IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : Therapeutische werking van METAL! Volgende pagina
Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 04-08-2002 20:18 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Na aanleiding van de posts in het posertopic:

quote:
Op 4 augustus 2002 19:53 schreef Mutilator het volgende:

Wat ik mij wel enorm afvraag is of dat gevoel door blackmetal in stand wordt gehouden (zoals het soelaas vinden in masochisme/ (zelf)destructieve gevoelens etc.) of dat het meer een uitlaatklep is en van tijd tot tijd bevrijdend werkt als een soort therapie?


quote:
Elessar schreef: Waarschijnlijk beide, maar wat mij betreft toch vooral het tweede.


Nou vraag ik mij dit af met alle vormen van metal.

Herkent iemand een in meer of mindere mate van therapeutische werking in zijn/haar metalbeleving?

Zoals uitlaatklep voor je agressie, depressie, nostalgie, ressentiment, wraakgevoelens etc etc?

Of houd je dat met metal er juist mee in stand?

Of blijft het beperkt tot simpele lol en krijg je alleen maar een kick van de energie die erin zit??

Persoonlijk denk ik dat metal zeker een therapeutische werking heeft; catharsisme zogezegd: door het uiten van je duistere kant staat het je in de andere facetten van je leven minder in de weg want je geeft het een plaats zogezegd; je buigt dus een negatief iets in jezelf om naar een positief iets; je bezighouden met een kunstvorming zoals metal dat is kan een geestelijk stimulerende werking hebben.

Het verbaast mij niets dat in Scandinavie zoveel mensen (op elke soort school toch?)muziekles krijgen; het geeft depressieve gevoelens (door het rotte weer en lichtgebrek) een manier om tot uiting te komen; creative therapie dus!
Ik ben dan ook voor de noodzaak om iedereen hier ook verplicht muziekles te laten krijgen; meer oefenruimtes en subsidies op demo opnamen enz zoals dat in Scandinavie schijnt te zijn.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 04-08-2002 20:22 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

hmmz voor mij heeft het niet echt een therapeutische werking of iets dergelijks...ik luister metal gewoon omdat ik de klanken mooi vind, en die klanken mij een fijn gevoel geven...ik bespeel zelf ook (nog) geen instrument, dus ik weet van die kant van metal ook zeer weinig af.



nightshadow
Usericon van nightshadow
Posted 04-08-2002 20:24 by nightshadow Wijzig reactieProfiel van nightshadowQuote dit bericht

metal heeft voor mij wel een therapeutische werking. Het maakt bepaalde emoties los.

Voor een depresiefe bui bijvoorbeeld type o negative of my dying bride. Als ik kwaad ben luister ik vaak naar darkthrone, mayhem of immortal. In ieder geval iets agressiefs. Dat lucht vaak wel op bij mij.

Wij hebben wel muziekles gehad op school, maar daar is niet veel van blijven hangen.
Om de beurt een beetje op een drumstel beuken, of een liedje zingen. Verder deden we er niks mee.


dead greets me warm, now I will just say goodbye


madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 04-08-2002 20:25 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

Het is een perfecte verwoording van wat er op dat moment door me heen gaat-dus op mij heeft het wel een therapeutische werking-hoewel : mijn gewezen psychologe én zelfs mijn eigen ouders vreesden dat ik me alleen maar wentelde in mijn eigen miserie met deze muziek en bijgevolg mijn innerlijke pijn in stand hield-goed mis,natuurlijk-het is een uitstekende uitlaatklep voor negatieve gevoelens-


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 04-08-2002 20:25 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Uitlaatklep sowieso. Nieuwe CD = nieuwe inspiratie voor, naja, fill me in.
CD = rustgevend [sommige slaapverwekkend ], en metal is [bij mij] fukking verslavend.

Metal = vrouwen


DimmuChild
Usericon van DimmuChild
Posted 04-08-2002 20:28 by DimmuChild Wijzig reactieProfiel van DimmuChildQuote dit bericht

Geinig topic.
Toevallig ben ik zelf bezig met een dergelijke soort van creatieve therapie; gevoelens omzetten in muziek. Mijn psycholoog merkte mijn, zogezegd, afwijkende muzieksmaak uiteraard vroeg op en vroeg mij wat ik uit mijn muziek haalde. Daar ben ik toen eens over na gaan denken, en kwam tot de conclusie dat de verschillende emoties die ik ervaar terug kan vinden in de muziek die ik luister. Zodoende kreeg ik de opdracht om muziek te zoeken bij verschillende stemmingen, als een manier om gedachtes en gevoelens die die stemming bij mij oproepen naar buiten te brengen. En ik merk nu dat ik altijd een bepaalde band of een bepaald genre uitkies bij mijn stemmingen. Dat deed ik voorheen natuurlijk ook, maar lang niet zo bewust als nu. Als ik depressief ben bijvoorbeeld, zet ik Sentenced of My Dying Bride op, ben ik vrolijk en blij, dan wordt het bijvoorbeeld Blind Guardian. Ik moet zeggen, het werkt wel. Het is als het ware een hulpmiddel om iets ook in eigen woorden om te kunnen zetten en zodoende kan ik makkelijker over mijn gevoelens praten.

Wauw, waar metal al niet goed voor is.

[Dit bericht is gewijzigd door DimmuChild op 04-08-2002 20:28]


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 04-08-2002 20:35 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Had een reply getikt: crash. Maar "uitlaatklep" is voor mij een betere omschrijving dan "therapie" denk ik. Voor de rest, zie posertopic...



attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 04-08-2002 20:42 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

gewoon een goede uitlaatklep. niets meer of minder. maar wel mijn lievelingsuitlaatklep!!!


Child Of The Damned
Usericon van Child Of The Damned
Posted 04-08-2002 20:43 by Child Of The Damned Wijzig reactieProfiel van Child Of The DamnedQuote dit bericht

ik heb voor een muziekstijl gekozen die het beste bij mijn gevoelens past, sommige teksten vind ik echt schitterend (neem nu bijvoorbeeld de tekst van "An angels funeral" van Agathadaimon) daar voel ik mij helemaal relaxed bij. Dus metal is wel een uilaatklep voor mij, het speelt in op mijn gevoelens; en niet, zoals veel mensen denken, omgekeerd.


Anorexia-Nervosa
Usericon van Anorexia-Nervosa
Posted 04-08-2002 20:52 by Anorexia-Nervosa Wijzig reactieProfiel van Anorexia-NervosaQuote dit bericht

ik kan al me woede verdriet eruit gooien
Het is voor mij het enigste middel dat helpt tegen mijn depressies(medicijnen werken niet)
niet alle metal helpt me vaak alleen black en thrash ik weet niet waarom.
maar het nummer nailed to the cross van destruction helpt em perfect ik denk dat dat komt door schmier(zanger) hij zingt daar zo zodat het recht uit zn hart komt !! aanrader dat nummer!!!

p.s marduk helpt bij mij ook wel
echt dat rag werk daar voel ik me goed bij(de rest ook wel maar niet voor me depressies)


beware of those fools that keep telling you god loves you, for you his son died fuck them- believe in yourself gods reality is just a lie!! CURSE THE GODS!!


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 04-08-2002 21:06 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 4 augustus 2002 20:42 schreef attila_de_hun het volgende:
gewoon een goede uitlaatklep. niets meer of minder. maar wel mijn lievelingsuitlaatklep!!!


Maar uitlaatklep van wat dan?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 04-08-2002 21:09 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

Woede,triest zijn,eenzaamheid,liefdeshonger


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


Morbid Death
JAMMIE!!
Usericon van Morbid Death
Posted 04-08-2002 21:12 by Morbid Death Wijzig reactieProfiel van Morbid DeathQuote dit bericht

Interessant topic.
Voor mij is metal deels een uitlaatklep. Als ik bevoorbeeld een lange dag werk achter de rug heb gehad is het HEERLIJK om effe los te blazen in m'n auto (is trouwens zwaar verneukeratief voor je oren, maar da's wellicht voer voor een ander topic).

Verder is metal voor mij eigenlijk meer een vorm van vermaak. Ik "kick" idd op de energie en kracht van de muziek. Metal, albums verzamelen en ontdekken, naar concerten gaan, aanklooien op me gitaar e.d. beschouw ik als mijn grootste hobby/passie.

Tenslotte nog een vraag voor CotD:
quote:
Op 4 augustus 2002 20:43 schreef Child Of The Damned het volgende:
ik heb voor een muziekstijl gekozen die het beste bij mijn gevoelens past, sommige teksten vind ik echt schitterend (neem nu bijvoorbeeld de tekst van "An angels funeral" van Agathadaimon) daar voel ik mij helemaal relaxed bij. Dus metal is wel een uilaatklep voor mij, het speelt in op mijn gevoelens; en niet, zoals veel mensen denken, omgekeerd.


Ik heb nooit voor een muziekstijl GEKOZEN, ik snap dan ook niet hoe jij dat wel gedaan hebt . Volgens mij vind je muziek mooi/goed of niet mooi/niet goed, maar kun je niet kiezen of je iets mooi of niet mooi vind. Catch my drift?



Drink met matuh............., nooit alleen.


Child Of The Damned
Usericon van Child Of The Damned
Posted 04-08-2002 21:24 by Child Of The Damned Wijzig reactieProfiel van Child Of The DamnedQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2002 21:12 schreef Morbid Death het volgende:
Tenslotte nog een vraag voor CotD:

Ik heb nooit voor een muziekstijl GEKOZEN, ik snap dan ook niet hoe jij dat wel gedaan hebt . Volgens mij vind je muziek mooi/goed of niet mooi/niet goed, maar kun je niet kiezen of je iets mooi of niet mooi vind. Catch my drift?




ja ok, ik snap wat je bedoelt. Je hebt eigenlijk wel gelijk, maar daar ik de muziek mooi vind en het mij aanspreekt heb ik er in zeker zin voor gekozen om er dieper op in te gaan. Snap je nu mijn redenering?


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 04-08-2002 21:26 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2002 21:06 schreef Mutilator het volgende:
Maar uitlaatklep van wat dan?

om eens lekker uit mijn dak te gaan, of wat dan ook. ik ben niet gefrusteerd en ongelukkig ofzo en kan dus ook niet zeggen dat muziek mijn leven in dat opzicht beter maakt. ik moet trouwens wel iets verbeteren, muziek maakt wel degelijk emoties bij mij los. maar nooit negative. ik heb opzwepende muziek, muziek waarbij ik ga filosoferen, en ikheb zelfs een nummer waarbij ik aan al mijn gestorven huisdieren moet denken.


Morbid Death
JAMMIE!!
Usericon van Morbid Death
Posted 04-08-2002 21:52 by Morbid Death Wijzig reactieProfiel van Morbid DeathQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2002 21:24 schreef Child Of The Damned het volgende:
ja ok, ik snap wat je bedoelt. Je hebt eigenlijk wel gelijk, maar daar ik de muziek mooi vind en het mij aanspreekt heb ik er in zeker zin voor gekozen om er dieper op in te gaan. Snap je nu mijn redenering?


Yeah, het "kiezen" is dus meer een soort gevolg van.


Drink met matuh............., nooit alleen.


Child Of The Damned
Usericon van Child Of The Damned
Posted 04-08-2002 22:07 by Child Of The Damned Wijzig reactieProfiel van Child Of The DamnedQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2002 21:52 schreef Morbid Death het volgende:
Yeah, het "kiezen" is dus meer een soort gevolg van.


jep, you got it.


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 04-08-2002 22:35 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

ik denk dat je hetzelfde wil herkennen bij wat je zelf voelt ,bij de muziek .
en gevoelens die je 'weggestopt'hebt,kan uiten .
ik luister ook naar muziek met 'positieve'
aspecten .
niet alleen metal.
ik hou me in dezelfde mate ook met andere dingen bezig behalve muziek .
op die manier ben ik wat rustiger dan als ik alleen metal zou luisteren .



Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 05-08-2002 0:15 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 4 augustus 2002 22:35 schreef Vinay het volgende:
ik denk dat je hetzelfde wil herkennen bij wat je zelf voelt ,bij de muziek .
en gevoelens die je 'weggestopt'hebt,kan uiten.


Dat heet reflecteren en dat is al uitgelegd.

quote:
ik luister ook naar muziek met 'positieve' aspecten . niet alleen metal.
ik hou me in dezelfde mate ook met andere dingen bezig behalve muziek .
op die manier ben ik wat rustiger dan als ik alleen metal zou luisteren .


Ontopic blijven aub: het gaat in dit topic over de therapeutische werking van METAL! Specifiek NIET niet over andere soorten muziek.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 05-08-2002 0:27 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik hou niet zo van het zien van creativiteit (dus ook metal) als 'uitlaatklep'; dat doet me teveel denken aan puberale springbands, dat je ff tegen je deur aan schopt omdat je van je ouders al om een uur thuis moet zijn of zo.
'Katharsis' klinkt al beter, maar de meeste METAL is volgens mij toch meer het resultaat van een ontmoeting van haat/kwaadheid/duisternis/hopeloosheid + andere negatieve emoties, en Wilskracht (nou ja.... duistere metal dan, want ik heb van het weekend zoveel power metal gehoord en dat is dan toch een ander koppie thee). Creatieve expressie is toch vooral dat je Wil dat de wereld het ziet/hoort; 'uitlaatklep' klinkt alsof je gewoon je ei kwijt moet en verder niet echt een bijbehorende visie of Wil hebt om iets creatiefs te maken (net poepen dus).

Wat het luisteren van metal betreft, buiten de energiekick en het gevoel van 'dit HEERST' voor mij is het niet zozeer therapie als wel een soort 'hefboom' om mijn hersens op een bepaalde manier aan het werk te zetten. Via metal ben ik toch in aanraking gekomen met denkers als Nietzsche en hebben zaken als duisternis, nihilisme, misantropie en andere haat (jegens religie bv.) de 'assen' van mijn denkpatroon bepaald, gecombineerd met een intense wil om iets van het leven te maken (herwaardering van alle waarden e.d. ).

Therapie/uitlaatklep/agressie uitleven associeer ik meer met activiteiten als een computerspelletje spelen of zo.


humanator
spectre
Usericon van humanator
Posted 05-08-2002 0:35 by humanator Wijzig reactieProfiel van humanatorQuote dit berichthttp://www.controlhumandelete.com

uitlaadklep: nee, zoals Dr. Dwaal al zei, hoort dat meer in de nu-metal scene thuis... en aangezien dat geen metal is... muziek in het algemeen beleef ik meer als een inspiratiebron voor vele zaken... (dwaal noemde reeds boeken, e.d.) uitlaadklepperen doe ik onder de douche


Bloedbomen is wel een heel koel nummer! Vooral doorgaan. Verval, 23 januari 2004 www.wolversveen.tk www.controlhumandelete.com


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 05-08-2002 1:10 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 5 augustus 2002 0:15 schreef Mutilator het volgende:


Ontopic blijven aub: het gaat in dit topic over de therapeutische werking van METAL! Specifiek NIET niet over andere soorten muziek.

volgens mij was ik on topic .
ik zal het met andere woorden zeggen .
metal kan een therapeutische werking hebben of bijdragen aan ontwikkeling etc als ik het combineer met andere soorten muziek en andere activiteiten .
Als ik alleen naar metal zou luisteren zonder naar andere muziek te luisteren , zou het geen therapeutische werking hebben .
zie ook levensfilosofie Holisme( dat je het gehele leven beschouwt ,hole =geheel ) , krishnamurti en Jung .
deze levensfilosfie speelt ook een rol bij bepaalde therapieen en helpt mensen bij hun spirituele ontwikkeling .


[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 05-08-2002 1:25]



attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 05-08-2002 21:58 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 5 augustus 2002 0:35 schreef humanator het volgende:
uitlaadklep: nee, zoals Dr. Dwaal al zei, hoort dat meer in de nu-metal scene thuis... en aangezien dat geen metal is... muziek in het algemeen beleef ik meer als een inspiratiebron voor vele zaken... (dwaal noemde reeds boeken, e.d.) uitlaadklepperen doe ik onder de douche


Sorry, maar dit is echt de grootste kul om te zeggen dat metal als uitlaatklep in de Nu-metal thuishoort. ga maar eens naar een pit van welke death/thrashband dan ook. er zijn mensen die zich UITLEVEN, om welke reden dan ook. Ook hoeft uitlaatklep niet alleen te beteken als een wildeman door je huis rennen ofzo. En buiten dit heeft muziek heeft nog vele, vele functies. En welke JIJ wilt benutten is persoonlijk en staat niet volgens regels vastgelegd.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 05-08-2002 22:23 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Beste Vinay; je antwoorden zijn veels te algemeen gesteld; ik leer hier niets van; het roept alleen vragen op. Graag specificatie.

quote:
Op 5 augustus 2002 1:10 schreef Vinay het volgende:
...
metal kan een therapeutische werking hebben of bijdragen aan ontwikkeling etc als ik het combineer met andere soorten muziek en andere activiteiten .


Welke therapeutische werking bedoel je dan?Welke bijdrage aan ontwikkeling bedoel je?
Hoezo combineren met andere muziek: Bedoel je als muzikant? Het klinkt alsof je 2 cd's door elkaar heen laat spelen.
Noem eens zo'n combinatie van METAL met een andere aktiviteit?

quote:
Als ik alleen naar metal zou luisteren zonder naar andere muziek te luisteren , zou het geen therapeutische werking hebben .
zie ook levensfilosofie Holisme( dat je het gehele leven beschouwt ,hole =geheel ) , krishnamurti en Jung .


Koppel die filosofieen eens met de therapeutische werking van METAL?

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 05-08-2002 22:24]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 06-08-2002 1:33 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 5 augustus 2002 22:23 schreef Mutilator het volgende:

Noem eens zo'n combinatie van METAL met een andere aktiviteit?



Koppel die filosofieen eens met de therapeutische werking van METAL?

dat je naast muziek luisteren ook andere dingen doet die zorgen dat je leven evenwichtiger wordt .
verschilt per persoon denk ik .
aan het chakra systeem kan je zien wat essentieel is om geestelijk en lichamelijk in evenwicht te zijn .
metal staat voor de donkere en schaduwkant in een mens . Jung had hiervoor een archetype : de schaduw .
als je slechts een van deze archetypes ontwikkelt dan onstaat er na verloop van tijd een storing in het evenwicht dit zal men trachten te herstellen .(als dit heel snel gebeurt, dan blijft de storing ,met het verschil dat het belans verschoven is naar een andere archetype ,waarop de aandacht gevestigd is )
er zijn ook archetypes voor 'positieve ' eigenschappen als je deze tegelijkertijd ontwikkelt dan ontwikkel je evenwichtiger .


[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 06-08-2002 1:39]



Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 06-08-2002 3:02 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

Muziek in het algemeen is teraphie voor me niet alleen metal eigenlijk, er zijn dagen dat ik helemaal geen metal luister (so shoot me!) maar ik merk wel dat muziek keuze bij mij onderhevig aan m'n gemoedstoestand als ik het op zet, dus in principe hou ik er gedeeltelijk m'n emotionele gemoedstoestand mee vast.


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen