meer zo erg gehad bij een album. Nu weet ik niet of dat met m'n leeftijd te maken heeft (toen pubertijd), met het aanbod van albums, met niet goed zoeken of met simpelweg niet meer het geduld hebben omdat het zo makkelijk is om elke dag nieuwe albums te horen. Vorig jaar had ik het nog wel een beetje met Crack The Skye van Mastodon en nu met The Time Of No Time Evermore van The Devil's Blood, maar dat is geenzins te vergelijken met Amnesiac. Blijft daarom ook m'n favoriete album aller tijden.

[Dit bericht is gewijzigd door RudiEngel op 08-08-2010 20:28]


RudiEngel
Usericon van RudiEngel
Posted 08-08-2010 20:26 by RudiEngel Wijzig reactieProfiel van RudiEngelQuote dit bericht

quote:
Op 8 augustus 2010 19:12 schreef Tool-fan het volgende:
HET voorbeeld van een groeiplaat is voor mij zonder twijfel Lateralus


Grappig genoeg heb ik dat juist met 10.000 Days. Vooral al die rustige passages waarbij je ingespannen dat gebrabbel op de achtergrond probeert te verstaan blijven me mateloos intrigeren.


Tool-fan
Usericon van Tool-fan
Posted 08-08-2010 20:41 by Tool-fan Wijzig reactieProfiel van Tool-fanQuote dit bericht

quote:
Op 8 augustus 2010 20:26 schreef RudiEngel het volgende:
Grappig genoeg heb ik dat juist met 10.000 Days. Vooral al die rustige passages waarbij je ingespannen dat gebrabbel op de achtergrond probeert te verstaan blijven me mateloos intrigeren.


Kan ik zeker inkomen !
wat mij het meest blijft intrigeren is het drieluik Disposition - Reflection - Triad vanop Lateralus


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 08-08-2010 20:50 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

quote:
Op 8 augustus 2010 20:25 schreef RudiEngel het volgende:
........ Viel er de eerste maanden na de release avond na avond mee in slaap op de discman.....


Het ultieme recept voor gewenning
Bovendien als je altijd in slaap valt bij een plaat, valt er altijd wel iets nieuws te ontdekken, omdat je sluimerend en slapend hebt geluisterd ipv volledig bewust



BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 08-08-2010 20:53 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Hm, goede stelling waar ik niet direct een antwoord op heb.

Ik heb wel vaak dat ik een plaat een aantal keren moet beluisteren om in te zien dat het eigenlijk wel goed is. Een jaar geleden kon je mij bijvoorbeeld geen melodieuzere hardcore voorschotelen (mosh moest het zijn, verdomme!!1!11). Nu zit ik wel erg te genieten van pakweg Ruiner of iets dergelijks.

Wat zijn die twee gevallen dan? Gewenning of groeien?


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 08-08-2010 21:00 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Ik had het bij Snapcase en de latere Sick of it All. Veel ontoegankelijker dan de hardcore die ik verder luisterde. Oja, en ook bij Black Flag b.v. Die hadden toch echt wel wat luisterbeurten nodig voor het kwartje viel.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 08-08-2010 21:06 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Snapcase heb ik vanaf de eerste keer luisteren al vet gevonden, al kan ik enkel praten over Progression Through Unlearning en Steps.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 08-08-2010 21:13 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 8 augustus 2010 21:06 schreef BenKnuckles het volgende:
Snapcase heb ik vanaf de eerste keer luisteren al vet gevonden, al kan ik enkel praten over Progression Through Unlearning en Steps.
Ik begon bij "Design for automotion", toch wel apart plaatje vind ik. "Yours truly" vond ik veel te raar van SOIA, maar na een paar keer luisteren bleek die toch erg goed te zijn. Geldt ook voor hun andere albums, incl. die laatste.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Myth of Fury
Usericon van Myth of Fury
Posted 08-08-2010 21:14 by Myth of Fury Wijzig reactieProfiel van Myth of FuryQuote dit berichthttp://www.facebook.com/pages/Born-Of-Flames/585496181490059

quote:
Op 8 augustus 2010 20:53 schreef BenKnuckles het volgende:

Wat zijn die twee gevallen dan? Gewenning of groeien?
Da's gewoon oud worden en weer meer waardering voor softere/melodieuzere muziek krijgen



BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 08-08-2010 21:19 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Straks maak je nog dat ik in het MidlifeCrisis-topic ga posten...


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


RudiEngel
Usericon van RudiEngel
Posted 08-08-2010 21:29 by RudiEngel Wijzig reactieProfiel van RudiEngelQuote dit bericht

quote:
Op 8 augustus 2010 20:50 schreef White Tree het volgende:
Het ultieme recept voor gewenning
Bovendien als je altijd in slaap valt bij een plaat, valt er altijd wel iets nieuws te ontdekken, omdat je sluimerend en slapend hebt geluisterd ipv volledig bewust


Haha, ik had er misschien bij moeten zetten dat ik hem ONDER MEER 's nachts op bed beluisterde.


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 08-08-2010 22:05 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Het is meestal wel een prachtig gevoel om albums te beluisteren als je half in slaap aan het donderen bent.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 08-08-2010 22:10 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht

Eerst wennen en daarna eventueel groeien.


RudiEngel
Usericon van RudiEngel
Posted 08-08-2010 22:18 by RudiEngel Wijzig reactieProfiel van RudiEngelQuote dit bericht

Of eerst laten groeien en er daarna aan wennen dat hij tot een heel 'nieuw album' is gegroeid


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 09-08-2010 11:13 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Ik geloof dat groeien vooral te koppelen is aan specifieke platen, terwijl gewenning meer te maken heeft met genres. Voorbeeld:

Ook voor mij is Lateralus DE groeiplaat aller tijden. Ik kocht m omdat ik het nummer Schizm destijds wel vet vond. Ik zette de plaat op en vond hem uitermate waardeloos. Door nieuwschierigheid toch vaker opgezet en ik begon er steeds meer in te ontdekken zonder per se te wennen aan de sound of iets dergelijks (ik vond Schizm immers al vet).

Black metal is voor mij een gewennings genre geweest inderdaad in verband met de vocalen, en toch ook wel non stop blast stukken. Ik heb lange tijd een hekel aan blastbeats gehad. Nu toch echt niet meer, en vindt ik het in sommige gevallen een perfect platform voor melodieuze vrijheid (minder gebonden zijn aan groove/ritme), waardoor er blackmetal kan ontstaan die verwantschap lijkt te hebben met klassieke muziek (lange melodielijnen).

Het is en blijft een moeilijk geval, het zou natuurlijk net zo hard hetzelfde kunnen betekenen of andersom omschreven kunnen worden.



Tool-fan
Usericon van Tool-fan
Posted 09-08-2010 11:52 by Tool-fan Wijzig reactieProfiel van Tool-fanQuote dit bericht

haha, had dus hetzelfde met Lateralus
(moet eens de humo review van het album lezen )

enja, ik denk dat je gewenning misschien kunt omschrijven als een soort "leren waarderen"
terwijl een groeiplaat eerder het "ontdekken van meerdere lagen" is

nuja, is mijn mening en er is ooit een filosoof geweest die beweerde dat DE waarheid niet bestaat, mss heeft hij wel gelijk (of net niet)


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 09-08-2010 11:55 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050

quote:
Op 9 augustus 2010 11:52 schreef Tool-fan het volgende:
er is ooit een filosoof geweest die beweerde dat DE waarheid niet bestaat, mss heeft hij wel gelijk (of net niet)


Dat is niet een man die dat denkt. Het zijn hele volksstammen die daar mee aan de haal gaan.


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 09-08-2010 12:03 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 9 augustus 2010 11:55 schreef Black Jew het volgende:
Dat is niet een man die dat denkt. Het zijn hele volksstammen die daar mee aan de haal gaan.
Ik betwijfel of de man en die volksstammen daar gelijk in hebben. Da's natuurlijk ook maar vanuit hun perceptie dat ze dat denken. Ik denk dat er over zoiets niet echt een algemene waarheid bestaat die voor iedereen geldt.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 09-08-2010 12:05 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050

quote:
Op 9 augustus 2010 12:03 schreef bastianus het volgende:
Ik betwijfel of de man en die volksstammen daar gelijk in hebben. Da's natuurlijk ook maar vanuit hun perceptie dat ze dat denken. Ik denk dat er over zoiets niet echt een algemene waarheid bestaat die voor iedereen geldt.


Ik denk net zo. Met het verschil dat ik, als het mij niet bevalt, gewoon zelf wat verzin en er in ga geloven.

Craft vinnik een goede band voor mij waarbij mijn frikandel ging groeien.


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Tool-fan
Usericon van Tool-fan
Posted 09-08-2010 12:26 by Tool-fan Wijzig reactieProfiel van Tool-fanQuote dit bericht

quote:
Op 9 augustus 2010 12:03 schreef bastianus het volgende:
Ik betwijfel of de man en die volksstammen daar gelijk in hebben. Da's natuurlijk ook maar vanuit hun perceptie dat ze dat denken. Ik denk dat er over zoiets niet echt een algemene waarheid bestaat die voor iedereen geldt.

je zegt zelf dat je denkt dat er geen algemene waarheid bestaat die voor iedereen geldt ...
door het te ontkennen bevestig je het?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 09-08-2010 12:50 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 9 augustus 2010 12:26 schreef Tool-fan het volgende:
je zegt zelf dat je denkt dat er geen algemene waarheid bestaat die voor iedereen geldt ...
door het te ontkennen bevestig je het?
Dat denk ik, ik weet het niet zeker. Ik bezit niet zoiets als een algemene waarheid op dit punt natuurlijk.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen