IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Humanisme/Atheïsme
Saphire
Cry havoc!
Usericon van Saphire
Posted 18-02-2002 21:01 by Saphire Wijzig reactieProfiel van SaphireQuote dit bericht

De laatste tijd vraag ik me wat af. Mijn ouders lopen te roepen dat ik atheïstisch ben opgevoed, maar ik ben gedoopt en volgde op school extra lessen over Humanisme (moest van pappie en mammie)...*confused*

Valt Humanisme niet gewoon onder Atheïsme? Volgens mij is Humanisme dat je in al 't goede van de mens geloofd, en atheïsme is dat je niet in een god geloofd. Maar dat is dan ook alles wat ik daarover weet...


cogito cogito ergo cogito sum: i think i think, therefore i think i am


Radius
Usericon van Radius
Posted 18-02-2002 21:07 by Radius Wijzig reactieProfiel van RadiusQuote dit berichthttp://www.zoneband.nl

Religie suckt! Ik snap er ook geen zak van.....het is bijna altijd onzin die nergens op gebaseerd is, en er komen meestal alleen maar problemen uit voort. Maar effe wat de topic betreft....ehh.... ik heb geen idee.....


PARTY ON


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 18-02-2002 21:09 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ze vallen niet onder elkaar.
Maar moet je perse een naamplaatje plakken op wat jij belangrijk vind in je leven ?
Een 'religie' is niks anders dan een verzameling normen en waarden die jij belangrijk vind.


Saphire
Cry havoc!
Usericon van Saphire
Posted 18-02-2002 21:11 by Saphire Wijzig reactieProfiel van SaphireQuote dit bericht

Sorry maar overal zit tegenwoordig een naamkaartje aangeplakt. It's hard to avoid. Maar nu ik er beter over nadenk, interesseert 't me eigenlijk helemaal geen fluit. I am who I am...Ennuh...dawassut.


cogito cogito ergo cogito sum: i think i think, therefore i think i am


SQT
Usericon van SQT
Posted 18-02-2002 21:12 by SQT Wijzig reactieProfiel van SQTQuote dit berichthttp://basswinkels.blogspot.se/

Slotje?


Muilkorfje
Usericon van Muilkorfje
Posted 18-02-2002 21:12 by Muilkorfje Wijzig reactieProfiel van MuilkorfjeQuote dit bericht

Humanist: Geloof in je eigen krachten/persoon


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 18-02-2002 21:13 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Het is beiden juist GEEN religie!

Atheisme (dus: geen theisme) betekent dat je niet gelooft in een godheid.

Humanisme is een -psychologische- denkstroming die de mens als uitgangspunt heeft. Ook geen religie dus.


[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 18-02-2002 21:15]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 18-02-2002 21:14 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 18 februari 2002 21:12 schreef SQT het volgende:
Slotje?


Waarom slotje ?
Ze wil weten of humanisme en atheïsme verwant zijn.

Ik vind het trouwens vrij fout van je ouders dat ze je verplichten lessen te volgen in vakken over hun religie. Opdringen heet dat.


Saphire
Cry havoc!
Usericon van Saphire
Posted 18-02-2002 21:17 by Saphire Wijzig reactieProfiel van SaphireQuote dit bericht

Humanisme is dus geen religie.
Maar ik vind nog steeds dat Humanisme onder Atheïsme valt of kan vallen, aangezien bij beide stromingen geen God om de hoek komt kijken. En egt opdringen was het niet. Ik vond het toch niet erg, we tekenden veel tijdens die lessen Anywho, Een humanistische atheïst is toch best mogelijk?


cogito cogito ergo cogito sum: i think i think, therefore i think i am


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 18-02-2002 21:29 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

Als je allebei de stromingen laat gaan in gadchten dan kom je uit wat je echt denkt en ervaart en dat is veel dichter bij de waarheid dan humanisme atheisme ,of elke andere religie of filosofie .



lord abortion
the finishing touch
Usericon van lord abortion
Posted 18-02-2002 21:30 by lord abortion Wijzig reactieProfiel van lord abortionQuote dit bericht

quote:
Op 18 februari 2002 21:14 schreef Jenje het volgende:
Ik vind het trouwens vrij fout van je ouders dat ze je verplichten lessen te volgen in vakken over hun religie. Opdringen heet dat.

Wil je even naar mijn school bellen dan?

quote:
Posted 18-02-2002 21:07 by Radius
Religie suckt! Ik snap er ook geen zak van.....het is bijna altijd onzin die nergens op gebaseerd is, en er komen meestal alleen maar problemen uit voort.


Dat heb je aan jezelf te danken dat je er geen bal van snapt, over religie en met alles wat daarmee verband houd moet je serieus over nadenken, en mijns insziens heeft u dat niet gedaan. Zou u dat wel gedaan hebben zou u begrijpen dat religie voor mensen een uitlaatklep is waar men toch nog een sprankeltje hoop uithaalt, er zit veel meer in religie dan men weet, en men ooit zal weten. Religie is voor iedereen anders van defenitie, en iedereen heeft zijn eigen waarde bij een of andere religie.

Ook met de Atheïsten zit er een diepere betekenis in waarover men serieus moet nadenken, net hetzelfde als humanisme.

quote:
Op 18 februari 2002 21:12 schreef SQT het volgende:
Slotje?


hier moet zeker geen slotje op, dit is een serieus topic, dus laat hem maar open.



[Dit bericht is gewijzigd door lord abortion op 18-02-2002 21:31]


As the light falls and darkness paints the sky in black, a cold Moon shines and the red somber eyes awake, the forest whispers...


Jester666
Usericon van Jester666
Posted 18-02-2002 22:22 by Jester666 Wijzig reactieProfiel van Jester666Quote dit bericht

Psies! la maar lekker open!

Ik wou alleen ff zeggen dat, ondanks mijn athëisme, ik religie wel erg goed vind eigenlijk! Het zijn alleen de aanhangers die ik fout vind!
Ik zelf probeer me bijv zoveel mogelijk aan de volgende dingen te houden:
- respecteer je ouders (wanneer ze dat natuurlijk verdienen)
- begeert geen ander z'n vrouw
- lieg niet
- respecteer een ander om zijn meningen en leefwijzen
- vermoord geen mens uit woede/haat/jaloezie etc etc
- dring jouw waarden en normen niet aan anderen op

etc etc etc
dus ik vind religie best wel belangrijk! als meer mensen zich eraan zouden houden dan zou de wereld een stuk beter zijn. jammer genoeg is dat het niet het geval!


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 18-02-2002 22:38 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

Humanisme: geloof in je zelf vanuit je eigen kracht, maar je gelooft wel dat er iets anders kan zijn dan alleen de mens.

Atheïsme: geloof in je eigenkrachten, geloofd verder niet in een hogere macht.

Vind dit trouwens geen religie, maar meer een levens wijze.


[Dit bericht is gewijzigd door Cadaveria op 18-02-2002 22:39]


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Radius
Usericon van Radius
Posted 18-02-2002 22:58 by Radius Wijzig reactieProfiel van RadiusQuote dit berichthttp://www.zoneband.nl

Het is ook zo dat ik het niet echt WIL snappen die hele religie shit.....het is in mijn ogen inderdaad gewoon een uitweg voor mensen die effe niet meer weten wat ze met hun leven aanmoeten, of als ze te heftige problemen hebben om zelf op te lossen....dan halen ze "God" er opeens bij. Nou ik vind het maar onzin, als je echt een sterke persoonlijkheid hebt heb je die hele NEP god niet nodig, en kun je je problemen zelf oplossen....Of desnoods vrienden of familie raadplegen die, in tegenstelling tot "god" wel antwoord zullen geven! Bovendien.....heeft niemand stil gestaan bij het feit dat zo'n beetje ELKE oorlog in deze wereld berust op religie? I rest my case....


PARTY ON


Muilkorfje
Usericon van Muilkorfje
Posted 18-02-2002 23:02 by Muilkorfje Wijzig reactieProfiel van MuilkorfjeQuote dit bericht

Vooral die amerikanen die god e.d. bedanken voor welk wisselwasje dan ook.
Rescue 911...

Combineer, voor jezelf, een paar goeie punten van elk geloof en voeg dat samen.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 18-02-2002 23:25 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

99% van de mensen op ZM zijn geen authoriteit hierover, ik ook niet dus alles met een korrel zout nemen.

http://www.dictionary.com/search?q=humanism

En atheisme is duidelijk lijkt mij. A-Theisme. Anti-Theisme enz.


Ik denk dat Humanisme in sommige gevallen tegen bepaalde godsdiensten indruist; conflicterend dus. Geen wonder dat je ouders je atheistisch hebben opgevoed; om dat conflict uit de weg te ruimen. Erg verstandig IMO.


[Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 18-02-2002 23:27]


Saphire
Cry havoc!
Usericon van Saphire
Posted 19-02-2002 11:35 by Saphire Wijzig reactieProfiel van SaphireQuote dit bericht

quote:
Posted 18-02-2002 22:58 by Radius

Het is ook zo dat ik het niet echt WIL snappen die hele religie shit.....het is in mijn ogen inderdaad gewoon een uitweg voor mensen die effe niet meer weten wat ze met hun leven aanmoeten, of als ze te heftige problemen hebben om zelf op te lossen....dan halen ze "God" er opeens bij. Nou ik vind het maar onzin, als je echt een sterke persoonlijkheid hebt heb je die hele NEP god niet nodig, en kun je je problemen zelf oplossen....Of desnoods vrienden of familie raadplegen die, in tegenstelling tot "god" wel antwoord zullen geven! Bovendien.....heeft niemand stil gestaan bij het feit dat zo'n beetje ELKE oorlog in deze wereld berust op religie? I rest my case....


Hier ben ik het op zich wel mee eens (alhoewel ik het soms wel fijn vind om te zien dat mensen zo veel kracht kunnen putten uit iets dat er helemaal niet is). Zo was er ongeveer een jaar geleden een auto-ongeluk gebeurt waarbij 2 meisjes en 1 jongen (van een jaar of 18/19) zijn omgekomen en één 19-jarige jongen zwaargewond was (ze werden opgejaagd door twee jongens waarmee ze in de McDonalds ruzie mee hadden gekregen). Die mensen waren vrienden van een meisje waar ik toen bij in de klas zat, en een ander meisje, dat streng protestants opgevoed was, had toen het lef om te zeggen dat "God vast wel een bedoeling had om ze naar de hemel te halen" Yeah right wateen bullshit, hij had zeker nog mensen nodig voor zijn tafelvoetbal-tournooi ofzo.


quote:
Posted 18-02-2002 22:38 by Cadaveria

Humanisme: geloof in je zelf vanuit je eigen kracht, maar je gelooft wel dat er iets anders kan zijn dan alleen de mens.

Atheïsme: geloof in je eigenkrachten, geloofd verder niet in een hogere macht.

Vind dit trouwens geen religie, maar meer een levens wijze.


Ah-hah! (hier heb ik dus wat aan )

[Dit bericht is gewijzigd door Saphire op 19-02-2002 11:42]


cogito cogito ergo cogito sum: i think i think, therefore i think i am


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 19-02-2002 14:26 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

quote:
Op 19 februari 2002 11:35 schreef Saphire het volgende:
Hier ben ik het op zich wel mee eens (alhoewel ik het soms wel fijn vind om te zien dat mensen zo veel kracht kunnen putten uit iets dat er helemaal niet is). Zo was er ongeveer een jaar geleden een auto-ongeluk gebeurt waarbij 2 meisjes en 1 jongen (van een jaar of 18/19) zijn omgekomen en één 19-jarige jongen zwaargewond was (ze werden opgejaagd door twee jongens waarmee ze in de McDonalds ruzie mee hadden gekregen). Die mensen waren vrienden van een meisje waar ik toen bij in de klas zat, en een ander meisje, dat streng protestants opgevoed was, had toen het lef om te zeggen dat "God vast wel een bedoeling had om ze naar de hemel te halen" Yeah right wateen bullshit, hij had zeker nog mensen nodig voor zijn tafelvoetbal-tournooi ofzo.


Limburgs dus? . Ik werd op een gegeven moment wel goed ziek van dat verhaal, kwam veel te vaak voorbij...

Veel mensen hebben gewoon "iets" nodig dat boven hun staat, waar ze altijd op terug kunnen vallen. Sommige mensen ook niet, waar ik zelf ook onder val. Ik geloof ook zo hier en daar wel wat dingen, maar niet dat ik binnen een bepaalde stroming val (of WIL vallen).


lord abortion
the finishing touch
Usericon van lord abortion
Posted 19-02-2002 23:05 by lord abortion Wijzig reactieProfiel van lord abortionQuote dit bericht

quote:
Op 18 februari 2002 23:25 schreef MBMarduk het volgende:
99% van de mensen op ZM zijn geen authoriteit hierover, ik ook niet dus alles met een korrel zout nemen.



Wie is dan die 1%?


As the light falls and darkness paints the sky in black, a cold Moon shines and the red somber eyes awake, the forest whispers...


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 20-02-2002 1:09 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 19 februari 2002 23:05 schreef lord abortion het volgende:
Wie is dan die 1%?


DAT BEN IK

HAR HAR HAR

('t vroeg erom, sorry.)


Spirit Soldier
Usericon van Spirit Soldier
Posted 20-02-2002 14:37 by Spirit Soldier Wijzig reactieProfiel van Spirit SoldierQuote dit berichthttp://www.geocities.com/vincent0029/index

Krijg wat van al die geloven. Zonder al die godsdienst zooi zou het er een stuk vrediger aan toe gaan hier op de wereld.
Ga je iemand afmaken in de naam van allah. En dan denken dat je een martelaar bent en in de hemel komt. Ja naar de hel met je!


We`re not dead we`ve never lived


Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen