IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Het weer Volgende pagina
Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 20-07-2008 13:19 by Kimmey Wijzig reactieProfiel van KimmeyQuote dit bericht

Omdat we in het onweer topic als redelijk offtopic gingen, is hier het weer topic.



Gister dus een shelfcloud gezien en volgens het forum en de chat waar ik op dat moment opzat kwam hij ook over Arnhem, Nijmegen heen.

Helaas voor veel mensen doofde de shelfcloud uit tot een soort buienlijn.

En voor de mensen die niet weten wat een shelfcloud is hebben we wikipedia:


Shelfcloud::::
Een shelf cloud (letterlijk plankwolk) is een wolk die soms voorafgaat aan zware onweersbuien. In de meteorologie worden zulke bijzondere wolkenvormen, samen met de rolwolk als een type gezien van een arcus boogwolk.

De door sommige als "angstaanjagend" beschouwde shelf cloud ontstaat wanneer koudere lucht die met de onweersbui meekomt vanaf enige hoogte, in aanraking komt met veel warmere lucht aan het aardoppervlak. De koude lucht drukt dan de warme vochtige lucht omhoog, waardoor de vochtige lucht condenseert. In de lucht kan dan een vaak wat afgeplatte wolkenrol ontstaan die er zeer onheilspellend uitziet. Aan de onderzijde zijn soms gerafelde randen waarneembaar waarin roterende en 'kolkende' delen te zien zijn.

Shelf clouds ontstaan bij snel verplaatsende en zware onweersbuien waarbij de warme lucht aan de voorkant van het torenhoge wolkcomplex sterk stijgt terwijl op meer dan 10 kilometer hoogte in de buienwolk die er achter zit, koude luchtmassa's omlaag storten. Een shelf cloud wordt vergezeld door enorme en plotselinge windstoten van soms 100 tot 150 kilometer per uur. Het is een voorkeursplaats voor windhozen, maar vaak blijft het bij een begin van hoosvorming in de lucht dat tuba genoemd wordt.

Een shelf cloud verschilt van een rolwolk omdat een rolwolk helemaal los staat van de basis van de onweersbui of van andere wolken. Rolwolken zijn relatief zeldzaam

Een zeer duidelijke shelf cloud was in Nederland te zien op 17 juli 2004. De angstaanjagende shelf cloud ging vergezeld van zware tot zeer zware windstoten. Hoek van Holland registreerde 101 km/uur en in het binnenland schoten de windmeters uit tot 80 à 95 km/uur. De passage van de buienlijn ging vergezeld van een plotseling luchtdrukverandering van enkele hPa, zichtbaar als onweersneus in het barogram.

En dit was de foto die ik gister daarvan gemaakt heb:








Het is de lichtinval ;')


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 20-07-2008 13:32 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

Ik wil die andere foto terug.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 20-07-2008 13:34 by Kimmey Wijzig reactieProfiel van KimmeyQuote dit bericht

Haha dat is een rolwolk..

Google maar eens dan zie je veel mooiere foto's


Het is de lichtinval ;')


nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 20-07-2008 13:58 by nuclearwarfare Wijzig reactieProfiel van nuclearwarfareQuote dit bericht

Het weer?

Het weer is ouderwets klote. Ik wil 30 graden en zon!


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 20-07-2008 13:59 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

30 graden en zon is pas klote!

25 met waterig zonnetje is chill


Je moeder.


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 20-07-2008 13:59 by Kimmey Wijzig reactieProfiel van KimmeyQuote dit bericht

Ik ook! dan krijgen we daarna altijd onweer


Het is de lichtinval ;')


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 20-07-2008 14:00 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

onweer is dan wel weer relaxed


Je moeder.


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 20-07-2008 14:01 by Kimmey Wijzig reactieProfiel van KimmeyQuote dit bericht

Dan moet het wel een zware bui zijn en niet enkel wat klapjes.

Onweer is zeker een mooi natuur fenomeen


Het is de lichtinval ;')


nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 20-07-2008 14:01 by nuclearwarfare Wijzig reactieProfiel van nuclearwarfareQuote dit bericht

quote:
Op 20 juli 2008 13:59 schreef karnivoor het volgende:
30 graden en zon is pas klote!

25 met waterig zonnetje is chill


Ik word serieus chagrijnig van temperaturen onder de 25 graden, vooral in combinatie met wolken en regen. Ik moet verdomme in mijn leren winterjas rondlopen om niet te creperen van de kou, en dat in juli. Ben uit pure frustratie / verveling veroorzaakt door de 'Hollandse zomer' weer 32 uur per week gaan werken, terwijl dat financieel gezien niet echt nodig is, hehe.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 20-07-2008 14:03 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 20 juli 2008 14:01 schreef nuclearwarfare het volgende:
Ik word serieus chagrijnig van temperaturen onder de 25 graden, vooral in combinatie met wolken en regen. Ik moet verdomme in mijn leren winterjas rondlopen om niet te creperen van de kou, en dat in juli. Ben uit pure frustratie / verveling veroorzaakt door de 'Hollandse zomer' weer 32 uur per week gaan werken, terwijl dat financieel gezien niet echt nodig is, hehe.


haha, ga toch lekker terug naar je vietnamese kinderhoertjes, die hebben dan wel lekker weer voor je!


Je moeder.


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 20-07-2008 14:03 by Kimmey Wijzig reactieProfiel van KimmeyQuote dit bericht

quote:
Op 20 juli 2008 14:01 schreef nuclearwarfare het volgende:
Ik word serieus chagrijnig van temperaturen onder de 25 graden, vooral in combinatie met wolken en regen. Ik moet verdomme in mijn leren winterjas rondlopen om niet te creperen van de kou, en dat in juli. Ben uit pure frustratie / verveling veroorzaakt door de 'Hollandse zomer' weer 32 uur per week gaan werken, terwijl dat financieel gezien niet echt nodig is, hehe.


ga verhuizen dan..

AJUUUS

[Dit bericht is gewijzigd door Kimmey op 20-07-2008 14:04]


Het is de lichtinval ;')


nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 20-07-2008 14:04 by nuclearwarfare Wijzig reactieProfiel van nuclearwarfareQuote dit bericht

quote:
Op 20 juli 2008 14:03 schreef karnivoor het volgende:
haha, ga toch lekker terug naar je vietnamese kinderhoertjes, die hebben dan wel lekker weer voor je!


Ik moet zeggen, na een weekje van pils drinken met m'n vrienden hier had ik wel zoiets van 'Ja, het is hier toch best klote, was ik maar een maand langer weggebleven.'


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 20-07-2008 14:06 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 20 juli 2008 14:04 schreef nuclearwarfare het volgende:
Ik moet zeggen, na een weekje van pils drinken met m'n vrienden hier had ik wel zoiets van 'Ja, het is hier toch best klote, was ik maar een maand langer weggebleven.'


hehe emigreren dan maar wat deed je daar trouwens zo lang? gewoon NL even zat en je spaargeld opgeteerd daar? of omdat het weer zo lekker was daar?

[Dit bericht is gewijzigd door karnivoor op 20-07-2008 14:07]


Je moeder.


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 20-07-2008 14:07 by Kimmey Wijzig reactieProfiel van KimmeyQuote dit bericht

Ontopic graag!!!


Het is de lichtinval ;')


nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 20-07-2008 14:08 by nuclearwarfare Wijzig reactieProfiel van nuclearwarfareQuote dit bericht

Ja, jaartje ertussenuit genomen, paar duizend euro opzij gelegd en gewoon een paar maandjes weggegaan, rondreizen. Is prima bevallen, kan het iedereen van harte aanraden.

--> lultopic hehe.

[Dit bericht is gewijzigd door nuclearwarfare op 20-07-2008 14:08]


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 20-07-2008 14:08 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 20 juli 2008 14:07 schreef Kimmey het volgende:
Ontopic graag!!!


zie edit

[Dit bericht is gewijzigd door karnivoor op 20-07-2008 14:09]


Je moeder.


R.
Usericon van R.
Posted 20-07-2008 14:10 by R. Wijzig reactieProfiel van R.Quote dit bericht

Nu maar hopen dat het over een week beter weer is, gezien ik weinig zin heb om tijdens een regenbui van 24 uur mijn tent op te zetten.

[Dit bericht is gewijzigd door R. op 20-07-2008 14:10]


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 20-07-2008 14:11 by Kimmey Wijzig reactieProfiel van KimmeyQuote dit bericht

Dan kan je je lol op haha

Er word voor vrijdag/zaterdag en zondag onweer en regen enzo voorspeld.

Haha veel plezier op stonehenge :p


Het is de lichtinval ;')


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 30-09-2008 21:20 by Kimmey Wijzig reactieProfiel van KimmeyQuote dit bericht

Subtropische storm Laura komt naar Nederland

Subtropische storm Laura, de elfde storm van het Atlantische orkaanseizoen, stevent niet op de Amerikaanse kust af maar zal hoogstwaarschijnlijk naar Europa komen.

De modellen berekenen dat Laura dit weekend bij het Verenigd Koninkrijk aan zal komen. Waarschijnlijk zal de subtropische storm dan in kracht verminderd zijn tot een flinke depressie met regen en veel wind. Ook in Nederland zullen we hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met rotweer. De kans op een echte orkaan is in het Nederlandse klimaat zeer klein. De laatste storm met orkaankracht (vanaf 117 km/u) dateert alweer vanuit 7 september 1944 en had een uurgemiddelde van 122 km/u.





Het is de lichtinval ;')


6sic6
Zotte ros!
Usericon van 6sic6
Posted 30-09-2008 21:21 by 6sic6 Wijzig reactieProfiel van 6sic6Quote dit bericht

quote:
Op 20 juli 2008 13:58 schreef nuclearwarfare het volgende:
Ik wil 30 graden en zon!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-09-2008 21:23 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Euhm, meer dan 50% van die baan loopt NIET over Nederland ...

Paniekjournalistiek.


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 30-09-2008 21:25 by Kimmey Wijzig reactieProfiel van KimmeyQuote dit bericht

Ik denk dat het alleen kut weer word met regen en wind..

[Dit bericht is gewijzigd door Kimmey op 30-09-2008 21:25]


Het is de lichtinval ;')


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-09-2008 21:26 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Wat gek in de herfst ..


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 30-09-2008 21:28 by Kimmey Wijzig reactieProfiel van KimmeyQuote dit bericht

Maar wie weet krijgen we nog wat mee van TS Laura...

Lijkt me toch wel gaaf eigenlijk..



En voor de mensen die bij de kust wonen:




Kleur geel:
Het weer is potentieel gevaarlijk. De verwachte weerfenomenen zijn niet uitzonderlijk, maar wees voorzichtig indien je activiteiten gaat uitoefenen die door het weer een risico kunnen inhouden. Blijf op de hoogte van de verwachte meteorologische omstandigheden en neem geen risico’s die je kan vermijden

Kustbedreiging..

[Dit bericht is gewijzigd door Kimmey op 30-09-2008 21:29]


Het is de lichtinval ;')


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-09-2008 22:16 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

... waarom wordt er geen windkracht of richting genoemd?


Greycloak
Gebroeders Grey
Usericon van Greycloak
Posted 30-09-2008 22:16 by Greycloak (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van GreycloakQuote dit bericht

Dat zou menig Nederlander grijze haren geven.


What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen