IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : De mensheid? op sterven na dood? of een uiterst slimme diersoort? Vorige pagina | Volgende pagina
mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 09-10-2002 16:24 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 9 oktober 2002 15:24 schreef antimetal het volgende:
Tja da's nou juist wat mensen maar niet willen zien... dat eigenbelang uiteindelijk hetzelfde is als collectief belang.


Dát is net de kapitale fout! Wat is ons collectief belang.. volgens wie? Volgens jou?

Nee, er is alleen maar eigenbelang.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 09-10-2002 16:27 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 9 oktober 2002 16:23 schreef attila_de_hun het volgende:
ja, maar de prijs wordt door ANDERE organismen betaald. Natuur is neutraal, maar ons fatsoen hopelijk niet. Ook andere soorten hebben recht om te overlevenen, die vragen er niet om al die ellende. En ook al overleven we. In wat voor wereld wil jij dat je kinderen leven ( en niet van , ik wil geen kinderen aub). De wereld is toch veel boeiender met al die diversiteit om ons heen???


Het maakt de wereld idd boeiender, en mooier.. Maar dat is dan ook de énige reden om er wat aan te doen (en de enige reden waarom ik er wat aan wil doen, dus uit puur eigenbelang). Uiteindelijk blijft het totaal zinloos.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 09-10-2002 16:30 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2002 16:15 schreef antimetal het volgende:
individu en overleven gaat niet samen, dan was de mens al lang uitgestorven.
Het is pas sinds een jaar of 50 zo dat individuele behoefte uberhaupt bestaan.
Je kent de verhaaltjes toch wel van oma?
Door zogenaamd gebrek aan vrijheid van de vorige generaties zitten we nu aan de andere kant van het spectrum, individuele verrijking is nu het hoogste goed. Het is gewoon niet in balans.



Correctie, de mens is GEEN kuddedier.
Oftewel uitstekend in staat om individueel in leven te blijven. Dat de mens een kuddedier zou zijn en dat we elkaar nodig hebben is hippiecrap

quote:

En die egoistische zelfverrijking wil je natuurlijk met niemand delen??
je wilt niemand laten weten wat je ontdekt hebt, je houdt gewoon je mond en bent er van binnen stilletjes blij mee?
Ik dacht dat het niet zo werkte....


Zo werkt het wel ja.. Ik zie niet hoe je bepaalde filosofische inzichten/ meditatieve hoogtepunten ed met een ander kan delen.

Dit zijn ervaringen/ inzichten en kunnen meestal niet oraal overgebracht worden.

Plus dat het vele malen nuttiger is een ander zelf tot een vergelijkbaar niveau te laten komen, iemand inspireren dus..

quote:

Dat betekent dus ook dat niemand jou respecteerd, dat zul je eerst bij hun moeten verdienen...
Nou en dat merken we wel in de stad... jongetjes van 6 die voor niks en niemand respect hebben, daar krijg je leuke mensen van!...


Ja, ik hoef van niemand automatisch respect te krijgen.. Mensen moeten het bij mij verdienen, en ik het bij hen. Zo simpel is het.


antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 09-10-2002 16:33 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

quote:
Op 9 oktober 2002 16:24 schreef mislyd het volgende:
Dát is net de kapitale fout! Wat is ons collectief belang.. volgens wie? Volgens jou?

Nee, er is alleen maar eigenbelang.



De lijfspreuk van Generation X ?

collectief belang is ook mijn belang.

*afgezaagt mode*
Zoals u niet wilt dat u geschied.... doe dat ook een ander niet
*/afgezaagt mode*

Dat is zo'n beetje de meest clichématige interpretatie van het "collectieve belang"
wat dus uiteindelijk ook je eigen belang omvat.


why would you listen to me?


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 09-10-2002 16:37 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Dusch, antimetal, is het collectief belang toch eenvoudigweg te reduceren naar eigenbelang?

(ik haal ook altijd dat gruwelijk cliché naar boven om mijn standpunt duidelijk te maken)

Maar goed, we bedoelen dan ongeveer hetzelfde, geloof ik..


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 09-10-2002 16:47 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

quote:
Op 9 oktober 2002 16:30 schreef Snaack het volgende:
Correctie, de mens is GEEN kuddedier.
Oftewel uitstekend in staat om individueel in leven te blijven. Dat de mens een kuddedier zou zijn en dat we elkaar nodig hebben is hippiecrap



En toch zeg ik dat je het in de jungle nog geen half uur uithoud.....

En in je eentje is elke intellectuele uitdaging snel geblust... (daarom posten we toch hier...) dan wordt het gewoon een kwestie van overleven in plaats van leven.

quote:

Zo werkt het wel ja.. Ik zie niet hoe je bepaalde filosofische inzichten/ meditatieve hoogtepunten ed met een ander kan delen.

Dit zijn ervaringen/ inzichten en kunnen meestal niet oraal overgebracht worden.

Plus dat het vele malen nuttiger is een ander zelf tot een vergelijkbaar niveau te laten komen, iemand inspireren dus..



Dat begrijp ik geloof ik niet helemaal...
Inspireren is toch ook kennis overdragen, of niet?
Deze Thread is daar mede het bewijs van lijkt mij...

quote:

Ja, ik hoef van niemand automatisch respect te krijgen.. Mensen moeten het bij mij verdienen, en ik het bij hen. Zo simpel is het.


Respect!

Toch vindt ik het andersom makkelijker werken... Ik ben niet zo wantrouwend...


why would you listen to me?


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 09-10-2002 16:58 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2002 16:47 schreef antimetal het volgende:
En in je eentje is elke intellectuele uitdaging snel geblust... (daarom posten we toch hier...) dan wordt het gewoon een kwestie van overleven in plaats van leven.



Hmm.. Ik weet het niet zeker.. Dus kluizenaars zouden na verloop van tijd jgeen intellectuele uitdagingen meer kennen?

Is het omgekeerde niet waar? Dat juist doordat je geen externe impulsen meer krijgt het een grotere uitdaging is jezelf intellectueel bezig te houden..

Lijkt mij wel, waarom zoeken mensen anders, bij het oplossen van echt complexe problemen, de eenzaamheid juist op!

Anderen kunnen soms een waardevolle toevoeging leveren, maar kunnen je blik juist ook bevlekken.

quote:

Dat begrijp ik geloof ik niet helemaal...
Inspireren is toch ook kennis overdragen, of niet?
Deze Thread is daar mede het bewijs van lijkt mij...


Nee, inspireren is mensen uitdagen/ de drive geven ZELF op zoek te gaan naar kennis.

quote:

Respect!

Toch vindt ik het andersom makkelijker werken... Ik ben niet zo wantrouwend...


Hahaha

Is de weg van de minste weerstand altijd de beste dan antimetal


antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 09-10-2002 17:02 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

quote:
Op 9 oktober 2002 16:37 schreef mislyd het volgende:
Dusch, antimetal, is het collectief belang toch eenvoudigweg te reduceren naar eigenbelang?

(ik haal ook altijd dat gruwelijk cliché naar boven om mijn standpunt duidelijk te maken)

Maar goed, we bedoelen dan ongeveer hetzelfde, geloof ik..


In de zuiverste vorm is eigenbelang inderdaad gelijk aan collectief belang, maar veel mensen handelen niet vanuit hun eigenbelang.

Het zou in de praktijk betekenen dat het niet uit mag maken of jij degene bent die de beslissing neemt, of degene bent die de contequenties van de beslissing ondergaat.
Het zou in beide gevallen moeten zijn wat je wilt.


why would you listen to me?


antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 09-10-2002 17:17 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

quote:
Op 9 oktober 2002 16:58 schreef Snaack het volgende:
Hmm.. Ik weet het niet zeker.. Dus kluizenaars zouden na verloop van tijd geen intellectuele uitdagingen meer kennen?
Is het omgekeerde niet waar? Dat juist doordat je geen externe impulsen meer krijgt het een grotere uitdaging is jezelf intellectueel bezig te houden..
Lijkt mij wel, waarom zoeken mensen anders, bij het oplossen van echt complexe problemen, de eenzaamheid juist op!
Anderen kunnen soms een waardevolle toevoeging leveren, maar kunnen je blik juist ook bevlekken.



Good point,...... er zijn altijd uitzonderingen, maar ik ken daarintegen ook geen enkel geval waarin een kluizenaar z'n kennis niet nagelaten heeft aan "de wereld"
(die vindt je dus ook nooit natuurlijk... )
Het is zeker zo dat "buiten de maatschappij treden" je vrijer laat denken.
Bovendien leer je in je eentje wel heel erg snel dat je niet boven de natuur staat, maar er een onderdeel van bent...
Maar inderdaad, eenzaamheid heeft een hoop goeie eigenschappen....

quote:

Nee, inspireren is mensen uitdagen/ de drive geven ZELF op zoek te gaan naar kennis.



........welke kennis.....waar?... geschreven door wie?.....
Tuurlijk kom je zelf tot inzichten,...... en daar heb je ook zeker gelijk in, maar vaak komt dat door onvrede met de kennis die je is aangereikt of het ontbreken daarvan.
We hoeven het wiel toch niet opnieuw uit te vinden?

quote:

Hahaha

Is de weg van de minste weerstand altijd de beste dan antimetal


Je kwetsbaar opstellen vereist heel veel kracht....


why would you listen to me?


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 09-10-2002 17:29 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2002 17:17 schreef antimetal het volgende:
........welke kennis.....waar?... geschreven door wie?.....
Tuurlijk kom je zelf tot inzichten,...... en daar heb je ook zeker gelijk in, maar vaak komt dat door onvrede met de kennis die je is aangereikt of het ontbreken daarvan.
We hoeven het wiel toch niet opnieuw uit te vinden?



Tuurlijk niet

Maar "onze" discussie ging over het egoïstische verlangen naar zelfverrijking, en het klakkeloos overnemen van gedachten van anderen valt NIET onder dit verlangen. Dat is eerder een cHRISTELIJKE manier van doen heh

En ik ben van mening dat geïnspireerde zelfverrijking vele malen bevredigender en nutttiger (leerzamer) is dan het klakkeloos overnemen van de levensinzichten van een ander.

We laten de "universele" kennis zoals de aardswetenschappen dan even buiten beschouwing heh, het gaat om innerlijke spirituele verrijking..


antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 09-10-2002 17:45 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

Het ego verlangt geen spirituele zelfverrijking.....
het ego verlangt materiele zelfverrijking.

De ziel verlangt spirituele zelfverrijking.
Als je het mij vraagt is het gewoon zo:

"Ziel" versus "Ego"

Ego is wat je denkt dat je bent,
ziel is wat je werkelijk bent.

Als ik "waarheid" lees of hoor voel ik dat van binnen. (anders kan ik het niet uitleggen..)
En anders ga ik vragen stellen

Anyway, pech... ik moet weg......


why would you listen to me?


§inner
HAIL THE FALLEN
Usericon van §inner
Posted 09-10-2002 17:59 by §inner Wijzig reactieProfiel van §innerQuote dit berichthttp://www8.50megs.com/moonspell

de mens is de achterlijkste diersoort op deze hele kutplaneet. ze zijn zelfs zo dom dat ze hun eigen einde maken, dan moeten ze toch wel echt DOM zijn


Thou blessed by night


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 09-10-2002 18:02 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2002 17:59 schreef §inner het volgende:
de mens is de achterlijkste diersoort op deze hele kutplaneet. ze zijn zelfs zo dom dat ze hun eigen einde maken, dan moeten ze toch wel echt DOM zijn
Contradictio in terminus. Alleen intelligente dieren kunnen zichzelf ten gronde richten.


Possessedpacman
Signum cornu
Usericon van Possessedpacman
Posted 09-10-2002 18:24 by Possessedpacman Wijzig reactieProfiel van PossessedpacmanQuote dit berichthttp://Old... www.myspace.com/repulsiveslaughter

quote:
Op 9 oktober 2002 18:02 schreef Slechtheid het volgende:
Contradictio in terminus. Alleen intelligente dieren kunnen zichzelf ten gronde richten.


Alleen intelligente dieren kunnen zichzelf van kant maken.


Repulsive Slaughter - Guesthouse of Screams gebakken en ingepakt! Check de site


Possessedpacman
Signum cornu
Usericon van Possessedpacman
Posted 09-10-2002 18:24 by Possessedpacman Wijzig reactieProfiel van PossessedpacmanQuote dit berichthttp://Old... www.myspace.com/repulsiveslaughter

quote:
Op 9 oktober 2002 18:02 schreef Slechtheid het volgende:
Contradictio in terminus. Alleen intelligente dieren kunnen zichzelf ten gronde richten.


Alleen intelligente dieren kunnen en willen zichzelf van kant maken.


Repulsive Slaughter - Guesthouse of Screams gebakken en ingepakt! Check de site


Rectum Lobotomy
Usericon van Rectum Lobotomy
Posted 09-10-2002 18:26 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

"De mensheid? op sterven na dood? of een uiterst slimme diersoort?"

Beide


Heosphoros
Usericon van Heosphoros
Posted 09-10-2002 18:32 by Heosphoros Wijzig reactieProfiel van HeosphorosQuote dit bericht

Dude kijk Madmax 2 en 3.


Geef het door, rechts gaat voor! (Politieke wijze)


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-10-2002 19:04 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Toffe discussie, jammer dat ik dit soort dingen tegenwoordig moet missen omdat ik op het werk zit te suffen maar enfin, on topic

Ehh... *brainstorm mode* dat van die 'slimme diersoort', ik ben er niet zeker van of je de 'natuurwetten' nog op de mensheid in haar huidige staat kunt toepassen. Dit komt niet zozeer door intelligentie of door het feit dat de mens in de een of andere hierarchie ergens 'boven' of 'onder' of zo zou staan, maar door het feit dat er dermate door de mens wordt ingegrepen in de natuur, dat de natuurwetten veranderen! Vergelijk het met het uit elkaar trekken van de kleur wit om te kijken 'wat het is' (rood, groen, blauw etc.) maar ja, dan ben je het wit kwijt.

Zo ook met de 'natuurwetten'. Dus argumenten als natuurlijke selectie of zo gaan niet echt op, we hebben immers insecticiden (BIJvoorbeeld).
Het feit dat het heel wel mogelijk is dat we toch weggevaagd zullen worden door (bijvoorbeeld) resistente bacteriën (ziekenhuizen zijn wat dat betreft een tijdbom ) heeft niet zozeer te maken met natuurlijke selectie als wel met onverwachte gevolgen na menselijk ingrijpen. Dankzij antibiotica komen er straks wellicht onverslaanbare bacteriestammen!

Dankzij de ratio, het feit dat we hebben geleerd hoe een stok te gebruiken om te slaan (oftewel, hoe we mbv gereedschap in de wereld kunnen ingrijpen) zijn we zo ver gekomen. Maar het is totaal niet duidelijk voor ons mensen wat dit te betekenen heeft, en ook niet wat de gevolgen zullen zijn. Niemand weet waar we hier voor zijn (als dat al het geval is), iedereen heeft echter een mening en er wordt een hoop gekwekt en gebabbeld over god, geesten, taken, reincarnatie, goed, kwaad, voorbestemming of andere meuk.

Ik geloof niet dat we op sterven na dood zijn. Ik ben een behoorlijke doemdenker (vrees binnenkort voor bommen) maar de mensheid weg? neee... de vraag is natuurlijk of dat een goede zaak is. Niet aan mij om te beantwoorden....

Damn, vaagheid troef normaal ben ik wat zekerder van m'n zaak.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 09-10-2002 19:15 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

De mens verdient het nog niet om te overleven. Laat ze eerst maar eens van doen en laten veranderen....


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-10-2002 19:21 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2002 19:15 schreef Misanthrope het volgende:
De mens verdient het nog niet om te overleven.
Volgens wie niet? Volgens jou? Wat weet jij nou???

Volgens god?

Trouwens, overleven is geen kwestie van verdienen -- dat zou impliceren dat het leven (en de wereld) eerlijk is, iets dat uiteraard niet zo is. Welkom in dit bestaan!


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 09-10-2002 19:24 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2002 19:21 schreef Dwaallicht het volgende:
Volgens wie niet? Volgens jou? Wat weet jij nou???

Volgens god?

Trouwens, overleven is geen kwestie van verdienen -- dat zou impliceren dat het leven (en de wereld) eerlijk is, iets dat uiteraard niet zo is. Welkom in dit bestaan!
Ik bedoel dus: als de mens zo doorgaat zoals nou en zichzelf als een soort god beschouwt, verdient hij niet om te overleven. We moeten onszelf niet machtiger beschouwen dan we zijn.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 09-10-2002 19:27 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2002 19:24 schreef Misanthrope het volgende:
Ik bedoel dus: als de mens zo doorgaat zoals nou en zichzelf als een soort god beschouwt, verdient hij niet om te overleven. We moeten onszelf niet machtiger beschouwen dan we zijn.
We? De mens? Ons? Niet generaliseren he.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 09-10-2002 19:28 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

en waarom moeten wij dit nieyt? wie zegt dat?


Je moeder.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 09-10-2002 19:29 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2002 19:27 schreef Slechtheid het volgende:
We? De mens? Ons? Niet generaliseren he.
Moet ik dan namen gaan noemen?


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 09-10-2002 19:35 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

De mens zit zo in elkaar dat het steeds denkt vooruitgang te boeken door middel van nieuwe ontwikkelingen als bijvoorbeeld ooit de auto. De mens denkt bij zo'n ontwikkeling enkel aan de voordelen, immers een snelle verplaatsing naar een ander punt. De nadelen komen dan pas aan het licht als iedereen zo'n ding heeft aangeschaft en dan is er al geen weg meer terug. De nadelen zijn vaak nadelig voor onze leefomgeving, de natuur. De meeste mensen zit dit toch niet helemaal lekker dus daarom doet de regering ook het één en ander aan milieu. De grens wordt echter steeds een latje hoger gelegd, zodat we steeds net iets meer mogen. Neem bijvoorbeeld de Korenwolf die eerst met man en macht beschermd wordt maar met het nieuwe kabinet de schijt kan krijgen. Want stilstand is immers achteruitgang voor de mensheid. Eigenlijk moeten we van deze opvatting af, maar dat is een utopie.

Mensheid=zelfdestructie


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen