IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Fundamentele Discussie over het Christelijke Geloof Volgende pagina
Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 20-02-2002 21:24 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

Dit topic is dus niet bedoeld om christen aftezeiken, ook niet om over problemen met moslims te ouwehoeren, of om te melden waar jij wel/niet ingeloofd. Want die topics bestaan al. Maar om een fundamentele discussie te voeren over de (on)waarheid van het christelijke geloof en de invloed daarvan op de hedendaagse maatschappij.

Ik ben heel benieuwd naar hoe mensen hier over denken (niet in hoe goed ze het kunnen afzeiken).

Stelling 1:

Het Christelijke Geloof (het grootse ter wereld met zo'n 2 miljard volgelingen), is de grondlegger, van de huidige westerse maatschappij, waarmee ik wil beweren dat wij in een christelijke maatschappij leven die is opgezet naar christelijke normen en waarden, en dat die normen en waarden (de tien geboden zoals genoemd in het oude testament) nu voor het grootste gedeelte van de westerse burgers de algemeen geldende normen en waarden zijn.

Stelling 2:

Het christelijke geloof wordt door de huidige christen geheel verkeerd uitgelegd en verkeerd geintrepeteerd, ze hebben het gemodificeerd naar hun eigen behoeften en noden, waarbij de essentie (bijna) geheel verloren is gegaan.

Stelling 3:

Jezus is welliswaar voor de zonden van de mensheid aan het kruis gestorven (de essentie van het christelijke geloof), maar dit offer was zinloos, omdat jezus menselijk was en volgens de bijbel alle mensen sinds de val van het paradijs zondig zijn van aardt, en jezus dus ook. (denk even over deze stelling na...).


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 20-02-2002 21:26 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

Ik ga voor stelling 2, stelletje vuile posers die het meestal zijn! Het lijken wel communisten als Mao, Stalin en Ceaucescu! Het woord zo uitleggen zoals het jou het beste uitkomt... Geen wonder dat ik een slechte naam krijg, bah.

[Dit bericht is gewijzigd door Greycloak op 20-02-2002 21:27]


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


linknl
MONEY talks BULLSHIT walks
Usericon van linknl
Posted 20-02-2002 21:29 by linknl Wijzig reactieProfiel van linknlQuote dit bericht

vraagje in stelling 1, 2 miljard waar haal je dat weg??


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 20-02-2002 21:31 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

Ja, waren volgens mij de Moslims, 's werelds snelst groeiende geloof... Of ik lees de verkeerde krant.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 20-02-2002 21:31 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

ik heb maar een ding te zeggen ( voordat Dwaallicht zich stort op dit topic)
en dat is dat ik me in moet houden, en zeggen dat al die drie dingen tot het uiterste ontkent zullen worden door Christenen.
-houdt zich nog steeds in-


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 20-02-2002 21:32 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

quote:
Op 20 februari 2002 21:29 schreef linknl het volgende:
vraagje in stelling 1, 2 miljard waar haal je dat weg??



Stond een dik artikel over in de "Kijk" (meen ik mij te herinneren) van een paar manden geleden, weet wel dat, dat dus alle vormen van christendom zijn (Katholiek, Orthodox, Protestants etc, etc).

Maar euh, on-topic maar weer, want ik ben echt benieuwd.

[Dit bericht is gewijzigd door Dargull op 20-02-2002 21:33]


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 20-02-2002 21:33 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

quote:
Op 20 februari 2002 21:31 schreef aerodis het volgende:
ik heb maar een ding te zeggen ( voordat Dwaallicht zich stort op dit topic)
en dat is dat ik me in moet houden, en zeggen dat al die drie dingen tot het uiterste ontkent zullen worden door Christenen.
-houdt zich nog steeds in-

Oordeel niet te snel, jonge vriend.. Ik heb zojuist stelling 2 al als een behoorlijk ware aangeduid.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 20-02-2002 21:52 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

Ik ga voor stelling 2. En de Islam is het grootste geloof, NIET het Christendom.

Geloof is alleen een excuus voor andere dingen.



Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 20-02-2002 22:55 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

Ik ga absoluut voor stelling 2,ik heb op een protestanse school gezeten waar de bijbel je werd ingeramd.Later heb ik het boek zelf herlezen en kwam dingen tegen die of verkeerd uitgelegd waren of waarvan ik nog nooit gehoord had.Toch vind ik de bijbel een mooi boek..er staan mooie verhalen in (Ruth bv. was mijn favoriet)


Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 21-02-2002 0:25 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

quote:
Op 20 februari 2002 21:24 schreef Dargull het volgende:
Dit topic is dus niet bedoeld om christen aftezeiken
Hebben we gelijk de reden waarom dit topic niet aan slaat.



Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 21-02-2002 2:19 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 20 februari 2002 21:24 schreef Dargull het volgende:
Stelling 1:

Het Christelijke Geloof (het grootse ter wereld met zo'n 2 miljard volgelingen), is de grondlegger, van de huidige westerse maatschappij, waarmee ik wil beweren dat wij in een christelijke maatschappij leven die is opgezet naar christelijke normen en waarden, en dat die normen en waarden (de tien geboden zoals genoemd in het oude testament) nu voor het grootste gedeelte van de westerse burgers de algemeen geldende normen en waarden zijn.



Ik vind het heel waarschijnlijk dat na ongeveer 2000 jaar christelijke overheersing, een maatschappelijke deugd is onstaan die vergiftigd is met (te) veel christelijke invloeden. Dit is een, IMHO, een zeer kwawlijke zaak aangezien het hele christelijke - en niet alleen het christelijke- op een (nah jah, 1 leugen? ) smerige leugen is gebaseerd, die speelt met de zeer beinvloedbare psyche van de mens. Maar okee, ik zal hier niet verder op in gaan aangezien het geen afzeik topic mag worden.

quote:

Stelling 2:

Het christelijke geloof wordt door de huidige christen geheel verkeerd uitgelegd en verkeerd geintrepeteerd, ze hebben het gemodificeerd naar hun eigen behoeften en noden, waarbij de essentie (bijna) geheel verloren is gegaan.



Dit gebeurd IMHO al sinds de eerste profeet voet op aarde heeft gezet, en die discipelen heeft. Wat is de essentie van het christendom eigenlijk? de verlossing? dat kan toch niet met bloed goed gesproken worden tenzij de verlossing lijden predikt? Maar jah, ik stop alweer...

quote:

Stelling 3:

Jezus is welliswaar voor de zonden van de mensheid aan het kruis gestorven (de essentie van het christelijke geloof), maar dit offer was zinloos, omdat jezus menselijk was en volgens de bijbel alle mensen sinds de val van het paradijs zondig zijn van aardt, en jezus dus ook. (denk even over deze stelling na...).


Zonden? wat zijn dat? wie bepaald dat? wie zegt dat ze bestaan ?



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 21-02-2002 9:22 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik heb een beetje hetzelfde probleem als Azagthoth, en aangezien het geen afzeik topic mag worden....
Ik vind het christendom een zeer ingenieuze constructie. De één of andere Grote Aap in de lucht vindt het concept 'zonde' uit (een moralistisch FABELTJE, mensen!), vervolgens postuleert hij dat wij mensen ervan zijn doordrenkt, vervolgens wordt zijn zoon aan dat FABELTJE geofferd, en dat moeten wij gaan eren met een geloof?? Whahahah laat me niet lachen!

Stelling #1
Inderdaad heeft het christendom (eigenlijk moet je zeggen joods-christendom; christendom is immers een gepopulariseerde versie van het jodendom en als zodanig nòg ingenieuzer) voor een groot deel de normen en waarden van onze maatschappij bepaald. Een kwalijke zaak inderdaad. Voor hen die hun wereldbeeld wel op excellentie en groei willen baseren (ipv op een persoonlijke rente op je zonde die je mag innen als je d'r niks meer aan hebt, nl. als je DOOD bent!!) rest niets dan de marge.
Wat ook schrijnend is is de verschrikkelijke hoeveelheid wijsheid die verloren is gegaan in de kerstening van zovele volkeren.

Ik noem hier slechts een aantal punten van de verschrikkelijke aanklacht die ik indien tegen het christendom (in navolging van de heer F. Nietzsche). Ik verklaar dan ook -mocht die lafaard, leugenaar en meester van slaven bestaan- de eeuwigdurende oorlog aan g0D.

quote:
Stelling 2:

Het christelijke geloof wordt door de huidige christen geheel verkeerd uitgelegd en verkeerd geintrepeteerd, ze hebben het gemodificeerd naar hun eigen behoeften en noden, waarbij de essentie (bijna) geheel verloren is gegaan.

Maar de essentie van het geloof is toch 'de behoeften en noden' van de christenen? Ga me nou niet vertellen dat de essentie van het geloof g0D is; dan kan je me net zo goed vertellen dat er momenteel tien naakte maagden bloedgeil op me in bed liggen te wachten (hetgeen helaas niet zo is).
Verder wil ik even toevoegen dat het me geen worst uitmaakt of het christelijk geloof nu wel of niet goed geïnterpreteerd wordt: ER WAS NIKS GOEDS AAN OM MEE TE BEGINNEN.

Stelling #3: in feite duid je hier dus een paradox in de bijbel aan. Tja, leuk. Dat hele boek mag van mij gebruikt worden om... maar laat ik mijn blasfemieën maar in andere topics uiten.


Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 21-02-2002 10:57 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

Volgens mij is stelling 1 totaal onjuist. Het is net omgekeerd. In het christelijk geloof zitten enerzijds enkele algemeen menselijke waarden - zoals niet moorden, respect voor je ouders en weet ik wat nog,..

Langs de andere kant zitten er bepaalde geboden in die biologische realiteiten ondersteunen. Zoals trouw aan je partner. Onder andere de sociobiologie toonde aan dat zowel voor vrouwen als mannen het interessant is een partner aan zich te binden. Voor mannen is het belangrijk dat hun vrouw trouw is zodat zijn erfelijk materiaal en niet dat van een andere man wordt doorgegeven. Voor vrouwen omdat de man voor hun en hun kroost zou zorgen (daar heb als moderne vrouw zo mijn twijfels over maar kom...).

Daarnaast zijn er in de christelijke geloofspraktijk enkele aberraties, zoals het celibaat. En daar kom stelling twee piepen, daar ben ik volledig mee eens. Nergens in de bijbel zal je vinden dat priesters - als moderne profeten - ongetrouwd moeten blijven. Theologen leidden dit af van het feit dat Jezus vrijgezel was tot zijn dood (as if..., er zijn bepaalde stukken uit de bijbel verwijderd met erotisch getinte scenes tussen onze heer en de lieflijke Maria Magdalena, maar dit terzijde)..

Conclusie: er zit - volgens mij - heel wat waardevols in het chistendom net als in de islam of andere godsdiensten, maar het zijn menselijke constructies die worden ingezet om bepaalde belangen te dienen. Daardoor ontstaan er eigne versies en worden verhalden, waarden en normen verdraaid om te dienen tot het eigen belang van de kerk en zijn volgelingen...

[Dit bericht is gewijzigd door Sharteel op 21-02-2002 11:03]


Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 21-02-2002 11:13 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 21 februari 2002 10:57 schreef Sharteel het volgende:
Volgens mij is stelling 1 totaal onjuist. Het is net omgekeerd. In het christelijk geloof zitten enerzijds enkele algemeen menselijke waarden - zoals niet moorden, respect voor je ouders en weet ik wat nog,..

Vergeet niet dat dat geboden zijn die door een kwade en wraakzuchtige g0D gegeven worden. En dat je eerst voor HEM op je knieën moet.
1e gebod:
Toen sprak God al de woorden die hier volgen. ‘Ik ben Jahwe uw God, die u heb weggeleid uit Egypte, het slavenhuis. Gij zult geen andere goden hebben, ten koste van Mij.

2e gebod:
Gij zult geen godenbeelden maken, geen afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde. Gij zult u voor hen niet ter aarde buigen en hun geen goddelijke eer bewijzen; want Ik, Jahwe uw God, Ik ben voor hen die Mij haten een jaloerse God die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen, tot het derde en vierde geslacht, maar voor hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden een God die goedheid bewijst tot aan het duizendste geslacht.

3e gebod:
Gij zult de naam van Jahwe uw God niet lichtvaardig gebruiken; want Jahwe laat degenen die zijn naam lichtvaardig gebruiken niet ongestraft.

4e gebod:
Denk aan de sabbat: die moet heilig voor u zijn. Zes dagen kunt gij werken en alle arbeid verrichten. Maar de zevende dag is de sabbat voor Jahwe uw God. Dan moogt gij geen enkele arbeid verrichten: gij zelf niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw dieren niet, zelfs niet de vreemdeling die bij u woont. In zes dagen immers heeft Jahwe de hemel, de aarde, de zee met al wat er in is, gemaakt. Maar de zevende dag heeft Hij gerust en zo de sabbat gezegend en tot een heilige dag gemaakt.

(bron: Willibrordvertaling, 1978)

DAARNA pas komt men aanzetten met die 'menselijke waarden' van jou. Waarden in het licht van een g0D waarvoor je op de knieën moet? NOOIT.

quote:
Langs de andere kant zitten er bepaalde geboden in die biologische realiteiten ondersteunen. Zoals trouw aan je partner. Onder andere de sociobiologie toonde aan dat zowel voor vrouwen als mannen het interessant is een partner aan zich te binden. Voor mannen is het belangrijk dat hun vrouw trouw is zodat zijn erfelijk materiaal en niet dat van een andere man wordt doorgegeven. Voor vrouwen omdat de man voor hun en hun kroost zou zorgen (daar heb als moderne vrouw zo mijn twijfels over maar kom...).

Zou je dit kunnen hard kunnen maken met wat bronnen? Ik twijfel er nl. ten zeerste aan. Volgens mij is het belangrijker dat een man zijn zaad zoveel mogelijk verspreidt. Voor vrouwen ben ik het wel met je eens.
Maar dat soort patronen hebben door onze technologische maatschappij hun geldigheid (grotendeels) verloren.

quote:
(as if..., er zijn bepaalde stukken uit de bijbel verwijderd met erotisch getinte scenes tussen onze heer en de lieflijke Maria Magdalena, maar dit terzijde)..

Er zijn wel honderd bijbels. Er is niet 'de bijbel'. Het is een amalgaam van allerlei verhalen en uiteindelijk is het uiterst diffuus wat 'de bijbel' is. Net zoals het ook diffuus is wat 'het christendom' is, en zoals 'het huidige christendom' (wat dus een generalisatie is) ook maar één is van de vele die er waren. Echter, de grondslag blijft hetzelfde... 'ZWIJG. KNIEL. DIEN. HAAT HEN DIE WEIGEREN.'


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 21-02-2002 11:35 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 20 februari 2002 21:24 schreef Dargull het volgende:
#1 Het Christelijke Geloof is de grondlegger, van de huidige westerse maatschappij, waarmee ik wil beweren dat wij in een christelijke maatschappij leven die is opgezet naar christelijke normen en waarden, en dat die normen en waarden nu voor het grootste gedeelte van de westerse burgers de algemeen geldende normen en waarden zijn.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens! Natuurlijk heeft het Christelijke geloof een invloed gehad op de maatschappij, maar om ze nou deze eer toe te schrijven vind ik persoonlijk te ver gaan. Bedenk goed dat de oude beschavingen van de Grieken, de Romeinen en zelfs de Egyptenaren in een maatschappij leefden die op het gebied van normen en waarden helemaal niet zo veel anders was dan de onze. En als je terugkijkt kun je, vooral van de Romeinen, een hoop terugvinden in onze huidige levens.

quote:
#2 Het christelijke geloof wordt door de huidige christen geheel verkeerd uitgelegd en verkeerd geintrepeteerd, ze hebben het gemodificeerd naar hun eigen behoeften en noden, waarbij de essentie (bijna) geheel verloren is gegaan.
Het is een algemeen bekend feit (w.m.b. / no offense.. ik neem aan dat de predikers van het geloof dit keihard ontkennen) dat Het Woord gepredikt wordt zoals de prediker uitlegt wat deze leest. Ik heb uit interesse wel eens wat gebruikte citaten teruggezocht en als je dan naar de context kijkt staat er vaak iets heel anders dan wat de prediker probeerde te verkondigen.
Nou wil ik het Christelijke geloof absoluut niet in direct verband brengen met de KKK, maar vooral die mensen hebben er een handje van om zelfs een enkele zin uit de Bijbel te vissen en die te gebruiken om hun argumenten kracht bij te zetten. Een extreem voorbeeld, maar daarmee is wel duidelijk wat ik bedoel.

Depart from me, ye cursed, into everlasting fire, prepared for the Devil and his angels -- Matt 25:41

quote:
Jezus is welliswaar voor de zonden van de mensheid aan het kruis gestorven, maar dit offer was zinloos, omdat jezus menselijk was en volgens de bijbel alle mensen sinds de val van het paradijs zondig zijn van aardt, en jezus dus ook.
Dat is een flauw logica-spelletje en dat lijkt me niet de essentie van de discussie. Bovendien zou deze erfzonde bij goed gedrag vergeven kunnen worden, en wellicht is een dergelijk leven en opoffering wel genoeg om dat te bereiken.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 21-02-2002 11:43 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

quote:
Op 21 februari 2002 11:13 schreef Dwaallicht het volgende:

Zou je dit kunnen hard kunnen maken met wat bronnen? Ik twijfel er nl. ten zeerste aan. Volgens mij is het belangrijker dat een man zijn zaad zoveel mogelijk verspreidt. Voor vrouwen ben ik het wel met je eens.
Maar dat soort patronen hebben door onze technologische maatschappij hun geldigheid (grotendeels) verloren.




Ik zal vanavond eens wat bronnen bijeen zoeken... Nu geen tijd.. Een standaardwerk in de sociobiologie is Sociobiology - origineel - van E.O. WIlson. Dit is nog wel erg ongenuanceerd en de nieuwe lichting sociobiologen verwerpt ook enkele van zijn stellingen. Maar 't is van die nieuwe lichting dat ik het effe moet opzoeken..


Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...


suzanne
Goddess
Usericon van suzanne
Posted 21-02-2002 11:44 by suzanne (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van suzanneQuote dit bericht

quote:
Op 20 februari 2002 21:24 schreef Dargull het volgende:
Stelling 2:

Het christelijke geloof wordt door de huidige christen geheel verkeerd uitgelegd en verkeerd geintrepeteerd, ze hebben het gemodificeerd naar hun eigen behoeften en noden, waarbij de essentie (bijna) geheel verloren is gegaan.


Ik denk dat de christelijke manier van omgaan met het bovennatuurlijke totaal anders in elkaar zit dan tegenwoordig wordt gepredikt. Dit geldt trouwens voor (bijna?) alle religies. Uit naam van alle grote werldgodsdiensten is kwaad gedaan (en gebeurt nog steeds) en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Ik ben van mening dat alle godsdiensten/ religies wegen zijn naar hetzelfde, namelijk 'verlichting' of hoe je het dan ook noemen wilt...het bereiken van het 'goddelijke'...


I've been sleeping a thousand years it seems...got to open my eyes to everything...


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 21-02-2002 15:34 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

Mensen ik wil tussendoor ff melden dat ik nergens heb beweerd dat ik het met de drie stellingen eens ben, en sommigen reply's lijken er van uit te gaan dat dat wel zo is (b.v. helmet en in zekere mate sharteel).

Het zijn stellingen niet mijn mening!

quote:
Op 21 februari 2002 10:57 schreef Sharteel het volgende:
(as if..., er zijn bepaalde stukken uit de bijbel verwijderd met erotisch getinte scenes tussen onze heer en de lieflijke Maria Magdalena, maar dit terzijde)..



Eeeuh, dat helemaal niet ter zijde is min of meer een grondige onderbouwing van stelling 3, seks buiten het huwelijk is in de christelijke norm zondig...

quote:
Op 21 februari 2002 11:35 schreef helmet het volgende:
vooral van de Romeinen, een hoop terugvinden in onze huidige levens.



Van het laat (lees christelijke) romeinse rijk kun je veel terug vinden ja, maar juist dit rijk maakte de verspreiding van het christendom mogelijk.



rajackar
Rape the houses! Burn the women!
Usericon van rajackar
Posted 21-02-2002 15:56 by rajackar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van rajackarQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/rajackar

quote:
Op 21 februari 2002 10:57 schreef Sharteel het volgende:Volgens mij is stelling 1 totaal onjuist. Het is net omgekeerd. In het christelijk geloof zitten enerzijds enkele algemeen menselijke waarden - zoals niet moorden, respect voor je ouders en weet ik wat nog,..

Is het niet juist zo dat die waarden in het christendom zijn opgenomen. De leefwijze van de mens zorgt ervoor dat dit soort waarden en normen ontstaan, het is daarna vrij gemakkelijk om te gaan roepen dat dat door het christendom is gekomen. Er waren voor de opkomst van het christendom ook al beschavingen met normen en waarden die daar het christendom niet voor nodig hadden.
Op zich is het niet vreemd dat het christendom meent dit soort waarden ingebracht te hebben in de mens. Het christendom slokt namelijk alles op wat het tegenkomt lijkt het wel.


De nacht heeft vleugels maar nimmer teugels. * Grindpad * Facebook * http://twitter.com/rajackar


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 21-02-2002 22:52 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

Ik kan me niet vinden in één van de topics, maar ik zal wel eens mijn mening neertypen:
De Christenen nemen de bijbel als geloofwaardig boek, maar de meeste verhalen zijn geschreven generaties na Jezus, de verhalen werden steeds maar doorverteld en zeker en vast vervormd om ze spectaculairder te maken, zo gaat dan tou eenmaal me die verhalen. De bijbel werd pas samengesteld in de Middeleeuwen of toch rond die tijd en er werd dan nog een selectie gemaakt uit de verhalen, dus geloofwaardig, dat denk ik niet hoor.

Nu effe over Jezus, mijn broer heeft vroeger in een gemeenschapsschool gezeten en daar heeft hij in de les ethiek uitleg gekregen over een bepaald percament, of zo, een blad waar iets stond opgeschreven, het bevatte een tekst van de Escenen, waarin stond dat Jezus de mensen de kop insloeg wanneer ze zich niet bekeerden tot hem, wanneer ze hem dus niet wilden volgen.

En ik moet zeggen dat het scheppingsverhaal waar er sommige nog steeds aan vast houden ook niet klopt, God heeft de mens niet geschapen, de mens heeft God geschapen (één van de vier stellingen van Fuyerbach, atheïst)


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 22-02-2002 0:07 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

Ik heb niet alles gelezen ,maar ik denk dat de essentie van wat Jezus zei niet een weerspiegeling is van wat er daarna met christendom werd aangeduid .
ik weet ook niet of Jezus ooit het woord zonde heeft gebruikt .Misschien weet iemand dit . zonde heeft mijns inziens niks met spiritualiteit te maken en beperkt de ontwikkeling .als je iets goeds doet en je bent 'spiritueel ' doe je dit omdat je dat oprecht wil ( 'met hart en ziel' ).
Reactie op Sharteel . Als een man en een vrouw bijelkaar blijven doen ze dit omdat ze ovoorwaardelijk vanelkaar houden ,denk ik .(dit is ook iets natuurlijks denk ik )



Paulien.broeren
Deth for Life
Usericon van Paulien.broeren
Posted 27-02-2002 22:11 by Paulien.broeren Wijzig reactieProfiel van Paulien.broerenQuote dit bericht

*Wat...is....waarrrrr...*
Ehm, nou, (ook ik zal althans proberen me in te houden), wat in ieder geval wel waar is, is dat het christen-dom een relatief jonge religie is, die alle 'heidense' religies heeft opgeslokt teneinde de volgelingen van die oudere religies makkelijker om te kunnen praten. Je kan per slot van rekening niet iedereen AAN DE STAAK VERBRANDEN, hm? Neem nou bijvoorbeeld die christelijke duivel. Met z'n hoorntjes en bokkepoten. Dat is dus regelrecht gepikt van de geiten-god Pan, die al een tijdje langer bestond. Ook bestond carnaval al lang voordat christenen ermee aan de haal gingen. Zelfde met kerst.
En bovendien heeft de kerk zich schuldig gemaakt aan volkerenmoord, en dan heb ik het nog niet eens over de Tweede Wereldoorlog, maar over de Catharen - en de reden dat niemand die kent is omdat de christenen ze uitgemoord hebben, tot de laatste man, om zo af te rekenen met een geloof dat 'ook' naastenliefde enzo predikte, maar dan zonder de eindeloze hypocrisie van de kerk - en de gore leugens waarmee de mensen honderden jaren lang zijn gechanteerd. Een geloof dat dreigde populairder te worden.
*hijg hijg hijg*
Want het is niets anders dan grof machtsmisbruik waaraan de kerk schuldig is, denk maar aan toestanden die hier, in Nederland, vijfig jaar geleden nog heel gewoon waren. Mensen vertellen dat ze nog meer kinderen moeten nemen, het notoire kindermisbruik uit naam van ( doet me altijd weer denken aan Rage against the Machine:
KILLING IN THE NAME OF) altijd die eeuwige bedreigingen... Het oude gezegde : de baas hield de mensen arm, en de kerk hield ze dom. Helaas maar al te waar.
En vooral: omdat de kerk nu haar ledenaantal ziet dalen en concurrerende religies ziet floreren, wat daar dan ook verder mis mee mag zijn, zijn ze aardig en tolerant en politiek correct aan het doen. Ik zweer het op mijn eigen graf: als ze konden, ZOUDEN ZE HET OPNIEUW DOEN.
En dan die achterlijke kruistochten! Wel heb je ooit!

...En nu heb ik me nog ingehouden.

[Dit bericht is gewijzigd door Paulien.broeren op 27-02-2002 22:16]


Cower you weaklings, tremble in fear, I am the ruler of land, sea and air


Paulien.broeren
Deth for Life
Usericon van Paulien.broeren
Posted 27-02-2002 22:12 by Paulien.broeren Wijzig reactieProfiel van Paulien.broerenQuote dit bericht

En geef toe: ik kan het goddommes goed afzeiken.


Cower you weaklings, tremble in fear, I am the ruler of land, sea and air


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 27-02-2002 22:46 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

Dat kan je, en ben blij dat ik geen Roomse rakker ben, anders zou ik me nu goed gaan zitten schamen. Goed verwoord!


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Paulien.broeren
Deth for Life
Usericon van Paulien.broeren
Posted 27-02-2002 23:14 by Paulien.broeren Wijzig reactieProfiel van Paulien.broerenQuote dit bericht

...Wat sportief! Dank je!


Cower you weaklings, tremble in fear, I am the ruler of land, sea and air


Oebe
Usericon van Oebe
Posted 27-02-2002 23:34 by Oebe Wijzig reactieProfiel van OebeQuote dit bericht

Mag ik hieruit concluderen dat je sympathiseert met de Kathaarse benadering van het Christendom?


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen