IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : Chilipepers Vorige pagina | Volgende pagina
Mottighaerd
Yarp
Usericon van Mottighaerd
Posted 08-03-2009 18:15 by Mottighaerd Wijzig reactieProfiel van MottighaerdQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/flepmelg

Nu heb ik de ballen verstand niet van pepers, maar wat SQT zei klinkt als een goede tip. Ikzelf kan namelijk helemaal niet tegen scherp eten, zelfs gewone peper maak je me niet blij mee. Dus tenzij je zeker weet dat iedereen scherpte wel kan hebben zou ik dus doen wat SQT aanraad.


Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 08-03-2009 18:22 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

gewoon wat wennen, ik heb het ook geleerd omdat een vriendin van mij half indisch is en ik in het begin een paar keer stevig mn bek heb moeten branden hehe.

Peper en de pijngrens

De pijngrens is op te rekken. De actieve stof in chilipepers, capsaïcine, geeft wetenschappers inzicht hoe dit werkt.

Dat het eten van chilipepers pijnlijke gevolgen kan hebben, weten de meeste mensen wel uit ervaring. Sommige mensen raken zo aan deze sensatie gewend, dat ze steeds meer pepers kunnen eten. Onderzoekers van de Universiteit van Buffalo schrijven deze week in PLoS Biology hoe dat kan.

Capsaïcine, de actieve stof in chilipepers, stimuleert receptoren aan zenuwuiteinden. De gestimuleerde receptoren openen als het ware een poort waardoor calcium de huidcellen binnen kan dringen. Afhankelijk van waar de zenuwen zitten, veroorzaakt dit hitte of pijn.

Maar na een tijdje verdwijnt de pijn. De onderzoekers hebben nu ontdekt dat bepaalde vetmoleculen in de cellen, PIP2-lipide, opraken als er veel calcium in zit. En als het PIP2 op is, verdwijnt de pijn.

Ook blijkt de verdoving steeds makkelijker op te treden. Het lichaam past zich aan. Hoe meer peper iemand eet, hoe beter de natuurlijke verdoving werkt. Met deze kennis kan verder gekeken worden hoe de pijngrens van mensen opgerekt kan worden. Hiermee kunnen nieuwe verdovingsmethodes ontwikkeld worden.

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 08-03-2009 18:22]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


SQT
Usericon van SQT
Posted 08-03-2009 18:24 by SQT Wijzig reactieProfiel van SQTQuote dit berichthttp://basswinkels.blogspot.se/

Het klopt wat je zegt, maar als je nu voor vijf man gaat koken, is het niet waarschijnlijk dat je vijf man de bek wilt laten branden. Daarom, kijk naar wat je gasten willen en pas je eten aan op degene die er het minst tegen kan. Maar desnoods twee verschillende varianten.



Zo, wat een fouten in mijn stukje.

[Dit bericht is gewijzigd door SQT op 08-03-2009 18:43]


Mottighaerd
Yarp
Usericon van Mottighaerd
Posted 08-03-2009 18:28 by Mottighaerd Wijzig reactieProfiel van MottighaerdQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/flepmelg

quote:
Op 8 maart 2009 18:22 schreef ElitE het volgende:
gewoon wat wennen, ik heb het ook geleerd omdat een vriendin van mij half indisch is en ik in het begin een paar keer stevig mn bek heb moeten branden hehe.

Peper en de pijngrens

De pijngrens is op te rekken. De actieve stof in chilipepers, capsaïcine, geeft wetenschappers inzicht hoe dit werkt.

Dat het eten van chilipepers pijnlijke gevolgen kan hebben, weten de meeste mensen wel uit ervaring. Sommige mensen raken zo aan deze sensatie gewend, dat ze steeds meer pepers kunnen eten. Onderzoekers van de Universiteit van Buffalo schrijven deze week in PLoS Biology hoe dat kan.

Capsaïcine, de actieve stof in chilipepers, stimuleert receptoren aan zenuwuiteinden. De gestimuleerde receptoren openen als het ware een poort waardoor calcium de huidcellen binnen kan dringen. Afhankelijk van waar de zenuwen zitten, veroorzaakt dit hitte of pijn.

Maar na een tijdje verdwijnt de pijn. De onderzoekers hebben nu ontdekt dat bepaalde vetmoleculen in de cellen, PIP2-lipide, opraken als er veel calcium in zit. En als het PIP2 op is, verdwijnt de pijn.

Ook blijkt de verdoving steeds makkelijker op te treden. Het lichaam past zich aan. Hoe meer peper iemand eet, hoe beter de natuurlijke verdoving werkt. Met deze kennis kan verder gekeken worden hoe de pijngrens van mensen opgerekt kan worden. Hiermee kunnen nieuwe verdovingsmethodes ontwikkeld worden.


Hehe, gaaf dat wist ik niet.
Nou ja, mn pa houd nogal van gekruid eten, en mn vriend ook dus ik vermijd scherp eten zeker niet, maar het is nog steeds geen pretje.
In Londen een paar maanden geleden kreeg ik een shotje aangesmeerd met een dubieuze inhoud. Zat dus Tabasco in en ik kreeg het met geen mogelijkheid weg. Heb wel een half uur in de fik gestaan na 1 slokje
Ook de milde curry daar was niet echt een succes, dat was voor mij dus gewoon een sterke curry.

[Edit: typtyfus]

[Dit bericht is gewijzigd door Mottighaerd op 08-03-2009 18:30]


Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 08-03-2009 18:45 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 8 maart 2009 18:24 schreef SQT het volgende:
Het klopt wat je zegt, maar als je nu voor vijf man gaat koken, is het niet waarschijnlijk dat je vijf man de bek wilt laten branden. Daarom, kijk naar wat je gasten willen en pas je eten aan op degene die er het minst tegen kan. Maar desnoods twee verschillende varianten.



Zo, wat een fouten in mijn stukje.


hehe idd gewoon potje sambal op tafel dan maar.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 08-03-2009 19:25 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Ghehe...


spelfout weggehaald...


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 09-03-2009 1:20 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

We hebben uiteindelijk 2 van die kleine pepertjes gebruikt, maar het was tóch te heet, haha. Beetje verkeerd ingeschat dus, maar het was alsnog wel erg lekker.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 09-03-2009 3:32 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Ach, beetje extra melk erbij


spelfout weggehaald...


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 09-03-2009 3:43 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Gisteren gyros gegeten bij mijn broer. Hij had er stiekem chilipoeder bij gedaan. Too much.
Pittig is lekker, maar fikkende mondhoeken zijn minder.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 09-03-2009 3:52 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Toen ik voor het eerst chilipoeder gebruikte was ik een avond lang van de kaart.

Laatst een kwart flesje tabascosaus door mijn eten gegooid, inmiddels is de maag toch de beperkende factor.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 09-03-2009 3:54 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 9 maart 2009 3:52 schreef Schaep het volgende:
Toen ik voor het eerst chilipoeder gebruikte was ik een avond lang van de kaart.




Je moet het ook niet roken he schaepje....


spelfout weggehaald...


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 09-03-2009 4:38 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Hehe, van het eten van die pepers kan je ook flink high worden. Ik neem aan dat je niet voor niets een plantage bent begonnen.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 12-03-2009 15:51 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Zootje klein spul...:

En dit is tot nu toe m'n grootste plant. Thaise Bird pepper. Voor het idee even voor het beeldscherm gezet..


spelfout weggehaald...


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 12-03-2009 16:36 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

Hij is familiefoto's aan het bekijken op de pc?


Metalhead22
Usericon van Metalhead22
Posted 12-03-2009 17:15 by Metalhead22 Wijzig reactieProfiel van Metalhead22Quote dit berichthttp://www.last.fm/user/kledur

Scherp!


...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light...


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 12-03-2009 17:29 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 12 maart 2009 17:15 schreef Metalhead22 het volgende:
Scherp!

Ook scherp!

edit: als ik ooit mocht reincarneren zou ik het wel als peperplantje bij varanus willen

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 12-03-2009 17:33]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 13-03-2009 4:18 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 12 maart 2009 17:29 schreef ElitE het volgende:
Ook scherp!

edit: als ik ooit mocht reincarneren zou ik het wel als peperplantje bij varanus willen


spelfout weggehaald...


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 19-03-2009 13:07 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht



Staan momenteel een paar planten in bloei. De planten op zich zijn nog niet zo bijzonder groot, maar ik had bij dezen op de gok de knopjes laten zitten. De eerste pepertjes van het seizoen zitten er dus aan te komen.


spelfout weggehaald...


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 25-03-2009 11:30 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

En het eerste pepertje is inmiddels te zien. Nog maar pakweg anderhalve centimeter, maar toch. In totaal nu 8 bloeiende planten, dus over een poosje de eerste oogst. Eind april m'n kasje opzetten en dan een plantje of 160 naar buiten.


spelfout weggehaald...


Mottighaerd
Yarp
Usericon van Mottighaerd
Posted 25-03-2009 12:10 by Mottighaerd Wijzig reactieProfiel van MottighaerdQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/flepmelg

Damn, jij moet wel groot wonen dan om alles kwijt te kunnen.


Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 25-03-2009 12:24 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 25 maart 2009 12:10 schreef Mottighaerd het volgende:
Damn, jij moet wel groot wonen dan om alles kwijt te kunnen.


Tuin


spelfout weggehaald...


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 29-03-2009 16:20 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Nou, wordt tijd voor mooi weer. Ben weer een stel aan het overzetten naar grotere potten, maar de ruimte onder de lampen en in de vensterbanken is op. Maar eind mei is het "veilig" om ze in de kas te zetten. Staan momenteel al 8 planten in bloei en de eerste pepertjes (Holy Mole en rode cayenne) zijn zichtbaar en groeien gestaag. Staan ook een paar planten waar ongeveer tussen de 30 en 40 knoppen inzitten, gaat erg lekker dus op het moment Als alles op deze manier doorgaat, kan ik dit seizoen enkele duizenden pepers oogsten.


spelfout weggehaald...


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 29-03-2009 16:26 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

Hehehe, vroeger kweekten we gewoon wiet...


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 29-03-2009 16:28 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 29 maart 2009 16:26 schreef De Tegenpartij het volgende:
Hehehe, vroeger kweekten we gewoon wiet...


Ja, maar ik gebruik die zooi niet, en pepers wel. En dan is het een gemakkelijke keuze


spelfout weggehaald...


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 29-03-2009 16:31 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

als je wiet kweekt kun je met minder moeite aan veel meer pepers komen


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen