IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Tao enzo... Vorige pagina | Volgende pagina
Pagan
De zweep erover!
Usericon van Pagan
Posted 31-07-2002 17:51 by Pagan Wijzig reactieProfiel van PaganQuote dit bericht

Waarom posten hier een aantal mensen een reply die niets maar dan ook niets bijdraagt aan de vraagstelling van de topicstarter. Prima dat je het ergens niet me eens bent, maar beargumenteer dat dan ook, in plaats van op een voor metalfans helaas rolbevestigende manier puberale reacties zonder verdere meerwaarde te posten.

P. (die hier ook een aantal zinnige dingen heeft gelezen).


Wie men liefheeft kastijdt men!


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 31-07-2002 18:07 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2002 17:51 schreef Pagan het volgende:
Waarom posten hier een aantal mensen een reply die niets maar dan ook niets bijdraagt aan de vraagstelling van de topicstarter. Prima dat je het ergens niet me eens bent, maar beargumenteer dat dan ook, in plaats van op een voor metalfans helaas rolbevestigende manier puberale reacties zonder verdere meerwaarde te posten.

P. (die hier ook een aantal zinnige dingen heeft gelezen).
Net alsof jij altijd zinnige reacties post.
Je zit heel vaak mensen af te kraken.
Mensen zoals jouw moeten ze bannen.
En nu weer on-topic.


DakGoot
Usericon van DakGoot
Posted 31-07-2002 19:44 by DakGoot Wijzig reactieProfiel van DakGootQuote dit bericht

quote:
Op 30 juli 2002 23:39 schreef G. het volgende:
ha dakgoot (wat een naam )

dingen als Tao, Yoga en Boeddhisme zijn gewoon niet even simpel uit teleggen, het zijn meer een soort ervarings wetenschappen
Daar komt nog eens bij dat de meeste mensen op dit forum er niet in zijn geintresseerd en er ook niets over willen weten.
Maar las ik ook neit ergens dat je ook uit Amsterdam komt?.....Ik ook.... ben je daar ergens met deze dingen bezig?


Omdat het ervarings wetenschappen zijn, kan je de dingen die je zelf bruikbaar lijken gebruiken en de rest laat je fijn zitten... tis geen gristenDOM waar je een onberispelijk leven moet lijden om in den hemel te komen...
ik zag de afdeling: spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek. dus dacht ik laat ik eens vragen of er meer mensen verder denken dan hun neus lang is.
niet echt mee bezig. maark vind het wel interesant...


Theres no such thing as live and death, live is just a dream... heres tom with the weather...


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 31-07-2002 20:52 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2002 18:07 schreef wladimir het volgende:
Net alsof jij altijd zinnige reacties post.
Je zit heel vaak mensen af te kraken.
Mensen zoals jouw moeten ze bannen.
En nu weer on-topic.

hier wordt niemand gebanned (je voelt je schijnbaar erg aangesproken)


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


Pagan
De zweep erover!
Usericon van Pagan
Posted 01-08-2002 9:24 by Pagan Wijzig reactieProfiel van PaganQuote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2002 18:07 schreef wladimir het volgende:
Net alsof jij altijd zinnige reacties post.
Je zit heel vaak mensen af te kraken.
Mensen zoals jouw moeten ze bannen.
En nu weer on-topic.


Geef mij eens een voorbeeld waar ik mensen afkraak, zonder dit te motiveren, of zinloze reacties post. Ben benieuwd!

P.


Wie men liefheeft kastijdt men!


Hippy Killer
Smell my breath and count my teeth....
Usericon van Hippy Killer
Posted 01-08-2002 23:50 by Hippy Killer Wijzig reactieProfiel van Hippy KillerQuote dit bericht

is een flame topic nix? waar mensen elkaar uitgebrijd verot kunnen schelden...


He man nice shot!


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 01-08-2002 23:54 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

Flamen kan en mag maar vanaf 50 posts, en dan hier:

http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=1209&page=1

ON TOPIC.


Argentumfeles
Usericon van Argentumfeles
Posted 21-08-2002 21:07 by Argentumfeles Wijzig reactieProfiel van ArgentumfelesQuote dit bericht

quote:
Op 28 juli 2002 15:11 schreef DakGoot het volgende:
nog mensen hier die iets in tao doen?
persoonlijk vink het een zeer fijne filosofie: heb lol zolang het nog duurt...
zelfs in het oude egypte werd er al een vorm van tao toegepast... en wie uit verveling discovery channel kijkt, weet dat de oude egyptenaren een *bijna* perfecte maatschappij hadden.




Ahem...even uit nieuwsgierigheid. Heeft dit er iets mee te maken?

Tao baart een.
Een baart twee.
Twee baart drie.
Drie baart de tienduizend dingen.
De tienduizend dingen dragen het duister beginsel buiten en het lichtbeginsel binnen...
- Tao Teh King


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 08-07-2003 14:50 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

Zo ff een oude topic ophalen.

Ik wou er zelf eentje over Tao beginnen maar ja er was er al een.

Iemand hier the Tao Te Ching/Tao Teh King gelezen?

Voor wie het nog niet gedaan hebben, hier is een hele goede versie door Stan Rosenthal:
http://www.clas.ufl.edu/users/gthursby/taoism/ttcstan3.htm

De intro kan je overslaan in principe. Het gebruikelijke verhaal over hoe moeilijk het vertalen van oud-Chinees is. Als je hier over twijfelt, of wil zien hoe metaforisch oud-Chinees wel niet is, kan je Rosenthal's vertaling vergelijken met die van Aleister Crowley(!) van een eeuw eerder:
http://www.hermetic.com/crowley/libers/lib157.html

Het mooie van de Tao Te Ching is dat je hem op verschillende tijdstippen kan lezen en er telkens iets anders uit kan halen. Sommige wijsheden er in zijn ontzettend inzichtvol, maar als je ze een jaar later nog een keer leest, zie je opeens een heel andere manier om ze toe te passen. Zo zijn compleet verschillende vertalingen (vergelijk #33 bv)

Het Taoisme zelf is een bizarre mengelmoes; soms herken ik nihilisme er in, soms relativisme en soms heel nadrukkelijk objectivisme, zonder zichzelf tegen te spreken.

Het heeft zeker m'n leven veranderd, en hoewel ik moeite heb met alles toe te passen, is leven een stuk prettiger geworden voor mij.

En nee het is geen religie.


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 08-07-2003 17:37 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Nee het is geenr religie, het is spiritualiteit. Ik doe iets soortgelijks (combinatie van Chi Gong, Shintoisme, Boeddhisme en meer), ook een soortgelijke opvattingen over harmonie en evenwicht. Het werkte wel om wat rustiger in mn hoofd te worden.


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 08-07-2003 19:44 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

*wendt zich tot stemmen*

Shut up! We're now gonna sing in harmony..




Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 10-07-2003 16:59 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

*AAAAAARRRRGH!!! THe voices! The voices! They're back again! Leave me alooooooone! nonononoAAAAAAAARRRR-gwúk"shloepshloep"*

hehehe


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 10-07-2003 17:07 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 28 juli 2002 15:11 schreef DakGoot het volgende:
en wie uit verveling discovery channel kijkt, weet dat de oude egyptenaren een *bijna* perfecte maatschappij hadden.



iets zegt me dat ik dit topic dus niet serieus heof te nemen


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 10-07-2003 17:32 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 28 juli 2002 16:25 schreef DakGoot het volgende:
van: http://www.innerned.com/tao.html gejat euh geleent:

Wat is Taoïsme?

Volgens het Taoïsme is alles in een perfecte harmonie, een harmonie die niet statisch is, maar in voortdurende verandering, een voortdurende wisselend evenwicht. Het erkent, dat alles zijn tegendeel heeft. Dat niets kan bestaan zonder dat tegendeel en dat er voor alles zijn tijd is.

Nou zeg, je moet ook werkelijk een brilliante geest zijn wil je zoiets uit denken.
"het erkend, dat alles zijn tegendeel heeft" nee maar, surprise me!

quote:
Je zou kunnen zeggen, dat Tao de juiste weg is, de juiste manier van leven. Leven in overeenstemming met de werkzame kracht die het leven, het heelal, in stand houdt.[\quote]
Dit is echt een geval van 'als het beestje maar een naam heeft'
Je neemt een voorbeeld van logica gooit er een zooitje onzin bij en Violá we hebben weer wat nieuws. Bah.

[quote]Die kracht heet ook Tao.

Tuurlijk, we moeten het wel zo algemeen mogelijk houden natuurlijk!
quote:
Tao is dus de weg, de waarheid, het leven.

In zijn meest fundamentele vorm is Taoisme een manier van leven en werken die accepteert wat er gebeurt, het waardeert en ervan leert

En dit noem je dan ook nog fundamenteel?


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 10-07-2003 20:37 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

het enigste dat ik weet is dat tao staat voor het rechte pad op zijn Chinees, weet dat vanuit de talloze doorlopers die ik al opgelost heb van denksport. Meer wezet ik er niet van.


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 12-07-2003 14:38 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 10 juli 2003 17:32 schreef No Nonsense het volgende:
Nou zeg, je moet ook werkelijk een brilliante geest zijn wil je zoiets uit denken.
"het erkend, dat alles zijn tegendeel heeft" nee maar, surprise me!
<>
Dit is echt een geval van 'als het beestje maar een naam heeft'
Je neemt een voorbeeld van logica gooit er een zooitje onzin bij en Violá we hebben weer wat nieuws. Bah.
<>
Tuurlijk, we moeten het wel zo algemeen mogelijk houden natuurlijk!
<>
En dit noem je dan ook nog fundamenteel?


Zelf vind ik die uitleg ook erg slecht hoor. Het is wel zo dat taoisme een paar ongelofelijk simpele wijsheden bevat, waarbij je zou zeggen 'Duh!' maar waar je wel net ff aan moet denken.

Soms worden er 'fundamentele' problemen aangewezen, en worden 'simpele' oplossingen er voor aangedragen.

FF een voorbeeld uit de Tao Teh Ching:

37. THE EXERCISE OF LEADERSHIP

The way of nature is not contrived,
yet nothing which is required
is left undone.

Observing nature, the wise leader knows this,
and replaces desire with dispassion,
thus saving that energy, otherwise spent,
which has not been wasted away.

The wise leader knows
his actions must be
without the use of forced energy.

He knows that more
is still required,
for he also knows
that he must act
without deliberate intent,
of having no intention.

To act without contrived intent
is to act without contriving,
and is the way of nature,
and so is the way of the Tao.

-------------------------

Als je er over nadenkt is het allemaal common sense
Af en toe heeft het wat weg van natuurwets denken, maar dan zonder al die domme Christen-conclusies zoals homosexualiteit=slecht. Het is een beetje inspringen op de menselijke natuur, op hoe de wereld in elkaar zit, en afstand nemen van artifacten in het menselijk handelen. Met een vleugje nihilisme for good measure


Evelynne
Usericon van Evelynne
Posted 03-08-2003 18:58 by Evelynne Wijzig reactieProfiel van EvelynneQuote dit bericht

Ik houd mij bezig met taoisme, ik vind bep. stromingen erg boeiend, heb ook de Tao te ching gelezen van Lao Tzu, erg boeiend, maar op veel punten ook heel vaag...ps, je moet wel een goede vertaling zoeken want er zijn veel wanvertalingen!!
Vooral innerlijke alchemie spreekt mij aan, de kunst van lange levensduur. Maar ohoh, wat waren die chinezen absurd bezig tijdens de Ming dynastie...
Hey, leuk topic trouwens, maar ik denk niet dat veel mensen hierover iets interessants te melden hebben.


You can't go beyond the limit without falling down


Evelynne
Usericon van Evelynne
Posted 03-08-2003 19:01 by Evelynne Wijzig reactieProfiel van EvelynneQuote dit bericht

Tao komt oorspronkelijk uit het oude China, voor de leken onder ons, maar het komt in vrijwel iedere cultuur voor. De chinezen waren de eersten die er een duidelijke naam aan gaven en filosofische boeken erover schreven, wat ik hiervoor gemeld heb: Tao te ching bv.


You can't go beyond the limit without falling down


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 20-10-2003 14:42 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

quote:
Op 28 juli 2002 16:58 schreef Slechtheid het volgende:
Perfekte harmonie = vrede op aarde.
Dat is er nu niet, en dat zal er ook nooit zijn.
Taoisme = nastreven van onmogelijke dromen = tijdverspilling.


Bullshit..... het is een vorm van een leerproces... door je meer te richten op de acties die je doet en de verantwoordelijkheden te nemen voor je daden zal je leren en daar een beter mens van worden. Het gaat meer over zelfinzicht (jahaha zelfs een Satanist wilt dat; alleen is hij een egoist!!!). Het Zen boeddhisme is erg door het Tao beinvloed

en harmonie is niet vrede op aarde, maar een staat van rust... maar soms zal er chaos zijn (verandering) dat hoeft niet alleen door oorlog.. wat ik verafschuw.. maar ook door cultureel-economische veranderingen... vanuit chaos zal een nieuwe orde ontstaan (chaostheorie)

vind het vreemd dat mensen zonder inzicht toch de meest absurde dingen kunnen roepen en anders bestaat er wel prozac.....


euh..ja...headbang!!!!!


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 20-10-2003 14:45 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

quote:
Op 12 juli 2003 14:38 schreef Egregius het volgende:
Zelf vind ik die uitleg ook erg slecht hoor. Het is wel zo dat taoisme een paar ongelofelijk simpele wijsheden bevat, waarbij je zou zeggen 'Duh!' maar waar je wel net ff aan moet denken.

Soms worden er 'fundamentele' problemen aangewezen, en worden 'simpele' oplossingen er voor aangedragen.




FF een voorbeeld uit de Tao Teh Ching:

37. THE EXERCISE OF LEADERSHIP

The way of nature is not contrived,
yet nothing which is required
is left undone.

Observing nature, the wise leader knows this,
and replaces desire with dispassion,
thus saving that energy, otherwise spent,
which has not been wasted away.

The wise leader knows
his actions must be
without the use of forced energy.

He knows that more
is still required,
for he also knows
that he must act
without deliberate intent,
of having no intention.

To act without contrived intent
is to act without contriving,
and is the way of nature,
and so is the way of the Tao.

-------------------------

Als je er over nadenkt is het allemaal common sense
Af en toe heeft het wat weg van natuurwets denken, maar dan zonder al die domme Christen-conclusies zoals homosexualiteit=slecht. Het is een beetje inspringen op de menselijke natuur, op hoe de wereld in elkaar zit, en afstand nemen van artifacten in het menselijk handelen. Met een vleugje nihilisme for good measure


Juist; de menselijke natuur is logisch.. maar door onze culturele achtergrond (onderwijs, omgeving, religie) en materialisme is onze inzicht troebel....


euh..ja...headbang!!!!!


far
ik ben wat ik zie, maar als ik mijn ogen dan sluit
Usericon van far
Posted 20-10-2003 14:48 by far Wijzig reactieProfiel van farQuote dit berichthttp://www.fschoutens.nl

quote:
Op 3 augustus 2003 19:01 schreef Evelynne het volgende:
Tao komt oorspronkelijk uit het oude China, voor de leken onder ons, maar het komt in vrijwel iedere cultuur voor. De chinezen waren de eersten die er een duidelijke naam aan gaven en filosofische boeken erover schreven, wat ik hiervoor gemeld heb: Tao te ching bv.


En Zen is daardoor beinvloed, ik hou mij meer met Zen bezig.. in Japan heet het Do.. ofwel levensweg

[Dit bericht is gewijzigd door far op 20-10-2003 14:54]


euh..ja...headbang!!!!!


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-03-2004 0:02 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

http://www.euronet.nl/~advaya/tttjing.htm

Hier nog een link met een Nederlandse vertaling van de Tao Te Tching.

Ik vind het heel mooi en leerzaam altijd, die oosterse leer, maar ik zie zovaak bij mensen die zich ermee bezig houden dat ze verzanden in een soort 'je mag er zijn en we houden van elkaar' naiviteit en kleverigheid. Getuige al die new-age-zweefteverijen. (->Afgeleid van het woord 'zweefteef' ) Volgens mij is dit juist niet de bedoeling. Een goed voorbeeld is een geoefende yogi waar ik over hoorde en een boek over heb: Hij is keihard in zijn oefeningen en luiheid ed. hoef je niet mee aan te komen. Wat dat betreft dus niet dat overdreven medelijdende gedoe wat je bij die christenen zo ziet; juist realisme. Tegelijkertijd is hij juist erg 'zacht' en zul je bij hem nooit een blessure oplopen omdat je iets forceert ofzo. Natuurlijk heeft dat alles te maken met vakkennis, maar ook met het juist omgaan daarvan. Dat is nou wat volgens mij met de Tao bedoeld wordt; het klinkt tegenstrijdig, maar in de praktijk en met de juiste inzicht en aandacht werkt het. Het lastige van dit soort dingen vind ik dat het nooit echt uit te leggen is.
Het is volgens mij een soort uitleg van hoe het leven werkt, zonder dat er een bepaald idee 'vaststaat'; het is voor iedereen natuurlijk anders. Het zijn alleen principes, zoals 'handelen door niet-handelen', etc.

Voorbeeldje:

Van de beste heerser weet je enkel dat hij bestaat;
de op een na de beste wordt geliefd en geëerd;
de volgende wordt gevreesd;
de daaropvolgende wordt veracht.
Het is wanneer je geen vertrouwen in anderen hebt,
dat de anderen geen vertrouwen hebben.
De beste heerser is heel zuinig met zijn woorden;
hij vervult zijn taak, voltooit zijn werk,
en het volk zegt dat het vanzelf gebeurde.


~ By the fallen one I shall arise ~


Phlegyas
J'ai plus de souvenirs que si j'avais mille ans
Usericon van Phlegyas
Posted 18-03-2004 2:56 by Phlegyas Wijzig reactieProfiel van PhlegyasQuote dit bericht

Bij Tao vervallen veel mensen volgens mij vaak in het declameren van bepaalden wijsheden. Mooie wijsheden, het zijn in mijn beleving van Taoïsme (let wel mijn beleving) vooral mooie voorbeelden. Tao is als meegaan met de stroom, zonder te zwemmen. Iets dat voor de hand liggend lijkt, maar voor de meeste mensen een waardeloze manier van met dingen omgaan is. Ik weet niet echt of ik het met die filosofie eens ben, ik leef er tegen wil en dank wel naar. Een simpele oefening om te zijn als Phlegyas (wat jullie natuurlijk liever voorkomen) kijk eens of je midden op de dag zomaar uit je zelf uit pure berusting zonder dat je dat wilt, probeert of dat je uitgeput bent van een nacht zuipen, in slaap te vallen. Lijkt makkelijk, is het niet, je mag het immers niet echt proberen, dan zou het hele effect teniet gedaan worden.

Het lijkt trouwens oppervlakkig wel wat op hippiecrap, het is echter wezenlijk anders. Hippie's willen en vinden, waar een Taoïst in mijn beleving zou berusten.

[Dit bericht is gewijzigd door Phlegyas op 18-03-2004 3:05]


Wirf ihn höher, ferner, weiter, Stürm empor die Himmelsleiter. Häng ihn-an den sternen auf! (Nietzsche)


campske666
Usericon van campske666
Posted 18-03-2004 10:10 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

IMO is Taoisme één van de enige religies (niet dat het echt een religie is) die je kan "volgen" zonder als een complete spast door het leven te gaan (in tegenstelling tot de religies van het boek).
Heb er ook vanalles over gelezen, en is best wel interessant. Vooral hun "god" gedachte. Verder lijkt het me niet echt praktisch om taoist te zijn, als je ook nog een beetje een "normaal" leven wil hebben als metalhead en 21ste eeuwse westerling.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 18-03-2004 10:12 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Is het niet een Leer ipv Religie?


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen