IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Volgzaamheid
Black_Ome
Usericon van Black_Ome
Posted 12-02-2002 22:26 by Black_Ome Wijzig reactieProfiel van Black_OmeQuote dit bericht

De mensen lopen rond met hun navelstreng in hun handen om vast te maken aan een "goeroe", een "godheid",
die zorgt dat dat men op hun ruggen kunnen liggen, die de warme melk in hun monden giet.
Iemand die hun van moeilijk te nemen keuzes ontlast..

Mensen zoeken eindeloos naar zulks waardoor zij vergeten te leven en zichzelf te ontwikkelen.
Als zo een figuur eenmaal gevonden is, die later gezien faalt, kan men moeilijk toegeven
dat zij diegenen waren die verantwoordelijk voor het falen, zij volgden, zij streefden naar gemakzucht,
zij waren diegenen die niet wilden ondernemen.
Zulke mensen lijken dikwijls anderen te veroordelen, zij lijken te klagen om datgenen zij niet hebben.
Zij zijn vindingrijk, in het zoeken van excuses die hun falen rechtvaardigd
wat beter benut kan worden in het creëren van individueel geluk, individualiteit, succes.

'k klink bijna zelf religiues...
gewoon uit een tekst die ik geschreven heb enkele jaren geleden.
'k vroeg me af hoe anderen hierover denken? volgzaamheid, onbedacht overgenomen meningen, ed.?


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 12-02-2002 22:46 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

Volgzaamheid wordt aangemoedigd in het onderwijs .



Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 12-02-2002 22:51 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Tussen volgzaamheid en politiek zit ook wel een relatie ...


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 12-02-2002 22:52 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

FEIT: Hoe slechter het gaat met een gemeenschap/land/rijk , hoe eerder mensen volgzaam zullen zijn....



Lady Rose
Super Woman
Usericon van Lady Rose
Posted 12-02-2002 22:54 by Lady Rose Wijzig reactieProfiel van Lady RoseQuote dit bericht

Ik ben van mening dat men een deel van hersenen en eigen mening opgeeft als men zich aansluit bij een groepering van welke aard dan ook.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het is mij opgevallen dat veel mensen zich idd verschuilen achter de standpunten van hun "clubje"

en dat geldt niet alleen voor relgies

[Dit bericht is gewijzigd door Lady Rose op 12-02-2002 22:55]


bla...bla...bla...


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 12-02-2002 22:57 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 12 februari 2002 22:51 schreef Valorian666 het volgende:
Tussen volgzaamheid en politiek zit ook wel een relatie ...

zeker, niet voor niks was hitler's naam der führer ,dat maakt de rest volgers
dit illustreert ook waar volgzaamheid toe kan leiden in extreme gevallen .
de mens zou zich moeten ontwikkelen vanuit zijn eigen essentie/ziel .( dit is een veronderstelling van mij waar niemand het mee eens hoeft te zijn )



Amarantha
Usericon van Amarantha
Posted 12-02-2002 23:01 by Amarantha Wijzig reactieProfiel van AmaranthaQuote dit bericht

quote:
Op 12 februari 2002 22:54 schreef Lady Rose het volgende:
Ik ben van mening dat men een deel van hersenen en eigen mening opgeeft als men zich aansluit bij een groepering van welke aard dan ook.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het is mij opgevallen dat veel mensen zich idd verschuilen achter de standpunten van hun "clubje"

en dat geldt niet alleen voor relgies
Dat is mij ook weleens opgevallen. Veel mensen geven om een of andere reden de voorkeur aan het bij een bepaalde groep horen, dan dat zij voor zichzelf nadenken en een eigen mening vormen.


No regrets and no remorse...


Black_Ome
Usericon van Black_Ome
Posted 12-02-2002 23:02 by Black_Ome Wijzig reactieProfiel van Black_OmeQuote dit bericht

quote:
Op 12 februari 2002 22:57 schreef Vinay het volgende:
de mens zou zich moeten ontwikkelen vanuit zijn eigen essentie/ziel .( dit is een veronderstelling van mij waar niemand het mee eens hoeft te zijn )



ben ik mee eens, was ongeveer ook mijn punt...


Oebe
Usericon van Oebe
Posted 12-02-2002 23:04 by Oebe Wijzig reactieProfiel van OebeQuote dit bericht

Volgzaamheid, onderdanigheid. ondergeschiktheid of hoe je het ook wil noemen zijn typische menselijke eigenschappen, net als natuurlijke leiderschap. Het is juist geen slechte eigenschap en hangt samen met een in veel beter aanzien staande eigenschap als 'open staan voor', dus beinvloedbaarheid, dat weer een stuk negatiever klinkt. Het is perse nodig om dingen (aan) te leren, dat je je tijdelijk onderwerpt aan een leraar of lerares.
Voor charisma is iedereen gevoelig. Niemand kan zich daaraan onttrekken, want het gaat verder dan verstandelijkheid, verder dan pure overtuigingskracht.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 12-02-2002 23:10 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 12 februari 2002 22:57 schreef Vinay het volgende:
de mens zou zich moeten ontwikkelen vanuit zijn eigen essentie/ziel .( dit is een veronderstelling van mij waar niemand het mee eens hoeft te zijn )



quote:
Op 12 februari 2002 23:02 schreef Black_Ome het volgende:
ben ik mee eens, was ongeveer ook mijn punt...


Hmm.. een van de bekendere filosofen heeft een heel werk hieraan geweid.. ik geloof dat het "De weg naar de vrijheid" heet, van Erich Fromm..

Hij deelde mensen onder andere in in

- Volgers..
- Mensen die de weg naar de vrijheid hebben gevonden en zich hebben losgekoppelt van de conventies
- Magische helpers, mensen die andere helpen zich los te vechten..

Als gevaar van het 'magische helper' zijn noemde hij geloof ik dat je dan je eigen conventies weer wil overbrengen en dus zelf leider wordt.. maar het is allemaal erg weggezakt... wel interessant..

Overigens kun je nooit helemaal volgens je eigen essentie/ziel leven, omdat je je nou eenmaal moet aanpassen aan de normen en waarden , wet, van de maatschappij waarin je leeft.. in ieder geval in zo'n mate dat je kan blijven leven.. In het geval van ons Nederland ben je dan natuurlijk relatief 'vrij' .. .


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 12-02-2002 23:11 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 12 februari 2002 23:04 schreef Oebe het volgende:
Volgzaamheid, onderdanigheid. ondergeschiktheid of hoe je het ook wil noemen zijn typische menselijke eigenschappen, net als natuurlijke leiderschap. Het is juist geen slechte eigenschap en hangt samen met een in veel beter aanzien staande eigenschap als 'open staan voor', dus beinvloedbaarheid, dat weer een stuk negatiever klinkt. Het is perse nodig om dingen (aan) te leren, dat je je tijdelijk onderwerpt aan een leraar of lerares.
Voor charisma is iedereen gevoelig. Niemand kan zich daaraan onttrekken, want het gaat verder dan verstandelijkheid, verder dan pure overtuigingskracht.

Ik heb altijd problemen gehad met de term leiderschap . ook dat deze als vanzelfsprekend wordt gezien in de politieke journalistiek .
ik denk dat dat ook de reden is waarom een land of organisatie slecht functioneert namelijk omdat er slechts weinigen de verwantwoordelijkheid willen hebben .
en deze worden dan leiders .
Iedereen in een organisatie is verantwoordelijk .open staan voor iets en iemand blind volgen zijn twee verschillende dingen . als je iemand volgt schakel je eigen essentie uit ,en raak je ver verwijdert van je essentie . dit is dodelijk voor je spirituele ontwikkeling .

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 12-02-2002 23:16]



Lady Rose
Super Woman
Usericon van Lady Rose
Posted 12-02-2002 23:16 by Lady Rose Wijzig reactieProfiel van Lady RoseQuote dit bericht

quote:
Op 12 februari 2002 23:11 schreef Vinay het volgende:
....
als je iemand volgt schakel je eigen essentie uit ,en raak je ver verwijdert van je essentie . dit is dodelijk voor je spirituele ontwikkeling .


Dat is dus precies wat ik net bedoelde te zeggen


bla...bla...bla...


Oebe
Usericon van Oebe
Posted 12-02-2002 23:33 by Oebe Wijzig reactieProfiel van OebeQuote dit bericht

Er wordt naar mijn smaak iets teveel gedaan of het hier een kwestie van keuze betreft, terwijl het in werkelijkheid meer iets is waar je in glijdt. Je bewondering voor een charismatische leiderfiguur zorgt ervoor dat je hem of haar automatische gaat kopieeren. Dat gaat heel geleidelijk en ongemerkt. Al die volgers van sterke leiders zijn niet allemaal zwakke broeders en zusters. Er is er gewoon een sterker dan allemaal. Dat is de inspirator.


Oebe
Usericon van Oebe
Posted 12-02-2002 23:36 by Oebe Wijzig reactieProfiel van OebeQuote dit bericht

Kijk maar eens als voorbeeld hoe volgzaam mensen zijn hoe de mensen hier allemaal hun gewoonten en smaak van elkaar kopieeren. En probeer het alsjeblieft niet te ontkennen want ik ben er zelf ook een.


Oebe
Usericon van Oebe
Posted 12-02-2002 23:37 by Oebe Wijzig reactieProfiel van OebeQuote dit bericht

.. of lieg ik nou een beetje.


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 12-02-2002 23:39 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 12 februari 2002 23:33 schreef Oebe het volgende:
Er wordt naar mijn smaak iets teveel gedaan of het hier een kwestie van keuze betreft, terwijl het in werkelijkheid meer iets is waar je in glijdt. Je bewondering voor een charismatische leiderfiguur zorgt ervoor dat je hem of haar automatische gaat kopieeren. Dat gaat heel geleidelijk en ongemerkt. Al die volgers van sterke leiders zijn niet allemaal zwakke broeders en zusters. Er is er gewoon een sterker dan allemaal. Dat is de inspirator.

hier ben ik het niet mee eens .
dit gaat in tegen het doel van een kunstenaar om zichzelf uit te drukken .
zelfexpressie .



Oebe
Usericon van Oebe
Posted 13-02-2002 0:24 by Oebe Wijzig reactieProfiel van OebeQuote dit bericht

Het is een foute denkwijze om wensgedachten als uitgangspunt te nemen voor gedragsanalyses.


Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 13-02-2002 10:13 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

quote:
Op 12 februari 2002 23:01 schreef Amarantha het volgende:
Dat is mij ook weleens opgevallen. Veel mensen geven om een of andere reden de voorkeur aan het bij een bepaalde groep horen, dan dat zij voor zichzelf nadenken en een eigen mening vormen.


Don't shoot me, maar dat zie ik idd heel vaak gebeuren... in het metalmilieu... Ipv zelf te oordelen over wat goeie of slechte muziek is, gewoon braafjes enkel luisteren naar wat 'true' is... Vind ik even grellig als mensen die enkel naar top 40 muziek luisteren... Als iedereen zijn oogkleppen eens zou afzetten...

[Dit bericht is gewijzigd door Sharteel op 13-02-2002 10:14]


Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 13-02-2002 10:32 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 13 februari 2002 10:13 schreef Sharteel het volgende:
Don't shoot me, maar dat zie ik idd heel vaak gebeuren... in het metalmilieu... Ipv zelf te oordelen over wat goeie of slechte muziek is, gewoon braafjes enkel luisteren naar wat 'true' is... Vind ik even grellig als mensen die enkel naar top 40 muziek luisteren... Als iedereen zijn oogkleppen eens zou afzetten...

of überhaupt metal willen zijn .



Oebe
Usericon van Oebe
Posted 13-02-2002 10:36 by Oebe Wijzig reactieProfiel van OebeQuote dit bericht

I won't (don't let this go any further, but between you and me: I don't even own a gun, so there's not much chance for a serious injury, inflicted by my backward comments)

Er is naar mijn smaak niets tegen groepsvorming. Het is een universeel menselijk iets. Ook dat groepen elkaar bestrijden, generaliseren, demoniseren enz. (rare top-40 luisteraars, nietwaar?) Dat is weer nodig voor het bestendigen van de groepsbinding, naast het aanbrengen van specifieke groepskenmerken (kleding, taalgebruik, omgangsvormen). Muzieksmaak is in het ideale geval de initiator, in het slechtste geval slechts bindmiddel.

Now, you can go ahead and shoot me. I promise I won't move. Yeah, it's a free turkey shoot today, hooray!


Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen