IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Tao enzo... Vorige pagina
campske666
Usericon van campske666
Posted 18-03-2004 10:14 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 18 maart 2004 10:12 schreef ghoulliette het volgende:
Is het niet een Leer ipv Religie?


Ja, kan goed zijn. Maar dan kom je met het probleem, van wat "religie" nu wel of niet inhoud, en dergelijke dingen. Je kan het ook een levensstijl of levensfilosofie noemen denk ik. Ligt er allemaal aan hoe je die concepten definieert. Ik weet niet of daar officiele definities van bestaan die dergelijke dingen in hun vakjes stoppen.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 18-03-2004 10:18 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Een Religie is het leven volgens een handvest dat een hogere macht ("God") impliceert. (Jij bent dus per definitie minder dan die hoge macht en moet doen wat volgens die macht het juiste zou zijn om bij die macht in de gratie te komen).

Een leer heeft meer met persoonlijke/ innerlijke ontwikkeling te maken.Je bent ook niet perse minder dan iemand, dat bepaal je zelf door je in meer of mindere mate te ontwikkelen in de leer.

zo zie ik het tenminste.


campske666
Usericon van campske666
Posted 18-03-2004 10:21 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

Mja, ik betwijfel of dat de officiele definities zijn hoor.
MAar, als je het zo opvat, dan is het taoisme, net als het Boeddhisme geen religie.
Maar het Hinduisme past dan in geen van beide.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 18-03-2004 10:23 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

het is geen officiele definitie, zoals ik al schreef zie ik het zo.
Ik weet te weinige van het Hindoeisme af om daar iets over te kunnen zeggen, maar je hebt natuurlijk altijd tussenvormen/ combinaties. Dat is met alles zo.


campske666
Usericon van campske666
Posted 18-03-2004 10:25 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

Maakt ook allemaal niet uit, in de praktijk ben je er allemaal niks mee


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-03-2004 13:08 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

Een religie kenmerkt zich volgens mij door dogma's, rituelen en feestdagen. Hoeft niet per se ter ere van God te zijn, het kan ook ter ere van mijn oma zijn.

Het Boeddhisme is naar mijn idee wel een religie, dat wil zeggen niet alleen een religie want ook een leer. Ik heb in een boeddhistische samenleving gewoond en daar was het voor het 'gewone' volk wel degelijk een religie: eens in de zoveel tijd een klooster bezoeken, gebedsvlaggen ophangen, elke ochtend rituelen doen ter ere van de Boeddha, guru Rimpoche, etc. en niet te vergeten zo nu en dan een of meerdere monniken op bezoek om de kwade geesten te verjagen, want bijgelovig zijn ze daar (Bhutan/Tibet/Nepal) ook nog eens. Dit alles zonder hun eigen overtuigingen in twijfel te trekken, dus ook geen noodzaak om de redenen achter al die rituelen te kennen. Boeddha zelf heeft echter altijd benadrukt dat het geen zin heeft om te volgen, maar dat je juist zoveel mogelijk in twijfel dient te trekken. Dat gebeurt daar wel steeds een beetje meer, ook door opkomende westerse invloeden, maar toch zijn het vooral de monniken en lama's die het fijne te weten komen van hun eigen leer.
Het taoisme is volgens mij wel echt een leer omdat die niet zo dat religieuze hebben, maar dat weet ik niet helemaal zeker.


~ By the fallen one I shall arise ~


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-03-2004 13:09 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 18 maart 2004 10:23 schreef ghoulliette het volgende:
het is geen officiele definitie, zoals ik al schreef zie ik het zo.
Ik weet te weinige van het Hindoeisme af om daar iets over te kunnen zeggen, maar je hebt natuurlijk altijd tussenvormen/ combinaties. Dat is met alles zo.


Het hindoeisme is zeker wel een religie, die barsten van de rituelen.


~ By the fallen one I shall arise ~


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-03-2004 13:11 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 18 maart 2004 10:12 schreef ghoulliette het volgende:
Is het niet een Leer ipv Religie?


Ik denk dat het oorspronkelijk bedoeld is als leer maar dat het later door boeddhisten zelf tot religie is verworden.


~ By the fallen one I shall arise ~


campske666
Usericon van campske666
Posted 18-03-2004 13:14 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 18 maart 2004 13:08 schreef Ishtar het volgende:
Een religie kenmerkt zich volgens mij door dogma's, rituelen en feestdagen. Hoeft niet per se ter ere van God te zijn, het kan ook ter ere van mijn oma zijn.

Het Boeddhisme is naar mijn idee wel een religie, dat wil zeggen niet alleen een religie want ook een leer. Ik heb in een boeddhistische samenleving gewoond en daar was het voor het 'gewone' volk wel degelijk een religie: eens in de zoveel tijd een klooster bezoeken, gebedsvlaggen ophangen, elke ochtend rituelen doen ter ere van de Boeddha, guru Rimpoche, etc. en niet te vergeten zo nu en dan een of meerdere monniken op bezoek om de kwade geesten te verjagen, want bijgelovig zijn ze daar (Bhutan/Tibet/Nepal) ook nog eens. Dit alles zonder hun eigen overtuigingen in twijfel te trekken, dus ook geen noodzaak om de redenen achter al die rituelen te kennen. Boeddha zelf heeft echter altijd benadrukt dat het geen zin heeft om te volgen, maar dat je juist zoveel mogelijk in twijfel dient te trekken. Dat gebeurt daar wel steeds een beetje meer, ook door opkomende westerse invloeden, maar toch zijn het vooral de monniken en lama's die het fijne te weten komen van hun eigen leer.
Het taoisme is volgens mij wel echt een leer omdat die niet zo dat religieuze hebben, maar dat weet ik niet helemaal zeker.


Interressant, ik dacht altijd dat boedhisten slimmer waren dan dat. Weer een ilusie minder ;-)


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-03-2004 13:17 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 18 maart 2004 2:56 schreef Phlegyas het volgende:
Bij Tao vervallen veel mensen volgens mij vaak in het declameren van bepaalden wijsheden. Mooie wijsheden, het zijn in mijn beleving van Taoïsme (let wel mijn beleving) vooral mooie voorbeelden. Tao is als meegaan met de stroom, zonder te zwemmen. Iets dat voor de hand liggend lijkt, maar voor de meeste mensen een waardeloze manier van met dingen omgaan is. Ik weet niet echt of ik het met die filosofie eens ben, ik leef er tegen wil en dank wel naar. Een simpele oefening om te zijn als Phlegyas (wat jullie natuurlijk liever voorkomen) kijk eens of je midden op de dag zomaar uit je zelf uit pure berusting zonder dat je dat wilt, probeert of dat je uitgeput bent van een nacht zuipen, in slaap te vallen. Lijkt makkelijk, is het niet, je mag het immers niet echt proberen, dan zou het hele effect teniet gedaan worden.

Het lijkt trouwens oppervlakkig wel wat op hippiecrap, het is echter wezenlijk anders. Hippie's willen en vinden, waar een Taoïst in mijn beleving zou berusten.


Het lastige is dan om het niet alleen toe te passen in die situatie van het onnadenkend in slaap vallen, maar in alle andere situaties ook. Iedereen heeft zoveel nutteloze overtuigingen en gedachtes, en die los te kunnen laten zodat je geest weer de 'ruimte' heeft is volgens mij het hele idee ervan.


~ By the fallen one I shall arise ~


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 18-03-2004 13:18 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 18 maart 2004 13:14 schreef campske666 het volgende:
Interressant, ik dacht altijd dat boedhisten slimmer waren dan dat. Weer een ilusie minder ;-)


Inderdaad dacht ik dus ook vroeger, maar het is overal hetzelfde.


~ By the fallen one I shall arise ~


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 20-03-2004 6:07 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 18 maart 2004 13:09 schreef Ishtar het volgende:
Het hindoeisme


de eigenlijke naam is Sanatan Dharm .( later is deze religie ,die eigenlijk een vorm van spiritualiteit was en behoort te zijn , hervormd tot een andere religie en werd deze term als orthodox gezien ,sommige mensen zien ook het boedhisme als een hervorming, en de religie/levenswijze van de sikhs kan je misschien ook zien als een hervorming (zij het,volgens mij , dichter bij Yoga ))

als we gaan kijken naar spiritualiteit (oa in India )
dan zien we meer de essentie van de diversiteit in religies in het oosten , denk ik .
bv verschillende vormen van Yoga, die mogelijk gecombineerd kunnen worden .

Boedhisme benadrukt het meditatie,Dhyana aspect van de Yoga ,voor mij .
of je het je het ziet als een religie of een soort vorm van spiritualiteit , hangt ervan af hoe je ermee omgaat ,denk ik .

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 20-03-2004 8:38]



Schaep
Usericon van Schaep
Posted 25-02-2011 2:30 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Heeft iemand hier de geschriften van Zhuang Zi gelezen?

Ik ben van plan om ze aan te schaffen, maar benieuwd naar mensen die hier meer over weten.


Lalena
Usericon van Lalena
Posted 25-02-2011 9:26 by Lalena Wijzig reactieProfiel van LalenaQuote dit bericht

Ik heb de Zhuangzi gelezen, ik had hem ook ergens als ebook, maar kan hem niet meer vinden. In ieder geval wel een aanrader, hij leest wel makkelijk weg, net als de Tao te Ching zijn het eigenlijk allemaal losse fragmenten. Soms wel erg vaag omdat het vertaald is.


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 25-02-2011 10:08 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050

quote:
Op 25 februari 2011 2:30 schreef Schaep het volgende:
Heeft iemand hier de geschriften van Zhuang Zi gelezen?

Ik ben van plan om ze aan te schaffen, maar benieuwd naar mensen die hier meer over weten.


gewoon the art of war lezen papi.


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 25-02-2011 13:27 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

De meeste vertalingen van de meest bekende Daoistische geschriften missen nogal wat, omdat a) er fouten in zitten, b) sommige dingen niet te vertalen zijn (woordgrapjes die in alleen t Chinees bestaan, karakters waarvan men de betekenis niet meer weet etc). Zo is er om de allereerste zin uit de Dao De Jing eigenlijk al heel veel discussie wat er nou precies bedoelt wordt.

Verder is wellicht ook interessant om op te merken dat de Geest van God in het Chinees ook met hetzelfde karakter 'dao4' vertaald wordt.


When your people matter, menstrual health matters


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 25-02-2011 15:28 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 25 februari 2011 9:26 schreef Lalena het volgende:
Ik heb de Zhuangzi gelezen, ik had hem ook ergens als ebook, maar kan hem niet meer vinden. In ieder geval wel een aanrader, hij leest wel makkelijk weg, net als de Tao te Ching zijn het eigenlijk allemaal losse fragmenten. Soms wel erg vaag omdat het vertaald is.


Klinkt goed!

De nieuwe vertaling van de Zhuangzi schijnt wel goed te zijn. Tenminste, dat mag ik hopen, die knaap heeft er kennelijk twaalf jaar aan gewerkt.

quote:
Op 25 februari 2011 10:08 schreef Black Jew het volgende:
gewoon the art of war lezen papi.


Gast, dit gaat meer over chill zijn en zo.

quote:
Op 25 februari 2011 13:27 schreef Fusion het volgende:
De meeste vertalingen van de meest bekende Daoistische geschriften missen nogal wat, omdat a) er fouten in zitten, b) sommige dingen niet te vertalen zijn (woordgrapjes die in alleen t Chinees bestaan, karakters waarvan men de betekenis niet meer weet etc). Zo is er om de allereerste zin uit de Dao De Jing eigenlijk al heel veel discussie wat er nou precies bedoelt wordt.

Verder is wellicht ook interessant om op te merken dat de Geest van God in het Chinees ook met hetzelfde karakter 'dao4' vertaald wordt.


Daar las ik al het één en ander over ja, dankjewel!


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 25-02-2011 16:40 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Er is ook eea voor te zeggen om de woorden Logos (een bekend begrip in de Christelijke theologie) en Dao gelijk te stellen, zowel woordtechnisch als semantisch. Vandaar het gebruik ook van Dao in de Mandarijn vertaling van de Bijbel. Het betekent zoiets als "de orde der dingen niet verstoord door (dat gedeelte van) de menselijke vrije wil (dat in tegenstelling is met God's wil)". Klinkt ook wel errug Daoistisch he?


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 25-02-2011 16:57 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Ter info over de hoeveelheid betekenissen die het bewuste karakter Dao(4) alleen al kan hebben:

[1]path; way; road; street
[2]method; theory; doctrine; skill; art; craft
[3]Tao
[4]place
[5]say; speak
[6](administrative district in old China)
[7]govern; lead
[8]think; suppose
[9](surname)



When your people matter, menstrual health matters


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 25-02-2011 22:07 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Gaat wel ver inderdaad!

Ben benieuwd, ik voel me wel een beetje een Taoïst of zo.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 25-02-2011 22:15 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht




Tao Tao was mooooi


signature


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 25-02-2011 22:18 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

Jaaaaaa!

Ik krijg altijd tranen in mn ogen van die tune vanb de jeugdsentiment, maar bijna niemand kent het.


Subtiel kamerolifantje


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 25-02-2011 22:18 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

ik wel, dat was op ZDF voeger

's zondags om 11.30 of zo


signature


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen